Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

preview  12
Martin Šmíd, 11. 6. 2014 20:30
Hideo Kojima je považován za jednoho z nejlepších herních vývojářů na celém světě, přičemž každá jeho nová hra poutá od oznámení velkou pozornost. Jinak tomu není ani u Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain, který vyjde v příštím roce pro staré i nové konzole. Během E3 byla prezentována zhruba třicet minut dlouhá demoverze, z níž jsme se dozvěděli docela dost informací, o které se nyní s vámi podělíme. Dejte se tedy do čtení.

Pokud jste nehráli ještě Metal Gear Solid 5: Ground Zeroes, upozorňujeme, že následující text může obsahovat menší i větší spoilery.

Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain navazuje na události, které jste viděli v předchozí části Metal Gear Solid 5: Ground Zeroes. Hideo Kojima zatím moc přesnějších podrobností neutrousil a i na E3 ohledně příběhu mlčí, i když tedy alespoň řekl, že bude opět daleko dospělejší a řešit věci, které jsou pro ostatní zatím tabu. Ostatně už Ground Zeroes se v tomto odlišoval od předchozích částí, případně jiných her, protože byl daleko brutálnější a ukazoval věci, které asi mnohé šokovaly, viz třeba operace bez uspání. Podobných scén by měl být The Phantom Pain plný, už v traileru bylo vidět mučení i přestřelky se spoustou krve. To je ale jen začátek. Hideo Kojima během prezentace řekl, že Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain je zatím nejsložitější a největší Metal Gear Solid hra, což bylo vidět hned po těchto slovech.

E3 demoverze začíná tam, kde trailer z minulého roku, podívat se na něj můžete níže. Snake a Ocelot jedou na koni pouští uprostřed Afghánistánu, přičemž cílem je Sovětská základna, na níž se musí zachránit kamarád, Kazuhira Miller. Tato mise se podle Kojimy odehrává krátce poté, co se Snake probudí z devítiletého kómatu, do něhož se dostal v Metal Gear Solid 5: Ground Zeroes. Hned na začátku Ocelot podává Snakovi lahev s vodou, přičemž se ji snaží uchopit svoji robotickou rukou, což mu dělá trochu problém. Pořád se s ní učí a ještě mu to s ní dle videa moc nejde. Později se ale má stát velkým pomocníkem, třeba jednou ranou bude moci omráčit protivníka. Dvojice se zastavila na útesu s výhledem na malý kaňon, přičemž Ocelot hned Snakovi řekl, že má pouze tři dny na to, aby zachránili Millera, jinak přijde o šanci na pomstu proti těm, kdo zničili základnu na konci Ground Zeroes. Ocelot se hned vrací na novou Mateřskou základnu, aby Snakovi radil přes vysílačku, a dohlížel na její rozšiřování.

Herní svět v The Phantom Pain je jedním slovem obrovský, daleko větší, než v jakémkoliv jiném dílu, Hideo Kojima dokonce řekl, že je 200x větší jak tábor v Ground Zeroes. Je tedy jasné, že bez dopravních prostředků se to tentokrát neobejde, bude tu džíp, ale také kůň, kterého měl Snake v E3 demoverzi a mohl se s ním dostat až k cílovému táboru nebo jen tak prozkoumávat svět. Ačkoliv se vše odehrává v Afghánistánu, svět není tak pustý, jak by se mohlo zdát, protože docela často potkáte hlídku, jsou tu i menší tábory nepřátel, případně větší vesničky, dokonce se po pustinách potulují zvířata.

Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain vypadá na FOX enginu jednoduše parádně. Stejně jako Ground Zeroes poběží na konzoli PlayStation 4 v 1080p a 60fps, a to i přes skutečnost, že obsahuje daleko větší svět.

Velkou roli bude hrát ve hře Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain Mateřská základna (Mother Base), v níž si budete moci spravovat zdroje a dále ji rozšiřovat o nové možnosti. Všechny upgrady se provádí přes speciální GMP měnu, kterou během hraní získáváte, a je jen na vás, do čeho ji investujete. Můžete zdokonalit obranu základy s více zbraněmi, nebo investovat do výzkumu a vývoje, což se projeví hlavně během misí, k čemuž se ještě dostanu. Proč by se měla základna vylepšovat v obraně? Hideo Kojima vysvětlil, že nikdy si nemůžeme být jisti, že je v bezpečí, protože ji může poničit vítr s velkými vlnami, ale také nepřátelé, kteří ji mohou objevit a zaútočit na ní. Čím lepší obrana a více kulometů a dalších zbraní, tím samozřejmě lépe. Bojů by se měl možnost zúčastnit i přímo Snake, takže nepůjde jen o plnění hlavních úkolů v Afghánistánu.

Během misí budete moci pro Mateřskou základnu sbírat nové členy do soukromé vojenské organizace Diamond Dogs, případně další techniku. Vrací se totiž Fulton balon, který následně může na základnu přenést nejen uspané/omráčené vojáky (i díky tomuto systému hra nutí, abyste nechodili Rambo stylem), ale také nádoby na skladování, džípy, nejrůznější tanky, zbraně a dokonce i volně žijící zvířata. Během E3 demoverze byla ukázána třeba možnost takto unést na základnu kozu, takže je pořád vidět, že má Kojima smysl pro humor. Zajímavým faktem určitě je, že Fulton balónek bude moci dostat na základnu i Snaka, pokud tedy bude dobré počasí. Pokud bude silný vítr, může ho zanést někam jinam, případně se s ním zřítit do pouště. Povětrnostní podmínky mají samozřejmě vliv i na předměty nebo vojáky, které odešlete na základnu. Když je dobré počasí, většinou se doručí 80% zásilek. Pokud budou balíčky bezpečně doručeny na základnu, hra vás o tom informuje, navíc získáte vždy zmíněnou GMP měnu.

Vraťme se ale k misi, jejímž cílem byla záchrana Kazuhira Millera. Infiltrace základny probíhala dost podobně jako v Ground Zeroes, ostatně The Phantom Pain má s ním spoustu základů. Snake tedy může zjišťovat rozmístění nepřátel díky dalekohledu, aby si je následně označil a věděl, kde se pohybují a mohl kolem nich nepozorovaně proklouznout. Je ale nutné počítat s tím, že ne všechny stráže jsou na první pohled vidět, takže nikdy nebude možné mít 100% jistotu, že je známo rozmístění všech nepřátel. K nepřátelům ještě dodám, že bude možné sledovat jejich pohyb v rámci celého dne. Mají vyznačené trasy, které vždy v jeden den projdou. Někdy proto bude lepší zaútočit večer. Čas si Snake přetočí jednoduše tím, že si dá cigaretku (E-cigar), kterou tak miluje. Každopádně mise končila tak, že Snake našel dokumenty v jedné z budov, obsahující Millerovu pozici. Poté si přes iDroid zavolal vrtulník, který ho dopravil na Mateřskou základnu. Pokud si nedáte pozor, může být jako v Ground Zeroes. Přes iDroid se dá přivolat i bombardování lokace nebo munice z R&D oddělení základny.

Než článek ukončím, zmíním ještě jednu věc, která neodmyslitelně patří k sérii Metal Gear Solid a najdeme je pochopitelně i v novém díle. Tou věcí je kartonová krabice. Hideo Kojima se svým týmem připravil do nového dílu několik novinek, jak je využívat na bojišti. Krabice samozřejmě pořád slouží k úkrytu před nepřáteli, kteří ji neřeší do té doby, dokud se nepohne. Když ale uvidí krabici v dálce běhat, vydají se k ní, aby zjistili, co se děje. Snake má nyní možnost třeba za rohem budovy rychle z krabice vylézt, přesněji z jejího boku, přičemž tak může rychle oběhnout budovu a vpadnout nepříteli do zad, což nebude čekat. Nově je také možné rychle vylézt z horní strany krabice, a přímo z ní střílet. Krabice tedy bude na bojišti kolikrát důležitým prvkem, který usnadní průzkum i následnou infiltraci základen nepřátel.

Dojmy z Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain nemohou být nadšenější. Hideo Kojima vyslyšel kritiku a nový Metal Gear Solid je založen především na hratelnosti, která staví na osvědčených základech předchůdců, ale je i značně rozšířena. Navíc propojení Snaka s Mateřskou základnou zdá se funguje skvěle, jeden bez druhého nemůže být, což by mělo přinést spoustu doposud neviděných situací. Snad nám Hideo Kojima v dohledné dobře řekne, kdy se hry dočkáme, protože Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain vypadá sakra dobře, už teď bychom ho chtěli hrát.

Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain

ps4ps3x360xone
Konami, Kojima Productions
Datum vydání hry:
1. 9. 2015
KARTA HRY
10/10

Komentáře