Final Fantasy XV

preview  17
Leon, 21. 7. 2013 19:00
Když v květnu 2006 Square Enix na E3 odtajnil projekt s pracovním názvem Final Fantasy Versus XIII, bylo to pro mnohé překvapení a důkazem síly celé společnosti, neboť v téže době se s velkým nadšením připravovala i Final Fantasy XIII pro PlayStation 3. Už od začátku bylo zřejmé, že se nejedná pouze o druhořadý titul, který bude doplňovat kompilaci Fabula Nova Crystallis třináctého dílu, nýbrž o ambiciózní projekt, kterému Square přisoudil důležitou roli v budoucnosti série. Že budoucnost Final Fantasy bude světlá, o tom tehdy nikdo nepochyboval.

Otec projektu, talentovaný designér Tetsuya Nomura, který se u Versus podílel na herním konceptu, základním příběhu a návrhu postav, se nás už od samého začátku snažil přesvědčit, že vzniká počin, na který se rozhodně vyplatí počkat. Jenže léta plynula a hra byla stále ve vývoji, a nebýt toho, že se občas připomenula vypuštěnými trailery a obrázky, dost možná bychom na ní již dávno zapomněli. Původně měl být Versus totiž vydán na PlayStation 3, jenže vývoj se díky finančním, koncepčním a technologickým problémům protáhl na tak dlouho, že už v roce 2011 Square potají rozhodl, že nejlepší cestou jak z blížící se blamáže uniknout, je hru předělat na Final Fantasy XV.

Veřejnost se o této nečekané a překvapivé změně dozvěděla až na letošní E3, kde si společnost, jež v této době prochází obtížnou situací personální i logistické restrukturalizace v důsledku špatného hospodaření posledních let, připravila konferenci s názvem “The Future of Final Fantasy”, na které byla Final Fantasy XV alias Versus odtajněna. Během prezentace bylo oznámeno, že exkluzivita pro PlayStation 3 je již pasé a hra vyjde až pro následující PlayStation a nový Xbox One s tím, že ve hře je ještě možnost PC verze. A jak má Square v poslední době ve zvyku, nejenže neuvedl ani přibližné datum vydání hry, jelikož by to bylo v tomto případě věštěním z křišťálové koule, ale rovnou dopředu avizoval, že je více než pravděpodobné, že se dočkáme i Final Fantasy XV - 2.

Patnáctý díl série, jejíž sláva sice již nedosahuje výšin, jako ještě před několika málo lety, ale jež si stále udržuje vysokou popularitu, bude velmi odlišný od svých předchůdců. Základní změnou je akčnější pojetí hratelnosti a celková temnější a ponuřejší atmosféra, což je způsobeno hlavně tím, že scénář ke hře napsal Kazushige Nojima, tedy muž, který stojí za vysoce ceněným příběhem Final Fantasy VII a jejích kompilací (kromě toho se podílel na příběhu Final Fantasy VIII a Final Fantasy X). Futuristický svět plný špíny a násilí, uvěřitelných postav a příběhových zvratů, jež hýří širokou škálou emocí. Ano, přesně to je rukopis tohoto scénáristy, jehož návrat k sérii je o to vítanější, že předchozí díly měly značný problém se smysluplným podáním příběhu, a to i přesto, že jej měly paradoxně propracovanější a vyzrálejší, než starší jednociferné Final Fantasy. Příběh bude sice vycházet z mytologie Fabula Nova Crystallis, který se žel bohu nachází z větší části pouze v sáhodlouhém textovém Datalogu Final Fantasy XIII a jejího přímého pokračování, ale nemá žádný vztah k předchozím dílům, jelikož se odehrává v jiném světě plném originálních postav, tedy originálních v designovém pojetí, jelikož jak už bývá ve Final Fantasy sérii nepsaným pravidlem, postavy se charakterově nemění, to se jen jejich vizuální stránka díky nadání designéra Nomury radikálně mění s každým novým dílem.

Není nutné zde podrobně rozebírat příběh, jelikož nechceme vyzrazovat nic z hlavního nosného prvku této série, která si na něm tolik zakládá. Proto jen ve stručnosti, aby se daly nastínit hlavní opěrné body. Inspirace třináctým a dvanáctým dílem je zjevná, neboť i ve Final Fantasy XV děj začíná v království Lucius, jež je stylizováno do podoby přetechnizovaného městského státu (architektura a celkový design města je inspirován japonským Tokyem), který je v nedobrovolné izolaci způsobené tím, že je povětšinou obklopen méně vyspělými národy, které se snadno uchylují k válce jakožto hlavnímu prostředku k dosažení svých cílů. Ve futuristickém městě vládne mocný královský rod Lucius, který ochraňuje posvátný krystal, zřejmě poslední zbývající, který v tomto světě ještě nebyl zničen v neustávajících a po staletí trvajících konfliktech. Zde naopak vidíme návrat ke kořenům série, jelikož krystaly byly důležitým tématem u většiny 2D dílů z éry Nintenda. Právě o tento krystal vypukne zhoubný konflikt, v jehož centru se ocitne jeden ze členů královské rodiny Noctis. Ten se spolu se svými přáteli snaží zabránit národu Niflheim, jenž napadl království Lucius, aby získáním krystalu vychýlil světovou rovnováhu na stranu zla. Podrobnosti o příběhu, o jehož kvalitách však s ohledem na to, kdo za ním stojí, není nutné pochybovat, ještě nebyly oznámeny, a tak zůstává prozatím otázkou, kolik hratelných postav vlastně Final Fantasy XV bude mít. Zatím víme o šesti, včetně hlavního hrdiny.

Protože má série již tradičně propracované charaktery, z nichž mnohé se již takřka staly legendou a ikonou konzolí - pro příklad jmenujme třeba Clouda se svým ohromným Buster Sword, vyfintěného a sympatického Tiduse z desátého dílu nebo v poslední době stále oblíbenější rusovlasou Lightning - pojďme si ve stručnosti hlavní hrdiny tohoto dramatu představit. Jelikož budeme trochu hlouběji zabíhat do příběhu, pak vztyčujeme spoilerové výstražné znamení vztahující se na následující řádky:

Noctis Lucis Caelum - Hlavní hrdina hry. Pochází z královského rodu Noctis, který po staletí střežil mocné krystaly. Povahově je pojat jako nesmělý a nepříliš hovorný mladík, za což může i nevděčná schopnost, kterou disponuje už od dětství, a jež způsobuje, že může předpovídat smrt druhých. Vyjma toho má Noctis ještě další schopnost, kterou již lze využít v boji, a to využívání vícero mečů a teleportace na kratší vzdálenost. Jeho vzhled i povaha, jistě ne náhodou, nápadně připomínají postavu Zacka z FF VII Crisis Core, kterému život vnuknul také Nojima.

Stella Nox Fleuret - Jedná se o jednu z mála ženských postav, kterou nám tvůrci do této chvíle odtajnili. Ví se jen to, že pochází z vlivné rodiny žijící v říši zvané Tenebrae. Zajímavé bude sledovat, jak bude s touto postavou ve hře naloženo, protože jak se zdá, má stejně jako Noctis nevděčný dar předpovídat smrt bližních, která je spojena i s tím, že oba jako jediní mohou vidět podivné „světlo“ vycházející z nebe, jež je podle pověstí znamením, že bohyně Etro otevírá bránu do říše mrtvých.

Gladiolus Amicitia - Ani tentokrát nesmí chybět horkokrevný ranař, který se více řídí svými svaly a emocemi, než rozumem, přičemž pod drsným zevnějškem ukrývá spravedlivé srdce. Tento drsňák, přezdívaný zkráceně „Gladio“, vyrůstal společně s Noctisem, díky čemuž mezi nimi vzniklo silné pouto přátelství. Jako člen aristokratického rodu Amicitia je už od dětství připravován na roli ochránce království.

Ignis Stupeo Scientia - Také Ignis patří ke skupině důvěrníků a přátel Noctise, se kterým strávil společné dětství. Ignis je intelektuál, který na královském dvoře působí jako poradce a stratég královské rodiny. V prvním a původním traileru byl spatřen, jak řídí Noctisovo auto, takže se zdá, že to bude klasický duchovní průvodce celé skupiny, který bude mít na vše odpověď. Do vlastní party byste jej asi nevzali, ale do světa FF XV se bude hodit náramně. Jeho povaha má být chladná a odtažitá, tak uvidíme.

Prompto Argentum - Fanoušky sedmého dílu to příliš nepotěší, ale tento playboy a vyfintěný nádhera, který navíc není z urozeného stavu, jako by z oka vypadnul Cloudovi. S Noctisem se potkal během jeho školní docházky a důvod, proč se vydá na pouť za záchranou celého světa je v tuto chvíli záhadou. Jisté ale je, že i v tomto případě vzhled klame, neboť i tato postava bude mít podle FF zvyku mimořádně vyvinutý smysl pro spravedlnost a dobro.

Cor Leonis - Žijící legenda, jeden ze tří nejlepších bojovníků v království Lucius, kterému se přezdívá „"Immortal Shogun". Co byste také čekali od někoho, jehož jméno v latině zní „Lví srdce“. Bude ze všech hratelných postav nejstarší (věk 42 - určitě zagooglujte, abyste se dozvěděli zajímavou skutečnost, jakou Japonci tomuto číslu přisuzují). Cor Leonis bude přísný, silný a zásadně ho neuvidíme se smát. Bude jakýmsi ochráncem skupiny.

Toto je sumárum toho, co v této chvíli o postavách ve Final Fantasy XV víme, nápadné mlžení Square o ženských postavách značí, že k této vesměs chlapské partě jistě ještě nějaké opačné pohlaví přibude. Jen prosím berte v potaz, že už v brzké době (samozřejmě jako obvykle při preview den či dva po zveřejnění článku) by nám tvůrci měli odhalit další informace o postavách, takže může dojít i k překroucení a upravení doposud známých „faktů“. To ale nic nemění na tom, že ani v této oblasti nebude hra pokulhávat, ba spíše naopak opět vrhne do světa videoher další bandu nezapomenutelných postav, ke kterým bude snadné nalézt cestu, a na které se bude i po letech vzpomínat jako na milou a sympatickou vzpomínku.

A jak má Square v poslední době ve zvyku, nejenže neuvedl ani přibližné datum vydání hry, jelikož to by bylo v tomto případě věštěním z křišťálové koule, ale rovnou dopředu avizoval, že je více než pravděpodobné, že se dočkáme i FF XV - 2.

Temnější a dospělejší atmosféra, podbarvená navíc strhujícím soundtrackem, který složila sice nepříliš známá, přesto však zkušená a schopná Yoko Shimomura (má za sebou hudební doprovod k hrám Kingdom Hearts či Heroes of Mana), sama o sobě však nebude zárukou úspěchu, stačí si totiž vzpomenout na poslední díly série a je zřejmé, že nebude-li mít hratelnost prostor větší než příběhový koncept, nemůže v dnešní silné konkurenci obstát. Obzvlášť v tomto případě, protože FF XV překročila pomyslný Rubikon a vydala se cestou akčního RPG, kam zatím žádný regulérní díl série nevkročil. Pochopitelně tak vyvstává celá řada otázek, na které bohužel budeme znát odpověď až poté, co se hra objeví na pultech obchodů. Kromě RPG prvků bude patnáctý díl slavné série obsahovat i elementy third-person shooter a podle všeho také stealth. Změny budou vskutku radikální a člověk znalý poměrů v sérii se neubrání dojmu, že FF XV buď univerzum staré čtvrt století posune o pořádný kus dál, nebo jej naopak přetransformuje v nový žánr. Za odvahu si jistě vývojářský tým Square Enix 1st Production Department (samotný Square Enix je jen vydavatelem) zaslouží uznání, o to více, že po nedávných patáliích s ohromnou finanční ztrátou si společnost další případný velký neúspěch již nemůže dovolit. Na druhou stranu je producentem hry Shinji Hashimoto, který úspěšně propagoval a dotáhl k velkým prodejům FF díly z éry PlayStation One.

Nedávno uvolněný trailer nám moc nepotvrdil, že bychom se měli dočkat rozlehlého světa, který nebude omezen pouze na prostředí městského státu, ve kterém žije Noctis, ale ukáže nám i světy okolních národů, přičemž při postupu hrou budeme mít možnost zvolit si cestu, kterou cílového místa dosáhneme. Cestovat by se navíc nemělo pouze pěšky, ale i dopravními prostředky jakou jsou automobily, vzducholodě nebo obligátní Chocobo. Konečně by mělo do Final Fantasy světa dorazit také střídání dne a noci, což bude mít velký vliv na rozložení a sílu nepřátel na světové mapě. Nezbývá tak než věřit, že tunelování - které v nás však nejnovější trailer evokuje - již bude konec, vždyť jen hluchý a slepý by mohl znovu opakovat staré a již dostatečně zkritizované chyby z FF XIII. Co je jisté, je, že interakce s prostředím bude značná. Hlavní hrdina bude moci odstranit překážky z cesty, ukrývat se před palbou a útoky nepřátel za předměty, využívat je ke skákání a šplhání nebo nepřátelům během boje ukořistit jejich zbraně a v counter combu je použít proti němu. Velkou roli bude mít i meč hlavního hrdiny, který jej může teleportovat na kratší vzdálenosti. Prozatím nevíme, jak bude ve Final Fantasy XV vyřešen LV up systém a jakým způsobem bude probíhat vývoj postav, avšak vzhledem k tomu, kdo za hrou stojí, lze předpokládat, že to bude systém podobný Crystarium/Sphere Grid z třináctého a desátého dílu, či legendárním Materiím ze sedmého dílu. Kde můžeme ale opustit pole dohadů a vrátit se ke konkrétnu, je bojový systém, který je inspirován sérií Kingdom Hearts, jak by také ne, když mnozí z tvůrčího týmu mají za sebou bohaté zkušenosti s prací na této stále oblíbenější sérii.

Noctis bude v bojové partě přítomen neustále, ale zbylé charaktery lze později navolit podle libosti, avšak s tím, že jejich preferovaný druh zbraně nepůjde změnit, na rozdíl od hlavního protagonisty. Během boje půjde mezi postavami přepínat dle libosti a stejně jako v minulosti, tak i nyní bude bojová parta složena jen ze tří postav. Základem v boji bude správné udělení příkazů typu Attack, Magic, Item či Link Form, tedy řetězení fyzických i psychických útoků v různá komba. Tyto příkazy postavy automaticky vykonají, avšak v případě magie je nutné vzít v úvahu čas nutný k vyvolání kouzla, takže během této chvíle bude nutné s postavou pobíhat po bojišti a uhýbat útokům nepřátel. Boje nebudou náhodné, takže se opět zavrhuje zvláštní bojová aréna, jak tomu bylo u FF XIII i navzdory tomu, že předchozí díl tento tolik kritizovaný aspekt série vypustil. Kromě bojů, ve kterých hráč bude mít volnost, i když zřejmě ne takovou, jak nám tvůrci ještě před nedávnem tvrdili, budou neméně důležitou součástí hry také interaktivní cutscény, které budou obohacovat hru, jež bude tradičně plná FMV a klasických cutscén v enginu hry. Protože FF XV bude užívat nový Luminous Engine vyvíjený samotnou Square, čeká nás opět téměř dokonalá grafická nádhera, jen musíme doufat, že nezůstane omezena pouze na FMV a cutscény, jelikož celá FF XIII kompilace trpěla zbytečně odfláknutým prostředím, přičemž některé oblasti působily, jako by právě vypadly z her na PlayStation 2. Co určitě potěší skalní fanoušky Final Fantasy je zjištění, že se ve hře budou vyskytovat dobře známí nepřátelé typu Iron Giant či krvežíznivý Behemoth, stejně tak jako nemohou chybět legendární summon monsters, kteří se stanou členy vaší party poté, co je dokážete porazit v boji. Jsou to sice drobnosti a střípky, ale pomohou starším hráčům, kteří s FF vyrostli, rychleji se adaptovat v nových herních mechanismech, které mohou alespoň zpočátku působit jako prvky cizí a se sérií neslučitelné.

Změny budou vskutku radikální a člověk znalý poměrů v sérii se neubrání dojmu, že FF XV buď univerzum staré čtvrt století posune o pořádný kus dál, nebo jej naopak přetransformuje v nový žánr.

Co říci na závěr? Rozhodně se jedná o více než zajímavý podnik, který právem budí pozornost. Zdá se, že se tentokrát skutečně sešel silný tým s jasnější a pronikavější koncepcí, než jak tomu bylo u Final Fantasy XIII a jejích pokračování. Dokáží-li se tvůrci poučit z dřívějších chyb a zvládnou-li velké množství nových a ve Final Fantasy sérii ještě nevyzkoušených prvků, mohlo by se jednat o obrat na klesající křivce kvality celé série. Pro Nomuru a spol. je tu však ještě jedna motivace, proč tentokrát dostát závazkům o hře, která přepíše historii videoher. Díky nesmyslně přehnaným marketingovým plánům se Square ocitl ve stejné finanční a existenční tísni, jako kdysi v roce 1987, kdy vznikl první Final Fantasy, který společnost zachránil a nastartoval slavnou sérii. Nezbývá než doufat, že i tentokrát čekají Final Fantasy a společnost jen samé lepší časy. Osud má Final Fantasy stále ve svých rukou. Nám však nyní nezbývá nic jiného než to, co jsme u „Versus“ dělali posledních sedm let: čekat.

Final Fantasy XV

ps4xone
Square Enix, Square Enix
Datum vydání hry:
29. 11. 2016
Žánr:
RPG, Adventura
KARTA HRY
9/10

Komentáře