InFamous 2

preview  4
Petr Strecker, 13. 6. 2010 23:11
Velká moc vyžaduje zodpovědnost... jsou slova, která na superhrdiny vybaluje téměř každý, než je umlčen jedinou smrtelnou ranou. Cole MacGrath, hrdina prvního dílu InFamous takový nebyl, respektive předtím, než si jej vzal do parády hráč, jenž z něj mohl udělat bezchybného klaďase, ale také bezcitného vraha, který třímá obří moc. Cole byl pošťák, během prvního dílu ale změnil obor na silnoproudaře a díky možnosti ovládat téměř vše, čím protéká proud, byl značně ve výhodě při boji s místním zlem. InFamous byl otevřený sandboxový titul, který si mohli užít všichni ti, kteří vlastní PS3, přičemž pokračování má být jak se patří rozlehlejší a v mnoha faktorech ještě propracovanější. Od toho jsou samozřejmě pokračování. Ovšem příběh není jediná věc, která se změnila, jelikož sám Cole prošel menším faceliftem. Tak se uzemněte, abyste nedostali při čtení obří dávku voltů.

Bylo, nebylo, nesli jste si balíček v (ne)jmenovaném Empire City, který se stal obětí experimentálního útoku. Vy jste to odnesli s několika šrámy, ale také schopností metat, pohlcovat a jinak manipulovat s elektrickou energií. Dohrabali jste se až k oné experimentální zbrani, ať už jste šli cestou míru nebo utrpení a nakonec svedli závěrečný souboj. To byly v rychlosti události prvního dílu hry InFamous. Cole nebyl jen elektrikář, ale i jeho tělo doznalo mnoha změn po fyzické stránce, jelikož mu nedělalo problém vyběhnout několika patrový dům jak nic. Veškeré efekty a práce s elektrikou byly v prvním díle značně oblíbené, tudíž se studio začalo zaměřovat na jejich vylepšování, ale hlavně na budování daleko zajímavějšího a propracovanějšího příběhu a zápletek. Zatímco jste se v prvním případě zdokonalovali a poznával vaše možnosti, zde budete svědky daleko mocnějších a ničivějších schopností Colea, který je zároveň schopen je daleko efektivněji využívat. Jste superhrdina, ale nyní se z vás bude pozvolna stávat super superhrdina, abyste mohli konkurovat staronovému nebezpečí. Očekávejte tak ještě působivější možnosti a rozvoj vašich starých schopností, které budou dostupné už od začátku hry. Hra by měla navíc být ještě emotivnější, ačkoliv jste byli již dříve svědky několika nepříjemných událostí, Cole byl vždycky spíše ten kus chladného kamene. Tentokrát budete řešit i několik osobních problémů, jakých přesně, jsme se už nedozvěděli. Nejcitlivější změnou, patrnou hned na samotném začátku je oživení nového města New Marais, kde se pohybuje daleko více lidí a vše působí o něco živěji. Samozřejmě má i toto město své temné uličky, ale dle prvních poznatků má být daleko členitější, kdy nebudeme šplhat pouze po obrovských domech, ale dočkáme se i různých bažinatých a venkovských částí, do kterých jsme se neměli možnost dříve podívat. Vývojáři se při budování herního písečku inspirovali městem New Orleans, domovem nejslavnějšího jazzového muzikanta, Louise Armstronga. Ne, že by Louis hrál ve hře nějakou roli, ale New Marais pravděpodobně zažije třesk, proti kterému je hurikán jen malý vír na hladině vany.

Proč? Události prvního InFamous měli připravit Colea jen na to nejhorší, aby byl schopen konkurovat událostem, které na něho teprve čekají. Hlavním záporákem, se tak stává temná postava zvaná Beast, jež má přinést opravdový chaos. V Empire City jste ještě neměli možnost se mu postavit, tudíž cestujete právě do New Marais, kde byla vytvořena i ona experimentální zbraň Ray Sphere, za kterou stojí organizace zvaná First Sons. Ačkoliv je Cole sám o sobě dokonalou zbraní, ve srovnání s Beastem je jen kohoutkem a ne tou kulkou, která zabíjí. Po první konfrontaci jasně zjišťujete, že nemáte šanci a tak začíná vaše příprava tak, aby vaše další shledání vyšlo podle Coleových představ. Během své poznávací túry New Marais také určitě vstřebáte něco ze zdejší kultury, města jsou stále zamořená havětí, která si s vámi jen tak nezadá, ale vzhledem k vašim možnostem jí smáznete jako nic. Právě tito členové First Sons vás mohou mnoho nových věcí naučit a odkrývání jejich plánů bude něco jako váš sekundární úkol. Objevování nových lokací bude obnášet i zdokonalování a získávání nových schopností. Ačkoliv tak začínáte s daleko silnějším charakterem, než v prvním případě, stále budete mít co rozvíjet, zejména pomocí technologií First Sons. Městu jako takovému bylo údajně věnováno daleko více času, což se doufejme, podepíše na hře opravdu znatelně. Ačkoliv si nemůžeme na první titul nějak výrazně stěžovat, členitější a ještě propracovanější herní prostředí nikdy není na škodu. Nehostinná atmosféra je podtržena mnoha zajímavými lokacemi a podařenými stavbami.

Jakmile dorazíte do města, tak zjistíte, že nejste už tak jedineční, jako jste doposud byli. Díky dřívějším událostem se zdá, že další lidé pomalu získávají superschopnosti, ačkoliv ne v míře jakou jste byli obdařeni vy, stále jsou na evolučním žebříčku o něco výše, než ostatní lidé. K tomuto účelu byla do města povolána armáda, aby zabránila šíření těchto nadpřirozených schopností a zatnula tipec všemu nadpřirozenému, od superlidí, po podivnosti vycházející ze všech koutů města. Tyto „podivnosti” známe velice dobře z prvního dílu – myslíme okapucované bubáky. Setkáte se tak s násilím na ulici, za které může velitel vojenských jednotek, postava jménem Bertrand, kdy se proplétáte mezi zmatenými lidmi, vojáky a podivnými zloduchy nepříliš připomínající lidské bytosti. Veškeré dění tak bylo naboostováno vylepšením všeho! Více lidí, více akce, ale zároveň více interakce s prostředím, což má hráči vnutit pocit, že je opravdu součástí zdejšího dění. Samozřejmě nechybí možnost využívání prostředí ve svůj prospěch, takže můžete sjíždět elektrická vedení, šplhat téměř po všem, co má nějaké výstupky nebo dokonce využívat části prostředí jako zbraně – viděli jsme Colea například držet části transformátoru, které sám ještě více posiloval elektrickou energií z jeho vlastních zdrojů. Cole má asi opravdu silné baterie!

Tou nejpatrnější a možná nepříliš optimistickou změnou je kompletní překopání hlavního hrdiny. Stále je to Cole, ovšem notně upravený tak, aby splňoval požadavky aktuální společnosti, která si žádá mladé a charizmatické hrdiny, tedy alespoň podle hochů ze Sucker Punch, kteří za hrou stojí. Dle jejich názoru nebyl původní Cole natolik charismatický, jak po stránce vzhledu tak chování, aby se s ním mladí, kteří hru hráli, ztotožňovali. Nevíme jak vy, ale my nemáme vždycky náladu na ty optimistické hrdiny, kteří jsou samá ruka a noha. Původní Cole toho sice moc nenamluvil, ale byl to člověk na svém místě. A jak vypadá jeho nová revize? Hlavní je tedy vzhled – Cole značně omládl, nalepil tetování (pravděpodobně za žvýkaček), ale zároveň se podíváme daleko hlouběji do jeho duše. Účelem bylo vytvoření postavy se sportovním vzhledem a daleko otevřenější duší. Vývojáři se netají tím, že se inspirovali sportovci, jako je Travis Pastrana nebo třeba Tony Hawk. Vzali tyto legendy ve svých oborech a představili si je se schopnostmi, o kterých se nezdálo ani bohu. A hle, zde máme nového Colea, šlachovitějšího sportovce, který je ještě pohyblivější. Vzhledem k některým náznakům je ale dosti možné, že dostaneme pod kontrolu i jiné živly, jako například led. V Sucker Punch tuto možnost rozhodně nevylučují a přiznávají, že by rádi okusili práci například konkrétně s ledem. Zároveň nás ale ujistili, že větších transformací se opravdu nedočkáme, Cole je stále jen elektrikář. Přesto je cíl jasný – vývojáři chtějí, abychom ještě více pocítili účinky speciálních schopností, které Cole třímá ve svých supravodivých žilách.

Abyste neřekli, že si Sucker Punch dělají z nás hráčů jen cvičená morčátka, která slyší na dobré slovo, představíme vám i dvě nové schopnosti z arzenálu novinek, které Sucker Punch do hry připravují. Jak jistě víte, parkur je nedílnou součástí hry, skákání, šplhání, běhání... toho všeho budete mít po dohrání hry plné cvičky. Díky nové schopnosti ale budete moci překonávat domy rychlostí blesku! Doslova?! Doslova! Na speciálních místech po stranách domů, které určitě poznáte, se můžete odrazit a doslova plachtit vzhůru na samotný vrchol sebevětších budov. Tím by se mohlo značně urychlit šplhání po opravdu velikých stavbách. Pamatujete si například obří stavbu uprostřed Empire City, která byla postavená ze smetí? Pokud nechcete skákat vzhůru, můžete plachtit i do jiných stran nebo přímo na druhé budovy. Druhou a pro většinu daleko užitečnější schopností je tzv. Ionic Vortex, neboli Iontový Vír. Cole může během vteřiny vykouzlit obří vír tvořený z blesků, který je prozatím tou nejvíce devastující zbraní, jenž máte momentálně po ruce. Nejenže obstojně funguje na pozemní bastardy, ale velice kvalitně vás dokáže zbavit pronásledujících helikoptér. Často tak budete kombinovat útoky i pohyby do jedné spletité kombinace.

Morální dilema, problém všech, kteří nesnáší rozhodování, zvláště když jde o jiné lidi. Superhrdinové mají v tomto ohledu daleko tvrdší chleba, jelikož musí mnohdy rozhodovat o životě jiných, aniž by sami chtěli, což byl případ prvního dílů, kdy jste takřka měli na výběr pouze ze dvou variant – dobré a špatné, což rozhodlo o vašem celkovém rozpoložení. InFamous 2 má být v tomto ohledu o něco míň striktní. Hra už vás nebude tak moc nutit, abyste se náhle rozhodli, a vaše možnosti ohledně výběru vašeho postupu budou také někde jinde, vzhledem k tomu že jich bude daleko víc. Zkrátka bude celá hra trošku uvolněnější, což ale neznamená, že byste se měli na všechno a všechny vykváknout. Občas ale nastanou situace, na které budete i vy sami krátcí. Pamatujete si na krysu Zeaka? Vašeho přítele, který vás během hraní nejednou potopil? V pokračování znovu spojíte své cesty, přičemž tentokrát se bude snažit vám opravdu pomáhat a snažit se hnát věci dopředu tak, aby byly pro dobro všech. Pravděpodobně se tak snaží Coleovi zavděčit za problémy, které mu v minulosti způsobil, stále je to však stejně šílená a nevypočitatelná postava, jakou byl dřív. Nyní opět z trošku jiného soudku. Vzpomínáte na vysoce efektivní a skvěle vypadající komikové vsuvky prvního InFamous, které byly něco jako výplň mezi událostmi hry? Vzhledem k tomu, jak Sucker Punch pokročilo v práci s hardwarem a výkonem PS3, se pravděpodobně dočkáme více ingame filmečků, přičemž komikové animace budou plnit úlohu delších a klíčovějších sekvencí. Práce s kamerou také doznala několika změn, zejména tedy při samotném hraní. Vývojáři si vzali příklad z titulů jako je Uncharted a Assassin’s Creed, které jsou dle jejich názoru aktuálními králi ve svém oboru. Otázka také přišla na online hru více hráčů, a ačkoliv studio přímo neřeklo, jestli bude ve hře podpořena, dle jejich zájmu o nové technologie je vysoce vodivě pravděpodobné, že se nějaké takové featurky dočkáme. To je ovšem předpovídání, dále si netroufneme bloudit, abychom se neztratili.

Revitalizace, obnova, tloustnutí, obohacení a hystereze – sečteno podtrženo, to je InFamous 2, originální titul v těžce ohraném žánru, který má šanci opět příjemně překvapit a na pěkných pár hodin zabavit, nejen díky chytlavé hratelnosti a efektivitě, ale také daleko hlubším příběhem, než jsme byli doposud zvyklí. Doufejme tak, že v Sucker Punch dotáhnout všechny nápady do konce. InFamous 2 je k nakousnutí.

InFamous 2

ps3
Sony Computer Entertainment, Sucker Punch
Datum vydání hry:
7. 6. 2011
KARTA HRY
9/10

Komentáře