GamesCom 2012 - Until Dawn

preview  11
Martin Šmíd, 11. 9. 2012 1:45
Žánr hororových her neprožívá v posledních letech příliš velký rozmach. Resident Evil na hororové prvky už dávno rezignoval, u Silent Hillu se také bojí už jen hrstka hráčů, a nový Siren je zatím v nedohlednu. Proto jistě potěší nově oznámený horor Until Dawn pro Playstation 3 a ovladače Playstation Move, který slibuje takový hororový zážitek, ze kterého se budete vzpamatovávat ještě za několik dnů. Pojďte se podívat, co nám vývojáři během GamesComu naslibovali.

Už když byl Until Dawn představen během tiskové konference Sony, bylo jasné, že jde o klasickou studenskou vyvražďovačku, kterých vzniká pro televize a kina v posledních letech hromada, ale videoherní zpracování, to je velkou novinkou. Příběh hry sleduje hned osm studentů, kteří se sjedou na párty do hor v Britské Kolumbii. Zde samozřejmě teče alkohol proudem, a jak už to na podobnou párty patří, když se sejdou dívky a kluci, sexuální hrátky také nejsou úplně tabu. To ale jen do chvíle, než se vše zvrtne, tedy vypadne proud, a na scénu vstoupí devátá osoba, která se chce také bavit, ale sekáním hlav. Zde Until Dawn hodně připomíná třeba filmovou sérii Hallowen, Vřískot nebo Tajemství loňského léta. Vše se také odehrává během jednoho večera, během něhož se celá partička bude strachovat o svůj život a dělat možné i nemožné, aby co nejvíce z nich přežilo, a to už je i na hráči.

Jak nám totiž bylo během prezentace řečeno, Until Dawn bude mít hned několik různých konců, podle toho, jak si budeme dobře vést po celou dobu hraní. Na konci totiž nemusí nikdo přežít, ale rovněž budou moci přežít naprosto všichni, pokud vždy zvolíme tu správnou cestu a postup, něco na způsob Heavy Rain. Tímto si vývojáři připravují půdu i pro velkou znovuhratelnost, protože máme tak trochu obavu, aby Until Dawn nebyla příliš krátká hra, pokud by ovšem bylo takto více cest, určitě by to nevadilo. Navíc chuť zahrát si takto lekací adventuru znovu a znovu, když pokaždé se lekneme jinde, je jistě lákavé. Vývojáři navíc řekli, že jak si povedeme, budou nám přidány nebo i případně ubrány některé epizody. Ukázka byla stavěna na silné atmosféře, ale lekací momenty přicházely jen ve chvíli, kdy to nikdo nečekal, o to větší šok to ale samozřejmě byl. Právě v tomto připomíná Until Dawn můj oblíbený Hallowen, protože i zde se celou dobu klepete a poté když přijde ten správný moment, zalezete leknutím pod deku.

Until Dawn je jednou z dalších vlajkových her pro ovladače Playstation Move, která má přesvědčit další hráče, aby do nich investovali svoje těžce našetřené peníze. Na klasické ovládání proto ihned zapomeňte. Každopádně za vývojem stojí studio Supermassive Games, které budete znát především díky hrám jako Start the Party! Save the World nebo Tumble, takže zkušenosti s pohybovými ovladači Playstation Move tu jsou. Zvláště Tumble je dokázalo skvěle využívat. Základní využití Move ovladače tu je pro baterku, ale samozřejmě budete řešit i spoustu dalších úkonů, v ukázce třeba bylo vidět sbírání předmětů nebo otevírání dveří.

Z traileru a vypadalo to i tak nejprve u prezentace, se zdálo, že jde o klasickou kolejnicovou hru, kde se vše děje samo a na hráči je, aby si volil jen cestu, případně sbíral předměty. První zdání ale klame, protože v Until Dawn můžete sami chodit a jak podotkl producent hry, můžete si jít, kam chcete a sami prozkoumávat zdejší strašidelné hory. Když ale odbočíte špatně a dožene vás strašný osud, je to jen a jen vaše chyba.

Z předvedené ukázky se nechce moc věřit, že vývojáři ze Supermassive Games nemají s hororovým žánrem téměř žádné zkušenosti, protože se jim podařilo do Until Dawn vše, co dělá tento žánr tolik populární. I když je třeba si přiznat, že se vývojáři hodně inspirovali filmovou tvorbou a několik scén bylo jako vystřižených z oblíbených hororových sérií. Sami vývojáři navíc dodali, že hodně věcí konzultovali přímo s filmaři. Atmosféru navozují především dobrým ozvučením, ale samozřejmě je i velmi dobře zvolená paleta barev, o hudebním doprovodu ani nemluvě. Je ale samozřejmě otázkou, jestli nešlo jen o dobře vybranou část a hra si udrží tuto atmosféru až do konce. Z dobře rozjeté hororové hry by se totiž mohla po několika hodinách vyklubat nebetyčná nuda, a to by bylo asi to poslední, co by vývojáři a samozřejmě i hráči chtěli.

Until Dawn zatím vypadá na povedenou hororovou adventuru s hutnou atmosférou, kterou by neměl minout nikdo, kdo má rád tento žánr a vlastní ovladače Playstation Move, a možná půjde i o velký důvod, abyste do nich investovali. Doufejme tedy, že se vývojářům vše povede dotáhnout do zdárného konce, protože potenciál tu je obrovský, jen ho dobře využít.

Until Dawn

ps4
SCEE, Supermassive Games
Datum vydání hry:
28. 8. 2015
Žánr:
Adventura
KARTA HRY
9/10

Komentáře