Max Payne 3
Už na první pohled se toho moc od předchozích dílů nezměnilo. Max se zdá být na dně ještě více než kdy předtím, což dokazuje jeho pověst temného hrdiny. Nezbývá mu prakticky nic, pro co by žil. Rodina, práce, přátelé, to vše zmizelo jako mávnutím kouzelného proutku. Starší, tvrdší a okolnostmi poznamenaný Max se vydává na pouť ze samotného dna lidského utrpení za pomstou, která bude velkolepější než kdy předtím. Proč se tedy snaží Max tolik bojovat? Může za to jeho víra v lepší život. Doufá v to, že až skončí tohle všechno, dostane další šanci žít dobrý život. Náš hlavní hrdina se opravdu změnil k nepoznání. Jen málokdo by ho poznal. Stačilo dvanáct let na to, aby mu opadaly vlasy a narostly bujné vousy. Poté, co Rockstar odkoupil práva na hru od studia Remedy, mnozí fanoušci tento impulz považovali za konec série. Ti nyní ale prohlašují, ba se dokonce křižují, že to, co hry charakterizovalo, se rozhodně vrátí. Rockstar se postará zejména o roztažení série a o obohacení příběhové linky, která leccos vysvětlí a doplní.
Studio má talent na vytváření živoucích světů, které se podobají reálným předlohám, a vy si díky nim připadáte, jako byste se s hrou opravdu sžili a celý děj se odehrával ve vašem domovském městě. Ať už mluvíme o sérii Grand Theft Auto, školní Bully nebo třeba temném Manhuntu, vždy se jednalo o maximálně sugestivní záležitosti, díky kterým jste si připadali jako nezbytná součástka v motoru celé hry. Jinak to nebude ani u třetího putování Maxe Paynea. Už nás sice nečeká otevřený svět jako ve výše zmiňovaných případech, úrovně ovšem dostanou nevídanou hloubku kriminálního prostředí. Děj hry se odehrává dvanáct let po událostech v prvním díle, konkrétně v roce 2015 v podsvětí města Sao Paulo. Sao Paulo je největší město Brazílie a celé Jižní Ameriky, zároveň je to však i místo s nejdrsnějšími životními podmínkami v okolí. Každodenně proběhne alespoň jeden únos, přičemž se na ulicích objevuje nezměrné množství soukromých sil, zkorumpovaných policistů, zločinců ba dokonce celých syndikátů, jako je například Primerio Comanda da Capital. Znepokojující je už jen statistika, kdy na každého pětasedmdesátého obyvatele připadá jedna zbraň.
Pokud byste se na Sao Paulo podívali ze vzduchu, zjistili byste, že se jedná o město s největším počtem heliportů. Pro bohaté je to nejbezpečnější a nejrychlejší forma přepravy. Vývojáři město zmapovali tak dokonale, že by neměl být problém jej přesně vymodelovat ve hře. Nebo tedy jeho součásti samozřejmě. Kvůli tomu byla použitá zařízení, která skenují vše ve třetím rozměru. Bohaté městské čtvrti doplňují slumy a předměstské čtvrti, které slouží jako útočiště pro vězně. Přes deset členů týmu se také vydalo mezi lidi, aby zjistili mnoho informací o tamním životě, kriminalitě, ale také přímo o lidech. Podle informací vývojáři vyfotili a zmapovali přes stovku lidí díky konkurzům s tamními agenturami. Pokud jste se tedy v tuto dobu ocitli nějakou náhodou v Sao Paulu, je dosti možné, že do vás ve hře Max vrazí na chodníku, nebo vás zastřelí na ochozu. Ze hry by tak měla dýchat atmosféra skrz naskrz a vy byste měl být ten, kdo v ulicích káže zákon pomocí štěkajících zbraní. Jako dobrou ilustraci o podobném životním stylu doporučuji výtečný film Muž v ohni, který je téměř věrnou obdobou. Jedním z důvodů, proč se Rockstar rozhodl umístit hru do prostředí Sao Paula, je život na hraně. Ve městě existuje pouze tenká střední vrstva, na hranici vedle sebe tak žijí extrémně bohatí, nebo maopak extrémně chudí. Příběh tak nabídne ochutnávku klasických témat, jako je zrada, či manipulace těmi, kteří si jí mohou dovolit, ať to stojí, co to stojí.
Jak bylo řečeno v úvodu, Bullet Time, neboli zpomalování času při střelbě, se stal opravdu návykovým zbožím. Proto není divu, že tento systém dnes používají téměř všichni i ve hrách, ve kterých bychom ho čekali nejméně. Akrobatické skoky, přemety, kotouly vpřed i vzad s pěkně nataženými pažemi třímajícími tu nejničivější palebnou sílu jsou ve spojení s tímto laciným prvkem opravdu k nezapomenutí. Je to sedm let. Vývojáři proto mají před sebou opravdu nelehký úkol. Jak přizpůsobit akci dnešní době, ale zachovat klasické rysy tehdejší moderny? Vývojáři si rozhodně poradí, jako příklad jeden z členů uvedl působivou scénku, kdy se Max musí vypořádat se dvěma nepřáteli poté, co přeskočí zídku a dopadne na staré zrezlé střeše, která se pod ním hroutí. Zbraně se tedy stanou znovu téměř posvátnou záležitostí, ke které se budete chovat s láskou a citem. Hra je také toho ražení, že každá vystřelená kulka má smysl. O režimu více hráčů se prozatím moc nemluvilo, počítá se ale s tím, že bude obsahovat jak kompetitivní, tak kooperační režimy. S jistotou ale můžeme říci: „Ano, hra bude obsahovat multiplayer”.
Max Payne 3 se jeví jako sázka na jistotu. Hra se slavnou minulostí a možná ještě slavnější budoucností, jež definovala nové trendy v oblasti akčních her, se těší obrovskému zájmu ze strany fanoušků i nových hráčů. Pokud se vývojářům podaří vyhnat atmosféru do oblak, tak jak slibují a jak jim to nabízí samo prostředí, tak se rozhodně nudit nebudeme.
Komentáře