Dragon's Dogma 2

recenze  175
Martin Šmíd, 20. 3. 2024 16:01
První díl Dragon's Dogma z roku 2012 byl parádním akčním RPGčkem, ačkoliv ze zpětného pohledu musím říci, že i pěkně nedoceněným. Alespoň ve srovnání s žánrovou konkurencí té doby, které se věnovala větší pozornost. Capcomu se hned na první pokus podařilo vytvořit živý velký fantasy svět s vlastními pravidly, který byla radost prozkoumávat, a ten obohatit o zábavnou hratelnost i epické souboje s velkými bossy, na které bylo možné šplhat. Něco, co ani dnes není standardem. O rok později vyšla vylepšená verze Dark Arisen, no a v roce 2017 vyšel remaster pro konzole PlayStation 4 a Xbox One. Fanoušci si už od vydání prvního dílu ovšem přáli, aby na něj Capcom navázal pokračováním, ale to ne a ne přijít. Herní ředitel Hideaki Itsuno byl na druhý díl několikrát dotazován, ale když už na něm mohl začít pracovat, rozhodl se raději připravit Devil May Cry 5, v němž viděl v tu chvíli větší potenciál. A asi mu to nikdo nemůže vyčítat, protože jsme se dočkali díky tomuto rozhodnutí výborné akce a možná i nejlepšího dílu série. Následně už ale na Dragon's Dogma 2 došlo a vývojáři od prvního okamžiku chtěli stavět na oblíbených prvcích předchůdce, ale zároveň je značně vylepšit, aby působily modernějším dojmem a hra tak dokázala oslovit nejen fanoušky, ale i naprosto nové hráče. Trailery na Dragon's Dogma 2 vypadaly skvěle, první dojmy byly hodně nadšené a začínalo se mluvit v nich o velkém akčním RPG hitu letošního roku. Jak je na tom finální verze, na to vám dám hned odpověď.

Recenzovaná verze: PlayStation 5

Capcomu se v posledních letech neuvěřitelně daří. U hráčů má tento tradiční japonský vydavatel velmi dobré jméno, protože na co sáhne, to se v drtivé většině případů promění ve zlato. Resident Evil Village byl povedeným novým dílem zajeté série, výborně přijaté ale byly i remaky her Resident Evil 2, Resident Evil 3 a hlavně Resident Evil 4, které daly možnost okusit tyto kultovní klasiky novým hráčům. Jen o sérii Resident Evil ale Capcom není, protože třeba takový Monster Hunter World zbořil v prodejích i se svým rozšířením veškeré rekordy, skvěle si vedl už zmíněný Devil May Cry V, Monster Hunter Rise byl nejprve hitem na Nintendu Switch a následně dalších platformách, a v minulém roce Capcom zabodoval s bojovkou Street Fighter 6. Navíc neváhá experimentovat s novými značkami jako Exoprimal, Pragmata nebo Kunitsu-Gami: Path of the Goddess. No a nyní je tu velký návrat k Dragon's Dogma, aby Capcom uspokojil i hráče prahnoucí po rozsáhlém akčním RPGčku s velkým otevřeným světem.

Když jsem si Dragon's Dogma 2 stáhl a poprvé zapnul, bylo to jako návrat domů po dvanácti letech, do světa, do něhož jsem se kdysi neskutečně zamiloval a strávil v něm opravdu hodně času. Vše bylo od první minuty dost povědomé a dýchla na mě v dalších několika hodinách hraní obrovská nostalgie. Hideaki Itsuno se svým týmem nechtěl vyloženě něco zásadně měnit a překopávat. Když něco není rozbité, proč to také opravovat nebo předělávat. To se od první minuty projevuje na hodně věcech, ať už jde o příběh, jenž se točí kolem Arisea a jeho společníků, nechybí ani drak, který krade srdce, a samozřejmostí je i velký otevřený fantasy svět. Dragon's Dogma 2 může na první pohled působit jako velký remake prvního dílu, ačkoliv se odehrává v jiné zemi. Já bych spíše volil slovo reboot, protože vývojáři několikrát zmiňovali, že druhý díl na ten první nijak nenavazuje, aby si ho mohli užít i naprostí nováčci. Na to ostatně poukazuje i skutečnost, že vývojáři číslo 2 za názvem Dragon's Dogma v menu ani jinde ve hře nezveřejňují. Alespoň ne před dohráním.   

Příběh hry Dragon's Dogma 2 je více méně v základu totožný, jako u prvního dílu. Mocný drak od nepaměti sužuje svět svým terorem, a kdo se mu postavil, vždy toho následně hořce litoval. Sem tam si ale drak vybere někoho, kdo by se mu mohl vyrovnat. Vyrve mu srdce, a tento udatný bojovník se změní v Arisena, jenž má za úkol draka najít a porazit. Pokud jste hráli první díl, tak už víte, že tím Arisenem jste právě vy. Příběh v základu není zrovna nějak složitý, ale vývojáři to vynahrazují zajímavými a dobře napsanými postavami různých frakcí, které během hraní potkáte, ale také sem tam nějakým tím zvratem, několika spiknutími, boji o moc, dobře zrežírovanými filmečky a vůbec velmi dobrou prezentací. Ve výsledku proto nemohu říci, že by hra Dragon's Dogma 2 příběh neměla nebo na něm až tak nezáleželo. Opak je pravdou, navíc je více než dobrý a stojí za pozornost, nehledě na to, že ho můžete ovlivňovat svými rozhodnutími, a proto má i hra Dragon's Dogma 2 z tohoto aspektu velkou znovuhratelnost.

Co je trochu škoda, je skutečnost, že hlavní hrdina toho ani tentokrát moc nenamluví a je jako ve velkém množstvím RPGček jen němým pozorovatelem toho, co se kolem něj děje. Myslím si, že jako vyvolený by měl být akčnější a sem tam něco říci, zvláště když se hra kolem něj točí a je hybatelem veškerých událostí. Hlavní hrdina není pevně daný, ale můžete si ho hned na začátku vytvořit skrze opravdu rozsáhlý a propracovaný editor, jehož možnosti až berou dech. V editoru je možné vytvořit naprosto cokoliv, od své vlastní podoby po různé herce, jiné oblíbené hrdiny a tak dále, vlastně si ani nepamatuji, kdy jsem u akční RPG hry takto rozsáhlý a propracovaný editor viděl, v němž by bylo možné upravit každý malý detail na těle nebo obličeji. Není proto divu, že Capcom vydal editor před několika dny samostatně, aby měli hráči dostatek času si svého Arisena, za něhož následně budou hrát, vytvořit.

Stejně jako vzhled je důležité i vybrání počáteční třídy (Vocation), s níž následně začnete velké dobrodružství. Na výběr máte na začátku z několika základních, později si ale můžete odemknout další, jak budete plnit úkoly ve hře a postupovat příběhem. Každopádně já si na začátku vybral klasického bojovníka s mečem a štítem. Myslel jsem si, že mi bude i vzhledem k tomu, jak hraji Souls hry, sedět nejvíce. Opak byl pravdou, protože mi moc na začátku nesedl, a proto jsem ocenil, že celkem záhy je možné u obchodníka za drobný poplatek koupit jiné třídy a ty následně střídat. Nakonec jsem si nejvíce oblíbil Lukostřelce, jenž může lukem likvidovat protivníky na dálku skrze různé druhy šípů a silné útoky. Vzhledem ale k tomu, že je možné kdykoliv třídu změnit, stojí za to vyzkoušet všechny, protože každá je naprosto jiná, má odlišný herní styl, schopnosti, zbraně a také má vlastní sety brnění, které jsou nádherné a zpracované do posledního detailu.

Mezi dalšími třídami je třeba Čaroděj s ničivými kouzly, rychlý Zloděj se svými dýkami, Mág umějící léčit a podporovat v boji, Magick Archer, Mystic Spearhand nebo Trickster spoléhající hlavně na iluze, takže umí protivníky obrátit proti sobě, případně pomoci svým společníkům. Jednotlivé třídy jejich používáním levelujete, což má následně za následek, že můžete kupovat pasivní perky s různými bonusy, ale také si odemykáte další jedinečné schopnosti pro danou třídu, takže se její možnosti v boji postupně znatelně rozrostou o nová komba a útoky. V tomto je Dragon's Dogma 2 hodně komplexní, a vzhledem k tomu, že je možné třídy jednoduše měnit, podporuje rozmanitost a experimentování. Ještě stojí za zmínku, že kromě třídy levelujete i samotného Arisena zvlášť zabíjením nepřátel i plněním úkolů, přičemž si tím zvedáte postupně zdraví, poškození a další základní atributy.

Když jsem se po úvodu dostal do otevřeného světa, byl jsem ohromen jeho velikostí. Sice není tak velký jako třeba v Assassin's Creed Odyssey, to ani zdaleka, ale je dostatečně velký na to, aby bylo možné se v něm následně ztratit a zažívat nejrůznější dobrodružství. Navíc je rozdělen hned na dvě velké části, kdy každou ovládá jiný národ a má zároveň i naprosto odlišný biom. Lidské království Vermund je úrodná země s lesy, řekami, vodopády a vysokými horami, kde není nouze ani o farmy, přičemž v lesích lze narazit kromě normálních lidí i na elfy. Středobodem je pak velké město s obrovským palácem, které popravdě trochu připomíná Královo přístaviště (King’s Landing) ze Hry o trůny. Opakem Vermundu je Battahl, což je pouštní místo s oázami a krásnými scenériemi, nad nimiž se tají dech. Jde také o místo, které obývá zcela nová rasa, představená v Dragon's Dogma 2, a to Beastren. Jde o tvory s lidským tělem, ale zvířecími rysy, takže mají třeba srst, a vlastně i kočičími hlavami.

Každé prostředí je odlišné, navíc odlišnosti pomáhají i jeho národy, které mají svoji vlastní jedinečnou kulturu, architekturu měst či menších vesniček a způsob života, což se vývojářům povedlo skvěle zpracovat. Zmínil jsem, že jsem byl docela ohromen tím, jak je svět v Dragon's Dogma 2 velký, ale co mě příjemně překvapilo ještě více, je to, jak je propracovaný do posledního detailu. Vše vývojáři ručně vymodelovali, ať už to jsou lesy, velká města plná života, vyprahlé pouště, oázy nebo nejrůznější jeskyně, které sem tam objevíte a můžete se vydat je prozkoumat. Nic není vytvořené procedurálně. To má za následek, že je svět neuvěřitelně lákavý, což přímo vybízí hráče, aby ho prozkoumával, ačkoliv jde stejnou cestu už po několikáté. A tím tak nemá ani nutkání používat rychlé cestování. A právě na tomto se nejvíce pozná, že se vývojářům povedlo vytvořit opravdu zajímavý svět, v němž chce hráč trávit svůj čas, a ne jen ho brát jako kulisu, v němž plní jeden úkol za druhým.

Rychlé cestování v Dragon's Dogma 2 existuje, ale je značně omezeno. Mezi městy můžete cestovat s pomocí povozů. Ty ale nejsou zrovna spolehlivé, protože je během cesty může někdo přepadnout a třeba i zničit, takže zbylou cestu stejně musíte jít pěkně po svých. Pak je ale možné si odemykat speciální krystaly. Někdy jsou umístěny ve městech, ale spíše je musíte získávat skrze úkoly nebo i od prodejců, a ty následně umisťovat tam, kam chcete. Když krystal umístíte, je možné ho kdykoliv sebrat a dát jinam, přičemž takto můžete mít aktivováno hned deset vlastních bodů, k nimž je možné cestovat. Abyste je ale mohli použít, je nutné mít ještě speciální kámen Ferrystone. Tyto kameny se nacházejí v truhlách po světě, případně je prodávají i běžní prodejci, ovšem za docela velké částky. I proto je lepší menší vzdálenosti chodit pěšky a zbytečně s těmito cennými kameny neplýtvat.

Svět hry Dragon's Dogma 2 působí i neskutečně živým a dynamickým dojmem, na což se podepisuje i zapracovaný denní cyklus nebo počasí, které se náhodně mění. Zatímco během dne chodí po ulicích měst velké množství lidí, v noci tráví posedáváním na lavičkách nebo v hospodách, jako je tomu ostatně i ve skutečném světě. Denní doba navíc nemá vliv jen na chování NPCček, ale i některé úkoly vyžadují, abyste je plnili v určitou dobu, případně se liší i protivníci a jejich schopnosti v okolním světě. Hodně mě na Dragon's Dogma 2 baví i jedinečné náhodné situace, které mohou během průzkumu světa vznikat. Jednou jsem při vracení se z úkolu narazil na velkého obra, který mi zničil most mezi dvěma skálami, a to tak nešikovně, že se následně natáhl místo něj a vytvořil živý most, po němž jsem mohl přeběhnout. Vypadalo to vtipně, přičemž já ho v této pozici trochu pošimral na patě svým mečem, což zapříčinilo, že následně spadl a já získal materiál i XPčka bez toho, abych s ním musel bojovat. Podobných situací je hodně, a když se vydáte do světa, vždy je něco, co překvapí.

Vývojáři ke světu přistupují do velké míry podobně jako tvůrci skvělých her The Legend of Zelda: Breath of the Wild a The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom, kdy odměňují nejen průzkum světa, ale i kreativitu při řešení různých situací. Vidíte třeba obří katapult? Stačí do něj přinést kámen a ten odpálit. Je možné, že se vám tímto udělá vchod do tajné jeskyně, případně se prolomí hráz a voda smete protivníky. Také je možné bosse lákat do vesniček či k ozbrojeným NPCčkům, kteří se potulují po světě. Je vysoce pravděpodobné, že vám pak s bojem pomohou. Kolikrát se mi proto stalo, že jsem začal bojovat s bossem ve volném světě sám se svými společníky, ale následně nás na něj bylo třeba deset. Také není ojedinělé, kdy se do souboje třeba s Kyklopem zapojí velký Griffin. Pak obě monstra bojují i spolu, u čehož jsem si vždy vzpomněl na poslední díly série Monster Hunter. Hra v tomto, jak řešit spoustu situací, nechává velkou volnost. Nic není jasně dané a nalajnované.

Ačkoliv svět hry Dragon's Dogma 2 vypadá nádherně, rozhodně není tak bezpečný, jak by se mohlo na první pohled zdát. To už jste možná pochopili z předchozích řádků. Už za hradbami Vermundu vás může přepadnout skupinka hladových vlků nebo ošklivých skřetů, ale i různí banditi, zombie, kostlivci a další bytosti, kteří nemají moc radost z vaší přítomnosti. Rozmanitost protivníků je slušná, ačkoliv mám i jednu výhradu. Pokud jste hráli první díl nebo i jiné akční RPGčko jako Dragon Age nebo Dark Souls, asi vás druhy protivníků moc nepřekvapí. Chyběl mi během hraní nějaký zcela nový a originální druh, který bych si s prvním dílem nebo nějakou jinou podobnou hrou nespojil. Tady se vývojáři drželi zbytečně moc při zemi a hráli na jistotu.

Co je naopak nejsilnější stránkou hry Dragon's Dogma 2, jsou souboje s velkými a parádně navrženými bossy, pro které se vývojáři nechali inspirovat řeckou mytologií. První díl přišel s možností šplhat na velké protivníky, trochu po vzoru hry Shadow of the Colossus, hledat na nich slabiny a do nich jim následně zasazovat mocné údery. Tento systém se osvědčil a vtiskl hře jedinečnou identitu, takže nepřekvapí, že se vrací i ve druhém dílu. A funguje ještě lépe, než kdy dříve. Souboje s velkými bossy jsou díky tomu hodně napínavé, protože se musíte vyhýbat jejich výpadům a dávat si pozor, abyste nepřišli o život, ale zároveň je nutné si i všímat, kde mají slabinu, abyste věděli, do jakých míst je nejvíce efektivní útočit. A třeba i za pomocí toho, že do nich následně vyšplháte. Šplhání je intuitivní, jen občas trochu zazlobí kamera během toho, jak velký boss sebou mlátí, ale nikdy se mi nestalo, že by hra tímto frustrovala. Šlo spíše o ojedinělé situace.

Na začátku hry mezi bosse patří většinou kyklopové, golemové, velcí minotauři (jejich srst mimochodem velmi dobře hoří) či ikonický Griffin. Při souboji s ním jsem zažil skvělý moment, když jsem na něj vyšplhal a on se následně vznesl do oblak. Zatímco jsem ho sekal, on poletoval nad mapou, což vypadalo opravdu epicky. To je ale jen začátek, protože následují další skvěle ztvárněná monstra, s nimiž změřit síly je obrovským zážitkem, ale nechci zbytečně spoilerovat, ačkoliv vývojáři sami ve svých ukázkách řadu těchto protivníků prozradili. To je dle mého názoru trochu škoda. Je ale třeba říci, že mnohé bosse lze minout a nacházejí se v rámci vedlejších linek či jsou odměnou za průzkum. Tady o to více platí, že to nejlepší hra nabízí jako odměnu a nedá hráči prakticky zadarmo. Jestli je to škoda nebo ne, to nechám na vás, ale mě přijde tento přístup sympatický, kdy je jen na hráči, co si ze hry odnese.

Dragon's Dogma 2 není hardcore akční RPG hrou jako Soulovky, ale rozhodně ani není lehká, abyste střetům s protivníky nemuseli věnovat velkou pozornost. Na ty je nutné se i důkladně připravit, jako tomu ostatně bylo i u prvního dílu. Třeba výše zdraví hlavního hrdiny je hodně ovlivněna tím, kolik dostává poškození od protivníků. Sice si může zdraví doplňovat skrze jídlo či léčivé lektvary, ale nikoliv do jeho plné výše. Jde o jakýsi systém únavy, který je nutné řešit. Když totiž svedete řadu bitev a dostanete hodně ran, můžete se dostat k bossovi s polovinou zdraví, což následně nevěstí nic dobrého. I proto je důležité pro obnovení zdraví přespávat ve městech, případně si stavět po světě kempy za nalezené nebo nakoupené vybavení, které můžete jednorázově použít. Nejen pro spánek, ale i pro uvaření nějakého toho chutného jídla. S plným žaludkem se vždy bojuje lépe, navíc jídlo může dávat různé boosty. Však to znáte z reálného života. Každopádně výše zmíněné trochu survival prvky jsou dobrým doplňkem hratelnosti, a Dragon's Dogma 2 dávají další jedinečnou vlastnost, odlišujícího ho od jiných akčních RPG her.  

Ačkoliv je Dragon's Dogma 2 čistě singleplayerovou hrou a nemůžete si tedy na pomoc přivolat kamarády, případně jiné náhodné hráče, nejste na vše sami. Už v první hře hráli důležitou roli společníci označovaní jako Pawn, no a ti se ve druhém dílu vrací a jsou lepší než kdy dříve. Už na začátku hry se k vám přidá Pawn, jehož si můžete lehce upravit a dát mu počáteční třídu. Tento Pawn vás následně bude následovat po celou dobu hry a zároveň bude i sám levelovat, aby bylo možné mu kupovat další schopnosti, odemykat mu třídy, které tak lze u něj také měnit, případně mu dávat lepší vybavení, ať už to jsou zbraně, brnění nebo prsteny. Kromě tohoto společníka můžete mít ve své družině ještě další dva. Ti se nachází v Riftech, které spojují světy, a je možné si je najmout, přičemž si můžete vybírat i společníky ostatních hráčů, kteří jsou daleko zkušenější a mají více schopnosti. Jak asi tušíte, i vašeho společníka si mohou najmout ostatní hráči, takže je lepší se mu trochu věnovat, protože tím můžete značně pomoci nejen vám, ale i ostatním hráčům. Každopádně zbylí dva společníci už ale nelevelují, navíc když zemřou, už je nelze oživit. Dobré je družinu vždy dobře vyladit, aby někdo mohl útočit na dálku, hodí se i mág pro kouzlení a uzdravování nebo silný bijec, který zlikviduje vše, co se mu postaví do cesty.

Během hraní jsem byl příjemně překvapen, jak moc jsou společníci Pawn chytří a během boje se neváhají do protivníka pořádně pustit a využívat veškeré své schopnosti, aby mu co nejvíce pocuchali zdraví. To platí nejen při střetech s řadovými neřády, ale také velkými bossy, u nichž rovněž hledají slabiny a na ně následně útočí. Rozhodně se zpátky nedrží, ale chtějí od první vteřiny co nejvíce pomoc. To ale samozřejmě neznamená, že by na silného protivníka jen bezmyšlenkovitě nabíhali a pak zbytečně umírali, ačkoliv občas jsou sundáni a je nutné je oživit. Také je možné jim dávat jednoduché příkazy, ale to jsem popravdě moc nevyužíval, protože jsou dostatečně chytří a většinou vždy věděli, co se po nich chce. V soubojích jsou tak plnohodnotnými bojovníky a rozhodně ne slabinou, jako je tomu u některých jiných podobných her. Hrozně moc se mi navíc líbí, že kolikrát hodně věcí komentují, což působí živě. Navíc při průchodu světa sbírají materiál, upozorňují na důležité věci či zajímavá místa, která stojí za prozkoumání. A když jsem náhodou nevěděl, kam se v rámci hlavního úkolu vydat, tak mi některý ze společníků pomohl najít správnou cestu. Kolikrát jsem si proto připadal, jako když hraju hru v kooperaci s kamarády a ne s umělou inteligencí, což asi nejlépe vystihuje to, jak se společníci chovají, jak působí a jak dobře zpracovaní jsou.  

Na začátku jsem měl trochu problém v Dragon's Dogma 2 odlišit, co je hlavní úkol a co vedlejší. Je to dáno i tím, že hra úkoly neodlišuje, protože bere všechny jako důležité a dává hráči naprostou svobodu v tom, jak bude hrát a jak si svůj příběh napíše. To je sympatický přístup, ačkoliv časem jsem tak nějak odhadl, co je hlavní linka a co nikoliv. Každopádně úkoly jsou výborně napsané a navržené, rozmanité, drtivá většina je i zajímavá a klidně bych řekl, že se svoji kvalitou hodně přibližují úkolům ze třetího Zaklínače. Tomu pomáhá i to, že mnohé úkoly je možné vyřešit několika způsoby a být u toho hodně kreativní. Třeba u toho, jak se dostat do Battahlu. Já se třeba schoval do kočáru, který měl povolení projet, takže si stráž mé proklouznutí jim pod rukama nevšimla, zatímco jeden z kolegů vše vyřešil převlekem. Možností je ovšem více.

Vydat se jen hlavní linkou je sice možnost, ale rozhodně ne nejlepší, protože Dragon's Dogma 2 za vedlejší linky a úkoly dobře odměňuje, a to nejen XPčky a herní měnou. Třeba hned ve Vermundu jsem měl za úkol hlídat týden dům jedné obyvatelce, která mi následně řekla, že si ho od ní mohu se slevou koupit. Díky tomu jsem nemusel přespávat za peníze v hotelu, ale mohl ulehnout zdarma v teple svého vlastního domova. A to je jen jeden příklad. Některé úkoly jsou jen časové, takže ty mají vždy přednost, protože pokud je můžete ignorovat, po nějakém čase selžou a někdo, koho jste měli třeba zachránit, zemře. Navíc některé úkoly selžou i v momentě, kdy pokročíte v hlavní příběhové lince, takže i na to je nutné si dát pozor, protože by byla škoda o vedlejší úkoly takto zbytečně přijít. Zvláště k jejich kvalitě.

Já jsem nechal v Dragon's Dogma 2 nějakých šedesát hodin, než jsem se dostal na závěr hlavního příběhu. A nyní se dostávám opravdu na tenký led, protože bych nerad něco vyzradil, abyste přišli o překvapení. V úplném závěru budete mít možnost učinit rozhodnutí. Začít znovu s nahranými schopnostmi a vybavením (do světa se po finálním úkolu nejde vrátit, což je vzhledem k rozhodnutí pochopitelné), nebo si hraní ještě o několik hodin prodloužit. Capcom nás v dopise pro novináře prosil, abychom nevyzrazovali, o co přesně jde, protože jde o součást celkového zážitku a chce, aby si to hráči odhalili a dostali se k tomu sami. Já jen zmíním, že jde o skvělou část, která je onou pomyslnou třešničkou na dortu.  

V posledních letech jsme si zvykli, že v Capcomu pro své hry využívají interní RE Engine. Ten byl původně vytvořen pro hru Resident Evil 7: Biohazard, ale protože se osvědčil a šlo překvapivě o mocnou technologii, neváhal na něm Capcom postavit další své hry jako Devil May Cry 5, Monster Hunter Rise, Street Fighter 6 či další díly série Resident Evil. Do budoucna ho navíc bude vylepšovat a před několika měsíci byla oznámena zcela nová verze. Na RE Enginu je postavena i dnes recenzovaná hra Dragon's Dogma 2. Popravdě jsem byl docela zvědav, jak si engine poradí s velkým otevřeným světem, pro který původně vytvořen nebyl. Asi není třeba zmiňovat, že doposud poháněl hlavně lineární hry. Ano, Monster Hunter Rise měl větší plácky, ale rozhodně to open-world nebyl. Výsledek je nakonec uspokojivý, ačkoliv ne výborný. Co se týče vizuální kvality, vypadá Dragon's Dogma 2 mnohdy opravdu fantasticky, za což může krásný svět, detailní postavy s přesvědčivými animacemi a hlavně fantastické nasvícení, ať už budete svět procházet za denního světla nebo v noci. Vizuálně rozhodně Dragon's Dogma 2 rozhodně nezklame, ale bohužel má i dvě slabiny, k nimž se dostávám nyní.

Před vydáním se hodně řešilo, v jakém frameratu vůbec Dragon's Dogma 2 na konzolích PlayStation 5 a Xbox Series X/S pojede. Nejprve se mluvilo o uzamčení na 30 fps, ale následně vývojáři potvrdili, že framerate bude odemčený. To ale mohlo znamenat ledacos. Něco málo napověděly první dojmy, a já nyní mohu napsat, že framerate doznal oproti preview verzím určitě zlepšení, ale nečekejte 60 fps. K tomuto číslu se většinou ani nepřibližuje, většinou je framerate někde nad 30 snímky, naopak ve vypjatých momentech dochází i k poklesům. Ty jsou kolikrát docela velké a během soubojů nebo při pohybu po městech si jich každý snadno všimne. Stejně jako velkého doskakování postav ve městech, které se objevují jen pár metrů před hráčem. Někdy ani to ne a tak není problém do nějaké postavy vrazit a zaseknout se o ní. Technická stránka hry Dragon's Dogma 2 je tak docela rozporuplná a bude potřebovat v následujících týdnech ještě doladit, protože v současnosti jde o prakticky jediný zápor, na který jsem během hraní narazil.

Zpět ale na pozitivnější vlnu. Velké produkční hodnoty hry Dragon's Dogma 2 potvrzuje parádní orchestrální soundtrack, který krásně doprovází filmové sekvence, prozkoumávání světa i střety s řadovými protivníky či velkými epickými bossy. Spousta nádherných skladeb se stará o jedinečnou atmosféru, a vlastně se docela dost těším, až bude soundtrack dostupný samostatně a budu si ho moci pustit.

Fanoušci Dragon's Dogma už možná ani nedoufali, že se někdy dočkají pokračování. To je ale po dvanácti letech konečně tady, a ačkoliv jsem měl od něj docela velká očekávání, dokázali je vývojáři překonat ve všech směrech. Capcom tak znovu dokazuje, že patří v současnosti mezi nejspolehlivější herní společnosti, co se kvality her týče. Málokdo se totiž může pochlubit v posledních letech takovými velkými hity. Dragon's Dogma 2 sice nepřináší žádnou revoluci do žánru akčních RPG her nebo samotné série a staví na základech svého ceněného předchůdce, které s citem vylepšuje. A to doplňuje následně o povedený příběh a dobře napsané postavy, živý nádherný světe, který přímo láká k průzkumu, zábavný soubojový systéme, epické souboje s bossy i výbornou prezentací a audiovizuální stránku. Je jen škoda, že framerate často zlobí a není stabilní, což zamrzí nejvíce během soubojů s bossy. To nabourává jinak výborný dojem, který z Dragon's Dogma 2 mám, a i proto musím nakonec udělit "jen devítku" a ne maximální hodnocení. 

Dragon's Dogma 2

ps5xsx
Capcom, Capcom
Datum vydání hry:
22. 3. 2024
Žánr:
Adventura, RPG
KARTA HRY
9/10

Komentáře

Zakoush

30. 3. 2024 21:35
Kluci, uziju si to i s prumernou anglictinou? 🙂

Kainé #A2

👍1
31. 3. 2024 0:57
@Zakoush: ano, pokud rozumíš angličtině alespoň průměrně, tak by sis hru měl užít. Ale je potřeba tady číst i zadání questů a i rady NPC.

Dám příklad. Máš najít kluka, kterého napadli vlci. Máš si promluvit s NPC, NPC ti řeknou, že trhal kytky, které v noci září, ty musíš tedy v noci jít po stopách kytek, které září a dojít tak do jeskyně, ve které je. Tu jeskyni nikdy nedostaneš na mapě, nemáš otazník, takže v tomhle případě musíš základy angličtiny mít, ale je to opravdu na základní bázi, jak jde vidět z toho mého příkladu.

Zakoush

👍1
31. 3. 2024 1:43
@A2: parada, to zni fakt dobre. Strasne mi takovyto RPG ko chybi, mam naprosty abstak. Tak bych si to poridil a rozjel. Diky moc 👍

PureXena #Arch Enemy

👍1
31. 3. 2024 8:30
@A2: Jo, napoprvy to slo , ted v NG+ sem kluka nasel, osvobodil, ale nejak se cestou ztratil , a quest nejde dokoncit - takze i tak to muze dopadnout 😁

Ashitaka

👍1
31. 3. 2024 12:09
Dohráno a platinka doma. Ze hry bude opět jasná kultovka, jelikož ji prostě člověk buď miluje nebo nesnáší. Mně samotnému se to v průběhu hraní často střídalo, kdy někdy hra umí být neskutečně frustrující a to hlavně díky svým stunlockovým animačkám a občasnými nesmyslnými věcmi a někdy zas strašně zábavná, epická a návyková. Zklamání je, že jsem od druhého dílu čekal více typů nepřátel a nějaké novinky v možnostech toho světa a nakonec jsme dostali první díl v hezčím kabátu. Za mě je to taky takový “reboot/remake”.

Kainé #A2

👍2
31. 3. 2024 13:04
link

Jen tak pro zasmání, jak Jimbo zase úřaduje. Horší je, že se jeho recenze propisují na OpenCritic i Metacritic.

@Ashitaka: no, jako souhlasím. Je smutné, jak je ten žánr bídný v současnosti, že i mírně vylepšená jednička je pořád absolutní top akční RPG i po více než 10 letech.

Mě mrzí, že odhodili některé vylepšení, co obsahoval Dark Arisen.

ΛNĐ3RLΛ #無限で、恐ろしい自由。

👍1
31. 3. 2024 13:10
@A2: Tvl. S Jimbem asi teď poslední dobou cloumají hormony, jinak pro to nenacházím racionálnější vysvětlení...

A ten poslední odstavec je těžce neprofesionální.

Kainé #A2

31. 3. 2024 13:18
@ΛNĐ3RLΛ: no, není to už ono. Býval fakt dobrý, teď má záblesky, jinak jak se z něho stala transka, tak je to postupně horší a horší. Alan dostal 4/10, DD 3/10.

I když je Alan 2 v mnoha věcech taky za mě mírné zklamaní, tak pořád je to na západní svět nadstandardní hra. Helldrivers 2 dostalo 3,5/10 , protože mu nefungovaly servery.

Úmyslný trolling agregátů, hormony nebo mu ego přerostlo jeho inteligenci.

dawe999

🤦1
8. 4. 2024 23:06
Tak minulou sobotu jsem hru zakoupil a od neděle hraji. Prvně jsem chtěl dohrát Tales of Arise, ale chtěl jsem si aspoň vytvořit postavu a osahat základní herní mechaniky. Hra mě však hned v neděli tak nadchla, že jsem se u ní rozhodnul zůstat. Ten soubojový systém mě opravdu dostal. Je to takový mix Zaklínače, AC her a spousty dalších, ale tady to funguje prostě nějak lépe. To vše je možné díky útokům nepřátel. Ty mě docela překvapily. Harpyje chytne postavu pařáty, vynese ji do vzduchu a pustí na zem. To už bylo viděno v jiných hrách, ale tady vás dokážou sirény... stejně, jak v řecké mytologii i uspat svojí písní. A můj první souboj s vlkem? Srazil mě na zem, zakousnul se mi do hrdla a pěkně se mnou zacloumal. Kyklopové? První souboj byl paradní. To stejné minotaur. Ty jeho silné rány vám seberou veškerou staminu, pokud je opravdu dobře nevyblokujete. Ze začátku jsem byl opravdu nadšený. A nějaké pády FPS? Už jsem si zvykl, že je to tady jen banda plaček, která si jen přečte recenze, podívá se na nějaká videa a hned má jasno. Propad FPS v této hře není vůbec hrozný. Nedělám hře žádné ústupky v tomhle. Prostě tomu tak je. Mírné zaškubnutí se této hře dá odpustit. Existují mnohem horší paskvili. Jako příklad uvedu třeba Gotham Knights, kde se hra v soubojích občas začala tak sekat, až nakonec zamrzla a já několik dlouhých vteřin čekal, jestli to vůbec rozchodí a nebo budu muset provést restart. A to bylo nějaký ten pátek po oficiálním uvedení, kdy jsem to koupil ve slevě a hra měla být už po několika opravách hratelná. Prostě propady FPS se dají této hře odpustit. Obzvlášť, když probíhají opravy na chybách. Určitě to není nic hrozného, co by se nedalo opravit. Problém je za mě... po týdnu hraní úplně někde jinde a bohužel problém je úplně v základu celé hry, což nechápu, proč recenze srší superlativy, ale o tomhle není nikde ani zmínka. Zkusím to vzít popořadě. Hlavní problém hry je ten, že má jít o RPG hru, ale do té má opravdu daleko. Pod RPG hrou na hrdiny si představím otevřený, živí svět. Otevřený a živí svět tu sice je pokud jde o objevování a boj s monstry. Pokud jde o NPC postavy, tak ty jsou absolutně mrtvé. Nechápu, k čemu je v rozhovorech možnost Talk. Všichni obchodníci mi stejně řeknou, že bezpečné cesty znamenají víc peněz a běžné NPC jsou na tom mnohem, mnohem hůř. To i děti po narození, které se naučí první slova, jako máma a táta zvládnou mnohem více. Chápu, že si s každým nejde pokecat stejně, jak s kamarádem v hospodě, ale i starší hry na tom byly mnohem lépe. O to víc zamrzí, že si autoři hry dali práci se seznam NPC postav. Každá nová postava se vám přidá do seznamu. Vidíte, kde jste ji potkal, co má ráda a spoustu dalších kravin, které vám jsou absolutně k ničemu. Jediné, k čemu NPC jsou, tak je to, aby jste jim dali dárek. Pár dárků a jsou z vás kamarádi, milenci, či buhví co. Žádné výhody to stejně nemá. Je to podle mě největší zbytečnost, která bude hru určitě také dost zatěžovat... zbytečně. Dalším problémem je mrtvý svět. Je tam pár míst, kde dostanete vedlejší úkoly. Jde spíš o větší města nebo vesničky. Problém je, že na tak velkou hru je těch vedlejších úkolů opravdu málo. Druhý problém je, že ty městečka a vesničky jsou úplně k ničemu. Jen zničené kulisy, kde se nic neděje. Trosky k ničemu. Tato hra se chválí za souboje a průzkum, přičemž obě tyto věci jsou hlavní slabinou hry. Není pomalu co objevovat. Sice objevíte vchod do jeskyně, ale ta vás ničím zajímavým v 90 procentech neodmění. To stejné souboje. První souboje jsou zajímavé. I s malými potvorami, jako jsou goblini. Když na vás na začátku vyskakují ti maskovaní z keřů, tak jste z toho v údivu, že jste si jich nevšimli. Časem to však omrzí. Stejně, jako souboj s pátým Kyklopem, Minotaurem či jinou další potvorou. Jedinou zajímavostí v tomhle je, že máte na výběr dost povolání, která můžete měnit. Tím se absolutně mění i bojový styl. To je sice opravdu super, ale problém je v tom, že povolání můžete měnit jen na určitých místech. Další problém je v tom, že abych mohl kouzlit, tak mi nestačí jen kouzelnická hůl, ale potřebuji k tomu kompletní oblek Gandalfa. To stejné lučištník. Pokud není oblečený, jak Robin Hood, tak si z luku nevystřelí. Nic z toho by nebyl problém, kdyby ve hře bylo dostupné normalní rychlé cestování. Třeba z táboráku k táboráku a nebo po městech. Nic z toho tu však není. Autoři prý chtěli, aby lidé cestovali po svých a nepřišli o žádné dobrodružství, které pro ně připravili. Já sám osobně si myslím, že bych o nic nepřišel, kdybych si tuhle hru nekoupil. Vždyť si pořád procházím tím stejným pořád dokola a nemůžu to utrpení přeskočit ani pořádným rychlým cestováním. Poslední zápory hry... na fotkách jsem viděl elfí městečko. Byla to tedy jen jedna fotka v recenzi, ale vypadala krásně. Jako by vypadla z filmů Pán prstenů. Podstoupil jsem tam velice těžkou cestu, kdy mi zbývalo posledních pět cm života. Odměnou mi byly tři domy v elfském MĚSTĚ... MĚSTĚ... opakuji... MĚSTĚ.

dawe999

8. 4. 2024 23:42
Už mi došlo písmenek na komentář, ale bohužel ještě nekončím. Teď se dostávám k tomu důležitému a to jsou úkoly. V RPG hře to hlavní. Autor recenze chválí jeden úkol, který se musí plnit v noci. Škoda, že chválí jeden úkol, když zbytek je na prd většinou. Skrz jeden vedlejší úkol potkáte elfa v hlavním městě. Má složit ve zkratce zkoušku z lukostřelby. nemůžete jít někam ve městě vystřelit na nějaký cíl. Musíte se hnát přes čtvrt mapy, jednou vystřelit na terč a pak se teleportovat zpátky do města, kde ho potkáte znova a on vám řekne, že už je připravený na zkoušku, takže ho můžete najít zpátky asi zhruba 200 metrů od místa, kde jste poprvé vystřelil šíp v jeho prvním úkolu. Jelikož je zde rychlé cestování K.O., tak je to opravdu k nasrání opakovat pořád to stejný dokola. Vedlejším úkolům se to dá odpustit, ale neodpustím to hlavním. jeden se dostane do hlavního města a čeká, že se příběh rozjede. První úkol fajn. Ukaž, že jsi vyvolený a jdi zabít nějaké potvory. Ale ty další? Jdi a najdi kompromitující materiál na regentku. Jdete na zámek, stráže vás docela ignorují a pak utečete oknem. Další úkol. Jděte do vězení a dostaňte ven vězně. Vězení o osmi celách pro celé město a stráže k ničemu. Další hlavní úkol. Najít důkazy na pravou ruku regentky. Jdete vlastně do stejné budovy, jak v úkolu na regentku. jdete i do stejného patra, jen do jiné místnosti. Utečete však stejně. Z okna. Opravdu nápadité. Divím se, že hry dostávají poslední dobou vyskoké známky a jsou si podobné. Buď k tomu dostáváte scénář co psát nebo se bojíte, že už další hru neuvidíte. Tahle hra je tak za 7 z 10.

Kainé #A2

👍1
9. 4. 2024 1:14
@dawe999: Od kdy je doslova "Elfský Altán" město? Kde jsi na to přišel, že by to mělo být město? Je to malá lokace, která je mimo hlavní příběh, pokud neuděláš side quest, nikdy tu osadu nemusíš vidět. Vyčítáš hře svoje domněnky.

Ten side quest ti navíc dá odměnu Portal crystal. Ve hře jich pár dostaneš, pokud je dáš na strategické místa, nemusíš ani moc cestovat a máš rychlou dopravu zaručenou. Ve hře dostaneš x ferrystone a x si jich můžeš koupit, takže kombinace portal crystal s ferrystone a ox cart a cestování není problém. Pokud jsi na to nepřišel, tak je to smutné.

" To je sice opravdu super, ale problém je v tom, že povolání můžete měnit jen na určitých místech. Další problém je v tom, že abych mohl kouzlit, tak mi nestačí jen kouzelnická hůl, ale potřebuji k tomu kompletní oblek Gandalfa. To stejné lučištník. Pokud není oblečený, jak Robin Hood, tak si z luku nevystřelí. "

Ty bys umřel u her jako Gothic. No, jinak to samozřejmě není pravda a tady lžeš, můžeš si klidně běhat nahulatý jenom s lukem. Jinak armor máš uzamčený na classy, takže jako Thief nemůžeš mít těžké brnění, což je ale logické, ne? Pokud změníš povolaní, ještě dostaneš celý armor set, takže nemusíš nic kupovat ze začátku. Kde je problém? To hře opravdu vyčítáš, že Thief má lehkou zbroj? Vyčítat hře, že lze měnit povolaní jen v cechu? Tak trošku casual, ne?

Vyčítáš hře exploring a jeskyně? Ty jeskyně ti propojují lokace, nepsal jsi náhodou, že máš problém s cestováním? Chod do jeskyň, propoj si lokace. Ty jeskyně tě dovádí na skryté místa, jako třeba k Sfinze, která ti dá výborný quest, když si stěžuješ na questy. Další Jeskyně tě dostane i do Vulkanického území, aniž bys musel dělat hlavní quest, tam dokonce dostaneš povolání, které umožnuje nosit všechny armory, což byla tvoje výtka a mohl bych pokračovat.

O tom ta hra je, víš. Explorovat, hledat lokace, jeskyně, místa, povolání, zjednodušit si svět, naplánovat si cestu, udělat si plán, jaký quest uděláš, když jdeš do dané oblasti a využil jsi ferrystone. Ta hra je v tomhle imerzivní a exceluje.

dawe999

🤮1
9. 4. 2024 7:20
@Kainé: Ano... a to se dostáváme k tomu, že všechna městečka jsou malá a mrtvá, takže mě to tedy jako zajímavá explorace nepřijde. I v Zaklínači byly malé vesničky, ale člověk tam dostal alespoň nějaký hloupý úkol nebo mohl prohodit nějakou srozumitelnou řeč s někým. Tady mě hra za objevení nějakého města ničím neodmění... nic mě tam nečeká.

Ano, o těch krystalech vím a mám je. Jezdím i vozíky, ale stejně musíš zbytek cesty doběhnout. To samé platí pro jeskyni, která mi propojuje ty různé lokace. Což nemění nic na tom, že se po té cestě dějí pořád ty stejné věci pořád dokola a nic tě nemůže překvapit. Skrz to autoři hry nechtěli mít rychlé cestování, abyste nepřišli o různé zážitky ve hře, ale ty zážitky jsou pořád stejné a po týdnu už se mi opravdu přejídají.

Ano, vyčítám. Chci střílet z luku, tak si prostě vezmu luk a nejdu do města přepnout třídu. Ano, vybavení dostaneš, ale jen základní, se kterým stejně díru do světa neuděláš. A ano, zloděj má mít lehkou zbroj, ale nevšiml jsem si, že bych tam mohl někoho okrádat nebo by hratelnost ovlivnila to, že mám lehkou zbroj.

Plus nic z toho neomluví ty blbé hlavní úkoly. Klidně pokračuj dál. Ta hra má svoje světlé chvilky, ale má i spoustu nedostatků, takže bych ji vůbec neomlouval.

Kainé #A2

9. 4. 2024 7:45
@dawe999: o těch městečkách opět lžeš, vždy tam máš minimálně jeden quest, dost často dostaneš i nové povolání např. od Sigurda hned na začátku hry. Se Sigurdem pak pokračuješ dál v pozdější části hry, abys povolání vylepšil. Jinak ty městečka obsahují questy i postupem času, pokud se budeš vracet s progresem hry, dostaneš nové questy. Chápu, ale kam míříš. Chybí ti otazníčky, abys nabral všechny questy najednou a pak o městečku nevěděl jak třeba v Zaklínači.

“ ale nevšiml jsem si, že bych tam mohl někoho okrádat”

link

Tohle mluví za vše. Nemám více co říci.

dawe999

9. 4. 2024 9:10
@Kainé: Nelžu. Těch městeček nebo vesniček je několik a většina z nich je tam prostě k ničemu. Prázdná kulisa. NPC k ničemu. Vedlejších úkolů je sice nějakých 70, ale náplň většiny k ničemu. I jejich provedení. Třeba zrovna včera jsem plnil vedlejší úkol pro Berena. Doběhnou za ním jeho rekruti, že je napadl kyklop a potřebují pomoct. Tak by si jeden řekl, že někam poběžíme, zabijeme kyklopa a je konec. Dopadlo to tak, že skončil rozhovor a na volné louce, kde jsme spolu mluvili se z ničeho nic objeví kyklop. To mi zrovna moc povedené nepřijde. Spíš jsem kroutil hlavou a říkal si, jestli to myslí vážně. Ne... otazníky mi nechybí. Nevadí mi si sám věci hledat, ale tady je to prostě po chvíli nuda. Zlatý Elden Ring nebo Sekiro v tomhle. A ano nevšiml... za zloděje jsem ještě nehrál a nikde jsem to neviděl, ani nehledal, ale pořád to neznamená, že bych nemohl krást i v brnění.

Kainé #A2

9. 4. 2024 11:08
@dawe999: tak prvně vyčítáš hře špatnou exploraci, že tě za exploraci neobmění questy ve městech, když tedy poukážu na to, že questů je dost v rámci exploringu, tam to změníš na úplně něco jiného. Uvítal bych konzistenci názoru. Takhle lítáš od zdi ke zdi, aby ses obhájil.

Hře se dá vyčíst problémy s kamerou při questech a nekonzistentní dialogy. To, že kamera nefunguje dobře a je dost často mimo obličej, nebo má divné střihy, je pravda. Působí to místy amatérsky oproti hrám jako FF VII Rebirth či BG3. Teď je otázka, jestli je jsme mohli čekat od DD2 něco jiného. Tahle je hra blíže Elden Ring či Zeldě. Možná by bylo lepší, kdyby dialogy a kameru nechali ve stylu Elden Ring, působilo by to mnohem lépe. Dialogy jsou místy nic moc, místy fajn, místy je lepší je přeskočit, v tomhle by si hra zasloužila větší konzistenci. Variace nepřátel není nic moc, ovšem od pouště se to mírně zlepší, postupem času odpadá i neustále cestovaní díky portal crystalům a ferrystone.

Jinak ale vyčítat hře to, co ji dělá DD, mi připadá nešťastné, pokud bys změnil celý game design, tak bys z toho měl úplně jinou hru.

dawe999

9. 4. 2024 13:12
@Kainé: Ale já jsem neřekl, že těch 70 je dost 😀. Ještě k tomu větší polovina jich je z těch dvou velkých měst. Prostě u hry na několik desítek hodin bych čekal více úkolů. A když už jich má být méně, tak si mohli dát aspoň práci s tím, je trošku více propracovat. Třeba ten úkol, kdy chce syn regentky něco koupit. Zajdeš za obchodníkem, koupíš mu předmět, dáš mu ho a pak máš chvíli počkat a jak se znovu objeví na náměstí, máš si s ním promluvit. Takhle to uděláš dvakrát nebo třikrát a úkol končí. To je prostě úkol o ničem.

Není to špatná hra, ale rozhodně to není hra, která by si měla odnášet z recenzí devítky a všude se vychvalovat, aniž by se zmiňovaly její nedostatky. Takhle mi ty recenze přijdou dost neobjektivní.

dawe999

9. 4. 2024 13:14
Spíš mám pocit, že se z té hry dalo vymáčknout mnohem více.

Kainé #A2

9. 4. 2024 14:14
@dawe999: ty máš problém s pochopením mechanik, což jsem tady ti několikrát demonstroval, takže prosím zdrž se hodnocení, když o hře nic moc nevíš. Tebou popsané události jsou všechny ze začátku hry, takže to vypadá, že jsi moc progress neudělal.

Jinak přijde za tebou syn regentky, že chce půjčit peníze, že ti je vrátí. Postupem času ti je vrátí, zjistíš kdo ta osoba je, navíc díky tomu máš možnost s ním řešit další quest. Co jako bys chtěl řešit při půjčovaní peněz? To slouží jenom jako prequel k dalším jeho událostem. Navíc ty questy fungují v čase, takže je koncipované tak, že bys měl mezí tím něco dělat a ne že budeš čekat tři dny na lavičce, aby ti vrátil 1000G.

Neříkám, že questy jsou světoborné, ale oproti jedničce je to progress, spousty jich tam je zajímavých. Třeba nalodění na noční vozík, hádanky, zabití císařovny v poušti a další. Jednička měla x fetch questů. Tady s tím dali mnohem více záležet.

Já bych si tady dovolil citovat ne můj oblíbený Polygon, ovšem myslím si, že to naspali přesně:

"Dragon’s Dogma 2 is the best video game adventure I’ve experienced since Elden Ring, a far more approachable open-world game that has no doubt colored how players perceive this year’s big fantasy RPG. (It certainly did for me.) But like another FromSoftware game, the original Demon’s Souls, I found that once I had accepted Dragon’s Dogma 2’s peculiarities and deciphered what it was asking of me, I fell deeply in love. Dragon’s Dogma 2 awakens those old feelings of learning to overcome my expectations of what a game should be, then discovering new types of experiences along the way. That’s the best kind of journey"

Je to o pochopení té hry, co ta hra je, co ta hra nabízí. Pokud od toho čekáš Zaklínače, tak jsi na špatné adrese.

dawe999

9. 4. 2024 14:55
@Kainé: Pokud máš ten předmět, tak mu peníze půjčit nemusíš. Dáš mu rovnou ten předmět. A jelikož se ten quest jmenuje stejně jako předmět, který chce, tak se to dá snadno domyslet. Ale kdyby se mi něco nastalo, tak jsem mu peníze půjčil. Jenže mě se stala taková nemilá věc. Když jsem s ním mluvil poprvé a chtěl peníze půjčit, tak se na náměstí teleportoval nějakým záhadným způsobem kyklop. Zaútočil na mě a syneček se začal krčit a po souboji jsem s ním nemohl promluvit. Tak jsem zkusil předmět koupit a rovnou mu ho dát, ale to taky nešlo. Tak jsem pár dnů počkal, zkusil to znovu a už s ním mluvit šlo a předmět jsem mu dal. Dal jsem ho měl potkat o pár dnů později. Sedl jsem si s ním na lavičku, že si tedy promluvíme a jak si tak sedíme, tak se najednou na náměstí objeví tři skřeti a začnou nás mydlit, zatímco si nerušeně povídáme na lavičce. Říkal jsem si, jestli ten borec náhodou není nějaký magnet na ty příšery. Oba jsme však zachovali kamenou tvář a mlácení skřetů s námi ani nehlo a v klidu jsme vyčkali na příchod stráže, která celou situaci vyřešila. Rozsekali je na kousíčky a my si v klidu klábosily dál. Když se ti prostě stanou takové věci, tak tu hru omlouvat nebudu.

A s mým postupem? No, jak se to vezme. Je pravda, že mám teprve odkryto méně než polovinu mapy a v hlavním příběhu se mám teprve hodit do gala a jít na zámek na večírek. Ale už mám level 40, protože se snažím prošmejdit kdejaký kout, kvůli nějakému lepšímu vybavení a zásobám, takže i když nejsem v příběhu daleko, tak se nedá mluvit o tom, že bych nedělal to, k čemu je ta hra stvořená, což je průzkum. Takže myslím, že už v tom mám dost hodin na to, abych hru mohl kritizovat.

Jinak samozřejmě ty questy chápu. Prostě si odběhnu splnit jiný nebo se zajdu někam podívat a až pak, když se znovu vrátím do města prodat kořist, tak pak teprve jsem s ním mluvil. Rozhodně jsem neposouval čas a nechodil za ním, abych to rychle splnil. Jen to udávám jako příklad, že to není prostě moc povedený úkol. Samozřejmě tam jsou i nějaké povedené, ale moc jich není. Právě jsem do té hry šel s tím, že je dělaná hlavně na průzkum, ale je to pro mě prostě 7/10.

Kainé #A2

9. 4. 2024 15:28
@dawe999: level 40 nemám ani na konci hry. Mám aktuálně level 37 a to jsem viděl všechny lokace hry a splnil většinu questů.

Ty se mi jen zdáš. To se ti nevidím, že tě to nebaví, když grinduješ.

dawe999

9. 4. 2024 16:36
@Kainé: Já nevím. Nebyl jsi to ty, kdo mi říkal, že ta hra je o průzkumu 😂?

Kainé #A2

9. 4. 2024 16:58
@dawe999: od kdy je průzkum grind? Evidentně jenom chodíš po lese a grindíš levely. Další debata je zbytečná, že sis sám posral hru, je tvůj problém. Hlavní je se vyplakat na forum, že nepochopíš konzolovou hru. 😁

link

Tady máš rozepsaný leveling. Levelem jsi už v poslední lokaci. 👌

dawe999

🤦1
10. 4. 2024 7:37
@Kainé: Ty si asi myslíš, že jsi strašný expert co😂? Takže když se někomu nelíbí hra, která je podle tebe skvělá, ale někomu jinému se prostě nelíbí, tak je dement a nepochopil hru 🤣? Evidentně jen chodíš po lese🤣🤣? Už jsem ti psal, že šmejdím každý kout. Sám jsi psal, že ta hra je o průzkumu. Takže když vozík jede z bodu A do bodu B a nedá se třeba v půlce cesty, kde mám ještě nějaká holá místa na mapě vystoupit, tak k tomu místu musím dojít. Po cestě potkávám nepřátele, po jejichž zabití dostáváš zkušenosti. Pak dojdu k neprozkoumanému místu, najdu nějakou jeskyni nebo něco, kde jsou opět nepřátele a tak je zabiju a získám opět zkušenosti. Pak se zatoulám někam jinam, kde jsem ještě nebyl. Samozřejmě musím pěšky, takže po cestě opět zabíjím nepřátele a dostávám zkušenosti. Takhle ta hra prostě funguje. Když budu prostě obracet každý kámen, tak ten level půjde nahoru... když půjdu rovnou za příběhem, tak level nahoru nepůjde. V naší diskusi sis vyvodil hodně myšlenek, ale většina z nich byla bohužel mylná. K této hře se už nechci vracet, takže z ní chci vidět co nejvíc při prvním hraní.

Kainé #A2

10. 4. 2024 9:34
@dawe999: dívej se, můžeš se obhajovat do konce světa, několikrát si tu demonstroval, že nerozumíš mechanikám, stěžoval sis na nesmysly, že classy mají svůj typ armoru, domýšlel sis věci, co nejsou pravdu, z tvého nechopení hry šlo snadno odhadnout, že jsi na začátku hry, nakonec jsi mi to sám potvrdil, že si toho moc neviděl, že jsi v první mapě. Late Level 40 v první lokaci je jenom takový hřebíček do tvé pomyslné rakve v rámci kritiky.

Naprosto akceptuji validní kritiku, protože ta hra má dost neobroušené hrany, dá se tam najít spousty věcí ke kritice, bohužel o validní kritice nelze mluvit z tvé strany. Tvoje kritika pramení z nepochopení hry, což je tvoje chyba. Jelikož jsem empatický člověk, tak tě chápu, kdybych jako šulda běhal po první lokaci do levelu 40, tak tu hru už mám navždy smazanou😏. Ale pokud tě to baví a naplňuje, tak je to v pořádku, ale pokud hru nehraješ tak, jak je hra zamýšlená, hodnotíš hru na základě první lokace, vynášíš soudy a kritizuješ nesmysly, tak to o tobě něco značí. Domysli si sám. Ale dle tvého pláče pod recenzí, to spíše značí, že tě tvůj přístup ke hře vůbec nebaví, popravdě se nedivím.

Můžeš se obhajovat exploringem, jak chceš, tak velká ta hra prostě není, abys měl late level v první lokaci bez grindu. Já jedu hodně exploring, main story jsem odložil, dostal jsem do všech lokací před hlavním questem, mám před sebou ještě posledních pár hádanek, jinak jsem asi vyzobal všechny questy, mám odemčené všechny classy včetně warferera, mám max vocation u Thiefa a Mystica, teď 6 bodů u Magick Archera, mám u těchto class nejlepší armor a zbraně z Volcanic kampu, mám po světě asi šest portal crystalů a včera jsem měl level 39.

Myslím si, že jsi dostal od mě mnohem více písmenek, než sis zasloužil. Tě pic a grindu zdar.🤘

dawe999

10. 4. 2024 10:05
Jelikož si v té hře můžeš dělat co chceš, tak můžeš klidně měsíc strávit v první části a obrátit tam každý kamínek. O tom ta hra pokud vím je. Ale chápu... někdo si radši nastuduje wiki guide a je to pro něj svatý😀. Myslím, že prostě nedokážeš pochopit, že to možné je i bez grindování. Dokonce se kolem nepřátel snažím proběhnout, ale bohužel Pawni ne rozkaz Ke mě reagují dosti rozporuplně. A teprve včera jsem došel do části mapy, kde je Sfinga a tam strávím tím spodkem mapy pár dnů určitě, než to prolezu. Snad se z toho nezhroutíš 🤷‍♂️.
reklama

Hru Dragon's Dogma 2

najdete také na www.zbozi.cz
reklama