Creaks

recenze  20
Martin Šmíd, 20. 7. 2020 16:15
Malé české studio Amanita Design si udělalo ve světě velmi dobré jméno výbornými adventurami Machinarium, Samorost nebo Chuchel, které zaujaly nejen svoji hratelností, ale také jedinečných a nezaměnitelným vizuálním stylem. Zmíněné hry si získaly miliony fanoušků po celém světě, a proto není divu, že se netrpělivě čekalo na před zhruba dvěma lety oznámenou novinku Creaks, která v těchto dnech nevychází pouze pro PC a mobilní platformy, ale rovnou i na všechny současné konzole – PlayStation 4, Xbox One a Nintendo Switch. Creaks si sice zachovává nápaditý vizuální styl, ale hratelností se od předchozích her studia Amanita Design značně liší. Hlavně v tom, že jde v prvé řadě o puzzle hru, v níž vás čekají desítky zapeklitých hádanek.

Recenzovaná verze: Nintendo Switch

Creaks se tedy značně liší od dosavadní produkce Amanita Design a nejde o point-and-click adventuru jako spíše o tradiční puzzle plošinovku, v níž máte plnou kontrolu nad hlavním hrdinou. Jakmile se ale do této novinky ponoříte, která začala vznikat před mnoha lety jako diplomová práce Radima Jurdy, určitě vám to nebude vadit, zvláště když rukopis tvůrců Machinaria a dalších oblíbených her je i tady jasně viditelný od první minuty. Hra Creaks začíná ve chvíli, kdy vidíte hlavního hrdinu sedícího v pokoji. Najednou je vyrušen blikající žárovkou a strašidelnými zvuky. Netrvá dlouho a za jeho zády se ve zdi objeví vstup do strašidelného světa se spoustou záhadných postaviček a oživlého nábytku, který se nachází pod jeho domem. Je na čase pustit se do průzkumu a zjistit, co se v tomto tajuplném světě děje.

Jakmile jsem poprvé sestoupil do podzemního světa, začal jsem obdivovat jeho nádherný design, na němž si vývojáři dali hodně záležet, takže i přímo láká, abyste ho prozkoumávali, zjišťovali více o jeho obyvatelích a vůbec v něm trávili čas. Velkou devízou je pak i rozmanitost, protože se budete postupně dostávat hlouběji a do zcela odlišných míst, ať už půjde o knihovnu, zatuchlá sklepení a tak dále, které se od sebe značně odlišují a každé nabízí zcela nové originální problémy. A tím se dostávám k tomu hlavnímu, na čem je hra Creaks postavena, a to jsou důmyslné a chytře navržené hádanky, během nichž dojde na hrátky se světlem i spínači a pro úspěch je životně důležité i správné načasování. 

Celý podzemní svět je poskládán z menších i větších místností, přičemž každá obsahuje logický problém, který musíte vyřešit, pokud se chcete dostat dál V první hodině nejsou hádanky nijak těžké a záludné, takže jsem je zvládal vyřešit celkem rychle, ale následně obtížnost vzroste a nad některými hádankami jsem kroutil hlavou dlouhé minuty a měl až nevěřícný výraz v obličeji. Hlavně později není problém během řešení hádanek selhat, protože vás třeba něco sežere. Naštěstí checkpointy jsou docela časté, takže jsem nikdy neopakoval velký kus znovu. Selhání tedy nepředstavuje velký problém, což je i ovlivněno rychlými nahrávacími časy.

U některých logických her mám problém, že řešení hádanek postupně přejde do jakési rutiny a stereotypu. To ale naštěstí není případ Creaks, u něhož je radost hádanky řešit, což je dáno i tím, že vývojáři neustále přicházejí s něčím novým. Zatímco na začátku vám budou dělat starost hlavně oživlé skřínky v podobě rozzuřených psů, později dojde i na jakési létající medusy i dvojníky hlavního hrdiny, kteří kopírují jeho pohyb. A to je jen začátek. A možná i proto jsem se na každou další hádanku těšil, protože jsem byl zvědav, s čím vývojáři přijdou a jestli dokážou ještě překvapit. Zpříjemnit hraní si navíc můžete nacházením speciálních obrazů, občas i s nějakou tou menší minihrou, která slouží jako takový menší relax před další zapeklitou místností.

Je pěkné vidět, že vývojáři dobře pracují s hudebním doprovodem a ozvučením, které se nestará jen o atmosféru, ale také vám dává vědět, jak si vedete při řešení hádanek, případně, jestli jste je už vyřešili. To je ale jediná nápověda, které se vám dostane. Žádné další hra neobsahuje, což může být hlavně pro hráče, kteří na tento typ her nejsou zvyklí, trochu problém. Nápovědu, alespoň malou, bych určitě ocenil i já. Snad nápovědy vývojáři v budoucnu přidají skrze update, protože nyní jde o asi jediný menší problém, který s hrou mám.

Pokud se nebudete někde moc zasekávat, měla by vám hra Creaks vydržet na pět nebo šest hodin, ale z mé zkušenosti mohu říci, že to bude asi i o něco déle. Některé místnosti jsou hodně záludné, a pokud hrajete jen akční nebo podobné typy her, bude chvilku trvat, než mozek nastartujete na takovou úroveň, abyste je byli schopni vyřešit. Za své peníze každopádně dostanete jedinečnou logickou adventuru, u níž se budete po několik večerů dobře bavit. A nevadí ani, že znovuhratelnost je spíše průměrná, protože na první průchod uvidíte při troše snahy prakticky vše, co vývojáři připravili.

Hra Creaks už na první pohled zaujme svým vizuálním zpracováním. Ručně kreslené postavičky i prostředí hodně připomíná svým stylem oblíbené Machinarium, navíc potěší i pěkné animace a různé efekty. Na rozdíl od předchozích her studia Amanita Design běží Creaks na Unity enginu. Ten vývojářům pomohl hlavně v tom, aby mohli hru jednoduše portovat na všechny možné platformy. Já Creaks testoval na konzoli Nintendo Switch, převážně v handheldovém režimu, a během hraní jsem nezaznamenal žádný problém. Hra běží svižně, nepadá a nesetkal jsem se s žádnými jinými technickými problémy. Co navíc potěšilo kromě vizuální stránky, tak je kvalitní ozvučení i rozmanitý hudební doprovod, o který se postaral Joe Acheson (Hidden Orchestra).

Creaks je skvělá logická plošinovka, kterou jsem si užil od první do poslední minuty. Hlavně díky zábavným, rozmanitým a dobře vymyšleným hádankám, ale také skvělému designu a povedené audiovizuální stránce. Pokud máte podobné hry rádi nebo byste si chtěli zahrát trochu něco jiného, než je klasická herní produkce, Creaks vám mohu jednoznačně doporučit. Užijete si ho nejen na velké televizní obrazovce, ale díky konzoli Nintendo Switch a chytrým telefonům i na cestách. 

Creaks

ps4xonensw
Amanita Design, Amanita Design
Datum vydání hry:
22. 7. 2020
Žánr:
Point-and-click, Plošinovka, Puzzle, Adventura, Indie
KARTA HRY
9/10

Komentáře