Tomb raider Underworld

preview  19
Martin Šmíd, 3. 10. 2008 0:48
Hra Tomb Raider Underworld bude zřejmě patřit k největším hitům vánoční sezóny. Jde rovněž o velice důležitou hru pro Eidos, protože právě na úspěchu nové Lary je osud tohoto vydavatele závislý. Pojďte se s námi podívat, v jaké je Lara formě a zda bude vůbec stačit na Uncharted, který dobývá jedno hráčské srdce za druhým. Lara Croft je zpět.

Když v roce 2003 vyšel poslední Tomb Raider od studia Core Design, byla Lara na dně. Nikdo už sérii nevěřil a jen skalní fanoušci si přáli pokračování. Eidos nakonec pověřil studio Crystal Dynamics, aby Laře znovu vrátilo zašlou slávu. To se s dílem Tomb Raider: Legend podařilo. Milionové prodeje podpořily velmi kladné recenze. Lara se opět vrátila na vrchol. Ten samý rok vyšel ještě remake prvního dílu s podtitulem Anniversary. Hned poté začali v Crystal Dynamics pracovat na pokračování jejich prvního Tomb Raidera. Lara Croft Tomb Raider Underworld, jak se nová hra bude jmenovat, zřejmě naváže na konec Legendu. V něm jsme viděli Lařino spojení se zemřelou matkou, kterou už bohužel nedovede přivést mezi živé. Lara ihned zahajuje svoje další dobrodružství, aby se s ní mohla znovu shledat. To jí má podle všeho umožnit Mayský kalendář, který ukrývá bránu do světa mrtvých. Ten by se měl nacházet kdesi v deštivých džunglích Mexika.

Lara se tak opět vrátí do džungle, kterou naposledy navštívila ve třetím díle. Tehdy tato hry část patřila k tomu nejlepšímu. Tvůrci ale zřejmě zareagovali i na Uncharted, a budou nám tak chtít naservírovat ještě lepší prales. Jak už motto hry "žena proti přírodě" napovídá, čeká na Laru všelijaká fauna deštných pralesů. Vlci, hadi a zřejmě i tygři se opět vrátí na scénu. Samozřejmě nebudou chybět ani lidští protivníci, ale těch bude tentokrát o dost méně. Lara se tak vrací opět ke kořenům série, což rozhodně schvalujeme. Pokud se už setkáte s nějakým tím lidským nepřítelem, můžete počítat s hodně pokročilou AI. Už tak nebude stačit jen tupě střílet. Dále vám budou dělat společnost vyhynulé kreatury ze starodávných civilizací, na které Lara narazí v podsvětí. Pokud zabijete nějakého toho nepřítele, tělo zůstane na místě a nezmizí. Hra si tak bude vše pamatovat. Velkou neznámou je důvod, proč do hry zapojili tvůrci postavu Amandy, která jde očividně Laře stále po krku. Tato postava se objevila poprvé v TR Legends a jak se zdá, bude i v Underworld hrát důležitou roli.

Velkou novinkou v dobrodružství Lary Croft bude proměnlivé počasí. To by vůbec mělo hrát v novém Tomb Raiderovi značnou roli. Pokud třeba začne pršet, Lara bude v blátě zanechávat stopy, díky nimž ji mohou nepřátelé lépe vystopovat. Bahno se bude také na Laru lepit a postupně z jejího těla odpadávat. Počasí by dokonce mělo mít vliv i na samotný průchod hrou. Narozdíl od předešlých dílů, zde už nebudete mít pevně danou cestu. Vše tak musíte prozkoumávat a najít tu nejideálnější. Cesta vpřed může být zakryta třeba keřem nebo listím. Většina úrovní se sice bude odehrávat v Mexiku, ale navštívíme i jiné části Země. Třeba velký podmořský chrám, který představuje vůbec nejpůsobivější úvodní scénu, která se kdy v Tomb raider hrách objevila. Podíváme se ale i do chrámu, který je ztracen kdesi na malých ostrůvcích nedaleko Thajska. Co bylo hodně kritizováno u Legendu, byl jízdní model motorky. I zde bude moci Lara řídit zatím neupřesněné dopravní prostředky. Ty budou většinou sloužit k přesunu mezi levely, jako tomu bylo u právě zmíněného Legendu. Lara nepřijde zkrátka ani co se nejrůznějších pomůcek týče. Opět nás tak čeká několik druhů pušek a Lařiny tolik oblíbené dvě pistole. Z Legendu a Anniversary si zase s sebou vezme lano s magnetem, kterým si může přitahovat nejrůznější předměty. Bez této věcičky se Lara už prostě neobejde. Ovšem právě v Underworldu si díky magnetickému háku užijeme spousty logických hádanek založených na fyzice.

Uncharted od Naughty Dog nastavil po grafické i pohybové stránce laťku hodně vysoko. Tu chce ale Crystal Dynamics rozhodně pokořit. Lara tak bude mít, stejně jako Drake, plynulejší animace oproti předchozím dílům a bude muset udržet rovnováhu na různých předmětech. V tomto smyslu byly už různé náznaky v remaku Anniversary, ale zde bude udržení rovnováhy hrát ještě větší roli. Lara bude mít ovšem i spoustu nových pohybů, ale ani na ty klasické se nezapomene. Opět se tak můžeme těšit na šplhání, houpání se na lanech či balancování na výčnělcích. Chybět nebude ani dnes tolik populární boj nablízko. Zatím se ovšem neví, jak ho bude Lara používat a co vše bude umět. Trošku nás ovšem straší kamera hry, která v demoverzi moc dobře nefungovala, a spíše hráče přiváděla k šílenství. Uvidíme, jak se s tímto nelehkým úkolem poperou vývojáři do plné verze hry. Tvůrci pro Tomb Raider Underworld použili engine z předchozí hry. Ten je ovšem značně upraven a zvládá spoustu nových vychytávek, které si tak mohou už konečně říkat next-gen. Pokud si třeba Lara klekne do bláta, zůstane jí na kolenou. Pokud je Lara delší dobu na dešti, nebo právě vyleze z vody, bude z ní voda ještě nějakou dobu odkapávat. K sérii Tomb Raider neodmyslitelně patří i modelky, které jednotlivé díly hry v šatech Lary prezentovaly na různých akcích. Tentokrát Laru představuje 23letá bývalá závodní gymnastka Alison Carroll. Ta je v současné době trenérkou mladších gymnastek ve Velké Británií a zároveň je podepsána pod vítěznou choreografií gymnastických juniorek na britském národním šampionátu. Než šla na casting Lary, pracovala jako recepční na golfovém hřišti. Alison Carroll bude ovšem Laru jen prezentovat, hlas postavičce jako takové propůjčí opět britská herečka Keeley Hawes, kterou si hráči oblíbili už v předchozích dílech.

Velkou novinkou v Tomb Raider Underworld je řešení nastavení obtížnosti. Vývojáři pro hru připravili dosti revoluční systém, a tak si hráč zvolí obtížnost podle potřeby. Obtížnosti easy, medium a hard už nejsou nic, co by mohlo v dnešní době překvapit, a tak připravili vývojáři systém zvaný Player Tailoring. Hráč si tak může nastavit nejrůznější parametry, jako je množství munice v zásobníku, počet Lařiných zásahů, nebo třeba nepřátelské hitpointy. Můžete si určit i čas, během kterého se bude muset Lara chytit římsy při skocích. Každý z těchto parametrů bude mít vždy tři stupně. Nastavení si navíc budete moci měnit před každým levelem, pokud třeba zjistíte, že vám i ten předchozí dal pořádně zabrat. Vývojáři se tak hru snaží zpřístupnit co nejširšímu spektru hráčů. Důsledkem je i funkce zvaná Field Assistance, která představuje nejrůznější tipy, jež se objeví ve chvíli, kdy budete tápat, kam dál. Jde o jakési vodítko pro hráče, aby se nemuseli kvůli záseku dívat na návod na internetu a náhodou si nepřečetli nějaký ten spoiler.

Lara Croft Tomb Raider Underworld zatím vypadá, že snad dokáže udat správný směr pro tuto lehce pokulhávající sérii. Poutavý příběh, profesionální dabing, skvělá hudba a nádherná grafika. To vše má přinést nejnovější eskapáda Lary Croft. Brána do podsvětí se otevře už 18. listopadu a my budeme rozhodně u toho.

Tomb Raider Underworld

ps3x360
Eidos Interactive / Square Enix, Crystal Dynamics / Santa Cruz Games
Datum vydání hry:
21. 11. 2008
KARTA HRY
8/10

Komentáře