God of War: Ascension
Říci, že God of War: Ascension je regulérním čtvrtým dílem, by bylo pochopitelně chybou. O čtvrtý díl zase tak nejde, ale rozhodně půjde o čtvrté velké dobrodružství mířící na domácí konzoli od Sony. Na konec třetího dílu se nenavazuje těžko, toho si byli vědomi i vývojáři, proto se rozhodni vrátit na úplný začátek a zodpovědět ještě nezodpovězené otázky ze života Kratose. Dozvíme se tak spoustu informací i životě hlavního hrdiny v době, kdy ještě nešel tvrdohlavě za svoji pomstou. Už v té době byl ale velkým válečníkem likvidujícím hordy mytologických potvor, takže po této stránce se God of War: Ascension moc lišit od svých předchůdců nebude. Ostatně ani vývojáři od začátku neslibují, kdo ví jak velké změny, protože za předchozí díly vytvořili skvěle fungující systém, který netřeba zásadně překopávat. Fanoušci předchozích dílů tak mohou být v klidu, protože dostanou přesně to, po čem prahnou. Jen nyní v ještě krvavějším podání. Pokud se předchozí díly daly označit za brutální a maximálně krvavé, pro Ascension zatím označení nemáme. Pokud tedy nesnesete moc pohled na vnitřnosti a krev, případně pracujete pro některou z našich televizí, dále nečtěte, protože tohle není hra pro vás. Snadno by to s vámi mohlo seknout.
Hlavní příběhová kampaň jede podle zaběhlé šablony, která ukrývá nejen nádherné lokace po celém Řecku, ale i epické bitvy a souboje s obřími bossy. Těch vývojáři připravili hned několik, předveden byl třeba souboj s obrovským Krakenem, který ochutná Kratosovy čepele. Ostatně i mytologická fauna se od minula rozrostla, většinou tu budou protivníky tvořit noví neřádi, o velkém slonovi se netřeba zmiňovat. K likvidaci potvor slouží více méně stejný systém, jako v minulých dílech, nyní lehce optimalizovaný a samozřejmě i doplněný o nová efektivní komba, aby se na souboje ještě lépe dívalo, a také aby si je bylo možné maximálně užívat. God of War série staví i na řešení všelijakých prostorových hádanek, ty budou pochopitelně i v Ascension. Kratos se během putování naučí i několik nových kousků, aby je snadněji zvládal. Třeba moci trochu posunout čas a zastavit ho, aby třeba zpět vrátil zničení plošinky, a po nich mohl vyskákat na vysokou římsu. Těchto drobných inovací tu bude celá řada, takže ano, Ascension vypadá na první pohled stejně, jako předchozí díly, ale hraje se díky všem novinkám příjemněji, navíc nemáte pocit, že vývojáři jen vaří z vody.
Nejvíce se u Ascension hledí k multiplayerovému režimu, který bude mít v rámci God of War série velkou premiéru. Multiplayerová betaverze byla samozřejmě značně omezená, co se týče herních režimů a dalších možností, ale i tak si jde udělat celkem dobrý obrázek o tom, jak se bude tato část hrát. Na začátku se ocitnete na vrcholu Olympu, kde si je nutné vybrat, jakému bohu se upíšete. Můžete zkusit samotného Dia, ale také Árese, Poseidona nebo Hádese. Podle toho, jakého boha si vyberete, se vám budou lišit bojové atributy i zbraně, třeba Ares vám poskytne obrovský meč a ohnivé schopnosti, zatímco Zeus velké kladivo a blesky. Bojový systém se od singleplayeru liší jen v drobnostech, přesto oceňuji, že po vybrání boha se otevře srozumitelný tutoriál, který všechna základní i složitější komba naučí. Celý systém je velmi intuitivní, takže prakticky naučená komba budete zvládat během hraní naprosto automaticky po prvním vyzkoušení. I třeba novinku v podobě brutálních zakončení, která je zde přebrána z Mortal Kombat série. Když už protivník skoro nedýchá, můžete ho uchopit, a třeba velkým mečem rozpůlit brutálním způsobem na půl, případně mu rozpárat břicho, aby z něj vylezly vnitřnosti. Ani v multiplayeru Ascension na brutalitě rozhodně neubral.
Pojďme ale už do hry. Betaverze nabízela k vyzkoušení hned dva režimy. Prvním byl Favor of the Gods, tedy klasický free-for-all režim, v němž vždy bojujete proti ostatním bojovníkům. V jednom okamžiku se v tomto režimu mohou sejít čtyři hráči. Režim rozhodně zábavný a k vyzkoušení naučených komb postačí dobře, větší hloubku mu ale připsat nejde. Navíc level, v němž se odehrávala bitva (level z God of War 3, ve kterém se Kratos střetl s Herkulem), byl na jakékoliv taktické prvky značně omezen. Každopádně v tomto režimu jde jen o to, abyste během 10 minut nahráli 8000 bodů, a je jedno, jestli to bude jenom zabitími protivníků, případně některými dalšími úkony, jako sebráním speciální zbraně nebo spuštění pasti.
Daleko zajímavější je druhý režim Team Favor of the Gods, ve kterém se utkávají dva týmy po čtyřech hráčích. Opět jde o nahrání 8000 bodů v limitu 10 minut, přičemž na mapě jsou i tři speciální body, které musíte s týmem zabírat. Celý boj navíc ztěžuje i obrovský kyklop, který vás dokáže zneškodnit na jednu ránu. Právě i okolo kyklopa se celý boj točí, protože po nějakém čase spadne z nebe mocné kopí, kterým je možné ho zabít, pokud jste viděli některé gameplay video, víte, že obzvláště brutálním způsobem. Režim Team Favor of the Gods je především jedna velká řežba plná krve, nutno dodat, že i docela zábavná, navíc sázející i na určitou týmovou taktiku. Pokud se vrhnete na nepřítele sami, snadno se může stát, že k němu naskočí kolega, no a v takové šarvátce moc šancí nemáte.
Nahráno mám několik hodin, díky čemuž jsem si odemkl za levelování i novou výzbroj, zbraně a další bonusy, které je možné během hraní využívat. Nová výzbroj se neodemyká jen za nový level, ale také za nejrůznější úkony v boji, stejně tak je to u zbraní. Abyste si odemkli lepší meč, musíte třeba zabít několikrát brutálním kombem. Zajímavostí je, že s vámi levelují i zbraně a výzbroj podle toho, jak je často používáte. Pak tu jsou ještě dvě položky, ve kterých můžete nakupovat za nastřádané body. Relikvie vám poskytují bonus k vašim schopnostem, zatímco ve schopnostech si odemykáte nová komba a kouzla.
Abych ale jenom nechválil, multiplayer má stále několik mušek, které je třeba do plné verze nějak odstranit. Třeba tu chybí jakákoliv filtrace protivníků, takže jsem se kolikrát připojil do hry, kde prakticky nebylo možné soupeře porazit, protože měl lepší brnění a zbraně. Rovněž bych ocenil, pokud by nešly krást zabití, protože takto si načnete protivníka, přiběhne někdo jiný a jednou ranou ho sejme, takže tímto přicházíte o drahocenný kill. Také bude zajímavé sledovat, jestli vývojáři nabídnou i větší arény pro boj, Herkulovská aréna je opravdu mála, a také jaké další herní režimy přinesou. Ano, multiplayer u God of War: Ascension se hraje dobře, ale do dokonalosti má pořád docela daleko.
God of War série vždy patřila k prezentaci možností konzolí od Sony, Ascension v tomto není výjimkou. Vizuální stránka doznala od třetího dílu několika příjemných změn, také jsem si všiml spoustu doposud neviděných efektů. Ačkoliv se jednalo jen o betaverzi se spoustou nedodělků, o vizuální stránce nepochybuji. Ascension bude jednoznačně patřit mezi nejhezčí hry na třetím Playstationu. Betaverze obsahovala i několik nových skladeb, převážně v multiplayerové části, které skvěle zapadají do univerza, a doplňují tak staré klasiky, které samozřejmě rovněž nechybí. Jen počkejte, až zapnete multiplayer a začne hrát upravená úvodní skladba. Opět je to tu, husí kůže po celém těle.
Singleplayerová část God of War: Ascension je sázkou na jistotu a vývojáři v ní plně zúročují roky zkušeností z předchozích dílů. To multiplayerová část byla doposud velkou neznámou, protože ačkoliv z prezentací vypadala rozhodně lákavě, jen těžko se dělal o ní obrázek. Po zahrání je ale třeba říci, že nyní z ní už strach nemám, protože z toho co jsem viděl, se jedná o zábavnou řežbu, kterou si fanoušci rozhodně zamilují, i když pořád není úplně bezchybná, jak bych čekal. Říká se, že ty nejlepší hry vycházejí až na konci životního cyklu konzole. God of War: Ascension ukazuje, že na tom něco bude.
Komentáře