LittleBigPlanet Vita
Sony dlouho hledala maskota, který by se vyrovnal Crashovi nebo Daxterovi. Nakonec ho našla v hadrové panence Sackboy, která navíc své populární kolegy v popularitě dokázala překonat. Od té doby se Sackboy objevuje všude a brzy se objeví i na kapesní konzoli Playstation Vita. Tato verze nepochází od tvůrců série z Media Molecule, ti na ní jenom spolupracují, ale připravují ji vývojáři z Double Eleven a Tarsier Studios. Hned na začátku nám Sony slíbila originální díl, který samozřejmě bude hratelností navazovat na své předchůdce. Bylo samozřejmě otázkou, jestli se všechny funkce Playstation 3 verze dají zachovat, ale vývojáři byli velcí optimisté a jak se nyní zdá, opravdu vše zůstalo zachováno, navíc obohaceno o nové prvky. Hratelnost, i propracovaný editor tu najdete, dokonce si do této kapesní verze budete moci stáhnout všechny hráči vytvořené levely a vývojáři vydané DLC balíčky s novými kostýmy. Už na začátku tak budeme mít spoustu obsahu, ale nás samozřejmě nyní zajímají především novinky.
Když LittleBigPlanet na Playstation Vita poprvé zapnete, a hráli jste některý z předchozích dílů, budete tu jako doma. Objevíte se totiž v domečku Sackboye, z něhož se lehce dostanete do tří sekcí. Nejprve se podíváme do sekce Komunita, protože ta je samozřejmě pro hráče velmi důležitá. Najdete v ní jednak své statistiky, tak statistiky vašich kamarádů. Také si v této sekci můžete vyhledat nové levely vytvořené hráči, případně si nakoupit další obsah na Playstation Store. Samozřejmě nyní, několik měsíců před vydáním, je těžké odhadovat, jak vše bude fungovat, protože v betaverzi šly hrát jen nové levely. Věříme ale, že na komunitu se vývojáři hodně zaměří a vše bude fungovat stejně dobře, jako u velkých bratříčků.
Pokud hrajete především singleplayer, nebudete o nic ochuzeni, protože hned v první položce se nachází příběhový režim. V něm hodlají vývojáři připravit zcela originální zážitek, který je šitý kapesní konzoli na míru. K vyzkoušení jsem měl hned dva levely, které nijak nevybočovaly z toho, co známe z velkých verzí. Sackboy v nich musel proskákat až na úplný konec přes nejrůznější překážky. Zde se vůbec poprvé ukázalo, že vývojáři celý příběhový režim vytvořili znovu, protože zakomponovali nové prvky, které jsou možné díky PS Vita. Sackboy se samozřejmě ovládá stále stejně a nebudete mít po této stránce s ním žádný problém. Vývojáři ovšem ještě přidali ovládací prvky skrze dotykový displej a zadní dotykovou plochu. Nejprve jsem se tohoto docela bál, protože ne vždy toto ovládání úplně funguje, vzpomeňme si na Escape Plan, ale zde v LittleBigPlanet mi nečinilo žádný problém. Skrze přední displej můžete vypínat nejrůznější spínače, lehce listovat v menu, případně i odpalovat plošinky se Sackboyem. Zadní dotykovou plochu jsem využil jen v několika chvílích, kdy bylo nutné vysunout plošinku, podobně jako ve zmíněném Escape Plan. Všechny tyto nové ovládací prvky v betaverzi fungují a dobře oživují hratelnost.
I když je Playstation Vita kapesní konzolí, vývojáři počítají s tím, že ji budete mít po většinu času připojenou k internetu. A to nejen proto, abyste si mohli zahrát nové levely vytvořené komunitou a poté je ohodnotit, ale abyste i mohli hrát v kooperaci s dalšími hráči. Během průchodu příběhového režimu se k vám totiž může kdykoliv připojit buď kamarád, nebo úplně cizí hráč. Tedy, pokud mu to dovolíte, protože pokud chcete hrát sami, nemusíte připojování dalších hráčů dovolit. Hraní v kooperaci je samozřejmě zábavnější, navíc i zde najdete několik částí, které v jednom prostě nevyřešíte. Jde jen o bonusy, protože level jako takový vždy v jednom projdete, ale nevybíráte v něm vše. V kooperaci jsem mohl LittleBigPlanet testovat v několika hrách a fungovala bezchybně. Spoluhráč se vždy připojil v okamžiku, a následné hraní bylo bez lagů a dalších technických chyb.
Jako třetí položka tu je editor. Ten svojí komplexností a propracovaností se lehce vyrovná tomu z LittleBigPlanet 2. Můžete v něm lehce vytvářet nové levely, ale i minihry, které poté uložíte a dáte šanci si zahrát dalším hráčům. Sice se jedná jen o betaverzi, ale už nyní se několik docela podařených miniher a levelů najde, a to je jenom začátek. Navíc sami vývojáři dávají v příběhovém režimu jasně vědět, že zde nemusíte vytvářet jen nové levely. Připravili tak sami hned dvě minihry. Nejvíce mě zaujala ta, v níž musíte popohánět černou kuličku černobílým labyrintem a vyhýbat se s ní nástrahám. Pokud budou vznikat od hráčů takovéhoto minihry, bude na pár měsíců zábavy postaráno. Jinak co se týče ovládání editoru, vše je naprosto intuitivní, a to především díky možnosti ovládat většinu prvků přes dotykový displej. Stavba minihry nebo levelu je tu i rychlejší, než kdybychom se museli spoléhat pouze na analogové páčky.
Nyní je příliš brzy na to hodnotit nový LittleBigPlanet na Playstation Vita, ale vývojáři jsou na dobré cestě. Sice se neodvažují moc riskovat, jen vylepšují základní koncept o nové prvky v ovládání, ale i tak jde pořád o velmi zábavnou plošinovku, která skrývá moře dalších možností. Pokud se vše podaří dotáhnout, hlavně po technické stránce, bude LittleBigPlanet nutností pro každého majitele nové kapesní konzole.
Komentáře