Tomb Raider

preview  13
Martin Šmíd, 18. 6. 2012 0:00
Lara Croft je od roku 1996 neodmyslitelnou ikonou videoher. Navíc byla první ženskou videoherní hrdinkou, která se dostala na titulní stránky všelijakých neherních magazínů. Sice si za těch šestnáct let vybrala nehrožená archeoložka i několik slabších chvil, ale v posledních letech nám přinesla opět několik zajímavých dobrodružných cest. Nyní je v přípravě další díl, který ovšem nenaváže na svoje předchůdce, protože ukáže Lařinu úplně první cestu. Co s mladou dívkou udělá lodní katastrofa a následné události, během nichž bude muset i poprvé zabít, to nám ukáže nový Tomb Raider.

Kdo zná Laru těch dlouhých šestnáct let, moc dobře ví, že ráda cestuje a prožívá nejedno dobrodružství. Nyní ji ale čeká vůbec první dobrodružství, které si ji navíc samo najde, jak řekla v úplně prvním traileru. S lodí Endurance se vydává na cestu, přičemž během jedné bouře se loď potopí a Lara skončí na tajuplném ostrově kdesi u japonského pobřeží. Jak ale později zjistí, na ostrově už dříve uvízly další lodě a dokonce sem tam se najde i nějaké to spadlé letadlo. Rozhodně zajímavý ostrov, jehož tajemství během svého putování Lara určitě odhalí, ale samozřejmě bude muset i najít cestu pryč. To bude asi hlavním cílem, protože vývojáři nepojali nového Tomb Raidera jako akční střílečku ala Uncharted, ale jako hru, ve které musí Lara dělat všechno za cílem přežít. O nějaké objevování a zkoumání chrámů a kobek půjde až v druhé řadě, dokonce v mnoha situacích bude Lara hrobky proklínat. Ty hrobky, které jí v předchozích dílech tolik proslavily.

Asi nemá cenu psát informace o tom, jak by měl být nový Tomb Raider otevřenější a další informace, které stejně všichni víte. Ani to, jak se Lara změnila oproti předchozím dílům, protože to je zřejmé hned na první pohled. Lidštější Lara si myslím hře hrozně moc pomáhá, protože působí daleko uvěřitelněji a je lehké se s ní ztotožnit, než s hrdinkou, která má nad všemi převahu. Lara bude mít z mnoha situací strach. Ten ale bude muset přemoci, protože pasti a nepřátelé budou čekat na každém kroku. Klasickou ukázkou byla scéna s vlkem, který na Laru zaútočil. Pokud ho Lara nezabije, zakousne se jí do krku a usmrtí ji. Na Laře je proto, aby sama ho zabila. Nad jeho smrtí ovšem projeví lítost a bude z ní hodně zaskočená.

Předvedené ukázky na E3 měly k nelinearitě hodně daleko, přesto se Lara mohla vracet a ačkoliv byly levely jen trochu otevřenější, mohla si v nich dělat prakticky, co chtěla. Levely navíc spojují už dříve potvrzené základní tábory. Tedy, nečekejte kempy s několika stany a technikou. Kempy zde jsou malé ohýnky, které Lara může najít skrze svůj speciální smysl. Ten když aktivuje, hra vám ukáže, jakým směrem se vydat, abyste na kemp narazili. Kempy přitom nemají jen funkci ukládání hry, ale slouží i pro rozdělování bodů v RPG systému. RPG systém byl předveden až nyní na E3 a popravdě jsem z něj měl trochu strach. A právem. Něco podobného se objevilo už dříve v Angel of Darkness, kde vylepšování Lary moc nefungovalo. Každopádně v novém dílu dostáváte speciální body za různé situace spojené s přežitím v džungli. Třeba za lov zvěře, nacházení důležitých předmětů nebo překonávání těžkých překážek. XP body poté můžete investovat do různých artibutů, třeba rychlejší střelba z luku či možnost střílet zapálené šípy. Mezi základními tábory bude možné se i přepínat, abyste třeba prošli dřívější úroveň s novými schopnostmi a našly nová skrytá místa s různými bonusy.

Luk by měl nyní hrát ve hře důležitou roli a podle všeho půjde o základní vybavení, jaké bude mít Lara k dispozici. Luk najde hned na začátku na mrtvole zavěšené na stromě. Protože ta ho už potřebovat nebude, rozhodně se ho vypůjčit. Na rozdíl od pistolí, které měly v minulosti nekonečno nábojů, do luku je třeba šípy poctivě sbírat. Lara je bude nacházet na zemi po džungli, ale i zabodané do mrtvol, či si bude moci znovu sebrat ty, které použije. Luk se přitom hodí nejenom na lovení zvěře, ale i se střety s lidským protivníkem. Z toho co jsme viděli, je luk nejen hodně silnou zbraní. Stačí jedna dobře mířená střela, a protivník leží v kaluži krve, ale je rovněž hodně tichý. Lukem se tak dají potichu likvidovat protivníci, aniž by Lara na sebe upozornila. Když už se dostane do přestřelky, bude moci střílet třeba zápalné šípy, aby protivníka zapálila a ten následně uhořel. Po levelech mají být i umístěny třeba lampy, které se budou dát sestřelit na nepřítele, případně další pasti.

Luk ale není jedinou zbraní, s níž přijde Lara do styku. Přítomny budou i další klasické střelné zbraně, třeba brokovnice. Ty se budou povalovat většinou po táborech nepřátel, případně si je budete moci sebrat po jejich zabití. Protože je ale Lara dost nezkušená a ještě není stavěna na boj s přesilou, tichý postup levely bude zřejmě klíčový. Nový Tomb Raider už prostě nebude onou akční hrou, na jakou jsme byli zvyklí, což je ale samozřejmě dobře. Nyní je hlavní přežít, přičemž vývojáři neváhají na Laru házet jednu emocionální scénu za druhou, která působí nejenom na ní, ale i na hráče. Třeba zabíjení zvěře a následné vykuchání, aby se Lara najedla, asi není úplně to, co byste s chutí dělali. Také dost emotivně působí Lařino vůbec první zabití, samozřejmě v sebeobraně. Podobných scén bude v celé hře spousta.

Tomb Raider je jednou z nejočekávanějších her současnosti a po nových ukázkách se na něj musí těšit naprosto každý. Toho si je vědom především Microsoft, který si zajistil časovou exkluzivitu na DLC obsah pro konzoli Xbox 360, který bude vycházet po vydání. Pro majitele ostatních platforem je ale určitě dobře, že jde pouze o časovou exkluzivitu a ne úplnou, jako u Underworldu. Zatím není známo, co bude nový obsah přesně obsahovat, když multiplayer zde nebude přítomen. Nové oblečky či zbraně možná, ale spíše bychom si tipli na něco většího.

S každým novým setkáním vypadá Tomb Raider lépe a lépe, a to nejen po vizuální stránce. Sice se nebude jednat o akční hru, na jakou jsme byli v minulosti zvyklí, ale boj o přežití a překonávání překážek na tajuplném ostrově s nejedním tajemstvím, to je velmi lákavé. Proto se už těšíme, až se nový Tomb Raider dostane do našich mechanik. Stát by se tak mělo během března příštího roku. Tomb Raider vyjde na konzole Playstation 3 a Xbox 360.

Tomb Raider

ps3x360
Square Enix, Crystal Dynamics
Datum vydání hry:
5. 3. 2013
Žánr:
Střílečka, Plošinovka, Puzzle, Adventura
KARTA HRY
10/10

Komentáře