Killzone: Mercenary

preview  37
Martin Šmíd, 5. 2. 2013 10:00
Kapesní konzole Playstation Vita přinesla nejen vysoký výkon, o kterém si konkurence může zatím nechat jenom zdát, díky němuž je možné na ní vytvářet vizuálně přitažlivé hry, ale i ovládací prvky srovnatelné s domácími konzolemi, samozřejmě narážíme na dvě analogové páčky. Proto se až divíme, že zatím nevznikla na ni žádná pořádná akční hra, která by stála za nákup. Zatím si vývojáři nevědí moc rady, ale vše by se mělo změnit letos v září, kdy se na pulty obchodů dostane Killzone Mercenary od Guerrilla Cambridge.

První díl Killzone byl na Playstationu 2 velmi očekávanou záležitostí, i proto byla očekávání vyhnána do téměř nemožných výšek, takže následovalo menší zklamání, když se zjistilo, že se jedná o naprosto normální akční hru, jen v naprosto oslňujícím vizuálním kabátku. To Playstation 3 díly Killzone 2 a Killzone 3 patří k tomu nejlepšímu v žánru first-person akcí, co je možné si na konzoli od Sony zahrát. Ačkoliv se oběma dílům vyčítal ne moc zajímavý a propracovaný příběh, vše se odehrává na pozadí zajímavého a neustále obohaceného univerza, v němž je možné vyprávět desítky nejrůznějších příběhů, takže je tu prostor i pro spin-offy a další odbočky od hlavní série, kterou je i Killzone Mercenary pro Playstation Vita.

Příběh tohoto kapesního dílu vás asi moc neuchvátí, protože je věrný sérii, jak jen to jde. Je tedy jen dalším střípkem obrovského univerza, který se odehrává těsně po prvním dílu série. Hlavním hrdinou je nyní bývalý voják skupiny UCA Arran Danner, kterému je celkem jedno, za jakou stranu kope, takže když dostane dobře zaplaceno, splní úkol jak pro ISA, ale tak pro Helghasty. Arran Danner tak není klasickým hrdinou série, který by chtěl zachránit svět, jde mu jen o peníze, a o těch je ostatně celá tato hra. Každopádně hned na začátku je vyslán, aby evakuoval válečného velvyslance a jeho rodinu ve městě Pyrrhus. Vše se ale zvrtne, velvyslancův syn se ztratí, no a je to právě on, kdo může zvrátit průběh války, takže je jasné, že ho musí Arran Danner dostat zpět dříve, než bude zabit druhou stranou. Jak ale vývojáři slibují, Arran Danner se začne během hry ptát, jestli není risk při výdělku příliš vysoký, protože procházka růžovou zahradou to rozhodně nebude.

Příběhová kampaň Killzone Mercenary má čítat devět rozsáhlejších misí, každá má zabrat něco kolem čtyřiceti minut až hodiny hraní, ale spíše vývojáři odhadují celkový čas mezi 6 až 8 hodinami, což je na střílečku dneska standard, takže asi jen těžko bude někdo něco namítat. Každopádně vývojáři si jsou vědomi, že musí přinést i něco, aby byl hráč přinucen si dát celou kampaň třeba znovu. Proto po dohrání si budete moci dát jednotlivé mise znovu ve třech nově odemknutých režimech - Covert, Precision a Demolition, přičemž v nich budou k dispozici další smlouvy s novými úkoly pro plnění, abyste si vydělali více peněz. Covert režim je spíše zaměřen na tiché procházení, pokud budete spatřeni, většinou bude konec. Precision režim je zase zaměřen na přesnou střelbu, Demolition poté, jak už název napovídá, se zaměřuje spíše na demolici s co největšími explozemi.

Rozhodně zajímavé řešení, pokud bude fungovat, rozhodně hru po prvním dohrání neodložíme, čímž se prodlouží i herní doba, což je jen a jen dobře. Našetřené peníze se vám budou hodit pro nakupování nových zbraní, upgradů a dalších bonusů na černém trhu, které budete moci použít nejen ve hře pro jednoho, ale i v multiplayeru, o němž se rozepíšeme níže. Peníze vyděláváte nejen za splnění nejrůznějších úkolů či za co nejlépe splněnou misi, ale také za zabití nepřátel a další akce.

Pokud jste někdy hráli Playstation 3 díl Killzone, asi vás Mercenary v ničem nepřekvapí, tedy možná v tom, že se hraje naprosto totožně. Opět tu před sebou máte akční hru se specifickou hratelností, ve které jen neběžíte dopředu a nekosíte nepřátele (údajně ani jedna strana vám zrovna nefandí, takže na bojišti jste sami), ale musíte se i krýt skrze dobře fungující systém krytí. Ovládání je v rámci možností shodné s velkými díly, samozřejmě vývojáři přidali i několik novinek, třeba pro rychlé zabití na blízko, které provedete dotykem obrazovky. Také tu jsou zapojeny gyroskopické senzory, jimiž třeba míříte odstřelovací puškou. Jinak ale moc novinek v ovládání nečekejte. Jak řekli vývojáři, chtějí na kapesní konzoli dostat co nejlepší Killzone hru, kterou budou fanoušci milovat.

Singleplayerová část zatím vypadá fajn, ale dnes už se žádná akční hra neobejde bez multiplayeru, a to ani na kapesní konzoli. Pokud jste čekali, že Killzone nabídne obrovské mapy pro desítky hráčů, asi budete zklamáni, ale na druhou stranu je něco pravdy na slovech vývojářů, že na kapesní konzoli velké hry více hráčů nepatří. Ty si můžete zahrát na domácí konzoli. Na kapesní konzoli patří něco rychlejšího, co zkrátí několikaminutové čekání, a to přesně Killzone Mercenary má přinést. To ovšem neznamená, že by multiplayer neměl být propracovaný. V plné verzi na nás budou čekat hned tři herní režimy, které si budeme moci zahrát spíše na středně velkých mapách v osmi hráčích. Prvním režimem je free-for-all, který vám asi nemusíme dlouho představovat, vlastně nemusíme ani ten druhým, jímž je team deathmatch. Tedy dvě klasiky, které zde nemohou chybět. Přítomen má být podle všeho i na plnění úkolů založený režim Warzone, který se stal mezi fanoušky série velmi oblíbený.

Multiplayerová část se hraje více méně stejně, jako ta pro jednoho hráče, jen s několika málo rozdíly. Třeba když provedete melee útok, tedy na krátkou vzdálenost, nemusíte nutně protivníka zabít na jednu ránu, s čímž je tedy nutné počítat. Z toho, co jsme mohli vidět, vypadá multiplayerová část Killzone Mercenary rozhodně hratelně a zůstává věrná tradici značky. Není to Call of Duty, ale to po Killzone ani nechceme. Vždy přinesl trochu jiný zážitek pro více hráčů a přinese ho i na kapesní konzoli.

Hodně se toho napsalo o vizuální stránce, která trailerem musela zaujmout nejednoho z vás. V pohybu Killzone Mercenary vypadá na OLED displeji konzole Playstation Vita náramně, ostatně vývojáři použili stejný engine jako u Killzone 3, a je to hodně znát. Na první pohled jen těžko poznáte rozdíl, samozřejmě když budete pátrat, je možné si všimnout třeba horších textur, ale rozhodně tolik na malém displeji konzole nevyniknou, takže to nevadí. Herní novináři si pochvalují i přes skvělou vizuální stránku stabilní framerate, který nemá klesat. Jen u multiplayerové části je o něco nižší, ale na tom mohou vývojáři ještě zapracovat, času mají pořád docela dost.

Po zklamání z Resistance: Burning Skies a Call of Duty: Black Ops Declassified se zdá, že bychom mohli v Killzone Mercenary najít konečně kvalitní akční hru na cesty, která na konzoli Playstation Vita zatím chybí, i když se tento žánr na ní náramně hodí, i třeba díky dvěma analogovým páčkám a dalším ovládacím prvkům. Doufejme tedy, že vývojáři dotáhnou do konce i hratelnost, a my se dočkáme v záři nejen ukázky výkonu Playstationu Vita.

Killzone: Mercenary

vita
Sony, Guerrilla Cambridge
Datum vydání hry:
3. 9. 2013
Žánr:
Střílečka
KARTA HRY
9/10

Komentáře