GamesCom 2013 - Call of Duty: Ghosts
Singleplayer v Call of Duty v posledních letech byl sice dobrý, ale jen představoval takovou jednohubku, kterou si jednou s chutí zahrajete, ale pak se dáte na multiplayer a už se k němu nebudete vracet. Pokud bych měl dát na dojmy z Call of Duty: Ghosts, pocit je podobný jako v předchozích případech. Opět hodně skriptů, které mají udělat co nejvíce scén velkolepých a prostě takové, na které máte vzpomínat ještě několik dní po dohrání, a třeba o nich říkat kamarádům, když jdete na pivo. Ono když se před vámi sesune ze skály barák jen tak, jenom proto, že se k němu blížíte, vypadá to sice dobře, ale po těch dílech už tak nějak s tímto počítáte. Ona hra pro jednoho se od minula moc nezměnila, pořád procházíte lineárními levely, a sem tam se vám postaví do cesty nějaký ten nepřítel, kterého není těžké zlikvidovat. Pravda, prezentované levely, ať už ten v San Diegu nebo v oceánu, byly sice trochu klidnější a uzpůsobené spíše na pomalejší postup, ale nějaké větší inovace jsem si nevšiml. Tedy kromě psa Ryleyho, kterého je možné i ovládat, a který se z prezentované ukázky staral o dost možná největší inovaci, protože je možné více taktizovat. Tím, že se Call of Duty: Ghosts hraje prakticky stejně, nechci říci, že by to bylo špatně. Vypadá zábavně, a jsem přesvědčen, že si singleplayer rád každý zahraje. Jen od něj nemůžete čekat moc novinek.
Vývojáři z Infinity Ward používají singleplayer spíše jen pro demonstraci svého nového enginu, který samozřejmě přináší hezčí vizuální podívanou a řadu nových neokoukaných efektů. Demoverze multiplayeru, kterou jsme si mohli vyzkoušet, běžela na konzoli Xbox One, přičemž jsme všude obdivovali textury ve vysokém rozlišení, které všemu dodávají šťávu, navíc perfektní jsou i stíny, kouřové efekty či vyhlazení. Modely postav jsou rovněž úplně nové, což ostatně bylo vidět i v prvním deníčku vývojářů. Z videí to možná až tak nevypadá, ale skok na nový engine je hodně vidět, a určitě si toho rovněž všimnete, až si hru poprvé zahrajete. Ačkoliv do vydání ještě nějaký ten čas zbývá, vše běželo krásně plynule v 60 fps, během několika her jsem nezaznamenal žádný pokles frameratu nebo jiný zádrhel.
Jedno je singleplayer v Call of Duty: Ghosts, od něhož nemůžeme čekat moc velkých změn, ale druhá věc je multiplayer, který slibuje nejvíce změn od prvního Modern Warfare. Ano, když skočíte poprvé do hry, vývojáři nechtějí, abyste se museli vše učit znovu, prostředí je dost podobné jako v předchozích dílech a hra se prakticky i stejně hraje – ovládání nedoznalo skoro žádné změny, jen je tu více možností a novinek, které obohacují a dost i mění během hraní hratelnost. Určitě po zapnutí překvapí úplně nový Create-a-Soldier, v němž si můžete nejen upravovat zbraně, ale i svého vojáka, kterým běháte po bojištích. Nevím, kolik je tu přesně možností, zaslechl jsem něco o dvaceti tisících, huh, ale vojákovi můžete měnit třeba tělesné proporce, vzhled, oblečení a dokonce i pohlaví. Ano, vůbec poprvé je možné hrát i za ženského vojáka, i když do hratelnosti se toto samozřejmě neprojeví. I z ženy se může stát obávaný zabiják, který bude mít na konci dne několik tisíc zářezů. Jde jen o kosmetická vylepšení, která jsou ale rozhodně vítána. A to není vše. Dokonce si v Create-a-Soldier můžete vytvořit celou jednotku deseti vojáků s jejich unikátním stylem boje (třídy).
K multiplayeru dále dodám, že přibude několik desítek nových zbraní (třeba granát canister, což je C4, která po hození hned vybuchne) a killstreaků (opět je tu 7 kategorií, které jdou mezi sebou kombinovat, maximálně můžete mít 3), mezi nimiž bude i pes, kterého jste mohli vidět z videí ze singleplayeru. Zajímavostí je, že pes, jehož získáte za pět zabití, vás neustále brání, přičemž pokud zemřete, což není nic neobvyklého, pořád je naživu a běží k vašemu respawnu. Po cestě pochopitelně stále zabíjí protivníky. Pes je podle dojmů z hraní hodně silný killstreak, protože jak jednou na vás skočí, je konec. Nemůžete se bránit. Také byl ukázán speciální killstreak, který vám dá juggernaut oblek a nůž, no a pak máte nekonečný sprint a běháte po mapě a likvidujete protivníky. Vývojáři při prezentaci řekli, že tento killstreak bylo těžké vyladit, ale nakonec se podle všeho vše podařilo.
S výše vypsanými změnami se počítá, ovšem velkou novinkou bude Squad, což je mód, v němž se můžete vyblbnout se skupinkou vytvořených vojáků v režimech Squad vs. Squad, Wargame a Safeguard. Do Squad si budete moci pozvat i normálně živé hráče do kooperace, ale spíše se zaměřuje na hraní s umělou inteligencí a zlepšování skillu a levelu, protože i zde budete odměňováni XP body.
Vytváření bojovníka i celé skupiny je fajn, ale multiplayerovou hru dělají především herní režimy, a těch bude v Call of Duty: Ghosts opravdu hodně. Jednak se vrátí osvědčené klasiky, ale přibude i sedm úplně nových herních režimů. Jedním z nich je Search & Rescue, v němž když je hráč zabit, spoluhráč ho musí skrze vypadnutou známku oživit. Pokud je takto vystřílet celý tým, hra končí a vyhrává tým, který soupeře vystřílel. Jednoduché, a podle toho, co jsem mohl vidět a hrát, i celkem zábavné a kolikrát dost vypjaté do posledního momentu. Druhý nový režim se jmenuje Cranked, což je jakýsi variace na Team Deathmatch. V něm budete po zabití protivníka zrychleně běhat po mapě a zabíjet další protivníky, abyste oddálili časomíru, která když vyprší, explodujete. Těžko říci, jestli se tento režim bude hodně hrát, to ukáže až čas, jako zábava na pár minut to ale není špatné. Posledním novým režimem, který byl na GamesComu prezentován, se jmenuje Blitz. V něm mají týmy na mapě na svém stanovišti portály (modrý a oranžový, jak jinak), přičemž získáváte body tak, že vběhnete do portálu u respawnu protivníka, čímž se samozřejmě následně objevíte u sebe.
Zatím jsem zmínil jen režimy, ale velkou proměnou projdou i mapy, které jsou opět menší či středně velké, ovšem plně dynamické. Během hraní na vás může spadnout benzínka, sesouvající se budova a tak dále. Není to sice žádný extrém jako Battlefield, ale rozhodně dynamické mapy jsou vítány. K dynamickým mapám vývojáři pověděli, že některé mají svoje speciální killstreaky, které bude možné využít jen na nich.
Vývojáři během prezentace představili ještě aplikaci Call of Duty App pro současné i next-gen konzole, která prakticky z vašeho chytrého telefonu nebo tabletu udělá druhou obrazovku, na níž vidíte nejrůznější statistiky, dokonce na ní bude možné upravovat svoji jednotku či vojáka. Přes talbet nebo chytrý telefon navíc budete moci hned své úspěchy sdílet s kamarády na twitteru nebo facebooku. Než svůj článek ukončím, musím zmínit jednu jistě skvělou informaci, o které jsme už i psali novinku. Pokud začnete hrát Call of Duty: Ghosts na Xboxu 360, budete si moci své statistiky a dokonce i Season pass přenést na nex-gen Xbox One. Toto samozřejmě půjde i na Playstationu 3 a Playstationu 4. Někteří možná řeknou, že toto využije jen hrstka hráčů, ale třeba u Xbox One, který tu vyjde u nás, kdo ví kdy, se toto určitě hodí. Navíc skvělé je, že pokud si koupíte nejdříve verzi na současné konzole, budete ji moci obradovat na next-gen verzi jen za 10 euro. Není třeba kupovat hru znovu.
Call of Duty: Ghosts je na první pohled jen další Call of Duty, které ovšem pod povrchem ukrývá více než jen nový engine zvládající lepší efekty. Ano, singleplayer bude pořád ona bláznivá hrdinská zábava, v níž na vás nepřátelé mít nebudou, ale multiplayer z dosavadních dojmů je velmi zábavný a menší i větší novinky ho dost oživují. Těžko dělat nějaké soudy předem, ale troufám si tvrdit, že fanoušci zklamáni rozhodně nebudou. Jestli to ale bude stačit na konkurenci, to si netroufnu říci. Uvidíme v listopadu.
Komentáře