Tomb Raider - multiplayer
Hra více hráčů se doposud sérii Tomb Raider vyhýbala, a není se čemu divit, protože do dobrodružných her, v nichž se prozkoumávají časem zapomenuté hrobky, řeší řada zapeklitých hádanek, se moc nehodí. Jenomže, jak ukázal třeba Uncharted, multiplayerová část je rozhodně možná, jen se musí dobře uchopit a udělat dostatečně zajímavá na to, aby k sobě přitáhla hráče, a to nejen na jedno odpoledne. Proto rozhodně není překvapením, že se nakonec objeví i v novém Tomb Raiderovi. Vývoj dostalo na starost studio Eidos Montreal, které se dostalo do podvědomí hráčů vynikající RPG akcí Deus Ex: Human Revolution. Jak sami vývojáři říkají, i když byla tato část nového Tomb Raidera oznámena teprve nedávno, ve vývoji je už docela dlouhou dobu. Nic není uspěchané, jen několik měsíců zabralo přemýšlení, jak udělat hru více hráčů, aby dobře zapadla do pojetí Tomb Raidera a nepůsobila, jako kdyby byla vystřižena z jiné hry, jako je tomu běžné. První ukázky dávají vývojářům jednoznačně zapravdu, protože multiplayer působí přirozeně a na první pohled i zajímavě, i když o nic originálního rozhodně nepůjde.
Základem každé hry více hráčů jsou herní režimy, a těch by měl Tomb Raider přinést hned několik, zaměřených převážně na týmové souboje. Ostatně jen týmové režimy byly zatím představeny, a nezdá se, že by se na tomto mělo něco měnit, i když klasický Deathmatch možná zahrnut bude, v uto chvíli ale, kdo ví. Každopádně se asi ptáte, kdo se proti sobě v multiplayeru postaví. Na jedné straně jsou přeživší z lodě Endurance, která ztroskotala na záhadném ostrově. Mezi ně patří třeba Roth, Samantha, Alex, Liam, Jonah, Grim a několik dalších, které se vám odemknou během hraní. Odemknout si budete moci i samotnou Laru Croft, která je podle všeho dostupná za 60 level, který také představuje naprosté maximum. Jestli postavy budou mít nějaké zvláštní odlišnosti, to v tuto chvíli je těžké hádat, i když asi se budou lišit svojí výbavou. Proti přeživším se posté postaví nejrůznější sebranka, která na ostrově žije. Mezi tu patří třeba Fixer, Vlad, Mathias nebo Creeper, jména asi moc neřeknou, ale určitě o nich uslyšíme během hlavní části, takže si k nim budeme moci udělat nějaký ten větší vztah. Každopádně mezi dobráky rozhodně nepatří.
Co se týče představených herních režimů, zatím většinu drží vývojáři pod pokličkou, přece nevystřílí hned všechny náboje najednou. Přesto byl odhalen třeba klasický Team Deathmatch, v němž se proti sobě postaví hráči v režimu 4 vs. 4 (2 vs. 2). Cílem v tomto režimu je, aby jeden tým dosáhl celkově 25 zabitých (případně většího, vše je nastavitelné). Pokud se tento limit nestihne v základním hracím čase, který bude na začátku kola nastaven, vyhrává tým s největším počtem zabitých. Nic překvapivého. Daleko zajímavější je režim Rescue, i když se jedná spíše o variaci na klasický Capture the Flag. Úkolem přeživších je posbírat po dané úrovni daný počet lékárniček, a přinést je na svoji základnu. Domorodci zase mají za úkol v tomto snažení zabránit, přičemž jejich úkolem je, aby co nejvíce přeživších postříleli. Domorodci tedy nic nesbírají, jde jim jen o počet zabitých, který je stanoven na úplném začátku. Nakousnut byl i třetí režim Cry for Help, v němž oba týmy budou sbírat nejrůznější předměty, takže nepůjde v prvé řadě o vraždění, jako tomu je v předchozích případech. Jak ale přesně bude fungovat, to je zatím otázka, takže si musíme počkat na konkrétnější informace.
Když se podíváte na gameplay záběry z multiplayerové části, jde si lehce všimnout, že vývojáři v prvé řadě opisují od svých kolegů, mnoho prvků je společných třeba s Uncharted, i když s jeho srovnáním se vývojáři snaží vyvarovat. Ale multiplayer celkově je směsicí nápadů z jiných her, nejen z megahitu od Naughty Dogu, ale třeba i Gears of War. Vývojáři se ovšem nebojí přidat i několik vlastních novinek, které celý multiplayer oživují a dodávají tak trochu vlastní zajímavou tvář. Na pohybu, střelbě, krycím systému a tak dále se jen těžko něco vylepšuje, ale jsou tu zastoupeny zajímavé vychytávky, třeba v podobě možnosti nastražení pasti, do kterých se členové znepřáteleného týmu mohou chytit, třeba když vás pronásledují. Sami levely ovšem mají i dost nástrah, pastí, do kterých se můžete chytit a v nich pochopitelně i následně zařvat. Také počasí se může značně podílet na hratelnosti, třeba si vezměte písečnou bouři, která může přijít v ten nejméně vhodný čas.
Co se týče arzenálu zbraní, ten bude věrný singleplayerové části, takže tu kromě klasických palných zbraní, jako třeba pistole, samopaly nebo brokovnice, naleznete i docela silný luk, který nejen, že pošle nepřítele na jeden zásah do hlíny, ale také je tichý. V několika levelech můžete použít i kulometné věžičky, které mají nekonečno nábojů, ale docela hodně se zahřívají, takže je po chvilce musíte nechat vychladnout, což samozřejmě není ideální, když se to kolem vás hemží nepřáteli. Všechny zbraně bude možné vylepšovat o nové součástky, případně si je upravovat za odemknuté bonusy, které získáte za levelování, takže v tomto nás čeká klasický multiplayerový systém, nyní se zdá, že bez větších inovací, ale proč měnit něco, co evidentně funguje velmi dobře napříč nejhranějšími hrami.
Ačkoliv je z předchozích řádek patrné, že nás nečeká žádná revoluce, ve výsledku bychom se mohli dočkat dobře hratelné multiplayerové části, která uspokojí každého fanouška Lary Croft. Vývojáři ze studia Eidos Montreal mají dostatek zkušeností k tomu, aby se tak stalo, takže věříme, že obě části Tomb Raidera budou maximálně propracované, a kdo ví, třeba nás čeká ještě větší bomba, než jakou si v současnosti dokážeme představit.
Komentáře