Battlefield: Hardline

recenze  31
Martin Šmíd, 23. 3. 2015 0:00
Pro EA je Battlefield jednou z nejdůležitějších značek, proto není divu, že se rozhodla pověřit vytvářením nových dílů více studií, aby mohla zvýšit frekvenci jejich vydávání. Na regulérní pětce pochopitelně pracuje studio DICE, přičemž právě vycházející odbočku Battlefield Hardline vytvořili zkušení vývojáři z Visceral Games, které mnozí hráči budou znát především díky Dead Space sérii. Před vydáním bylo dost otazníků nad hrou, hlavně se hráči ptali, jestli nejde jen o přeskinovanou čtyřku. Odpověď vám dá naše recenze.

Testovaná verze: PlayStation 4

Předchozí díly série Battlefield se vždy točily kolem nějakého toho velkého válečného konfliktu, v němž bylo zapojeno několik zemí a nejrůznější armády. To novinka Battlefield Hardline se značně liší, protože tentokrát je v hlavní roli policie, která má plné ruce práce s nejrůznějšími gangy a dalšími zločinci, kteří terorizují slušné obyvatele. Hlavním hrdinou je detektiv Nick Mendoza, který byl převelen na protidrogovou v Miami, takže si asi dokážete představit, jaká práce ho zhruba čeká, ostatně vývojáři neskrývají inspiraci řadou filmů odehrávajících se v tomto prostředí, která hře navíc prospěla. Nejprve vývojáři před hlavního hrdinu dávají menší případy, které se vydává se svojí pěknou kolegyní řešit, ale netrvá to moc dlouho, vše se zvrtne a i Nick si vyzkouší, jaké je to se dívat na svět zpoza mříží věznice. Protože příběh vývojáři odhalili už před vydáním, moc tedy nepřekvapí, on je ostatně i hodně lineární, předvídatelný už tak sám o sobě, že vlastně nemá moc, co by mohl nabídnout. To je určitě škoda, že se vývojáři nepokusili připravit něco propracovanějšího, jak nejednou slibovali.

Co ovšem příběhu hodně pomáhá, aby hráč udržel pozornost, jsou velmi dobré herecké výkony hlavních protagonistů a vůbec všech postav. Na nich je vidět, že si vývojáři najali několik známějších herců, mezi nimiž je třeba Eugene Byrd (Kosti, 8 Mile), Kelly Hu (Král Škorpión), Mark Rolston (Batman: Arkham Origins) nebo Benito Martinez (Sons of Anarchy). Líbilo se mi i seriálové pojetí. Pokud ukončíte misi, automaticky se vám přehraje filmeček, abyste viděli, co vás následně čeká a hra vás navnadila, to samé platí při následném spuštění. To hra shrne poslední události, abyste byli v obraze. Rozhodně zajímavé pojetí, které by mohly v budoucnu nabídnout i další hry.

Pokud se podíváte na singleplayerové části předchozích dílů, vždy se jednalo hlavně o velkou akční jízdu v hollywoodském stylu, jakou je třeba Call of Duty. U Battlefield Hardline se vývojáři rozhodli jít vlastní cestičkou, takže na akční jízdu až kromě konce můžete po většinu času zapomenout. Hra staví především na tichém průchodu levely, a pokud možno nezabíjení protivníků, ostatně hlavní hrdina je policista, k čemuž slouží zajímavý systém zatýkání. Stačí se k protivníkům přiblížit, následně jim ukázat odznak a oni se vzdají. Tedy musíte si pořád hlídat, aby nevytáhli rychle zbraň, takže musíte být i rychlí a pozorní, protože jakékoliv laxní zatýkání se může zvrtnout a skončit i klidně smrtí. Jako ve skutečnosti. Na začátku je zatýkání vítanou novinkou, oživující Battlefield, kterou jsem si oblíbil, problém bohužel je, že se později zvrtne ve stereotyp a neustále stejné zatýkání začne trochu vadit a hlavně nudit. To je docela škoda, protože při troše další snahy šlo z tohoto jistě dobrého nápadu vyždímat i o něco více. Každopádně sázka spíše na stealth procházení se mi líbila a jsem rád, zvláště když se počítám za fanouška stealth her, že vývojáři nevytvořili jen další adrenalinovou akční jízdu.

Nemusíte se ovšem bát, že by na nějaké výbuchy a padající baráky nedošlo, pořád je v novém Battlefieldu spousta scén, za které by se nemusel stydět ve svých filmech ani Michael Bay, ale vývojáři je dávkují postupně a s rozmyslem. Akčních pasáží je tedy dost, někdy se i tichý průchod pořádně může zvrtnout a nastane přestřelka. Jsem rád, že přestřelky s protivníky jsou vyhecované a velmi kvalitní, především díky vysoko postavené obtížnosti, kdy nemůžete naběhnout mezi protivníky jako Rambo, výborné fyzice, protože z dřevěného baráku sloužící jako úkryt se ve vteřině může stát hromada třísek, a také dobrému modelu střelby. Ano, jedná se o jasnou arkádu, ale střelba ze zbraní je cítit a každá zbraň vyžaduje trochu jinačí ovládání. Rukama vám projdou nejrůznější pistole, následně i samopaly a brokovnice, ale i další hračky, kterými si můžete usnadnit hraní. Každopádně ještě zmíním, že vývojáři odměňují za vyhýbání se střetům a zatýkání nepřátel XP body do levelování, za které jste odměňovány novými zbraněmi a dalšími bonusy.

U předchozích dílů byla problémem umělá inteligence, proto jsem byl zvědav, jak se s ní poperou vývojáři nyní. Bohužel k mému překvapení, moc na ní nesáhli. Nepřátelé jsou opět maximálně tupí, kolikrát si vás ani nevšimnou a vždy vidí jen pár metrů před sebe, což máte vždy znázorněno na mapě, dokonce sem tam se mi stalo, že přešli mrtvého či omráčeného kolegu, jako by tam ani nebyl. V přestřelkách se snaží krýt, ale o nějaké taktice být řeč nemůže, vždy jen stojí na místě, kryjí se za překážou a snaží se hlavního hrdinu ustřílet, což na druhou stranu není moc problém. Nepřátelé jsou totiž docela přesní, což ve výsledku s faktem, že toho hlavní hrdina moc nevydrží, vede kolikrát k restartu řady situací. S umělou inteligencí si mohli vývojáři odpustit i různé nedodělky a chyby, které hru trápí a jsou spojeny právě s nepřáteli. Občas se mi stalo, že protivníci procházeli zdmi, což vypadalo komicky, jednou se dokonce panák vyfouknul a byl nepěkně zkroucen na silnici, což ostatně je vidět i na tomto obrázku - https://farm8.staticflickr.com/7590/16898513261_f17b24e5f7_o.jpg . Umělá inteligence je tedy zase problém, a je to škoda, protože jinak jde o celkem slušnou akci, která dává trochu jiný pohled na Battlefield sérii, ačkoliv to z různých trailerů tak nevypadalo.

Série Battlefield byla vždy zaměřena primárně na multiplayerové hraní, ostatně první díly vycházely bez singleplayeru, který vývojáři nedokázali stále dobře uchytit, ačkoliv se snažili začlenit vždy zajímavé nápady, pokud tedy vynechám po této stránce slušné díly Bad Company. U Battlefield Hardline je hlavní kampaň určitě zajímavá, i když některé prvky by chtěly dotáhnout, ale určitě neurazí. Každopádně nyní se už pustím na multiplayerovou část, která je dle mého názoru hodně povedená. Od klasických dílů vývojáři z Visceral Games jasně kladou důraz především na akci a hektické přestřelky, jako tomu je třeba u Call of Duty, ale to není ke škodě. Alespoň něčím se snaží odlišit od zavedených hlavních dílů a jdou si svoji vlastní cestičkou, na což poukazují i herní režimy.

Určitě tedy nejde říci, že by vývojáři připravili jen nové mapy a jednalo se jen o datadisk pro Battlefield 4. Staví na osvědčených základech, které dokázali posunout svým vlastním směrem. Než se o multiplayeru více rozepíši, tak musím zmínit jednu podstatnou věc. Během celého mého testování se mi nestalo, že by hra nějak lagovala nebo padala. Vždy jsem se během několika vteřin připojil do hry a mohl si užívat hraní, což je značný posun od čtvrtého Battlefielda, kterého sužovaly nejrůznější bugy a další nedodělky, které následně vývojáři žehlili a svým způsobem stále žehlí. Je vidět, že vývojáři z Visceral Games neponechali nic náhodě a dvě betaverze všemu jen prospěly. Za odladění rozhodně palec nahoru.

Musím říci, že jsem od první minuty byl překvapen rychlostí, na jakou Hardline sází. V předchozích dílech bylo vždy hraní pomalejší a vyžadovala se maximální taktika, zde je pořád pochopitelně potřeba, ale vše je rychlejší a dynamičtější, na což má vliv i menší velikost jednotlivých map. Ty mají dobrý design a vývojářům se povedly, ale nejsou tak velké jako v minulosti, takže na protivníky budete narážet o dost častěji. K mapám zmíním, že se mi líbí jejich dynamičnost, kdy v okamžiku může začít foukat silný vítr nebo pršet, což se samozřejmě projeví do hratelnosti, ale podobných prvků je pochopitelně ve hře daleko více díky systému Levolution, který se vrací z předchozího dílu. K rychlosti pomáhá i fakt, že je postava rychlejší, tedy její běh, zvláště když si vytáhne jen pistoli, čímž se zvýší mobilita, jako třeba ve starém dobrém Counter Striku.

Když jsem nakousnul zbraně, tak je nutné počítat s tím, že můžete mít jen pistoli a nějakou tu hlavní zbraň jako samopal, brokovnici a tak dále, těžké zbraně jsou rozmístěny po mapách a je třeba je najít, v čemž vám může pomoci mapa, abyste mohli sestřelit vrtulník a tak dále. Tohle může hlavně na začátku vadit, protože třeba k vrtulníku a dalším dopravním prostředkům je přístup od začátku. Na tento prvek se ale dá zvyknout, ostatně těžké zbraně jsou docela rozumně po mapách rozmístěny, navíc jak hrajete, tak už nějak víte, kde jsou a můžete si pro ně doběhnout. Co se týče levelování, tak to moc změn nedoznalo, pořád levelujete každou třídu zvlášť, za což si odemykáte nové možnosti, za nastřádané zbraně se pak dají nakoupit zbraně a další vybavení, včetně nejrůznějších modifikátorů.

Nyní už k herním režimům. První dva conquest a team deathmatch fanoušky moc nepřekvapí, prostě jde o osvědčené klasiky, které tu jsou už spoustu let, ale je třeba říci, že se hrají stále skvěle, hlavně tedy conquest, v němž může běhat až 64 hráčů. Dále vývojáři připravili režimy, které mají v Battlefieldu premiéru, a točí se kolem honičem mezi policií a zločinci. Líbil se mi režim Heist, v němž musí zločinci proniknout na střežené místo a krást, zatímco policie jim v tom brání, případně pak lupiče pronásleduje, což vnáší do celé série spoustu nových situací. Hodně se mi líbil režim Blood Money, v němž oba týmy kradou peníze z centrálního body, přičemž je možné krást si peníze i navzájem ze základen, když už hrozí, že by jeden tým dosáhnul požadovaného výsledku. Možná bych i řekl, že jde o nejlepší nový režim, užil jsem si v něm spoustu skvělých přestřelek a ještě určitě užiju. Třetím novým režimem je Hotwire, v němž je třeba zabrat body v podobě vozidel. Do nich musíte nasednout a rychle ujíždět, čímž získáváte body pro tým. Tento režim si myslím, že neumí naplnit potenciál. Ačkoliv jsou honičky docela zábavné, tak vše narušují až příliš malé mapy, určitě měly být tady větší, aby byla větší volnost. Alespoň dle mého názoru. Poslední dva režimy jsou hodně taktické a vyžadují plnou spolupráci týmu, protože se hraje 5 vs.5, a vždy máte jeden život, pokud zemřete, vždy čekáte na další kolo. V prvním Crossfire musíte doprovodit VIP osobu do policejního vozidla, ve druhém Rescue zase jde o záchranu rukojmích, pokud jste hráli třeba Counter Strike, budete tu jako doma.

Vývojáři pochopitelně použili novou verzi Frostbite enginu, který umožnil vytvořit docela působivou podívanou plnou výbuchů a nádherných efektů, hlavně tedy pokud budu mluvit o singleplayeru. Nádherné jsou modely postav, které mají navíc skvělé animace, a ani prostředí nevypadá špatně, je po většinu času plně zničitelné s výbornou fyzikou, všude jsou textury ve vysokém rozlišení, zvláště když foukat silný vítr nebo pršet. Po vizuální stránce bude určitě uspokojen každý, a to ani nevadí, že hra nakonec nejede ve slibovaném rozlišení 1080p, ale v o něco nižším. Důležitější je, že framerate po většinu času se drží mezi 50-60fps, takže jde o plynulou podívanou, která pochopitelně pomáhá samotné hratelnosti. Větší poklesy jsem zaznamenal jen v multiplayeru v Conquest režimu, když se na jednom plácku sešlo i 50+ hráčů a začali do sebe rubat, ale pořád hra byla hratelná. Jen hudební doprovod mi moc nesedl, určitě mohli vývojáři vybrat lepší skladby, profesionální je ovšem ozvučení, které vždy patřilo v Battlefield sérii k velké chloubě.

Z Battlefield Hardline jsem docela překvapen, protože jsem od něj čekal podstatně méně. Ano, singleplayer má dost předvídatelný a jednoduchý příběh, rovněž měli vývojáři dotáhnout některé zajímavé nápady spojené se stealth prvky, ale dokáže zabavit, a to je samozřejmě hlavní. Multiplayerová část, která zatím velmi dobře funguje, pak skrývá desítky hodin zábavy, navíc vývojáři se nesnaží kopírovat jen úspěšné předchůdce, ale přidávají i novinky a zábavné nové režimy. Přestřelky mezi zločinci a policisty prostě jen tak neomrzí, za což může i akčnější hratelnost. Já se zatím každopádně bavím, a věřím, že budete i vy, pokud se zbavíte předsudků, že jde jen o rychle spíchnutý datadisk pro čtvrtý díl. Není tomu tak.

Battlefield: Hardline

ps4ps3x360xone
EA Games, Visceral Games
Datum vydání hry:
18. 3. 2015
KARTA HRY
8/10

Komentáře