Final Fantasy VII Rebirth
Final Fantasy VII Rebirth je přímým pokračováním FF VII Remaku. Naváže na příběh Clouda a jeho přátel, kteří dali na konci první části definitivně sbohem velkoměstu Midgar a vydali se vstříc širým pláním Planety, kde je čeká nejedno nebezpečí. A také mnoho lokálních a navzájem propletených příběhů. V patách jim budou staří známí, ať již zlá korporace Shinra nebo organizace Turks. Vše se samozřejmě bude točit kolem hlavní nemesis FF VII světa, kterou je děsivý Sephiroth, a postupného odhalování klíčových otázek týkajících se původu Planety a jejího možného osudu. Rebirth obsáhne zbylou část 1. CD původní FF z roku 1997, takže bychom se měli na konci druhé části remakové trilogie dostat nejen za polovinu originální látky, ale očekává nás onen legendární příběhový cliffhanger. Nebudeme pochopitelně spoilerovat, i když u remaku FF VII je krajně nejisté, co na nás doopravdy čeká po příběhové stránce.
Tvůrci nastínili, že ne všechny události známé z originální předlohy uvidíme v Rebirth ve fanouškům důvěrně známé posloupnosti. Dosavadní trailery naznačují, že uvidíme některé události, které se měly dle doposud platného kánonu odehrát až během 2. CD. Stále zřetelnější kontury dostává také pro někoho nepochopitelná, ba přímo k původně hře dehonestující skutečnost, že budeme v průběhu hry sledovat dvě alternativní dějové linie. V první bude pokračovat Cloudův příběh a snaha o zastavení Sephirotha v plus mínus stejné podobě, jak si to znalci FF VII z roku 1997 a její kompilace pamatují. Ve druhé linii už budou vývojáři naopak rozvíjet vlastní svébytnou fikci, protože se vrátí známý hrdina Zack, aby se vyrovnal s důsledky pozměněné reality, kterou ovlivnily události ze závěru první části. Obě příběhové linie se nakonec prolnou, avšak není známo, stane-li se tak ještě v Rebirth, či až v závěru trilogie. Square Enix tak ve druhé části trilogie už ani nebude zastírat, že jeho mamutí projekt není ve skutečnosti remakem, ale naopak kompletním rebootem. Koneckonců podtitul Rebirth neboli „Znovuzrození“ dává jasně na srozuměnou, že v tomto desetiletí povstane úplně nová FF VII a zrodí se vlastní kánon mající s původní hrou z éry prvního PlayStation společného jen nemnoho styčných prvků. Je to jako dávná báje, kterou si současní tvůrci převypráví dle svého.
Přes okolnost, že Rebirth nepotěší FF VII puritány lpící na zásadě, že kánon je nedotknutelný, dočkáme se ve hře všeho, co fanoušci očekávají. K hlavní partě, kterou po první části tvoří Cloud, Barret, Tifa, Aerith a Red XIII, jenž už bude ve hře od prvního okamžiku plně ovladatelnou postavou, se přidá oblíbená nindža bojovnice Yuffie. Pokud jste ještě nehráli příběhové DLC „Episode Intermission“, je nejvyšší čas. Partu rozšíří v průběhu hry Cait Sith, robotická mluvící kočka, která osedlala velkého bílého Moogla, a především tajuplný a populární Vincent Valentine. Epizodně si dokonce zahrajeme za Sephirotha. Podle vyjádření vývojářského týmu nemá být Vincent ve hře hratelný, bude tedy jen pasivním společníkem v bojích. V Rebirth se plně zapojí do hry po boku starých hrdinů pouze Red XIII, Yuffie a Cait Sith. Na Vincenta přijde řada až ve finální části trilogie. Zklamání? Svým způsobem ano, ale dalo se to čekat. Square servíruje FF VII zážitek pozvolna, ba dokonce jej odměřuje na tři stejné díly pomocí lékárnických vah, tudíž si nemůže vystřílet všechny trumfy v polovině svého projektu.
Jelikož nám Square Enix odhaluje protagonisty postupně, nebudeme prozrazovat, kdo se v Rebirth z hlavních postav ještě objeví. Respektive „by se měl objevit“, abychom nepopřeli výše zmíněnou tezi, že si tvůrci pohrají s posloupností dějové linky. Ve vedlejších rolích se ale můžete už teď těšit například na Elenu, novou členku organizace Turks, či mentora, a zároveň planetologa Bugenhagena. Návrat hlásí také známé postavy z první části, u kterých se předpokládalo, že byly jen epizodní, třeba trans tanečník Andrea, potrhlá dívčina Kyrie nebo výzkumník Chadley, u něhož půjde vyrábět nové typy Matérií. Navzdory rozbití dosavadního FF VII kánonu na tisíc kousků se o kvality upraveného příběhu není nutné bát, protože scénář opět obstaral nestor FF tvorby Kazushige Nojima, který stojí mimo jiné za originální hrou či ceněným prequelem FF VII: Crisis Core.
Důležitou součástí příběhu a hry jako takové bude prostředí. Už jsme se mohli pokochat mnohými známými lokalitami. Viděli jsme vojenskou základnu Junon, doupě neřestí Gold Saucer nebo skalní osadu Cosmo Canyon. Všechny lokace vypadají výtečně a naplňují sen mnoha generací fanoušků, kteří si celá léta přáli vidět ikonické středobody světa FF VII v moderní grafice. V hratelnosti a zobrazení světa čeká hráče radikální změna a odklon od předchozí koncepce lineárního prostředí vyznačující se minimální volností. V Rebirth již nebudou hráči uvězněni v jednom městě a trýzněni úzkými koridory, ale otevře se jim mnohem větší paleta možností a průzkumu rozlehlé mapy světa. Rebirth nebude ani zdaleka tak přímočarý jako první část. Producent Yoshinori Kitase hovoří otevřeně o „rozsáhlé mapě světa“ a režisér Naoki Hamaguchi, který nahradil režiséra první části Tetsuya Nomuru, dokonce nahlas operuje s termíny jako „volný průzkum“. Dle odtajněných ukázek víme, že se dočkáme otevřených separátních regionů, které budou pospojovány přechody v podobě klasických dungeonů a měst.
Herní náplň v Rebirth bude bezpochyby omračující. Co také jiného očekávat od hry, která má mít velikost 150 GB a bude na 2 BD. Vývojáři hovoří až o 100 hodinách herního času, se započtením nepovinných questů samozřejmě. Herní linka nabídne nějakých 35—40 hodin, tj. o trochu delší porci než první část. Režisér Hamaguchi se už nechal slyšet, že se dočkáme mnohem většího počtu miniher než v první části. Dokonce uvidíme úplně nové, ať již rytmickou hru na klavír nebo karetní hru s názvem „Queen's Blood“, které bude založena na podobné bázi jako Triple Triad z FF VIII. Velký návrat hlásí též minihra Mog House. Zároveň víme, že bude rozšířena příběhová minihra v Junonu týkající se vojenské přehlídky, kterou jsme zahlédli v minulém traileru. Vývojáři se pořádně vyřádí v zábavním centru Gold Sauceru, kde bude více miniher a herních aktivit, než bylo v původní hře. K dispozici budou opět honičky na motorkách, závody Chocobů nebo zápasy využívající originální polygonové postavy FF VII z roku 1997. Co se týče vedlejších questů, tak je odhaleno, že náš čeká zhruba dvojnásobek toho, co v první části, tj. nějakých 50 questů. Doufejme, že se Japonci vyhnou šablonovitému konceptu úkolů a questy budou zábavnější, než tomu bývá zpravidla u FF her zvykem.
Velmi sympatické je zjištění, že Rebirth nabídne volnost v plnění questů a možnost se kdykoli vrátit do již navštívených lokalit. V otevřených lokacích navíc bude možné využít služeb Chocobů, kteří budou odlišní v každém regionu. To znamená, že někde budou umět šplhat po skalách, jinde částečně létat, či plavat, díky čemuž půjde mimo jiné prozkoumávat ostrovy u pobřeží. Těžko nyní soudit, bude-li remaková trilogie obsahovat pěstování Chocobů v té podobě, jak jí představil originál. Barevné variace Chocobů přístupné už v Rebirth spíše svědčí o opaku. Avšak nechme se překvapit. Jako sympatickou vsuvku lze označit prvek rychlého cestování po světové mapě, kdy se jednotlivé body budou aktivovat poté, co k nim hráče navede mládě Chocoba. Své Opeřence bude navíc možné vybavit různými postroji, brněním a kosmetickými doplňky. Marginálie, ale potěší.
Chocobové nebudou jedinými dopravními prostředky, protože hra nabídne památnou buginu. Jako dopravní prostředek se objeví překvapivě také segway, přičemž je potvrzeno i letadélko Tiny Bronco. Za pozitivní změnu lze považovat drobnou modifikaci soubojového systému. Stále se bude jednat o akční souboje využívající prvky ATB, ale s ohledem na navýšení hratelných postav ze čtyř na sedm se rozhodli vývojáři přidat týmové útoky založené na principu „Synergy“ představeného již v DLC s Yuffie. To umožní zapojit do bitvy ostatní postavy, které nebudou tvořit základní herní trojici. Lze předpokládat, že tento prvek výrazně ovlivní bojovou strategii a při soubojích s bossy půjde zřejmě o klíčový aspekt vedoucí k úspěchu. Jeví se to jako dobrý způsob nenechat sedět na levičce postavy, které si hráč nevybere do své party. Jako úplná novinka bude ve hře možnost vytvářet si léčivé lektvary a plnit specifické úkoly na světové mapě, které se týkají bojových dovedností.
Vizuálně vypadá Rebirth mnohem lépe než první část. Je barevnější, detailnější a plynulejší. Square Enix hru připravoval jako skutečně next-gen titul, který naplno využije výkon PlayStation 5. Vylepšená verze první části v podobě „Final Fantasy VII Remake Intergrade“, která hru v roce 2021 upravila pro další generaci PlayStationu, byla jen malou ochutnávkou toho, co nás čeká. Hra opět poběží na osvědčeném Unreal Engine a nabídne dva režimy zobrazení (Performance a Graphics mode). Dosavadní ukázky a herní pasáže nás zavádějí do otevřeného světa s menšími, či dokonce nulovými nahrávacími časy, kde se podařilo zčásti sjednotit grafický výkon u in-game cutscén a NPC dialogů, které byly u první části právem terčem tvrdé kritiky. Už jen skutečnost, že Rebirth bude na 2 BD, nasvědčuje tomu, že Square Enix se dostatečně přichystal na očekávaný nápor hardwaru PS5, a myslí svá slova o velké a konzistentní hře vskutku vážně.
Navzdory obřímu potenciálu a očekáváním, které Rebirth provázejí prakticky ode dne oznámení, panují jisté obavy a také se již objevila dílčí zklamání. Už teď je jisté, že v Rebirth nebude možné použít uložené pozice z první části, a tak musí hráči začínat znovu se základním vybavením a nižším LV. Slabou náplastí bude možnost využít bonusových Summon Matérií, pokud Váš PS5 při instalaci Rebirth detekuje v konzoli uložené pozice z FF VII ve verzi PS4 či PS5. Hráči s pozicemi ze základní edice odemknou Leviathan Summon Matérii od začátku hry, zatímco hráči s uloženými daty z příběhového DLC s Yuffie (Episode Intermission) získají nadto přístup k Ramuh Summon Matérii. Zvolený přístup chápeme, Square Enix bere Rebirth jako samostatný titul, nikoli druhou část trilogie, ale řadu hráčů tímto zklame. De facto deklaruje, že je jim ukradený postup a úspěchy, kterých hráči dosáhli v minulé části.
Přibývá navíc pochybností, neukousl-li si Square přece jen až příliš velké sousto, protože ponořit se plně do Rebirth bez znalosti první části bude velmi těžké. A sázet na to, že hráči, kteří si zahráli v roce 2020 či někdy v této době první část, budou svolní k velkým investicím peněz a času do trilogie, jejíž konec je ještě hodně vzdálený, zavání arogancí a – řekněme si to otevřeně – i jistou dávkou pohrdání. Teprve příští rok ukáže, jak velká je ochota nových hráčů nastoupit do tohoto rozjetého vlaku mířícího kamsi do mlhavých dálek. A projeví-li fanoušci trpělivost doslova andělskou.
Final Fantasy VII Rebirth vychází 29. února 2024 na PS5 s tříměsíční konzolovou exkluzivitou. Před vydáním náš čeká ještě dlouhá mediální masáž, protože SONY na remakovou trilogii FF VII hodně sází a tuší, že v podobě Rebirth má ve svých rukou další „system seller“.
Rebirth se zatím jeví mnohoslibně, jako vskutku první next-gen FF hra a titul, který může vyždímat z PS5 pořádný kus výkonu. Tvůrci mají svou vlastní vizi FF VII, kterou sice nemusí přijmout každý za svou, ale jelikož napumpovali do Rebirth velké množství prostředků a věnují mu péči ti nejlepší z tvůrců Square Enix, pak není tento kousek příští rok tak úplně bez šance zahýbat s konzolovou scénou. Z tohoto důvodu je Rebirth jednou z nejočekávanějších PS5 exkluzivit, a zároveň projekt, k němuž se toužebně upínají zraky milionů fanoušků série Final Fantasy. Od očekávání k naplnění vede však dlouhá cesta a nikde není psáno, že dojde zdárně svého cíle. V tomto případě by to však mrzelo dvojnásob, protože FF VII Remake z roku 2020 byl vynikajícím titulem, který si zaslouží důstojné pokračování.
Komentáře