Tearaway Unfolded

preview  3
Martin Šmíd, 16. 8. 2014 13:30
V minulém roce studio Media Molecule vytvořilo pro kapesní konzoli PlayStation Vita povedenou plošinovku Tearaway, která si odnášela v recenzích výborné známky (u nás devítku), koncem roku to bylo i několik pěkných ocenění, ale prodeje už pak byly celkem rozporuplné. Ne, že by byly nějakou velkou katastrofou, ale Tearaway má jistě daleko větší potenciál vzhledem ke své kvalitě, a možná i proto se vývojáři z Media Molecule se Sony rozhodli, že hru předělají na PlayStation 4. Pokud ovšem čekáte jen prostý port, budete překvapeni, jak moc se Tearaway ve velké verzi liší.

Tearaway byla nádherná pohádka s poslíčkem atoiovem o cestování papírovým světem plným nejrůznějších kreatur a hádanek, které využívaly jedinečné možnosti kapesní konzole PlayStation Vita. Během její hraní jsem si říkal, že tato hra by asi nemohla být možná kvůli originálnímu ovládání a přístupu k hádankám na žádné jiné platformě. Vývojáři z Media Molecule sami dlouho váhali, jestli Tearaway pro PlayStation 4 připravit, protože před nimi na začátku ležel hodně nelehký úkol, kterého se nakonec chopili nejlépe, jak mohli. Ačkoliv Tearaway Unfolded, jak se hra pro PlayStation 4 jmenuje, kopíruje děj původní hry, jde si prakticky svoji vlastní cestičkou, která navíc potěší i majitele originálu, protože i na ně čeká tak trochu jiná hra, kterou určitě budou chtít si zahrát.

Když jsem psal v minulém roce recenzi na originál, jednou z mála výtek byla délka. Ačkoliv Tearaway byla výborná originální plošinovka, kterou jsem si jen užíval, délka nebyla z mého pohledu ideální, i když tedy je nutné dodat, že Sony hru prodávala od začátku za sníženou cenu. Vývojáři z Media Molecule si toho byli pravděpodobně vědomi a začali už u tohoto. I když jste hráli originál, některé místa budete mít problém poznat, protože doznala spoustu změn, navíc vývojáři dodávají, že mapy jsou nyní zhruba o 50 procent větší, takže nabízejí i nové hádanky, oblasti a skrytá místa, která můžeme prozkoumávat a objevovat v nich různá nová tajemství. Důkazem toho byla prezentace počáteční úrovně Maple Fields, která vypadala jako nová, čemuž jistě i dopomáhá větší dohled. Nové oblasti a hádanky by měly hře pomoci jen a jen kladně, a už se docela těším, až se budu moci dát do jejich prozkoumávání, a to jsem původní Tearaway hrál docela poctivě, a snažil se vše objevit.

Když vývojáři začali přemýšlet o verzi pro PlayStation 4, největší překážkou bylo ovládání a zdolávání překážek a hádanek. Nakonec padlo rozhodnutí, že než se jen snažit ovládání kapesní konzole naroubovat na DualShock 4, raději se zaměří na tento ovladač a hádanky postaví na něm. První novinkou je, že díky Lightbaru můžete svítit do světa Tearaway a s ním tak osvítit tmavé úrovně nebo místa, která jdou následně prozkoumat. Světlo se ovládá pomocí gyroskopického senzoru v DualShocku 4. Využit bude i touchpad, a to pro stisknutí plošinek, tedy trampolín, která následně mohou vystřelit do vyšších míst nejen nějaký objekt, ale i hlavního hrdinu. Aby vývojáři dodali nějakou větší interaktivou mezi hráče a světem, který se bude procházet, tak sebrané objekty nyní můžete házet jakoby ven z obrazovky, přičemž se následně uloží v DualShocku 4. Když s ním zaklepete, a budou v něm nějaké uložené objekty, bude vydávat skrze repráček zvuk. Objekty v DualShocku 4 bude možné následně házet skrze touchpad zpět do světa, a tím tak řešit i hádanky, ale i ničit protivníky, kteří se postaví do cesty.

Poslední novinkou, která zatím byla prezentována, je možnost vyvolat vichřici, která odhalí cesty, ale i skrytá místa v lokací, případně na malou chvíli zmate protivníky, takže budete mít více času na jejich zničení. Vichřice navíc v některých částech umožní, abyste si z papíru složili letadlo a s ním následně vzlétli do oblak. Vývojáři podle svých slov toho připravují ještě daleko více, ale jinak se pochopitelně můžeme těšit na řešení hádanek srze vystřihovánky, které byly hodně oblíbené u originálu, a mnohé další.

Už když se podíváte na okolní obrázky nebo trailer pod článkem, tak vidíte, že docela velký pokrok doznala i grafika. Hra má detailnější textury, je vyhlazenější a celkově se na ní lépe dívá. Vývojáři během GamesComu slíbili, že si s grafikou ještě pořád hrají, navíc mají cíl, aby finální hra běžela nejen v rozlišení 1080p, ale také při 60fps. Co se týče hudebního doprovodu, vývojáři samozřejmě zakomponují všechny výborné skladby z originálu, ale můžeme se těšit i na nějaké ty novinky pro nové lokace a hádanky.

I když je Tearaway Unfolded jen remakem původní hry z kapesní konzole, vývojáři z Media Molecule připravili a stále připravují tolik změn, že nebude lákavá jen pro nováčky, ale i pro fanoušky originálu. Nyní si jen počkat do příštího roku, abychom se do pohádkového světa plného papírových postaviček mohli vrátit. Na závěr jen dodáme, že mnozí se ptali, jestli je Tearaway Unfolded onou velkou hrou, kterou Media Molecule připravuje už řadu měsíců. Odpověď je, že není. Máme se tedy na co těšit.

Tearaway Unfolded

ps4
SCEE, Media Molecule
Datum vydání hry:
9. 9. 2015
KARTA HRY
9/10

Komentáře