Age of Empires IV: Anniversary Edition

Martin Šmíd, 29. 8. 2023 9:00
Série Age of Empires je tu s námi už více než 26 let. Za tu dobu si získala obrovské množství fanoušků, hlavně díky fantastickému druhému dílu, který byl v průběhu let rozšiřován, vylepšován a znovu vydáván skrze různé HD remastery. Začátkem letošního roku se navíc dostal ve výborné verzi i na konzole Xbox. Série je samozřejmě známá hlavně na PC, kde v roce 2005 vyšel třetí díl, jenž si mezi fanoušky takovou oblibu už nezískal, a to platilo i o spin-offu Age of Empires Online, k němuž Microsoft záhy vypnul servery. Dlouho to vypadalo, že další díl jen tak nevznikne, zvláště když původní studio Ensemble bylo v roce 2009 zavřeno. Nakonec byl ovšem čtvrtý díl oznámen a Microsoft se ho rozhodl svěřit do rukou zkušených vývojářů ze studií Relic Entertainment (Homeworld nebo Company of Heroes) a World’s Edge. Před dvěma lety se ho dočkali nejprve hráči na PC, no a před několika dny se dostal i na konzole Xbox, takže jsem se mohl podívat, jak se hraje a jestli se vývojářům povedlo dobře navázat na stále nepřekonaný druhý díl.

Recenzovaná verze: Xbox Series X/S (hra je dostupná v rámci předplatného Xbox Game Pass)

Když se dnes pustí vývojáři do oživení nějaké té slavné série, která tu s námi už roky nebyla, většinou se snaží ji kompletně překopat a modernizovat, aby oslovila především současné hráče. Nový díl či reboot pak moc předchůdce nepřipomíná a fanoušky proto kolikrát spíše zklame. U Age of Empires IV se vývojáři rozhodli, že půjdou více na jistotu, budou ctít předchůdce a základy série, které jsou i v dnešní době značně nadčasové a hlavně zábavné, jak ukázal začátkem roku Age of Empires II. Kdyby nebyly, jen těžko by druhý díl hrálo tolik hráčů i více než dvacet let od jeho prvního vydání. Místo znovuobjevení kola vývojáři vzali osvědčené základy a rozhodli se je pouze lehce modernizovat a oživit několika citlivými novinkami, což ve výsledku funguje hodně dobře. Ano, někteří mohou namítat, že Age of Empires IV je svoji hratelností a možnostmi hodně podobný druhému dílu, který pro konzole Xbox Series X/S vyšel letos, dokonce s ním sdílí stejný interface a ovládání, k čemuž se ještě dostanu. Já ale patřím do kategorie hráčů, která je ráda, že se vývojáři nepustili do velkých změn, kvůli nimž by série Age of Empires ztratila svoji jedinečnou identitu. To by byla obrovská škoda. A vadí to o to méně, když jde ve výsledku o hodně dobrou strategickou hru, která září i na konzolích Xbox Series X/S.

Pokud jste někdy hráli nějaký díl Age of Empires, budete v Age of Empires IV od první minuty jako doma, protože základy hratelnosti jsou až na drobnosti naprosto stejné. Opět je nutné z malé vesničky postavit fungující město s domy, kasárnami, kovárnou a dalšími budovami, starat se o ekonomiku, která je nesmírně důležitá, a zároveň budovat opevnění a armádu, s níž se následně vydáte do velkých bitev. Vzhledem k tomu, že původní Age of Empires položil základy pro celý žánr real-time strategií, nebylo opravdu nutné něco výrazně měnit. Sem tam samozřejmě vývojáři zakomponovali nějakou tu novinku, zlepšili chování umělé inteligence jednotek, hlavně pathfinding, jenž byl letos naprosto katastrofální u jiné strategie Microsoftu - Minecraft Legends. Jednotky se už tolik nezasekávají v prostředí, nacházejí správnou cestu do cíle, ačkoliv sem tam si nějaký ten zásek neodpustí, ale není to tak časté. Co vývojáři oproti předchozím dílům kompletně překopali, je přechod do dalšího věku. Už nestačí jen vylepšit centrum města, ale je nutné postavit nějakou speciální historickou budovu, která bude další věk charakterizovat. Třeba za Rusko je to při přesunu z prvního do druhého věku Kreml. Budovy přitom nejsou jen kosmetické, ale dodávají různé bonusy do hratelnosti, které se rozhodně neztratí. Ano, nejde o nějakou velkou změnu, ale chytrou inovaci hratelnosti.

Hlavní částí hry je bez debat příběhová kampaň pro jednoho hráče. Kampaně v Age of Empires mám hodně rád pro jejich zábavnost, propracovanost a rozmanitost, a Age of Empires IV v tomto rozhodně nezklame. Možná bych i řekl, že má jednu z nejlepších kampaní v rámci série, v níž sice nejsou mise nějak objevné a originální, ale rozhodně jsou zábavné, mají rozmanité cíle a je radost je hrát. A vliv na to má i skutečnost, že vývojáři pojali kampaň formou historického dokumentu, čímž jí dali velmi dobrou prezentaci. Mezi misemi proto nechybí různé reálné záběry i hrané filmečky, které vysvětlují historické události a krásně hru takto doplňují a dělají daleko zajímavější. Nehledě na to, že se hráč dozví spoustu informací z historie, a to zábavnou formou. Jen občas je nutné nad něčím přivřít oko, protože Age of Empires IV je pořád hra, ne historický dokument, a některé detaily má zkreslené, hlavně když dojde na nějaké herní mechaniky či jednotky, které v dané době ještě neexistovaly.

Každopádně hlavní Kampaň je rozdělena na čtyři velké části, pokud nepočítám úvodní čistě tutoriálovou. Budete tak svědky cesty krále Víléma z Normandie, jenž chce usednout na anglický trůn, v čemž mu chce zabránit Harold Godwinston. Dojde i na vzestup Moskvy, která je pod útokem Zlaté hordy a byla několikrát srovnána se zemí, Stoletou válku o dobývání Francie anglickým králem nebo rozšiřování Mongolské říše, která by chtěla ovládnout celé území Číny. Ano, sice se může zdát, že kampaní je méně, hlavně ve srovnání s opravdu obrovským druhým dílem, ale Age of Empires IV to vynahrazuje kvalitou a propracovaností. Do budoucna bych byl ale rád, kdyby vývojáři přidávali další kampaně, jako tomu bylo u druhého dílu. Snad se v tomto dočkáme nějakého oznámení.

Během kampaně si vyzkoušíte hraní za čtyři odlišné národy – Angličany, Francouze, Mongoly a Rusy, ale kromě nich je ve hře ještě další šest národů dostupných v Šarvátce a multiplayeru. Mezi ně patří Osmani, Malijci, Číňané, Svatá říše římská, Abbásovci a Dillíský sultanát. Každý národ se přitom neliší jen vzhledem jednotek a budov, ale i různými herními styly, jedinečnými specifikacemi i jednotkami a hrdiny s unikátními schopnostmi, které mohou mít velký vliv na probíhající bitvu. Každý národ je tak naprosto unikátní a je nutné si zvykat na jeho specifika i odlišnosti, a následně to využívat ve svůj prospěch. Díky tomu je hra nejedou daleko rozmanitější a propracovanější, což se mi opravdu hodně líbí. Základy zvládne určitě na začátku naprosto každý, ale až ovládnutí všeho, co hra a jednotlivé národy nabízí, z vás udělá ty pravé stratégy, kteří se nezaleknou žádného soupeře ani velké bitvy.

Samotná kampaň není rozhodně krátká a vydrží klidně na desítky hodin, pokud se rozhodnete hrát na vyšší obtížnost a splnit i všechny nepovinné úkoly. Kromě kampaně Age of Empires IV obsahuje i klasický Skirmish (Šarvátka), v němž můžete hrát 1v1 proti počítači nebo s kamarádem v kooperaci proti umělé inteligenci. Mapy jsou rozmanité, dobře navržené, zasazené do různých biomů, a je jich skoro tři desítky, navíc nastavení hry je docela dost, od stavu surovin na začátku po stanovení, čeho je nutné dosáhnout pro výhru. Je možné nastavit klasické rozmlácení protivníka a jeho naprostou eliminaci, ale také jen zabrání posvátných míst nebo ubránění divu světa. Skirmishe jsou zábavné, umělá inteligence je v nich obstojná (využívá i různé taktiky a strategie, a vůbec hraje chytře), hlavně na vyšší obtížnosti, a věřím, že se v něm dají nahrát další desítky hodin.

Kromě něj nechybí ani online multiplayer proti ostatním hráčům. Můžete si vytvářet vlastní bitvy a do nich pozvat kamarády, případně si dávat rychlé nebo hodnocené hry, v nichž naplno musíte ukázat, jak moc jste se hru naučili hrát, a že zvládáte i nejrůznější vojenské strategie, s nimiž přechytračíte soupeře. Zkoušel jsem pár her, připojování bylo rychlé a nevšiml jsem si žádných lagů. Vše fungovalo dobře.

Co naopak zamrzí, je absence jakéhokoliv jednoduchého editoru, v němž by šlo vytvářet vlastní mapy. Sice je možné vytvářet do hry různé módy a nové mapy, ale pouze na PC, a to docela složitou cestou, která není občasným hráčům moc přístupná. Na konzolích možnost vytvářet nový obsah chybí úplně, pouze je zahrnuta podpora pro módy, kam patří i nové mapy vytvořené PC hráči, které je možné stahovat. I proto si moc přeji, aby vývojáři přišli s dalším obsahem, jenž by u hry udržel po další hodiny.

Real-time strategie není ani dnes na konzolích zrovna rozšířený žánr, hlavně z toho důvodu, že se vývojářům moc nechce vymýšlet interface a ladit ovládání pro hraní na gamepadu. Sem tam se ale nějaká ta výjimka najde, přičemž třeba zmíněný Age of Empires II ze začátku roku ukázal, že tento žánr může být skvěle hratelný i s gamepadem v ruce na velké televizní obrazovce. Microsoft si dal s portem své legendární strategie hodně záležet a vývoj neuspěchal, vlastně port vydal až ve chvíli, kdy si byl na sto procent jistý, že se mu povedl a hráči na konzolích budou mít také co nejlepší zážitek. Ve hře kompletně překopal interface, přidal kruhové nabídky, díky nimž bylo jednoduché stavět různé budovy či dávat příkazy jednotkám během kolikrát hektických velkolepých bitev.

Protože měl Microsoft v rukou dobře fungující ovládání a vůbec systém, není překvapením, že Age of Empires IV kruhové nabídky přebralo, vlastně se hra ovládá prakticky identicky jako Age of Empires II, dokonce má stejný interface a je i opět možné nastavovat zaměření prostých vesničanů, aby věděli, na co se zaměřit. Do toho přibily některé nové možnosti, jako skládání vojska do pluků a vůbec jeho lepší správa. Ve své recenzi na druhý díl jsem zmínil, že je vlastně docela zázrak, že se takto komplexní strategie hraje skvěle a intuitivně i s gamepadem v ruce, a u čtvrtého dílu to také platí, i když je nutné se naučit různé zkratky a funkce. To ale není zase tak těžké, protože je přítomen obsáhlý a docela srozumitelný tutoriál v rámci speciálních misí nebo hlavní kampaně. Pokud by ale někomu gamepad nesedl a nechtěl se na něm učit hrát, pořád je možné připojit ke konzoli myš a klávesnici a hrát jako na PC.

Když jsem hrál začátkem roku hru Age of Empires II na konzolích Xbox Series X/S, docela jsem byl překvapen, že ani po více než dvaceti letech vůbec nezestárla a díky novému HD kabátku vypadala pořád solidně a nemohla naprosto nikoho urazit. Age of Empires IV je samozřejmě poháněn zcela novým enginem a vývojáři se rozhodli po vzoru třetího dílu po kompletně 3D zpracování, a musím říci, že mu sluší, navíc se vývojářům v něm povedlo zachovat pěknou stylizaci a atmosféru prvních dílů. Pokrok ve vizuálním zpracování je značný, na konzoli Xbox Series X hra běží ve 4K rozlišení a je možné obdivovat detailní stavby i modely jednotek, pěkné nasvícení, kvalitní animace i nejrůznější efekty světa či během bojů. Hru jsem testoval i na méně výkonné konzoli Xbox Series S, na níž také vypadá solidně, ačkoliv některé detaily byly sníženy a běží pouze v rozlišení 1080p. Co je ale daleko důležitější, tak je skutečnost, že na obou konzolích hra jede jako po másle, ať už jde o rychlé načítání nebo framerate. Ten drží i v těch největších bitvách a během kampaně nebo hraní multiplayeru jsem se nesetkal s žádným problémem. Skvělý je opět i soundtrack, kdy každý národ má vlastní melodie, měnící se s věky. Povedené je i ozvučení a dabing, kdy každý národ má vlastní, aby odpovídal přízvuk a další historické náležitosti.

Age of Empires IV je jednou z mála her Microsoftu, která je lokalizovaná do češtiny formou titulků. Aby se vám čeština do hry stála a aktivovala v ní, je nutné mít do češtiny přepnuté i prostředí konzole Xbox. Vzhledem k tomu, že v Age of Empires IV jsou zmíněná historická okénka a docela dost textu o historii, je český překlad určitě hodně vítaný. Popisky událostí i filmečky jsou přeloženy dobře a nezaznamenal jsem problém. Jen u výukového programu se mi párkrát stalo, že tutoriál chtěl, abych nakliknoul něco, co se v nabídce jmenovalo jinak, takže jsem chvilku tápal, co to hra vlastně chce. Naštěstí podobných nedostatků v překladu ve hře moc není a hru je možné si díky němu maximálně užít.

Age of Empires IV se nesnaží do žánru real-time strategií ani samotné série Age of Empires přinést něco vyloženě nového. Vývojáři se rozhodli jít bezpečnější cestou, což ale rozhodně není ke škodě, protože tu máme před sebou kvalitní strategickou hru s dobře navrženou kampaní s historickými okénky, zábavnou a propracovanou hratelností i slušnou audiovizuální stránkou. Po tolika letech čekání jde o důstojného nástupce prvních tří dílů, jenž potěší fanoušky i nové hráče, navíc se dobře hraje díky skvělé optimalizaci i s gamepadem v ruce na konzolích Xbox Series X/S. A určitě potěší i kvalitní česká lokalizace. Zahrání rozhodně doporučuji.

Age of Empires IV: Anniversary Edition

xsx
Xbox Game Studios , World’s Edge