The Elder Scrolls V: Skyrim

preview  24
Petr Strecker, 10. 1. 2011 19:24
Uběhlo 200 let. Dvě stovky předlouhých let od doby, co byl zabit král a nad Cyrodiilem se stáhla temná mračna. Brány Oblivionu byly zavřeny a civilizace tolik oblíbené série The Elder Scrolls, mohla na chvíli opět usnout zaslouženým a jistým spánkem. Když už jsme vítězně dopíjeli poslední tuplák piva a chystali se stejnou nádobou vyrazit zuby tomu otrapovi od vedlejšího stolu, osvítilo nás světlo boží. Světlo, které je synonymem pro dokonalost a harmonii videoherních světů. Bethesda čerstvě představila The Elder Scrolls V: Skyrim, veleočekávané RPG západního střihu, které se už stalo téměř tradicí a pro mnohé i státním svátkem. Bylo by velice těžké se nepodělit o dojmy a přežít následující dny. Pojďme se ještě jednou podívat do světa pohádek… zrady, násilí, intrik a krve!

Jak bylo řečeno, příběh nového TES se bude odehrávat 200 let po událostech v Oblivionu, přičemž se podíváte do provincie Skyrim, regionu, který se nachází severně od Cyrodiilu. Právě tato nehostinná oblast je domovem pro Nordy, rasu lidí, která hojně obývala i Cyrodiil. Zápletka se tentokrát nestočí přímo do politiky (ačkoliv se o ni bude notně otírat), ale jde o něco fantastičtějšího a děsivějšího zároveň. Jak jistě víte, nejen Cyrodiil, ale také celý Tamriel trpěl nedostatkem draků, kteří byli kdysi téměř vyhubeni obávanými lovci, přičemž tato mohutná stvoření chystají vendetu, která vyvrcholí ve Skyrimu. Návrat draků ovšem není tak žhavou novinkou jak se zdá, jelikož se jedná o dávné proroctví, které počítá i s návratem dračího boha. Pokud si pod pojmem „návrat draků“ představujete šťastné houfy lidí vozící se na hřbetech těchto mocných stvoření, nebo společné garden party, představujete si špatně. S příchodem draků se totiž rozmohla i vlna teroru a ničení, kterou vy musíte zastavit.

Aby toho nebylo málo, půda Skyrimu je každodenně skrápěna krví obyčejného lidu, díky občanské válce, která zde probíhá již od smrti krále. Jak sami tušíte, na záda vám padne spousta formální i méně formální práce všeho druhu. I Ferda Mravenec by záviděl. Asi tedy budete velice překvapeni, když se ve hře chopíte následníka lovců draků, který je jedním z posledních svého druhu. Zpočátku budete navíc doprovázet svého mentora, jednoho z posledních členů řádu Blades, elitní ochranky králů a vládců Tamrielu. Ten vám poskytne určité počáteční zázemí a naučí vás základům boje jako takového, který bude ještě propracovanější než v případě TES IV. Co to znamená? Možnost, respektive nutnost přidělit každé ruce, a že jich moc na výběr nemáte, jednu činnost, kterou bude zastupovat. Do levačky si tak můžete vrazit meče a pravačkou metat kouzla. Chcete-li klišé kombinaci meč+štít, není problém, přičemž ti nejexotičtější z nás mohou zvolit i dvě útočné zbraně.

Rychlost a záživnost boje tak stojí hodně na jeho pozměněném konceptu a hlavně nutnosti více taktizovat a přemýšlet nad jednotlivými tahy. Rozvržení sil je také nesmírně důležitá věc, jelikož má hráč nově k dispozici také sprint, který si ovšem vyžádá oběti na vaší výdrži. Dá se tak čekat, že přespolní běh kombinovaný s občasnou rubačkou dá vašim plicím zabrat stejně jako čerstvý vzduch padesátiletému kuřákovi. A co si budeme povídat, prostředí je na TES to nejúžasnější, co opravdu v žádné jiné hře neuvidíte. Procházky po lesních mýtinkách, nebo obřích pláních porostlých exotickou florou jsou opravdu zábavnou a duši lichotící činností. Abychom nezapomněli, hráč bude limitován i sám sebou, co se zbraní týká. Je možné, že vám méně sedne práce s dýkami, ale budete o to zručnější s velkými obouručáky. Což už je záležitost vývoje postavy jako takové. I samotný pohyb není tak pružný jak býval, jelikož se pozadu nemůžete hýbat stejně rychle, jako popředu. Pamatujete si ty doslova zpáteční cesty domů, kdy se vám jelita protáčela stejně rychle jako při normálním běhu? Zapomeňte na to…

S tím se pojí i systém levelování, který je značně zjednodušen a řekněme i zpřehledněn. Na počátku hry už si nevyberete třídu postavy, ale budete se pozvolna vyvíjet s přibývající dobou. Přeberte si sami, jaký dopad bude mít taková novinka na vás. Pokud jste do teď tápali, tak můžete přestat. Pomyslné maximum totiž leží u 50. úrovně, což je skutečně solidní číslo. Pomyslné proto, že i poté lze pokračovat, ale daleko pomalejším tempem, takže hardcore pařani mají dveře stále otevřené, ať se děje co se děje. Teď to ale vezměme zpět od podlahy. Z nabízených skillů už zmizela škola Mysticism, přičemž lze vylepšovat vaše schopnosti v celkem 18 oblastech, od obratnosti, atletiky, přes bojové a magické skilly až po plížení. S vylepšováním vašich schopností tak frontálně roste váš level, tudíž máte motivaci se starat o každou píď vaší postavy. Rozdělení na primární a sekundární skilly v případě Oblivionu bylo sice dobré, ale v tomto ohledu rozhodně vyhrává Skyrim. Ještě nezbývá než doufat, že se vývojáři postarají o odpovídající balancování postav. Abychom nezapomněli, každý level vám umožní si vybrat jednu ze speciálních schopností, tedy perků, které už znáte ze série Fallout, která se kutí o kancelář vedle. Údajně máme očekávat originální možnosti tvorby postavy a jejího směřování ve všech oblastech hry, nevyjímaje ani aktivní průzkum prostředí. Přesto se můžete postarat o určité prvořadé vyvíjení postavy, jelikož ke všem těm perkům si lze při přeskoku na novou úroveň vybrat pasivní vylepšení k jednomu ze tří hlavních atributů, tedy zdraví, many nebo výdrže. Už víte, co dělí atleta od mága, že?

Jednu z klíčových věcí bychom pravděpodobně mohli zmínit hned na začátku článku, ale všechno má svůj čas a místo. Série The Elder Scrolls vystrkuje hlavičku nad všechna ostatní RPG díky pohledu první osoby, která není u tohoto druhu her na denním pořádku. Vše tak uvidíte doslova z vlastních očí, ovšem k dispozici je i klasický pohled třetí osoby, který už v případě Skyrimu nebude tak křečovitý. Pokud jste hráli Oblivion, asi jste občas tápali, co nosí hlavní hrdinové v trénkách, že pochodují tak jak pochodují. Případní zájemci o alternativu by tak neměli být ochuzení o plnohodnotný zážitek, ačkoliv si zkoumání a boj užijete nejlépe z pohledu první osoby. Pro fanoušky Mortal Kombatu máme další zajímavou zprávu a to je, že u každého nepřítele lze provést unikátní zakončovací pohyb. Zatímco trolly prošpikujete jako kus svíčkové, milým šavlozubým tygrům načechráte kožešinu jedním horizontálním tahem tak efektivně, že by záviděl i Conan.

Aktivní obrazové prvky jako ukazatele zdraví, poranění nebo kompas lze navíc vypnout, takže lze operovat i skrze krystalicky čistý obraz, přes který sice dokonale uvidíte, ale můžete jen odhadovat stav všeho ostatního. Variabilitě se meze nekladou. Mezi nepřáteli naleznete opravdu mnoho druhů, na které (zatím) v našich lesích nenarazíte. Uznáváme, někteří z nás mají ke sněžnému muži opravdu miniaturní evoluční skok, ale stále jsme lidi. Těšte se na nemrtvé, kostlivce, humanoidy podobné yettiům, trolly, obry, ektoplazmické kreatury jako přízraky, ale i běžnou zvěř jako jsou vlci, šavlozubí tygři, obří pavouci nebo mamuti. Ano mamuti, prostě sloni s vlasy.

A teď to nejlepší z nejlepšího… prostředí. Prostředí tak příjemné, že by si v něm zřídilo centrálu i hnutí Green Peace. Od začátku bude otevřeno pět hlavních měst, ve kterých hledají útočiště oběti, které se střetly nejen s draky a naštvanými stávkaři, ale téměř každý kdo má problémy. Měšťanstvo má totiž neustále nějaké problémy, takže počítejte s porcí náhodně generovaných questů, kdy vás na ulici budou žádat, dá se říci, náhodní kolemjdoucí o pomoc. Typicky byl zmíněn příklad matky, která vás požádá o pomoc při hledání jejich unesených dětí. Takhle si nejen získáte reputaci a slušné odměny, ale také přístup do lokací, které se vám označí na mapě. Ve hře se také objeví děti, takže počítejte s možností si vyřídit účty za sousedovic děti, kteří dělají každodenní hluk na zahradě. Rychlocestování je zpět, takže se může hráč bez potíží teleportovat do dříve objevených oblastí. Města jsou tedy hlavní obživou pro každého cestovatele/dobrodruha, který nachází uspokojení v objímání stromů, zařezávání příšer i nebohých panen nebo objevování tajných a dávno zapomenutých tajemství Skyrimu.

Vývojáři tentokrát nešetřili slovy jako „unikátní“ nebo „spektakulární“ což je dobře, jelikož to bylo zrovna ve spojení s prostředím. Počet dungeonů byl v Oblivionu ohromující, díky čemuž lehce trpěla jejich originalita, což se Skyrim snaží napravit. Nebojte, jejich počet se nikterak nezmenší, ale každé z míst bude hrát vlastním příběhem a určitou historií a unikátností, ať už zde plníte quest, nebo sem náhodně zabloudíte. S čímž se pojí dynamické vytváření a přizpůsobování questů, které budou daleko více závislé na vaší postavě, schopnostech a předešlých akcích. Na začátku hry si vyberete jednu z 10 možných ras, ale nejvíce budou okolí ovlivňovat právě vaše skilly. Pokud jste zručný mág, je veliká šance, že si vás vyhledá NPC postava podobného druhu a bude vás žádat o pomoc. Dokážete si představit podobnou analogii se vším ostatním, nebo ne? Duely… všichni máme rádi duely, ať už jde o Harryho Pottera, pití piva nebo střílení do lidí. Spoustu NPC postav, ať už přátelských nebo nepřátelských lze vyzvat k duelu a to klidně přímo na ulici uprostřed rušného města. Což zní super, ale nechceme přidělávat práci městským službám, tihle chlápci jsou obzvláště strašidelní. Hra se bude snažit, zejména tedy nováčky, navádět tak, aby se mohli vyhnout silnějším nepřátelům. Samozřejmě je jenom na vás, jestli půjdete smrti do náručí, nebo jí obejdete, ale máte víc možností, jak situace řešit. Zmíněn byl i příklad, kdy zabijete majitele obchodu, přičemž majetek a práce připadne na jeho následovníka, který vás bude možná nenávidět, ale přesto vám bude dávat questy. Postavy budou mít daleko pestřejší arsenál činností a postojů k určitým situacím. Pokud tedy vyhodíte nějaký předmět ze svého inventáře, může se velice rychle stát, že ho druhý den uvidíte s jiným majitelem. Což se stává i doopravdy, ale nemusíte jej nutně vyhazovat.

To jsme ale docela hnusně odbočili od hlavní myšlenky. Ano, prostředí, tentokráte ovšem z pohledu designu a technologie. Vzpomínáte si na husté sněžení v horách na severu Cyrodiilu? Sníh bude tentokrát plnohodnotnou součástí technologického procesu skyrimského podnebí, takže jeho vrstvení na podlaze nebude znázorněno pouze ohavnou texturou, ale jednotlivými částicemi. Nemůžeme zaručit, že si postavíme sněhuláka, ale uznejte sami, že je lepší míst v rukách opravdový, byť virtuální sníh. Podobný příklad platí i u vody, jejíž tok vás bude omílat stejně jako opravdová voda. Ačkoliv lidé v této době nebyli zrovna velkými fanoušky čistoty (ačkoliv se spousta z nich přidala do skupiny na facebooku, ale zdárně to tají.. že by další kult?), práce s vodou dokáže být oslnivá. Jak fyzika praví, i vítr se bude podílet na tvorbě atmosféry. Silný vítr = lámání větviček, padající listí a pohupující se stromy. Už vám to všechno zapadá dohromady? Veškeré dění je zobrazováno skrze působivý konsekvencialismus. Příroda tedy ožívá a s ní i nové prožitky.

Rozhovory s postavami jsou taktéž na větší úrovni, než v případě předchozího Oblivionu. Nejenže obličeje prošly razantními změnami po stránce animací, ale i soubor konverzačních témat se značně rozrostl. Tentokrát navíc můžete mluvit s daleko více postavami, pokud jste si z vašeho kraje nepřinesli zvyky typu „high-five bez ostříhaných nehtů“ a podobně. Vše by mělo vypadat přirozeněji, méně křečovitě a zároveň zajímavěji. Kdo se vyhýbá stereotypu jako čert kříži, určitě uvítá bokovky v podobě relaxačních činností jako je vaření, farmaření, těžba nejen minerálů, či kování vlastních zbraní. Vývojáři tyto činnosti označují jako povolání, takže z nich samozřejmě pramení další výhody. Co udělat s jídlem, které si vypěstujete? Otrava díky špatnému zpracování je sice možnost, ale máme na mysli hlavně výrobu lektvarů. Ano, Skyrim bude unikátní v mnoha směrech.

Nebudeme nic zastírat, The Elder Scrolls V: Skyrim nás opravdu zaujal už jen z toho důvodu, že se prostě jedná o další TES. Výčet novinek je natolik omračující, že nemá smysl vykazovat jakýkoliv odpor a nezbývá nám nic jiného, než snít nad stejně euforickými zážitky, které nám přinesli už předchůdci.

The Elder Scrolls V: Skyrim

ps3x360
Bethesda Softworks, Bethesda Game Studios
Datum vydání hry:
11. 11. 2011
Žánr:
RPG, Adventura
KARTA HRY
10/10

Komentáře