Assassin's Creed 4: Black Flag
UbiSoft se s každým dílem snažil hráče zavést do nové doby, která obsahovala úplně nového zabijáka. Čtvrtý díl samozřejmě není výjimkou, jen by asi nikoho před pár lety ani ve snu nenapadlo, že se vše může odehrávat v Karibiku osmnáctého století, během Zlatého věku pirátů. Ona představa pobíhat assassína mezi piráty je hodně zvláštní, ale ve výsledku funguje a vývojáři moc dobře věděli, co dělají. Hlavním hrdinou je nyní Edward Kenway, který je dědečkem Connora ze třetího dílu. Na rozdíl od něj je daleko sympatičtější a charizmatičtější, takže je snadné se do jeho role vžít a prožívat jeho ne zrovna snadnou a vždy úplně radostnou cestu za slávou. Edward je svým charakterem tak trochu Ezio, a zřejmě na něj chtěli i vývojáři navázat. Vždyť byl také nejoblíbenějším assassínem, a stále je. Co na Assassin's Creed 4: Black Flag rovněž překvapí, je skvěle napsaný příběh, samozřejmě se věnující boji mezi assassíny a temláři, který vás pohltí hned na začátku, a prakticky nepustí do závěrečných titulek. Hluchých míst moc nemá, má docela dost nečekaných zvratů i situací, určitě mu pomáhají i skvěle ztvárněné postavy, během hraní potkáte spoustu známých pirátů, jmenovat můžu třeba nejznámějšího Černovouse. To je ale pochopitelně jen začátek.
Začnu hned tou největší inovací, kterou čtvrtý díl nabízí, a to je Karibik, v němž se tentokrát vše odehrává. Ačkoliv předchozí díly se odehrávaly svým způsobem v otevřeném světě, volnost byla značně omezena, takže vše ve výsledku nepůsobilo tak svobodně, jak by měla. Toho si zřejmě byli vývojáři vědomi, a i proto nám tentokrát servírují zatím největší svět v celé sérii, který je navíc hodně rozmanitý a navíc po stránce designu naprosto mistrně ztvárněný. Najednou máte pocit, že můžete jít, kam se vám zachce, a svobodně se tak pohybovat po obrovském světě. Ona volnost je na začátku samozřejmě trochu omezena, především je to dáno upgrady, protože jet do neprobádaných vod se nemusí vždy vyplatit, ale jinak vás vývojáři v ničem neomezují – jen tedy občasnou nahrávací obrazovkou, která vždy nahraje větší samostatnou lokaci. Můžete se potulovat po několika městečkách, které mají příjemný design a nejsou tak ploché, jak by se mohlo na začátku zdát. Během hraní se podíváte třeba do přístavního městečka Nassau, ale také je tu Havana nebo Kingston. Podíváte se i do Tortugy, kde je to jen jeden pirát vedle druhého. Každé městečko je trochu jiné, takže nevypadají jen jako přes kopírák, a samozřejmě má své vlastní problémy, které můžete plnit.
Svět Assassin's Creed 4: Black Flag je obrovský a kromě několika větších přístavů nabízí i další lokace, které můžete prozkoumávat, mezi nimi jsou třeba opuštěné chrámy, jeskyně nebo ostrůvky menšího či většího charakteru, kde můžete hledat poklady, odhalovat tajemství mayské civilizace, případně si na nich dělat body pro rychlé cestování zabráním klasického vysokého místa na mapě. Pokud takové místo zaberete, automaticky nezmizí, ale můžete se vždy k němu teleportovat klidně přes celou mapu, což vám značně urychlí cestování, a samozřejmě ho udělá i daleko bezpečnější. To je rozhodně velké plus, protože ne každého by bavilo se i několik minut plavit po moři. Možností, kam jít, je zde hromada, navíc tato místa nejsou prázdná, každé něco nabízí a rozhodně se ho vyplatí prozkoumat. Jen těžko tedy hledat na světě nějakou chybu, tu nemá.
Ačkoliv se jedná o pirátské dobrodružství, vývojáři moc na hratelnost předchozích dílů nesahali. Ve zhruba třinácti kapitolách vás čekají klasické stealth mise, případně sledování cílů (těchto misí je tu na můj vkus trochu více, než by mohlo být) a pak následně vraždění vysoce postavených templářů a dalších neřádů. Většina misí je navržena tak, aby bylo jen na hráči, jak ji ve výsledku splní. Lineární mise ze třetího dílu jsou tedy pryč, navíc každá mise zde má ještě několik vedlejších úkolů, které se můžete rozhodnout splnit. Vrcholem čtvrtého dílu jsou poté námořní bitvy, které prošly od minulého dílu velkými inovacemi, nyní působí daleko lépe a jsou kolikrát pořádně hektické a napínavé do posledního výstřelu. Na rozmanitost misí v hlavní kampani si tak nemůžu stěžovat, u každé jsem se hodně bavil. Pokud půjdete jen po příběhu, vydrží vám Assassin's Creed 4: Black Flag nějakých dvacet hodin, což není rozhodně málo.
Hlavní kampaní hra ale zdaleka nekončí, protože můžete plnit hromadu vedlejších úkol, které samy o sobě vydrží na další desítky hodin. Vrací se klasické sbírání truhel s penězi a dalšími zajímavými předměty, případně not roztroušených po městě. To jsou čistě sběratelské questy, které se vám zobrazí na mapě hned, jakmile ji odkryjete. Už tak není nutné kupovat speciální mapy u obchodníka. Dále tu máte větší úkoly, můžete nejen útočit na další lodě nebo pevnosti po Karibiku, ale je tu i možnost brát klasické assassínské kontrakty, jak na pevnině, tak na moři. Novinkou je pak možnost se potápět do hlubin k vrakům lodí, kde se to hemží nejen pokladem velké hodnoty, ale také žraloky a dalšími mořskými potvorami. Je tu samozřejmě i spousta dalších úkolů, ale ty už nebudu prozrazovat. Musím říci, že směsice úkolů je skvělá a hra má i díky nim své jedinečné kouzlo, díky němuž se budete do virtuálního Karibiku neustále vracet, abyste odhalili další části světa. Pokud se rozhodnete vše splnit, je Assassin's Creed 4: Black Flag ne na jeden týden, ale na několik týdnů, takže určitě dostanete za svoje peníze hromadu zábavy. Taková hodnota se už v dnešní době moc nevidí.
V předchozím dílu byl vývojářům vyčítán do jisté míry bojový systém, protože z Connora byl kolikrát neporazitelný robot, který porcoval jednoho protivníka za druhým. Edward Kenway je i možná proto daleko zranitelnější. Ano, pořád má velkou výhodu, ale díky lepší umělé inteligenci protivníků, kteří neútočí po jednom, ale ve větším množství naráz, se musí daleko více ohánět a vykrývat útoky, než jak tomu bylo v minulosti. Ačkoliv bojový systém doznal jen několika změn, které jsou dány především novými zbraněmi, které může hlavní hrdina lépe využívat, je nyní příjemnější a hru rozhodně neulehčuje, jako tomu bylo v minulosti. Na co vývojáři moc nesahali, je pohyb hlavního hrdiny po světě, ale nebylo třeba, protože ten byl velmi dobrý už v předchozích místech, takže překonávání překážek, skákání po plošinkách nebo šplhání na baráky nebo stromy nebude činit žádný problém. Alespoň se budete cítit jako doma, až začnete hrát.
Vývojáři z UbiSoftu v předchozím dílu přinesli možnost lovit zvěř, ale ta ve výsledku nebyla pro hratelnost nějakým velkým přínosem. To ve čtvrtém dílu se lov vrací, a je daleko důležitější. Za kožešiny, případně kůže zvířat si můžete upgradovat oblek, čímž získáte daleko větší zdraví, ale mrtvá zvířata slouží i pro vytváření dalších užitečných věcí. Protože se podstatná část odehrává na moři, můžete nově lovit i velryby případně žraloky. Lov těchto vodních tvorů je daleko zajímavější, jak klasických srnek nebo jaguárů, vyžaduje i trochu té trpělivosti a samozřejmě hráčské šikovnosti. Nový systém vytváření předmětů se mi líbí, motivuje hráče k důkladnějšímu průzkumu, což je jen dobře. Vylepšovat nemusíte jen hlavního hrdinu, případně jeho zbraně, ale také svého dřevěného miláčka v podobě lodi Jackdaw. Můžete tu opět vylepšit hromadu možností, na což potřebujete nejen peníze, je to drahý koníček, to víte, ale také dřevo a další náležitosti, které nacházíte po mapě, případně berete z nepadnutých lodí. Je docela zajímavé, jak vývojáři nutí hráče plnit i úkoly, které by normálně jen asi přešel, protože bez nich se daleko dostat nejde. Když si navíc maximálně vylepšíte loď, můžete zkusit poslat k mořskému dnu jednu z dvou legendárních lodí, které straší celý Karibik. Setkání s těmito loděmi bez vylepšení jsem sám několikrát pocítil, přičemž mi z lodě zbyly vždy jen třísky.
V minulém dílu jsme se rozloučili s Desmonde, který byl hlavním hrdinou v moderní době. Pokud jste si mysleli, že nyní to bude jen o hraní v historické době, musím vás zklamat. Moderní doba se vrátila, hrajete za zaměstnance společnosti Abstergo Industries, která umožňuje právě převzít kontrolu nad některými zabijáky minulosti. Musím říci, že tyto části jsou docela velkým zklamáním, protože není vůbec zábavné je hrát, většinou jsou hodně nudné a jen kazí tempo hlavní části. Pokud by se na ně vývojáři vykašlali, udělali by daleko lépe. Jen v nich chodíte, vyslýcháte rozhovory a sem tam hacknete počítač skrze primitivní minihry. V minulosti měly Assassin's Creed díly daleko nápaditější moderní dobu, které byly i zajímavé a hlavně i kolikrát zábavné. Zde vývojáři šlápli docela dost vedle, a já doufám, že si to do dalšího dílu uvědomí.
Singleplayerová kampaň je samozřejmě to hlavní a sama o sobě vám vydrží na hodně dlouho. Vývojáři nám ale kromě ní naservírovali i multiplayer, který si v předchozích dílech získal docela velkou oblibu. Vývojáři před vydáním slíbili několik novinek, ale ty jsou ve výsledku jen lehčího ražení, větších změn přímo v hratelnosti jsme se nedočkali, ale ono na druhou stranu proč měnit něco, co evidentně funguje. Pokud jste hráli předchozí díly, ale vás nepřekvapí moc nabídka herních režimů, mezi nimiž je nejen klasický Deathmatch, ale také Assassinate nebo Domination. Hodně hraní je režim Manhunt , v němž vždy jeden tým musí zlikvidovat cíle, druhý se snaží nahnat body shováváním se v davu. Všechny režimy si můžete zahrát na osmi mapách, které jsou spíše menší až středně velké, jejích výhodou je, že mají pěkný design a skvěle se i hodí pro multiplayerové hrátky. Vývojáři jen nevysekali lokace z příběhové části, ale mapy přímo uzpůsobili na multipayer, a je to hodně vidět. Celkově se multiplayerový režim určitě povedl, ale na druhou stranu, pokud jste mu nepropadli v předchozích dílech, nevidím moc velkou šanci, že zde to bude jiné. Pokud jste si ho ovšem oblíbili v minulosti, nepochybuji, že i nyní ho budete hojně hrát a odemykat si levely a další schopnosti, které vám pomohou v boji.
Když vývojáři před vydáním Assassin's Creed 4: Black Flag ukazovali, používali pro prezentaci Playstation 4 verzi, která samozřejmě vypadá parádně, ale o ní tento článek není. Jak vypadají verze pro současné konzole, jsme nevěděli, ale nyní můžu říci, že výsledek je docela překvapením. Hra totiž i na dosluhujících konzolích vypadá velmi pěkně, má spoustu nádherných detailů, které srazí bradu na zem. Je ale znát, že do dokonalosti prezentovaných videí řada věcí chybí, třeba pohyb vegetace není žádný, a tak bych mohl pokračovat. Ale s tím se tak nějak musí počítat, naštěstí nic nemá vliv na hratelnosti. V testované Playstation 3 verzi je framerate někde mezi 25-30 snímky, což není hrozné, během hraní si kolikrát ani zpomalení nevšimnete. Jen sem tam při procházejí města se hra trochu zpomalí. Za co vývojáři zaslouží plný počet bodů, je nádherný soundtrack se spoustou nezapomenutelných skladeb s pirátskou tématikou, které vám budou hrát v uších ještě dlouho po vypnutí. Vynikající je i ozvučení a klasicky je povedený dabing, který vám pomáhá se do celého pirátského dobrodružství vžít.
Assassin's Creed 4: Black Flag je vynikající akční záležitostí, která vám vydrží minimálně na třicet hodin, spíše v ní strávíte několik týdnů, protože než vše vysbíráte, bude to trvat opravdu dlouho. Všechny hlavní i vedlejší úkoly jsou zajímavé a zábavné, takže se během těch několika desítek hodin nebudete ani na chvilku nudit. Jen je škoda, že vývojáři vše trochu nabourávají nudnými částmi v současnosti a sem tam se objeví i nějaký ten technický nedostatek, který by být nemusel. Proto jenom za devět.
Komentáře