Gran Turismo PSP

preview  3
Petr Strecker, 9. 6. 2009 0:09
Kdy se sny stávají realitou? Když to nejméně čekáme. O Gran Turismu pro PSP se mluví s velkou opatrností, jelikož každá zmínka může způsobit dopravní kolaps na všech internetových linkách a možná i na těch reálných. Jak dlouho Kazunori Yamauchi se svým týmem Polyphony Digital na hře pracuje, je tajemstvím, pravděpodobně to ale už nějaký ten čas bude. S úderem Sony konference na letošní E3 jsme se ale dočkali odhalení, které jednoduše vyráží dech. Doposud žádná zmínka ani detail ohledně hry a najednou rána jako blesk z čistého nebe a na scénu přichází oficiální trailer. První informace jsou velice lichotivé. Ačkoli se může zdát, že nejde o plnohodnotné GT, opak je pravdou. Extrémní počet aut a tratí, pokročilé online služby a překrásná grafika, které může na PSP konkurovat pouze malý zlomek her. Japonské ruce se znovu prokázaly jako velice schopné, perfekcionistické a extrémně smyslné pro detail.

Téměř každý předpovídal účast Polyphony Digital na E3, nikdo však nepočítal s tím, že to bude hned dvakrát a v jakých případech. Samozřejmostí byla ukázka Gran Turismo 5, zásadnější bylo ale předvedení Gran Turismo PSP - tolik očekávané kapesní verze. Zdali se PD snažilo co nejvíce pospíšit právě kvůli E3, nebo byli donuceni Sony kvůli předvedení společně s novým PSP Go, je nejisté, v tomto případě však úplně bezpředmětné. Důležité je, že má hra dokonce datum vydání, které je stanoveno na 1. října/októbra tohoto roku spolu s novým PSP.

Čísla mluví ve prospěch hry. Celkem 800 získatelných vozů, 35 tratí a dohromady 60 jejich pozměněných verzí. Pokud v hlavě bádáte, ve které hře jsme měli něco podobného, tak v žádné. Gran Turismo PSP je první svého druhu, jež nabízí k vyzkoušení takto extrémní počet vozů. Samozřejmostí jsou i nové značky jako Ferrari, kterého jsme se poprvé dočkali v Gran Turismo 5: Prologue. Vzhledem k dostupným materiálům očekávejme i příchod jubilejních modelů, mezi které patří například Ferrari F40, F50, Enzo nebo FXX. Samozřejmostí je celá řádka historických, moderních, sportovních, ale i závodních verzí vozů, které jsme mohli vidět v předchozích i doposud neviděných dílech této závodní série. Mezi tratě se řadí ty nejslavnější reálné předlohy jako třeba bájný a stejně jako milovaný i obávaný Nurburgring, Laguna Seca, Suzuka, ale i vymyšlené tratě přímo z pera PD, jako je například Trial Mountain. Je to jen zlomek a základní dělení okruhů, které můžeme od hry svým způsobem očekávat. Různými variacemi existujících tratí se myslí zejména jejich obrácené, kratší nebo pozměněné verze. Celkové číslo tak vystoupá na necelou stovku, což je rozhodně velice pěkná představa.

Hra je technicky na velice vyspělé úrovni, jež nemá na PSP momentálně obdoby. Hra poběží v preferovaných 60ti snímcích za vteřinu a s kvalitou mnoha PS2 her. Na fotkách a videích si všimněte opravdu hezkého okolí, ale hlavně extrémně působivých modelů aut. Momentálně mě nenapadá jediná vydaná hra, která se této kvalitě rovná. Možná takový God of War: Chains of Olympus, Crisis Core: Final Fantasy 7 a podobné. Co se týká otázky opakovaných záznamů - replayů, snímkovací frekvence pravděpodobně klesne na 30 FPS, ovšem za cenu toho, že získaný záznam bude ještě kvalitnější. Ten si poté můžete následně uložit a sdílet ho s přáteli, kteří mají také Gran Turismo PSP.

Režim kariéry už bude ale koncipován trošku jiným stylem. Už se nebudete prodírat skrze jednotlivé soutěžní dny, ale spíše skrze mise. Kdo hrál Gran Turismo 4, určitě si pamatuje, že ve hře bylo celkem 30 různých, mnohdy obtížných misí, které spočívaly ve většině případů v nahánění ostatních soupeřů během určitého počtu kol. Asi uznáte, že si člověk občas připadal jako naprostý hlupák, když neustále opakoval poslední misi i několik hodin v kuse. Stejně tak to bude i v GT PSP. Kariéru tak nahradí systém několika misí, který bude ovšem o něco otevřenější a hráč si tak bude moci v podstatě vybrat z několika druhů vozidel a jejich nastavení. Přesně detaily jsou bohužel zatím neznámé, počítejte ale s tím, že se počet misí bude blížit ke stovce. S tím se ovšem pojí i nový systém vyhrávání vozů. Každá mise bude obsahovat několik časů, které když překonáte, získáte odpovídající vozidla. Abyste získali ta nejlepší, budete se muset setsakra snažit. Ačkoli hra nebude od samého počátku pro úplné začátečníky, i ti budou mít šanci se hru pořádně naučit. Dočkáme se i misí, ve kterých půjde čistě o driftování, tudíž bude potřeba správně nastavit své plechové oře.

Výhodou je, že většinu vozů, které vyhrajete, bude možné měnit s ostatními hráči. Od toho se právě odvíjí různé třídy aut. V první z nich budete moci auto ze své garáže po internetu s jiným hráčem prostě sdílet. Vy ho pošlete příteli, ale zůstane vám v garáži. V případě druhém už to bude pouze čistá výměna, kdy vy vůz prakticky darujete, nebo vyměníte. Třetí typ vozů už nepůjde měnit a vy si je tak budete muset poctivě vyhrát v závodech. To budou zřejmě různé prototypy, sběratelské kousky a závodní speciály. Proto než získáte všech 800 kusů, stane se z vás celkem zkušený vekslák. Pokud si dobře pamatujete na systém ladění a vylepšování v GT5: Prologue, tím lépe pro vás. Identický systém bude zaveden i v GT PSP. Nečeká vás žádné nakupování nových dílů, ale čistě hrabání se v podvozku. Yamauchi náš ještě ujistil, že nakupování si dosyta užijeme v plném GT5.

Nebudeme schovávat naší náklonnost ke Gran Turismo PSP. Jeden z mála titulů, jež je schopen vytáhnout PSP z bláta v oblasti her, je téměř na dosah a my se opravdu těšíme. K dokonalé hratelnosti pomůže i skvěle vyvážené ovládání. Už jen necelých pět měsíců nás dělí o uvedení hry na trh. To bude panečku motoristická událost měsíce.

Gran Turismo PSP

psp
Sony Computer Entertainment, Polyphony Digital
Datum vydání hry:
1. 10. 2009
KARTA HRY
7/10

Komentáře