Dragon Quest Builders

Martin Šmíd, 7. 2. 2018 15:00
Série Dragon Quest je pro Square Enix velmi důležitá, možná stejně důležitá jako konkurenční Final Fantasy. V posledních letech si fanoušci na nedostatek her z oblíbeného univerza rozhodně stěžovat nemohli. Vycházely remaky starších dílů pro Nintendo 3DS, ale také akční odbočky Dragon Quest Heroes, které zaznamenaly také slušný úspěch, navíc šlo o docela kvalitní záležitosti. Před zhruba rokem a půl vyšla i hra Dragon Quest Builders pro konzole PlayStation 4 a PlayStation Vita, která kombinovala akční RPGčko s prvky budování ve stylu oblíbeného Minecraftu. Tehdy jsme se zde hře moc nevěnovali, ale nyní, když vychází pro Nintendo Switch, jsem si ji nemohl nechat ujít, takže se s vámi mohu podělit, jaká je a jestli si zaslouží vaše peníze. Více níže.

Minecraft zaznamenal před několika lety obrovský úspěch, desítky milionů prodaných kopií mluví jasnou řečí. Od té doby se pochopitelně mnozí snaží úspěch napodobit a dobře navržené prvky budování začlenit i do svých her. Jedním z nich je i Square Enix, který neváhal investovat do hry Dragon Quest Builders, která ale není ve výsledku jen prostým klonem, ale jde si trochu i vlastní cestičkou. Nemá tak ve výsledku Minecraftu konkurovat, ale nabídnout fanouškům série zase trochu něco nového, jako to udělal Dragon Quest Heroes. A daří se jí to dobře, protože já jsem se během hraní bavil několik večerů, jak mohu říci už nyní na začátku. Přitom nečekejte nějaký velký a hluboký příběh, který vždy nabízí hlavní série a vůbec JRPGčka. Svět Alefgard je zničen zlým monstrem Dragonlordem, a na vás je, abyste svět obnovili a postarali se, aby se už nic takového neopakovalo.

Dragon Quest Builders určitě není JRPGčko, ale spíše jednoduché akční RPGčko, v němž se na začátku ocitnete v jeskyni, abyste se následně vydali do nedaleké vesničky, kde budete plnit první úkoly pro místní obyvatele, ale to je pochopitelně jen začátek. Hra by se dala rozdělit prakticky do několika částí. V té první budete prozkoumávat otevřený svět, který je plný různých zajímavých míst i jeskyní s poklady, ale také plný nepřátel. Zde ke slovu přijde soubojový systém, který je jednoduchý, ale docela zábavný a rozhodně jen tak neomrzí. Prakticky jen musíte vždy uskočit před útokem protivníka a následně ve správný čas zaútočit, takový jednodušší Dark Souls systém, který se mi zamlouval. Časem se pochopitelně naučíte i nějaké to kombo, případně budete točit více zbraní, od mečů po různé palice a tak dále, takže i v tomto je hra docela rozmanitá.

Když si osaháte základy, můžete se pustit do plnění různých úkolů, které vám zadávají místní obyvatelé. Úkoly jsou celkem jednoduché, většinou spočívají v nalezení správných surovin pro vyrobení určitého předmětu, případně postavení nových přístřešků. Také budete hledat nové obyvatele a rovněž budete vysílání bojovat s různými monstry, které představují dobře známí protivníci z hlavní Dragon Quest série – od želé po obry, velké škorpiony nebo draky. Následně dojde i na souboje s bossy, které jsem si hodně užíval. Samostatnou kapitolou jsou pak mise, v nichž musíte bránit městečko před vlnami protivníků. Tyto části jsou určitě nejakčnější a vždy ve správnou chvilku hru nakopnou. Úkoly se dají rozdělit na hlavní i vedlejší, přičemž zde platí, že ty vedlejší se rozhodně vyplatí plnit, protože budete odměňovány důležitými plánkami a dalšími věcmi, které vám hraní následně vždy usnadní.

Vývojáři do hry zakomponovali i lehčí survival prvek, protože musíte po světě hledat suroviny a následně si z nich vařit jídlo, protože pokud vyhladovíte, prostě a jednoduše časem zemřete. Naštěstí vyhladovění celkem trvá, takže se určitě nestane, že byste do sebe museli ládovat stejky, hamburgery a další dobroty každou minutu. Ostatně Dragon Quest Builders cílí hlavně na mladší publikum, ačkoliv to neznamená, že by si ho neužili i starší hráči, to určitě ne, ale podle toho je postavena obtížnost, která není nejvyšší. Když už jsem u přežívání, musím zmínit i jeden důležitý prvek, a to je rozdělení hry na den a noc. Zatímco přes den většina nebezpečných příšer a dalších neřádů spí, v noci se pohybují po světě a napadají i vaši vesničku. Nejlepší je tedy noc jednoduše přespat, protože si tím ušetříte spousty problémů.

Jak už jsem zmínil výše, hra Dragon Quest Builders přebrala i prvky stavění z populárního Minecraftu. Chodíte tedy po světe, rozbíjíte bloky s různými materiály, od hliněných po kamenné nebo písčité. Ty se vám přidají do dobře řešeného inventáře, díky němuž je následně můžete používat pro stavbu domků, které je možné zkrášlit různými předměty. Ty vytváříte v dílně, přičemž vždy u nalezených plánků vidíte, jaký materiál na vyrobení potřebujete. Celý systém budování i vytváření předmětů funguje a je zábavný i zde, ale hlavně dobře doplňuje akční pasáže, průzkum světa a plnění rozmanitých úkolů. Zatímco ovládání mi přišlo v pořádku a dobře navržené, občas ve stísněnějších prostorách trochu zazlobí kamera, která by si zasloužila trochu vyladit. Naštěstí ale těchto situací moc není.

Hra Dragon Quest Builders je rozdělena do čtyř příběhových kapitol, přičemž když začnete vždy další, začínáte prakticky od nuly. Musíte znovu hledat materiály a budovat si znovu vesničku, z níž se stane město. To je trochu škoda, že vývojáři vždy vše smáznou, na druhou stranu se vám po dohrání prvky kapitoly otevře volný režim Terra Incognita, do něhož si odemykáte v rámci kapitol nové předměty. Když hru dohrajete, dají se v tomto režimu trávit dlouhé hodiny, protože omezením je už jen vaše vlastní kreativita. Prakticky jde o nekonečný režim, který mě příjemně bavil a nepochybuji, že v něm nahraji v následujících dnech další hodiny.

Na Dragon Quest Builders určitě zaujme i příjemné barevné vizuální zpracování, které je věrné stylizaci hlavní série. Světy jsou pěkné a detailní, to samé se dá říci i o postavách a nejrůznějších monstrech, které během hraní potkáte, navíc je vše dobře nasvícené a jistě oceníte i spousty pěkných efektů, a to jak při hraní na velké televizi, tak v handheldovém režimu. Hra je tedy pěkná, ale daleko více oceňuji, že se v obou módech i velmi dobře hýbe. Když se toho na obrazovce moc neděje, drží si hra prakticky pořád 60fps, když je trochu větší šrumec, framerate lehce klesne, ale většinou o několik snímků, takže si tohoto faktu ani nevšimnete. S optimalizací si tedy dali vývojáři práci a nemám moc výtek, které bych mohl zmínit. Spolu s příjemným vizuálním zpracováním se o dobrou atmosféru stará i velmi dobrý hudební doprovod, který jen tak neomrzí. Na to jsme ale tak nějak u série Dragon Quest zvyklí.

Jsem rád, že s vydáním Dragon Quest Builders pro Nintendo Switch mohl ke hře zpětně dostat, protože se jedná o příjemné akční RPGčko se zábavnou hratelností a dobře zakomponovaným systémem budování světa. Sice hlavní příběhová linka trochu limituje v rozletu, ale volný režim pak limituje jen vaše kreativita a můžete v něm nahrát desítky hodin. Dragon Quest Builders tedy mohu určitě doporučit, hraje se dobře doma i na cestách, a jsem už celkem zvědav, jak koncept vývojáři posunou v blížícím se druhém díle.

Dragon Quest Builders

ps4vitansw
Square Enix, Square Enix