Donkey Kong Country

recenze  9
Martin Šmíd, 1. 8. 2010 21:41
Nintendo má na vytváření klasik prostě čich. Dnes zde sepsané retro je toho velkým důkazem. Postavička Donkey Kong vznikla už mnoho let před hrou Donkey Kong Country v době, kdy ve své první hře poskakoval ještě s Jump manem (později Mario). Donkey Kong tak byl první postavičkou od Nintenda, která se proslavila po celém světě. Svou největší slávu ale Donkey Kong získal až díky hře Donkey Kong Country, která se stala po vydání naprostým hitem a kdo ji nehrál, tak si nemůže říkat pořádný hráč. Pojďme se podívat, proč si nás tato hra v minulosti tolik získala a proč patří k té nejužší špičce vynikajících her, na které se nikdy nezapomene.

Možná si nyní řeknete, že Donkey Kong Country je další skvělou hrou, za kterou stojí herní génius Shigeru Miyamoto. Ostatně, podílel se na většině her od Nintenda, které i dnes slaví milionové prodeje. U Donkey Kong Country tomu tak není. Na této hře se totiž vůbec nepodílel, protože vznikla díky producentovi Timu Stamperovi a to v dnes už hodně známé firmě RARE. Vznik ale nebyl vůbec jednoduchý. Nejprve Nintendo získalo v RARE 25% podíl, aby se pak Tim Stamper vydal do Japonska za šéfem Nintenda, kterým byl v té době Hiroshi Yamauchi. Dlouhé týdny spolu jednali, přičemž výsledkem byl nový titul založený na tehdy revoluční CGI technologii. Když navíc Stamper získal od Nintenda práva na využití licence Donkey Konga, vracel se domů opravdu plný optimismu. Práce na hře trvala docela dlouho, ale v roce 1994 konečně vyšel Donkey Kong Country, který se už napořád zapsal do zlatého fondu Nintenda.

Příběh samotné hry byl už na svou dobu velmi prostý a spíše byl jen jakýmsi jednoduchým pozadím, aby hráči mohli procházet zajímavé levely a skvěle se bavit. Přesto si o něm něco řekneme. V hlavní roli byl samozřejmě opičák Donkey Kong, který svým zevnějškem připomínal gorilu. Na vše ale nebyl sám, protože měl po ruce po většinu hry i svého synovce Diddy Konga, který ho i občas zastoupil, když už ho nepřátelé dostali. Představte si, že žijete opičí život, shromažďujete si banány a najednou vám je někdo ukradne. Ten někdo je král K. Rool, kterému pomáhají Kremlingové. To samozřejmě naše hlavní dvojka nemůže nechat bez povšimnutí, takže se vydávají na cestu skrze celý rodný Donkey Kong Island, kde se utkají nejen s hordou Kremlingů, ale i s jinými nepřáteli, kteří na ostrově žijí.

Donkey Kong Country byla a je klasická 2D plošinovka. Základem byl už zmíněný Donkey Kong Island, který sloužil jako jakási mapa. Na něm se hráč mohl pohybovat a chodit z něj do nejrůznějších levelů. Těch hra obsahovala rovných 40. Ačkoliv levelů bylo docela dost, nikdy hráče nenudily, protože každý přinesl trochu něco jiného. Někdy jste level prošli jako klasickou plošinovku, jindy jste se ocitli pod vodou a museli level proplavat. Jindy jste se zase svezli v důlním vozíku, který dokázal navodit pořádný adrenalin. Celou cestu vpřed vám ztěžovaly všelijaké překážky, ať už to byly klasické díry, ale i nepřátelé, kteří byli level od levelu silnější a mrštnější. Není tak divu, že v pozdějších levelech byla hra opravdu abnormálně těžká, ale zase ta radost po dokončení levelu byla samozřejmě hodně velká.

Během svého putování mohla naše dvojka využít i svých dalších přátel, kteří byli uvězněni v krabicích. Jednalo se o nosorožce jménem Rambi, pštrosa Expressa, mečouna Enguardeho, žábu Winky nebo papouška Squawka. Každý z těchto pomocníků uměl něco jiného. Třeba nosorožec si neohroženě klestil cestu hordami nepřátel, přičemž byl tak silný, že ho prostě nic nemohlo ohrozit. To třeba žába zase uměla skákat tak vysoko, že se dostala do míst, kam by se hráč normálně nedostal. Dobrou volbou byl i mečoun, který se nacházel v úrovních pod vodou. Ten umožnil proplouvat úrovně téměř bez obav o život, protože malé rybky v rychlosti sežral. Zajímavou postavou byl i pštros, který dokázal vzlétnout a vysbírat bonusy nebo banány v hodně vysokých místech. Využití těchto pomocníků bylo hodně osvěžující.

Než se vrhneme na technickou stránku hry, tak se sluší zmínit, že Donkey Kong Country neobsahoval pouze hru pro jednoho hráče. Měl totiž v základu režimy pro dva, mezi které patřily Contest a Team. V režimu Contest jste se museli co nejrychleji dostat na konec levelu, zatímco režim Team byl založen čistě na kooperaci obou hlavních protagonistů.

Donkey Kong Country nebyl jen vynikající plošinovkou, ale obsahoval i tehdy revoluční grafiku, která obsahovala 3D předrenderované pozadí. Vlastně se jednalo o první hru, která tuto technologii přinesla na domácí herní konzole. Jedná se o technologii, kdy pozadí je vzadu 3D předrenderované jako obrázek, zatímco blíže hráči jsou skutečné 3D objekty nebo postavy. Tuto technologii později přinesli i další hry, třeba Resident Evil hry nebo Dino Crisis. Výsledek byl v Donkey Kong Country opravdu fenomenální. Ostatně, podívejte se na přiložené obrázky. Soudtrack hry Donkey Kong Country je také hodně povedený, za což mluví i fakt, že později vyšel na samostatném CD pod názvem DK Jamz. Soundtrack obsahoval rovných 20 skladeb, přičemž se na něm podíleli skladatelé jako Robin Beanland, Eveline Fischer a David Wise. To samo osobě mluví o kvalitě. Jako poslední tu máme zvuky, které starší hráči mají v hlavách určitě do dnes. Určitě si vzpomenete na náraz lebky, když vaše opice umřela. Něco nezapomenutelného.

Donkey Kong Country je neuvěřitelně populární i dnes a i díky své skvělé 2D grafice nezestárl tolik, jako jiné hry. I díky tomu jde hrát pořád dokola. Pokud jste ještě s touto hrou neměli tu čest a chcete si ji vyzkoušet, tak není žádný problém. Donkey Kong Country se totiž už nějaký čas povaluje na Nintenďáckém Virtual Console, kde si ho můžete za malý peníz zakoupit. Rozhodně všem tuto hru doporučujeme. Za všechno mluví fakt, že si Donkey Kong Country udržuje vynikající průměrné hodnocení, které se na serveru GameRankings pohybuje kolem 93%.

Donkey Kong Country byla a je jednou z nejlepších plošinovek herní historie. Je také jednou z vůbec nejpopulárnějších, za což mluví fakt, že se jedná o nejprodávanější hru na konzoli SNES, přičemž se jí prodalo přes 8 milionů kusů. Popularita Donkey Kong Country je ale i dnes hodně velká, což ví i samotné Nintendo. Není tak divu, že nedávno oznámilo pokračování, které nese název Donkey Kong Country Returns a vyjde na konci roku pro Nintendo Wii. Pokud si udrží alespoň z poloviny kvalitu prvního dílu, tak budeme na konci roku chrochtat blahem.

Donkey Kong Country

snes
Nintendo, Rare Ltd.