GamesCom 2013 - Ryse: Sons of Rome

preview  13
Martin Šmíd, 27. 8. 2013 10:30
Není mnoho her, které by na první pohled zapůsobily tak hodně, jako Ryse: Sons of Rome od studia Crytek, která vzniká exkluzivně pro konzoli Xbox One. Na GamesComu vývojáři ukázali hru v pohybu, dokonce bylo možné si ji zahrát, takže se můžeme podívat, jestli nabízí jenom ohromující vizuální prezentaci, nebo i dobrou hratelnost, o kterou jsme doposud měli trochu strach.

Hra Ryse, tehdy ještě s kódovým názvem Codename Kingdoms, byla poprvé oznámena před třemi lety pro konzoli Xbox 360, přičemž měla být postavena pouze na pohybovém ovládání skrze kamerku Kinect. Každý se ptal, jestli může taková hra fungovat čistě na pohybovém ovládání. Zdá se, že i vývojáři si nad tímto dlouho lámali hlavu, až se rozhodli pro to asi nejlepší řešení. Kinect hodí přes palubu a udělají hru pro klasický gamepad. Navíc počkají s vydáním až pro konzoli Xbox One, na které budou moci ukázat i to, v čem jsou nejlepší. Ryse: Sons of Rome se objevil znovu až letos na E3, přičemž jeho vydání je naplánováno hned na konec letošního roku, přesněji na launch konzole. To je také pro nás jedno podstatné omezení, protože zatím nevíme, kdy ta se k nám dostane. Čekat další rok, abychom si mohli hru zahrát? To by bylo asi velké peklo. Snad to tak drastické nakonec nebude.

Ve hře Ryse: Sons of Rome je hlavní hrdinou římský voják Marius Titus. Ten bude hned na začátku svědkem vraždy své rodiny, což je prakticky stejná událost, která postihla hlavního hrdinu filmu Gladiátor Rydleyho Scotta. No a jako hrdinu ve známém filmu, i toho ve hře tato událost donutí k tomu, aby se stal velkým válečníkem se svojí vlastní armádou, která se jen tak něčeho nezalekne. Po několika letech strávených v Británii se i s armádou vrací do Říma, kde bude bojovat proti hordám moci chtivým barbarům. Od Cryteku asi nejde čekat nějaký velký epický příběh se spoustou zvratů, i když možná nakonec překvapí. Kdo ví. V čem ale Ryse: Sons of Rome boduje, je rozhodně stylizace. Vývojáři si brali inspiraci pro vytvoření zdejšího světa v řadě filmů, seriálů a jiných her, třeba inspirace seriálovým hitem Spartacus je jasně viditelná, hlavně co se vyobrazení brutality týče. I proto tak nějak doufáme, že se k nám dostane podařená hra, která bude čerpat do značné míry z naší vlastní historie. Takových her je docela málo, takže každý kvalitní kousek se jistě počítá. Vývojáři z Cryteku mají navíc dostatek financí, aby vše dotáhli do zdárného konce.

Marius Titus během své cesty nepotká jen hordy barbarů, kteří ohrožují Řím, ale i spoustu dalších postav. Do většiny bitev ho bude doprovázet Vitallion, moudrý a charismatický generál, který bojoval už v mnohých bitvách, nejen proti barbarům. Důležitou postavou je i císař Nero, který tvrdě trestá každého, kdo se rozhodně jít proti němu. Během hraní navíc potkáme i dva jeho syny. Commodus se sám prohlašuje za boha a jeho vláda v Britannii je kolikrát hodně brutální. Basillius zase rád pořádá gladiátorské souboje, protože s radostí sleduje, jak v arénách cáká krev. Během hry se objeví i britský král Oswald, který vede vzpouru proti tyranii v Římě, v čemž ho podporuje i jeho pohledná dcera Boudica. Ta z celého srdce nenávidí Řím, protože její lid pod ním značně trpí. Boudica vlastně má být tou hlavní postavou, která přesvědčí lid, aby se vzbouřil proti tyranii. No a nebude chybět ani vůdce barbarů Glott, o němž se říká, že je více zvířetem než člověkem. Jestli je to pravda, to určitě během hraní zjistíme.

I když se po E3 demoverzi mohlo zdát, že Ryse: Sons of Rome je pouze o mačkání QTE, není tomu tak. Hratelná demoverze totiž odhalila, že hlavního hrdinu jde celého ovládat. Prakticky hra tímto dost připomíná God of War a další hry tohoto žánru, jen s tím rozdílem, že nad nepřáteli vyskakují postupně tlačítka, která když zmáčknete, hlavní hrdina vytvoří brutální kombo, které má hlavně za úkol potěšit vaše oko. Ryse: Sons of Rome je tak hodně efektivní řežba, i když někdy až moc. QTE momenty, které ale zase tak QTEW momenty nejsou, protože slouží jen pro potěchu oka, jen obohacují bojový systém, který je celkem propracovaný a dokonce přináší řadu taktických manévrů, které jsou důležité hlavně v momentech, když je nepřítel v přesile. Bojový systém od vás vyžaduje po celou dobu maximální soustředěnost, protože správné vykrytí útoku protivníka a zaútočení je vždy cesta k rychlejšímu ukončení šarvátky. Když útok správně nenačasujete, kolikrát zbytečně mlátíte do štítu protivníka, pokud se vám ale povede útok správně načasovat, je vše záležitosti několika švihů mečem. Docela jsem byl překvapen, že je možné využívat i předměty v prostředí, které je tak daleko interaktivnější, než by se mohlo na první pohled zdát. Je třeba možné vzít oštěp, ten po nepříteli hodit, případně i využívat děla a kuše, rovněž rozmístěné po levelech.

Crytek na GamesComu všechny překvapil informací, že Ryse: Sons of Rome bude kromě hlavní příběhové kampaně obsahovat i multiplayer. Ten do značné míry vychází z toho, co jsme mohli vidět třeba u posledního God of War. Na začátku si je tedy nutné vytvořit vlastního bojovníka, tedy Gladiátora, s nímž poté budeme bojovat v nejrůznějších arénách (na začátku jich má být podle vývojářů 11), skrývající nejen silné nepřátele, ale i nejrůznější pasti (ty můžete ve výsledku využít ve svůj prospěch), kterým je třeba se vyhnout. Na GamesComu byl přítomen kooperativní režim přímo na výstavní ploše, takže nebyl problém si ho vyzkoušet. S kolegou jsem měl za úkol zlikvidovat nejen všechny nepřátele, kteří se valili téměř ze všech stran, ale rovněž jsem musel splnit i několik dalších úkolů, aby nakonec došlo i na vůdce barbarů. Kooperativní režim byl zábavný, a je pěkné vidět, že souboje s nepřáteli, kteří moc inteligence zatím nepobrali, si zachovaly filmový vzhled, rovněž tu najdete i spoustu efektivních komb, díky nimž si budete kolikrát připadat jako při sledování filmu, než hraní hry. Na filmovost se tedy hraje v kooperaci, a z toho, co jsem mohl vidět, to hře rozhodně propívá.

Jediné, čeho se trochu u multiplayeru bojím, jsou mikrotransakce, díky nimž bude možné si kupovat hned lepší vybavení, čímž by mohla být zadupána do země jakákoliv snaha si vše odemknout hraním. Jak budou přesně fungovat, to se ještě uvidí. Každopádně svého válečníka do multiplayeru budete moci upravovat dle libosti. Mělo by být několik stovek možností, aby nikdy po bojišti neběhali dva stejní gladiátoři. Navíc jako v posledním God of War, i zde si musíte vybrat svého patrona/boha, který vám poté dá několik speciálních komb. V demoverzi byl můj patron Mars, díky čemuž jsem mohl vytvářet ohnivé kruhy, které zapálily protivníky.

Čím Ryse: Sons of Rome zaujal na první pohled, tak je vizuální zpracování. Hra už z E3 traileru a gameplay ukázky vypadala parádně, z vlastního okoukání navíc vypadá ještě lépe. Nejde jen o zpracované prostředí a postavy se spoustou detailů, ale i o nepřeberné množství vedlejších efektů. Určitě jste si všimli třeba naprosto úchvatně zpracovaného kouřového mraku, případně fantastické mimiky hlavního hrdiny ale i okolních postav. Vývojáři během E3 třeba řekli, že jen na onen mrak potřebují více výkonu, než jaký nabízela a stále nabízí současná konzole Xbox 360. Ostatně Crytek bylo vždy studiem, které se chtělo vytáhnout se svými hrami hlavně po vizuální stránce, do které vkládali vývojáři naprosto vše. Zde je jasně vidět, že v tomto chtějí pokračovat, a zvláště u next-gen konzolí navíc mohou ukázat, co vše zvládne jejich CryEngine 3. Je Ryse: Sons of Rome v současnosti nejhezčí hrou ve vývoji? Na to je těžké jednoznačně odpovědět, ale rozhodně patří k těm nejhezčím.

Svým způsobem potěší i přítomná podpora Kinectu. Ačkoliv na ní hra nestaví, rozdávání příkazů umělé inteligenci na bojišti může být fajn a o mnoho rychlejší, než byste povel naťukali na ovladači. Navíc se i díky hlasovým povelům více ponoříte do hry a budete si připadat, jako skutečný Marius Titus. V tomto je využití Kinectu rozhodně v pořádku, a určitě se bude jednat o vítané zpestření hratelnosti.

Z prvních ukázek jsem byl spíše zklamaný, ale to bylo spíše zapříčiněno mizernou prezentací ze strany Cryteku a Microsoftu. Po osahání ale mohu říci, že z Ryse: Sons of Rome se vyklubala hra, kterou se určitě vyplatí sledovat. Podle všeho není jen nádherná po vizuální stránce, ale z prvních dojmů přináší i propracovaný soubojový systém a překvapivě zábavný kooperativní režim. Nyní se jen modlit, aby Microsoft dostal rozum a konzoli Xbox One k nám co nejdříve dovezl, protože tohle si bude chtít nechat ujít jen málokdo.

Ryse: Son of Rome

xone
Microsoft Game Studios, Crytek
Datum vydání hry:
18. 11. 2013
Žánr:
Hack and slash/Beat 'em up, Adventura
KARTA HRY
5/10

Komentáře