LittleBigPlanet 2

preview  14
Petr Strecker, 13. 5. 2010 21:50
Když designéři ve studiu Media Molecule navrhovali hlavní postavičku Sackboye do svého hitu LittleBigPlanet, pravděpodobně netušili, jaké pozdvižení přinese tato ponožka ověšená dekoracemi. Pozdvižení jak ze strany vývojářů, tak zejména hráčů, kteří byli schopni z takto otevřeného konceptu vytěžit maximum a z plošinovky vytvořit crossover několika žánrů a to i díky funkční fyzice, uživatelsky přívětivému rozhraní a samozřejmě obrovského množství kreativity, která leží v mysli každého z nás. Ačkoliv si mnoho z nás myslelo, že první díl již nelze v mnoha ohledech dále vylepšovat, opak se stal pravdou a v Media Molecule klidně zůstanou v práci přesčas, aby nás o tom přesvědčili. Ačkoliv druhý díl staví na osvědčených principech a praktikách, notně je rozšiřuje tak, že se s nimi možná nevejdete do dveří, natož do upnutých kalhot. Tedy ponožek... Nasaďte si ponožky... eee nasaďte si prostě co chcete a pojďme si povědět něco o ideálním stavebním simulátoru – LittleBigPlanet 2!

Ani sami vývojáři se netají tím, že by mohl LittleBigPlanet 2 vyjít formou DLC balíčku, který by k první hře jen připsal číslovku 2. Jenže to by byl tento DLC balíček zatraceně veliký a také zatraceně drahý, ale k jeho obsahu úměrný své ceně. Jak již bylo řečeno, mysleli jsme si, že se první LBP bude vyvíjet jen lehce v osvědčeném konceptu, který dnes již dobře známe. Pravda je taková, že vývojáři přeskočili hned několik chodů, aby nám naservírovali ultimativní nástroj na tvorbu všeho! Ano opravdu téměř všeho, přičemž se nyní zdá, že limitem je opravdu jen vaše fantazie. A čas, což nemusíte řešit, jste-li na mateřské, v důchodu, nebo za školou. Případně všechno dohromady. Nyní tak nemusíte vytvářet pouze samostatné úrovně, ale díky pokročilým nástrojům, které ještě více rozšíří arsenál potřebných pomůcek, lze produkovat přímo samostatné žánry her! Krom obyčejné plošinovky, tak můžete vytvořit téměř jakýkoliv žánr, na který si vzpomenete. Od FPS akcí, přes závodní hry, bojovky, logické hry až po RPG. Zkrátka nejste tentokrát opravdu ničím limitováni, samozřejmě jen časem a určitou maximální kapacitou. Z LittleBigPlanet 2 se tak stává all-in-one titul, který se bude navíc sám šířit rychlostí moru díky nekonečným uživatelským možnostem a přívětivému rozhraní.

Na začátek si pojďme popovídat o příběhové části. V první LBP jste zachraňovali stvoření z celého světa, který byl rozdělen na kontinenty. Příběhové úrovně byly nápadité a i přes zákeřnost některých sektorů se hrály velice příjemně. Přístup hlavní příběhové linky v pokračování se lehce změní, přičemž se nebudeme pohybovat po zemích, ale po časové ose, na které se vystřídá hned několik zajímavých období! Například úrovně Techno Renaissance nabízí kombinaci renesance a vyspělých technologií, přičemž vás bude po úrovních provázet postava podobná Leonardu da Vincimu. Steam & Cake například staví na steampunkové kultuře, přičemž například svět Neon Propaganda se zaměřuje na osvobozování křeččích dělníků, kdy je celý svět obložen neony. Ve spojení s fantazií tvůrců vám asi automaticky dojde, jak moc nápadité tyto úrovně budou, přičemž jich má být ve finální podobě přes třicet. V úrovních se také dočkáme několika nových prvků, jako jsou odrážecí platformy, které jednoduše fungují jako trampolína, nebo ve stylu Metal Gear Solid balíčku speciální vychytávky v podobě vystřelovací kotvičky. Přesto je hratelnost stále založená na systému překonávání překážek za pomocí běhání, skákání nebo interakce s okolním světem. Čeho se můžete chytit, to můžete pravděpodobně nějakým způsobem odtáhnout, či jinak modifikovat.

Další majoritní změnou je možnost tvorby tzv. Sackbotů, což jsou v podstatě takové NPC postavy, které si můžete sami vytvořit a dokonce sami naprogramovat. Což se vám může hodit například při tvorbě filmečků. Pokud nemáte živé kamarády po ruce, jednoduše si nějaké vytvoříte – mohou to být buďto jednoduché postavičky, nebo například obří robotické a značně komplikované stroje, sestavené z několika částí. Tyto části jednotlivé budete moci koordinovat najednou, díky nástroji zvanému Direct Control Seat, jenž umožňuje vlastní definování ovládání. Pokud si tak postavíte vlastní auto, nemusí nutně tahat za volant pouze R1čkou, ale díky tomuto rozložení si lze naprogramovat i jednotlivé detaily, jako je například klakson, otevírání oken či mnoho jiných maličkostí, vše dle svých představ, klidně i za využití pohybového ovládání. Teď ale zpět k Sackbotům, kteří se mohou i bez vašeho vědomí stát inteligentními tvory – tedy pokud jim dáte tu možnost, stejně jako jste to udělali u Frankensteina. Určitě si pamatujete, že jednoduché stroje z prvního dílu obsahovaly pouze pár instrukcí, které jim umožňovaly pohyb. Zde už budou vaše možnosti notně rozšířeny o možnost vytváření podmínek, kdy váš výtvor může například hlídat určitou oblast, pohybovat se po určitých druzích povrchu, nebo klidně jezdit z místa na místo! Možností je nespočet a ještě více možností máte v nastavení povahy vašeho dítka, které se například může bát ohně, výšek nebo ho lze také naučit skákat. Víte, kam tím míříme že? Že?!!

Lehce jsme nakousli možnost tvorby vlastních animovaných sekvencí, která si ovšem zaslouží trošku více prostoru, jelikož hraje ve hře dosti podstatnou roli. Díky novým možnostem kamery lze hru sledovat hned z několika úhlů, což je hlavním faktorem při tvorbě nejen úrovní, ale zejména celých žánrů her. Ve stylu starých GTA her tak můžete sledovat dění závodů shora, nebo z pohledu vlastních očí bojovat s jiným Sackboyem. Díky možnosti volně hýbat kamerou lze tak volně upravovat vámi vytvořený materiál, přidávat filtry obrazu, jako je například rentgen, nebo zrnění (hororová atmosféra není nikdy na škodu), což není tak úplně konečná! Tvůrce si navíc může upravovat HUD dle svých představ, takže je možné jej obohatit o tachometr, když budete vytvářet závodní hru, nebo například ukazatel života, když byste chtěli přenést Sackboye do Klubu Rváčů. Otravná mluvící pusa, kterou jste mohli aplikovat na určitá zařízení, abyste jim vdechli život (vzpomínáte na komiksovou bublinu s textem uvnitř?) je také víceméně pryč a nyní si dokonce můžete namluvit vlastní zvukový materiál, jenž lze přiřadit jak k živým postavám, tak k okolnímu prostředí. Během několika minut není problém vytvořit malou scénku s příběhem, tudíž se ze hry stává i takový jednoduchý nástroj pro začínající filmaře. Bráno s nadhledem samozřejmě.

Říkáte, že ještě nemáte dost? Nyní přichází na řadu několik novinek v podobě samotného režimu tvorby, který má být ještě více uživatelsky přívětivý a v mnoha ohledech zjednodušený, leč účelný a kompletní. Tou nejpřitažlivější změnou je možnost kopírovat a ukládat jednotlivé prvky, což značně krátí práci při tvorbě úrovní. Kopírovat můžete samozřejmě i vytvořené Sackboty (na videích je například možné si všimnout létající vážky, která střílí projektily, kterými ničí malé pixelovité nepřátele – jasný odkaz na klasické 8 bitové hry typu Space Invaders), kdy není problém proti sobě postavit dva totožné robůtky a nechat je se řezat mezi sebou. Pokud jste stavěli do vlastních úrovní více pohyblivých strojů, nebo mnoho přepínačů, vše bylo někdy trošku nepřehledné a překombinované. Díky speciální logickým obvodům tak lze v jedné úrovni schovat hned několik ovládacích prvků do malé krabičky na zdi. Tím se myslí zejména propojovací kabely, které mnohdy zbytečně zavázely, vy tak budete mít prostor pro oči, mysl i vlastní tvorbu. Není to jen o přepínačích ale takřka u veškerého řízení ať už vozidel, tak i umělé inteligence Sackbotů, kterou můžete dohnat do opravdu slušných výšin a nyní i efektivně. Opravdu záleží čistě na vaší fantazii. Navíc se setkáte s novým nebezpečím v podobě laserů, které lze samozřejmě aplikovat ve vlastních výtvorech. Pod kapotou je toho zkrátka mnoho, kdy počet malých změn jasně převyšuje počet velkých změn, na ně tu ovšem nemáme tolik prostoru. Finální výčet by zabral několik stránek.

Sociální úřad, sociální dávky.. sociální sítě je přesně to, co hledáme! Vaše úrovně můžete na internetu demonstrovat zvlášť, ale určitě si říkáte, jak super by bylo, kdybyste mohli všechny slepit a vytvořit jeden MEGA LEVEL! Media Molecule vám toto nyní umožní a tak nebude problém propojit hned několik levelů, které se navíc mohou lišit i žánrem, ve kterém se odehrávají. Z akčních závodů tak klidně skočíte do miniaturního RPG příběhu jako nic a samozřejmě opačně. Do hry přibylo přes 75 nových kostýmů a několik stovek nových předmětů a dekorací, tudíž by měla vaše zásoba zase o něco vzrůst. Pokud si tak budete stěžovat na nedostatek inspirace, hledejte chybu u sebe. Každý kdo je připojen s konzolí na internetu dostane navíc automaticky účet na stránce lbp.me, kde se budou aktualizovat vaše stavy, získané předměty, trofeje, určité dosažené cíle, či náhled na vámi vytvořené levely a jejich úspěch. Jisté spojení se sociálními sítěmi typu Facebook určitě cítíte stejně jako vaše dva dny staré ponožky. Veškerý stažený dodatečný materiál do původní hry bude navíc plně funkční i v pokračování, takže pokud jste vášnivými sběrateli sebepřiblblejších kostýmů, určitě vám tento fakt udělá orgasmickou radost, ačkoliv vývojáři nemohou stoprocentní funkčnost momentálně slíbit úplně u všech balíčků. Abyste si nemysleli, že je LBP2 jen LBP1 (což v podstatě je) s přidanou hodnotou, hra doznala menších změn i v oblasti grafiky a fyziky. Zejména tedy co se týká efektů různých materiálů a pak speciálních grafických efektů, jako je ještě pokročilejší nasvícení, stínování, či speciální blur efekty a hloubka herního pole. K tomuto účelu byl použit interní engine na kterém běží i God of War 3, což znamená lepší dosaženou kvalitu i u úrovní importovaných z prvního dílu.

Hra se tak snaží dokonale propojit základnu tvůrců a hráčů, přičemž k tomu využívá zrychlené rozhraní, kde můžete během vteřiny sdělit všem, co jste právě udělali nebo neudělali. Hra bude mít v sobě vestavěné rozhraní pro odesílání zpráv o vašem progresu přímo na Facebook či Twitter, pokud jste tedy taktéž vášnivými klikaly, určitě si přijdete na své. Pokud jste se dočetli až sem a nespadli ze židle, tak byste měli vědět, že LittleBigPlanet 2 bude ještě nadýchanější a ještě výživnější, jak jeho předchůdce. Od této doby do vydání máte zákaz prát ponožky! Nenosí to štěstí. Ale bez legrace, možnosti a potenciál LBP 2 je ve spojení se samotnými uživateli obří. Větší než naše ego a to je téměř nezměřitelná hodnota! Zkrátka a jistě, těšíme se.

LittleBigPlanet 2

ps3
Sony Computer Entertainment, Media Molecule
Datum vydání hry:
19. 1. 2011
Žánr:
Plošinovka, Puzzle, Adventura
KARTA HRY
10/10

Komentáře