DiRT 4
Recenzovaná verze: PlayStation 4 Pro
V minulém roce Codemasters vydal výborné závody DiRT Rally, které byly určené hlavně pro ty největší fanoušky závodění. Pro nováčky nebo jen občasné hráče, kteří mají rádi rally, už tak přístupné nebyly, protože se jednalo o docela velkou simulaci, v níž byla potrestána každá chybička. Není divu, že se hra hrála nejlépe na volantu a hráče s gamepady trochu limitovala. To novinka DiRT 4 hned na začátku dá vědět, že je přístupná naprosto pro všechny, čímž vývojáři reagují na zpětnou vazbu od hráčů. Máte totiž dva herní režimy, které značně ovlivní, jak se auto chová na trati. Režim Gamer je blíže spíše arkádě, i když nějaké ty menší prvky simulace také obsahuje, ale zatáčení je jednodušší, auto tolik neklouže po mokrém povrchu nebo sněhu, lépe brzdí a vůbec je lehčí pro nováčky do hry naskočit a hned se bavit i s klasickým gamepadem. To režim Simulation je určen opět jen pro ty největší fanoušky, kteří chtějí vyždímat z každého auta to nejlepší a vědí, jak se s ním následně chovat na trati. Výborné navíc je, že ať už si vyberete jakýkoliv režim, můžete si ho ještě dále upravovat a modifikovat, abyste našli následně tu nejlepší rovnováhu a hra vás tak nefrustrovala, ale mohli jste se bavit díky velmi kvalitnímu jízdnímu modelu. Pochválit vývojáře musím i za docela obsáhlé, srozumitelné a dobře zpracované tutoriály, které dále vstup do hry ještě usnadňují.
Seznámení s hrou bychom tedy měli, ale pochopitelně důležitou součástí jsou herní režimy, a na ty naštěstí DiRT 4 netrpí a nabízí v tomto zajímavý a hlavně bohatý obsah, v němž si každý vybere to svoje. Hlavní je pochopitelně kariéra, v níž se nachází prakticky čtyři samostatné a hlavně od sebe navzájem odlišené části starající se o velkou rozmanitost - Rally, Rallycross, Land Rush a Historic Rally. Klasické rally asi nemusím dlouze představovat, v něm musíte zajet tratě v co nejlepším možném čase a porazit tak soupeře. Rallycross, kterému nechybí v DiRT 4 oficiální licence FIA, je o něco akčnější, odehrávající se na okruzích, v němž navíc soupeříte i se soupeři na trati. V Historic Rally dostanete možnost zúčastnit se několika historických eventů v patřičných vozech, což je zajímavá zkušenost. Trochu mimo je pak Land Rush vracející se z loňského DiRT Rally, v němž musíte porazit soupeře v off-roadovém závodění na různých okruzích, samozřejmě v k tomu upravených vozech.
V Každé část kariéry můžete nahrát hromadu hodin, protože obsahuje spousty, možná i desítky, závodů, které se můžete pokusit dohrát i na tu největší obtížnost. Navíc si postupně v kariéře odemykáte eventy s dalšími výkonnostními třídami, a rovněž se vrací možnost vlastnit svůj vlastní tým, který se bude starat o výzkum, opravy, nákup důležitého zařízení i sponzoring. Jen za sebe musím říci, že mě tato možnost vlastnit svůj vlastní tým moc neohromila. Každopádně kariéra tedy krátkou záležitostí není, navíc díky své rozmanitosti rozhodně jen tak neomrzí a navíc je skvělým vstupem do samotné hry, která toho pochopitelně nabízí i daleko více.
Kariéra je jedna věc, ale DiRT 4 nabízí i další herní režimy pro jednoho hráče. Můžete se účastnit různých denních, týdenních i měsíčních výzev, za což budete vždy náležitě odměněni, přítomno je i volné ježdění, v němž si vyberete auto, disciplínu a trať. O DiRT Academy jsem se už trochu zmínil v závěru prvního odstavce, jde prakticky o obsáhlý tutoriál, který vás se vším seznámí, přičemž je dělán i celkem zábavnou formou. Jako poslední je tu Joyride, který nabízí desítky nerůznějších mini hříček či spíše výzev spojených s časem. Výzvy je zábavné plnit, jsou rozmanité, navíc se v nich dá zabavit na spoustu hodin, protože jen dobrá znalost jednotlivých tratí a okruhů vám zaručí, že uhrajete požadovaný výsledek. K Joyride jsem na začátku přistupoval dost nedůvěřivě, protože mě nikdy podobné vedlejší aktivity v rally hrách nebavily, ale zde jsem v nich strávil docela dost času a ještě strávím. Velké překvapení.
Jako poslední položka je klasický online multiplayer, v němž se můžete připojovat do hráči vytvořených her, případně nějaké eventy je možné vytvořit a následně do nich zvát kamarády. Opět platí, že v multiplayeru je zastoupeno jak klasické rally, tak Rallycross, Land Rush i Historic Rally. Protože jsem hrál hru před vydáním, moc her jsem nenašel, takže matchmaking nemohu hodnotit. Když jsem ovšem založil nějakou hru s kamarádem, tak jsem neměl žádný problém. Napojování bylo rychlé, stejně tak dobře vše běželo během samotného hraní. Snad tomu bude i po vydání, až servery budou daleko zaplněnější. Možná je jen škoda, že multiplayer je čistě online, splitscreen zde bohužel nenajdete.
Jak jezdíte kariéru případně další eventy, vyděláváte peníze, za které si můžete následně nakupovat nová vozidla do své garáže. Těch není tolik, jako v klasických závodních hrách, ale o počet vozidel nikdy v rally hrách nešlo. Důležité je, že zde najdete vozy do všech výše zmíněných disciplín v několika výkonnostních kategoriích. Jen bych možná ocenil, pokud by bylo možné vozy více upravovat vzhledově, protože je tu jen několik polepů, nic více nenajdete. V tomto mohli vývojáři trochu více zapracovat, ale jde pochopitelně jen o drobnost, která se v jinak výborné hratelnosti a velkém obsahu ztratí. U vozidel se mi jinak docela líbí kosmetický model poškození, karosérie se pěkně vlní a prohýbá a okna efektivně praskají. Fenomenální je pak přímo ozvučení, které ale asi fanouška moc nepřekvapí, protože na výborné úrovni bylo už v minulém roce.
Jednou z nejzajímavějších částí hry je speciální editor tratí nazvaný Your Stage, v němž si můžete vytvořit svoji vlastní trať. Editor je jednoduchý na zvládnutí, protože v něm prakticky jen volíte, jak moc má být trať dlouhá, případně komplexní, což se projeví na zatáčkách a dalších nástrahách. No a editor vám pak prakticky z nekonečna možností vygeneruje trať, kterou si hned můžete vyzkoušet, a pokud vám bude vyhovovat, je možné si ji uložit. Rovněž je možné během vytváření nové vysněné trati nastavit počasí nebo herní dobu a pochopitelně i zemi, do níž má být trať zasazena. Na výběr máte pět lokalit – Austrálie, Spojené státy, Wales, Švédsko a Španělsko, přičemž každá obsahuje trochu odlišný terén, což se pak pochopitelně podepíše i na samotné jízdě. To ale samozřejmě platí i normálně, když si vybíráte, v jaké zemi chcete závodit. Moc jsem nevěřil, že by mohl Your Stage fungovat, ale překvapil svoji komplexností a hlavně jednoduchostí, takže si v něm může každý vygenerovat v okamžiku zcela originální trať. Režim Your Stage se pak pochopitelně značně podepisuje i nad životností samotné hry a je tedy jejím skvělým obohacením.
Codemasters využívá pro DiRT 4 opět svůj vlastní interní EGO engine, který točí prakticky od začátku této konzolové generace, jen opět v trochu modifikované verzi. Výsledkem je, že vozidla mají z venku hodně detailů, kokpity už jsou o něco slabší, ale pořád neurazí, stejně tak jako slušně vypadající tratě. Sem tam navíc potěší i nějaké ty pěkné efekty a hlavně výborné osvětlení. DiRT 4 určitě netlačí grafickou dokonalost k jejím limitům a existují na trhu i hezčí závodní hry, ale jsem přesvědčen, že vizuální stránkou rozhodně neurazí. Zvláště, když jede po většinu času plynule a nedochází k žádnému zpomalení a hra běží v pevných 60fps. Proč píši po většinu času? K občasnému zpomalení nebo záškubům docházelo během replayů (na klasické PS4 byl tento problém o něco viditelnější), které navíc běží v polovičním frameratu, na což by se měli vývojáři ještě podívat a opravit. Trochu to kazí výsledný dojem, ale naštěstí těmito neduhy netrpí hra během hraní.
DiRT 4 je jasná trefa do černého a znatelným vylepšením loňské hry. Je nejen přístupnější a dělán tak, aby si ho užil naprosto každý, ať už má doma volant nebo ne, ale také nabízí hromadu zábavných herních režimů a ve výsledku je povedený i editor tratí, v němž si můžete udělat prakticky nekonečné množství nejrůznějších tras a následně se je pokoušet zdolávat. DiRT 4 je jednoznačně nejlepší rally hrou na současné konzolové generaci a jednou z nejlepších her, jakou Codemasters doposud vydal. Rozhodně byste ji neměli minout.
Komentáře