Metal Gear Solid V: Ground Zeroes

preview  19
Martin Šmíd, 15. 11. 2013 16:00
Metal Gear Solid je bezesporu velká videoherní legenda, která z jejího tvůrce, charismatického herního designéra Hideo Kojimy, udělala velkou hvězdu. Ačkoliv po čtvrtém dílu bylo prohlašováno, že už se jedná opravdu o poslední díl, nakonec je oznámen Metal Gear Solid 5, který je navíc rozdělen do dvou částí - Ground Zeroes a The Phantom Pain. Vydání té první se pomalu blíží, takže se na ní pojďme trochu blíže podívat.

Jak už je tak nějak zvykem, Hideo Kojima hodně informací o příběhu tají, i když fanoušci si tak nějak mohou domyslet, co se po dílu Peace Walker dělo. Ground Zeroes je prequel, který má jen lehce naťuknout příběh Metal Gear Solid 5 a uvést hráče do celkového dění. Zatím víme jen to, že hlavním hrdinou je opět fanoušky oblíbený Big Boss/Naked Snake (dabovat ho bude vůbec poprvé v sérii Kiefer Sutherland), který musí infiltrovat Camp Omega – kubánský zajatecký tábor. V něm jsou drženi rukojmí, kteří mají klíčové informace o Snakovi a jeho soukromé vojenské organizaci, kterou založil po Peace Walkeru se svým spojencem Kazem Millerem. Tyto informace, pokud by padly do nepovolaných rukou, mohou mít samozřejmě hodně negativní dopad na nově budovanou vojenskou organizaci. Více zatím nevíme, ale asi se dá očekávat, že Hideo Kojima v Ground Zeroes uvede do série i několik nových postav, kterým dá následně velký prostor ve velkém dílu. Několik z nich se ostatně objevilo v E3 traileru, ale většina z nich v Ground Zeroes nebude.

Pro Metal Gear Solid 4 vytvořili vývojáři v Kojima Productions hodně specifický engine, šitý na míru konzoli Playstation 3, který následně bylo těžké portovat na ostatní platformy. Proto asi není překvapením, že pro potřeby Metal Gear Solid V vytvořili úplně nový engine FOX, který od začátku počítá s celou řadou platforem. Ostatně hra vychází nejen na současné konzole Playstation 3 a Xbox 360, ale také na next-gen konzole Playstation 4 a Xbox One. Na všech platformách by měla hra vypadat nádherně, na nových konzolích by měla běžet ve FULL HD a 60 fps, ale čistě vizuální prezentace samozřejmě není jedinou předností nového enginu. Vývojáři ho vytvořili hlavně za účelem otevřenosti světa a jeho velké rozlohy. Předchozí díly Metal Gear Solid se po většinu času odehrávaly ve stísněných prostorách nebo menších lokacích, které byly následně pospojovány skrze nahrávací obrazovky do jednoho celku. Nyní bychom ale měli mít před sebou jednu velkou otevřenou plochu, a bude jen na nás, jak k hraní přistoupíme, protože jak říká Hideo Kojima, budeme mít absolutní svobodu. Je samozřejmě otázkou, jak moc zase přehání nebo nepřehání, faktem ale je, že svět opravdu vypadá daleko otevřeněji.

Metal Gear Solid V: Ground Zeroes vyjde příští rok na disku i digitálně na Playstation 3 a Xbox 360, na next-gen konzolích Playstation 4 a Xbox One se zatím plánuje pouze vydání skrze digitální distribuci.

Metal Gear Solid V: Ground Zeroes bude zřejmě celý se odehrávat v táboře Camp Omega nebo jeho přilehlém okolí. I když tedy prostředí bude míň rozmanité, vývojáři slibují, že se dočkáme celé řady hlavních i vedlejších misí, které budeme muset plnit. Každá mise by měla být trochu jiná, hlavně ty vedlejší by měly hru do značné míry oživovat a dodávat ji novou šťávu. Jednou třeba bude nutné infiltrovat část tábora a najít důležité dokumenty, jindy zase bude Big Bos velet leteckému útoku, což zní rozhodně zajímavě. Systém misí je tak trochu přebrán z kapesních verzí Metal Gear Solid, který se ovšem hodně osvědčil, takže asi není důvod nevěřit, že by nefungoval na velké konzoli. Už z něho je také jasně patrné, že Hideo Kojima jde po hratelnosti možná více, než v předchozích dílech, ve kterých si mnozí stěžovali na přespříliš filmečků a málo herní doby. To by se tady mělo pochopitelně změnit, což je jen dobře. Na rozdíl od Peace Walkeru ovšem nebude možné nabírat do své jednotky nové členy, jen bude možné sem tam zachránit nějakého toho zajatce, pro něhož si přiletí následně vrtulník.

Série Metal Gear Solid vždy hodně sázela na stealth způsob hraní, a zde by tomu nemělo být jinak. Pořád tak bude nutný opatrný průzkum okolí, k čemuž slouží řada věciček ve výbavě, ale také kompletně nová mapa, která ukazuje nepřátele i cíle v dané misi. Ve většině misí ovšem vývojáři dají hráči tak trochu na výběr. Stealth hraní je jedním ze způsobů, jak misi dokončit. Možností je pak vydat se klasickou akční cestou, i když ta má být o něco složitější, protože nepřátel je pochopitelně v táboře Camp Omega hodně, nic nemají darovat a spuštění alarmu tak může znamenat hodně velký problém. Vývojáři ovšem s akčnější hratelností trochu počítají, takže Snake má nyní spoustu nových možností v boji, který vychází z osvědčeného CQC systému, který se vůbec poprvé objevil v Metal Gear Solid 3. Pořád tak může jednoduše likvidovat protivníky na krátkou vzdálenost efektivními chvaty, nyní dokonce může porazit v jeden moment i více protivníků najednou, pokud stojí vedle sebe. CQC se samozřejmě hodí i pro vyslýchání vojáků (při přepadení vojáka bude možnost omráčit, zabít nebo vyslechnout), kteří mají kolikrát utrousit nějakou tu zajímavou informaci, kterou bude následně možné využít během hraní a k úspěšnému dokončení mise.

Metal Gear Solid V: Ground Zeroes vychází samostatně z jednoho důvodu. Vývoj The Phantom Pain bude trvat ještě docela dlouho (vydání 2015), takže Kojima nechtěl, aby museli fanoušci na nový díl čekat dalších několik měsíců.

Vývojáři se zaměřili i na krycí systém, který dnes v žádné podobné akční hře chybět nemůže, a podle toho, co jsme měli možnost vidět, funguje spolehlivě, ještě uvidíme, jak na tom bude po vlastním ohmatání. Na Metal Gear Solid V: Ground Zeroes je vidět, že je Hideo Kojima hodně ovlivněn moderními akčními hrami jako Uncharted nebo Gears of War, protože kompletně je přepracován po jejich vzoru i interface nebo výběr zbraní. I když si z nich bere inspiraci, nemusíte se ale bát, že by už Ground Zeroes nebyl Metal Gear Solidem. Pořád má hra pro sebe charakteristické prvky v hratelnosti. Hideo Kojima slibuje pro Ground Zeroes i využití druhé obrazovky, na níž by měla být mapa a další možnosti, bližší informace ale zatím nemáme, takže musíme počkat.

Jaký způsob hraní si vybrat pro danou misi, bude hodně záležet i na tom, v jakých podmínkách bude Snake probíhat. Některé mise budou za denního světla, jiné za tmy, Hideo Kojima se svým týmem navíc slibuje, že na hratelnost bude mít velký vliv i počasí. On průzkum tábora v dešti nebo během nějaké té bouře určitě nebude nic příjemného, ale zase by tyto podmínky mohly dát větší výhodu hráčům, kteří preferují stealth hraní. Uvidíme. I když svět v Metal Gear Solid V: Ground Zeroes nebude tak otevřený, jako ve velkém The Phantom Pain, pořád bude mít velkou rozlohu. Překonávat tak vše pěšky by tak trvalo docela dlouho, proto se vývojáři rozhodli, že bude moci Snake i řídit třeba džíp. Jestli si bude moci vlézt i do jiných vozidel, případně třeba tanku, který se v gameplay ukázkách také objevil, zatím nevíme.

Před několika hodinami bylo tak trochu podle očekávání oznámeno, že Metal Gear Solid V: Ground Zeroes nabídne na konzolích Playstation 3 a Playstation 4 exkluzivní obsah. Hideo Kojima před oznámením lákal na něco velkého, ale výsledné oznámení je nakonec o něco menší, i když pro mnohé fanoušky jistě příjemné. Hráči na Playstationu se mohou těšit na exkluzivní Déjà Vu misi, v níž se chopí Solida Snaka z prvního Metal Gear Solid, a budou s ním prozkoumávat základnu Omega. Ta se bude v této misi značně lišit, protože v ní budou chodit ikoničtí vojáci z prvního Metal Gear Solid, a dokonce bude mít mise i další charakteristické věci z nezapomenutelného dobrodružství na Shadow Moses, ať už je to třeba Hind D helicopters nebo některé postavy. Takovou třešničkou pak má být i soundtrack z původní hry. Jistě příjemný bonus. Hideo Kojima navíc na twitteru přísahal na Japonsko, že tato bonusová mise bude v základu, nejedná se tedy o DLC.

Metal Gear Solid V: Ground Zeroes bude pochopitelně jen začátek a nastíní příběh, který se pak rozvine v plnohodnotném dílu The Phantom Pain. Podle prvních informací a ukázek ze hry se můžeme těšit nejen na inovovanou hratelnost, která bude hodně sázet na otevřený herní svět, ale také výborné vizuální zpracování, o které se stará moderní engine FOX. Jestli všechny ty změny budou mít pozitivní dopad na posun série, se dozvíme začátkem příštího roku.

Metal Gear Solid 5: Ground Zeroes

ps4ps3x360xone
Konami, Kojima Productions
Datum vydání hry:
20. 3. 2014
KARTA HRY
8/10

Komentáře