Dead Space 3
Ačkoliv je Dead Space 3 závěrečným dílem trilogie, na předchozí dvě části nijak zvláště nenavazuje, prakticky má svůj vlastní ucelený děj, ačkoliv se tedy vše odehrává v rámci jednoho univerza. Abyste ovšem byli v obraze, vývojáři na začátku skrze několikaminutové intro vše zopakují, takže pokud jste předchozí části nehráli, o nic ochuzeni nebudete. Tedy po stránce příběhu, o herní zážitek pochopitelně ano. Každopádně vše nyní začíná ve chvíli, kdy se hlavní hrdina Isaac Clarke vydává zachránit svoji přítelkyni Ellie, ale jak už asi tušíte, vše se zvrtne, začne boj nejen o její záchranu, ale i o záchranu vlastního života. Během 19 kapitol na vás čeká několik zvratů a šokujících momentů, ze kterých až zamrazí. Ačkoliv se může příběh jevit jako jednoduchý, opak je pravdou, navíc si tyká i se slůvkem epický. Ještě se sluší zmínit, že oněch devatenáct kapitol projdete za nějakých patnáct hodin (hra mi trvala zhruba 16 na normal obtížnost), což je slušná délka, kterou navíc můžete ještě o něco navýšit plněním vedlejších úkolů a sbíráním sběratelských předmětů, abyste každou kapitolu splnily na 100%. I díky tomuto má Dead Space 3 velmi dobrou znovuhratelnost, takže nepochybuji, že si ho po zahrání střihnete ještě jednou, třeba přes možnost New Game+.
První krůčky mohou být celkem šokem, protože Dead Space 3 připomíná spíše sérii Gears of War, což rozhodně není to, co byste od něj čekali. Naštěstí akční je jenom první kapitola, poté už ale začne klasická hratelnost této série. Stačí se dostat na vesmírnou loď plnou zubatých a rukatých kreatur, a vše je rázem při starém. Designem vás hra asi moc neohromí, alespoň v první třetině, která je trochu pomalejší, než by měla být, a dost podobná předchozím dílům. Jak se ale dostanete na zmrzlou planetu Tau Volantis, která svoji podobou a atmosférou dost připomíná slavný film Věc, to už je úplně jiné kafe, a právě zde vývojáři nejvíce ukazují, že akci obohacenou o hororové okamžiky a napínavé momenty pořád dělat umí, aniž by se opakovali. Zbylé dvě třetiny jsou tak to nejlepší, co Dead Space 3 nabízí, hlavně kvůli naprosto elektrizující atmosféře, a jsem si jist, že na některé momenty budete ještě dlouho vzpomínat. Navíc levely nejsou lineární, jak by se mohlo zdát. Je tu spoustu odboček k prozkoumání, které ovšem mnohdy ukrývají nejenom zásoby munice, ale také nejrůznější kreatury.
Hratelnost je hodně věrná předchůdcům, takže třeba v ovládání moc změn nehledejte, vlastně tu ani žádné na první pohled viditelné nejsou. Pokud jste tedy hráli některý z předchozích dílů, budete tu od prvního momentu jako doma. Proč ale také měnit na co, co jednak funguje, a na co jsou hráči zvyklí. Kromě procházení po levelech, řešení několika puzzlů a střílení všeho, co se vás pokusí ohrozit, se sem tam objeví nějaký QTE moment. Ty ovšem nevyznívají hloupě, jako třeba v šestém Resident Evilu, jsou celkem nenásilně zakomponovány do samotné hratelnosti, kterou obohacují, takže tu nejsou ke škodě, jak by se mohlo na první pohled zdát.
Co potěší, tak je nejen návrat starých známých mimozemských neřádů, ale také jejich nové druhy, které jsou opět velmi zdařilé po stránce designu, a už jenom svým zjevem budí respekt a navozují strach. Souboje s některými jsou docela těžkým oříškem, protože nestačí jen vystřílet zásobník, na menší obtížnosti asi jo, ale musíte trochu přemýšlet na případné taktice a úhybných manévrech. Nepřátelé mají celkem obstojnou umělou inteligenci, zvláště pokud útočí ve skupinkách, kdy vás dokážou rychle obklíčit, což jak určitě tušíte, není zrovna dvakrát dobré. Jinak jsou souboje samozřejmě velmi brutální, přesně takové, jaké máme u série Dead Space rádi. Jednou z docela rozporuplných novinek je zahrnutí soubojů s lidskými protivníky. Těchto pasáží naštěstí tolik není, ale jsou naprosto zbytečné a většinou nezajímavé, navíc lidští protivníci nemají zrovna propracovanou umělou inteligenci, takže se na bojišti chovají občas jako pitomci. Rozhodně si je mohli vývojáři odpustit, ale to je asi věc názoru. Dalším menším zklamáním je přítomnost jen několika bossů, jejich větší počet by jistě neuškodil, zvláště když souboje s nimi jsou zajímavé a napínavé do posledního výstřelu.
V předchozích dílech jste měli na likvidaci nepřátel docela velký arzenál zbraní, který jste postupně rozšiřovali o nové nalezené kousky. V Dead Space 3 se vývojáři rozhodli jít trochu jinou cestou. Zbraně už během hraní nesbíráte, tentokrát po levelech nacházíte nejrůznější součástky, ze kterých si poté zbraně stavíte u terminálů. Na začátku možná budete ze všeho trochu zmatení, ale jak později zjistíte, systém vytváření zbraní a jejich upgradů je nejen plně intuitivní, ale i celkem zábavný. Kolikrát si vytvoříte zbraň, která je originální, navíc má i ničivý efekt na nepřítele. Sestavit si můžete nejen lepší řezačku, ale i samopal obohacený třeba o elektrické střely v sekundárním režimu. Systém vytváření zbraní se jednoduše povedl a troufám si říci, že jde o největší a zároveň nejlepší novinku, jakou Dead Space 3 nabízí. Kromě vytváření zbraní je tu opět systém vylepšování obleku, který rovněž vylepšujete za nalezené věci po levelech, takže se je rozhodně vyplatí prozkoumávat, případně rozdupávat mrtvé nepřátele, ze kterých padají další předměty. Samozřejmostí je tu i několik druhů obleků, pokud jste navíc hráli Mass Effect 3, můžete si hned u prvního terminálu vyzvednout speciální N7 kostým, který nejen pěkně vypadá.
Jednou z nejvíce diskutovaných novinek je možnost projít si celou kampaň v kooperativním režimu. Ačkoliv skalní fanoušci nadávali před vydáním, že tohle ubere na atmosféře, tak opak je pravdou. Pokud hrajete sami, pořád tu je ona stará dobrá atmosféra, kterou jste si jistě zamilovali. Kooperativní režim je poté samozřejmě méně strašidelný, s živým kolegou se samozřejmě tolik nebojíte, zaměřený spíše na akci, takže si tu přijdou na své i ti, kteří vyznávají tento styl hraní. Obě skupiny hráčů budou spokojeni, jen mohli vývojáři v kooperaci trochu zvednout obtížnost, protože ta mi přišla celkem jednoduchá. Kooperativní režim se rozhodně vyplatí vyzkoušet, protože je povedený a přináší velkou zábavu. Navíc se i dozvíte spoustu nových informací o Johnu Carverovi a jeho smutném příběhu. V kooperaci je několik částí upraveno, aby bylo nutné s druhým hráčem spolupracovat, třeba při řešení několika hádanek v hackování či otevírání dveří, jako tomu je třeba u posledních dílů Resident Evila.
Vývojáři z Visceral Games už u předchozích dvou dílů ukázali, že dokážou vyždímat ze současných konzolí naprosté maximum. I první díl pořád patří k nejhezčím hrám, druhý poté přinesl ještě docela velký skok. Třetí díl už takovým skokem po vizuální stránce není, ale nic nemění na tom, že vypadá jednoduše parádně, má detailní úrovně, hrůzu nahánějící nepřátele a spoustu dalších efektů. Velkým plusem vylepšeného enginu je i plynulost, framerate neklesá ani v těch nejvíce vypjatých momentech. Na stejné úrovni jako vizuální prezentace je i hudební doprovod a především ozvučení, starající se o hutnou atmosféru, která vám občas navodí husinu. Dokonce bych řekl, že Dead Space 3 má jedno z nejlepších ozvučení, jaké jsem u hry slyšel. Dabing je poté spíše jen lehce nadprůměrný, ale to zase tak moc nevadí, zážitek z hraní rozhodně neshazuje.
Když byl Dead Space 3 oznámen, trochu jsem měl obavu, aby se vše nezvrhlo v akční taškařici v Call of Duty stylu, jakou nám na podzim minulého roku předvedl Resident Evil 6. Obavy ale byly zbytečné, protože tu máme opět dobře vyváženou hru, která rozumně střídá akční pasáže, napětí a hororové momenty, jako tomu bylo u předchůdců. To vše navíc obohaceno o zajímavé novinky, které si budete užívat. Jen škoda několika slabších pasáží hlavně na začátku a nezáživných soubojů s lidskými protivníky, hodnocení mohlo být ještě o stupínek lepší. I tak je ale Dead Space 3 hra, za kterou se nemusíte bát utratit své peníze. Dostanete spoustu obsahu na několik večerů.
Komentáře