Fallout: New Vegas

preview  5
Petr Strecker, 21. 2. 2010 19:29
Neštěstí v lásce, štěstí ve hře. Kdo má ale štěstí ve hře, díky dostatečným prostředkům může mít ve finále i štěstí v lásce. To je čistá hypotéza, byl bych velice nerad, kdyby mě chorobní romantici brali za slova, že láska je věčná a bla bla bla... Ve světě Falloutu platí minimum pravidel, o to je jejich porušování fatálnější, s obrovským dopadem na všechny ve vašem okolí. Nemusíme dále zastírat, že jsme (respektive jsem) velikým fanouškem hry, o čemž jste se mohli přesvědčit i v našem Falloutovském týdnu, kdy jsme z vás vymačkali i poslední kapku rozpadlých jader. Studio Obsidian převzalo původní kostru třetího Falloutu, na němž staví novou pecku, Fallout: New Vegas. Máme se bát, nebo si máme nepřirozeně rychle mnout dolní tělesné partie? Pravděpodobně to druhé. Pojďme se na chvilku projít rozpálenou pouští, kde jsou prach a škorpióni o velikosti dobře živeného dítěte tím nejmenším nebezpečím. Jo a žetony zatím nechte doma.

Jak nebezpečné v dnešní době může být vytvoření hry, která je technicky téměř totožná s předchůdcem, akorát obohacená novým obsahem? V případě většiny dnešních her by platilo pro mnoho vývojářů pravidlo jig-ai (japonská rituální sebevražda), ale zrovna třetí Fallout je téměř opakem. Fallout: New Vegas se může na první pohled tvářit jako nenápadný spin-off, jež by se měl krčit ve stínu svého většího bratra. Naopak! Sám Obsidian přiznává, že FNV je spíše přímé pokračování, postavené na samotných základech předchůdce. Až na technické nedostatky (zamrzání, klesání frameratu a fatální chyby byly a stále jsou výsadou třetího Fallout) můžeme směle tvrdit, že by nějaké závažnější změny herních mechanismů mohly hře akorát ublížit. Pod to se myslím podepíše velká většina fandů hry, kterým udělala tato zpráva radost stejně jako mě. Bojový systém tedy zůstává, VATSu si opět užijeme dosyta.

Příběh začíná vcelku nenápadně. Jako obyčejný poštovní poslíček ráno vyfasujete balík, který byste měli pokud možno v pořádku dopravit do Las Vegas. Ejhle, cesta jako každá jiná se mění, stejně jako povrch kůže na vaší hlavě, která je náhle lehce poškrábaná několika kulkami z pistole. Jednoduše řečeno, někdo chtěl záhadný balíček a nebál se vás odpravit na místě. Něco jako Kill Bill s tím rozdílem, že vám nevzali dítě, ale čest. A to je horší! Tak jako tak vás pachatel vyhodil kdesi uprostřed pouště Mojave s poslední špetkou naděje na přežití. Ve světě ale stále existuje dobro a vás se tak zhostí jeden velice příjemný chlapík, který vás dá dohromady, poskytne vám nocleh a ještě vás vybaví na cestu. Ještě předtím vás ale objeví ukecaný robot Victor, který ale není vaší záchranou tak šťastný jak by být měl. Po samotném probuzení tak zjišťujete, že se nacházíte v malém těžebním městečku Goodsprings v Nevadě. To znamená, že jste zničení, naštvaní a naprosto bezradní. Jelikož je místní doktor s fešným plnovousem sympaťák, poskytne vám zbraň a uniformu Vaultu, ze kterého pravděpodobně sám pochází. Změna prostředí je patrná na první pohled – zatímco byl Washington zdevastován samotným výbuchem bomb, Vegas na tom není ani zdaleka tak hrozně. Kam se podíváte, naleznete širé pláně plné menších keříků a adaptovaných stromů, zatímco do vás pere fotony rozpálené slunce uprostřed modré oblohy. Počkat! Vážně modré oblohy?! Ano, sotva jsme si zvykli na radiací řezané nebe, tentokrát se dočkáme i krásného modrého vzhledu. Který je ostatně stále vzácnější i v realitě.

Posléze následuje klasická procedura výroby vašeho herního avatara. Samozřejmostí je volba vzhledu, která je prozatím téměř totožná se třetím dílem – tedy výběr vlasů, vousů (to by to tak hrálo, aby hráč nemohl vypadat jako vypelichaný kojot v takto drsném kraji) a hlavních rysů obličeje. Novinkou je také možnost výběru věku, která samozřejmě s posunem doprava přidá několik vrásek a šedých vlasů. Posléze následuje povinná psychiatrická prohlídka včetně testu Rorschach, který určí vaše základní rozdělení bodů do několika existujících skillů. Tato věc funguje prakticky úplně stejně jako test zvaný GOAT v předešlém titulu. Pokud vás hra odhadne špatně, tak si lze manuálně nadefinovat veškeré dovednosti, což by mělo vyústit pokud možno v co největší psychickou ejakulaci. Nyní už zbývají jenom tzv. SPECIAL atributy, které ovlivňují všechny skilly a komplexnost vaší postavy. Ty si lze upravovat v originálním automatu zvaném Vit-o-matic Vigor Tester, jehož ovládací páka vypadá vskutku kýčovitě. Nyní mají všechny jednotlivé body, jak u skillů, tak SPECIAL atributů i svůj vlastní popis, tudíž jeden bod výdrže je označen jako Basically Dead (Prakticky Mrtvý), zatímco plný počet charismatu jako Cult Leader (Vůdce Skupiny). U skillů vývojáři demonstrovali postup od jedné až po desítku na síle takto – Wet Noodle (Mokrá Nudle), Beached Jellyfish (Vyplavená Medůza), Doughy Baby (Nedorostlé Dítě), Lightweight (Lehká Váha), Average Joe (Obyčejný Honza), Barrel Chested (Nateklá Hruď), Beach Bully (Plážový Rváč), Circus Strongman (Cirkusový Silák), Doomsday Pecs (Zkázonosič) a na konec Hercules’s Bigger Cousin (Herkulův Větší Bratranec). Jak sami vidíte, nic moc se nezměnilo, ale i takovýto detail dokáže potěšit, přičemž každý ze skillů bude mít vlastní popis a svým způsobem bude originální.

Od doktora Mitchella tak obdržíte základní výbavu, včetně veledůležitého PipBoye, který je základem všeho, pro přežití v nehostinné pustině. Hlavní příběhovou linku pro vás tedy tvoří hledání pachatele, který stojí za vaší skoro-vraždou a také vypátrání obsahu záhadného balíčku, o který měl někdo očividně převeliký zájem. Mimo to na vás ale čeká obrovská spousta jiných úkolů, které prostě stojí za hřích a zejména za váš čas. Po drsném probuzení a průzkumu městečka Goodsprings narážíte na místní šerifku, Sunny Smiles, jež pro vás má hned několik úkolů. Buďto se můžete vydat na lov starých známých přerostlých ještěrek, které plní úlohu krtkokrys z předešlého dílu, nebo si můžete vyšlápnout na místní gang, který hledá jednoho člověka a neváhá při každé návštěvě obrátit město vzhůru nohama. Jelikož je Sunny bezradná, vy jí nabídnete pomocný úd a rozhodně nebudete litovat. Mise, v níž se postaráte o vymýcení gangu zvaného Powder Gangers, se také můžete naučit bojovat, jelikož mise funguje právě jako bojový tutoriál. Pokud jste hráli předchozí díl, bojový systém vám nebude dělat starosti, jelikož je téměř totožný. Novinkou je ale používání speciálních úderů u zbraní sloužících k osobní konfrontaci. U upravené golfové hole vývojáři například představili její speciální útok zvaný Fore!, se kterým lze nepříteli uštědřit brutálně štípavou ránu do mezinohy. Každá zbraň na blízko, bude mít tedy svůj originální útok, který lze spustit pouze ve zpomaleném režimu VATS, po stisknutí speciálního tlačítka.

V dnešní době by lidé neustále něco vylepšovali, na což museli myslet i v Obsidianu. Většina zbraní půjde nějakým způsobem vylepšit u vašeho místního dodavatele zbraní a co je ještě lepší, že se nebudete muset nad ničím rozmýšlet, jelikož jednotlivé úpravy budou mít pouze pozitivní účinky. To znamená, že pokud si chcete nainstalovat tlumič, nemusíte se obávat snížení dostřelu a tak podobně. Jediná změna nastane u výměny zásobníku za větší, kdy nabíjení potrvá o něco déle, ale bude rozhodně méně frekventované. Na několika záběrech jsme si mohli všimnout i zbraně, extrémně se podobající pušce M16. Zdali se dočkáme pouze nelicencovaných kopií, nebo i reálných zbraní je zatím ve hvězdách, spíše bychom ale počítali s první variantou. Ve výsledku je to ale úplně jedno – stejně jako náboj spadne na zem, i končetiny nepřátel podstoupí drastický cash test, jelikož brutalita není světu Falloutu vůbec cizí. A je to jenom dobře. Dva krvácejí, my nepřestáváme střílet.

Výraznou změnou prošel i systém konverzací a celkově karmy. Určitě si pamatujete, že Fallout 3 nabídl odpovědi a akce závislé na třech základních typech karmy – dobrá, neutrální a zlá. Tentokrát už se budou názory lidí na vás měnit i v závislosti na vašem počínaní, názorech, či přívětivosti k jednotlivým frakcím. Jakmile se tedy přidáte k otrokářům, můžete očekávat rapidní pokles konverzací s obyčejnými obyvateli New Vegas. Naopak, pokud zachráníte městečko od otravného gangu Powder Gangers, zdejší nálada velice rychle stoupne o něco výše a z vás se stane menší polobůh, tedy skorobůh. Daleko frekventovanější budou i dialogové možnosti, závislé na určitém skillu. Jako příklad nám byl dán rozhovor s prodejcem zbraní v městečku Goodsprings. Vy chcete koupit dynamit, ovšem za normálních okolností by vás donutil prodejce tvrdě platit a ještě se ponižovat. Pokud máte ale vysoký skill Explosives (výbušniny), tak před ním můžete začít mluvit jako ostřílený pyrotechnik, kdy ze sebe na půl huby vypustíte něco o odbouchnutí desítky měst, čímž ho jednoduše okouzlíte a donutíte ho nacpat vám plnou náruč dynamitu. Další příklad je možná daleko lepší – uprostřed pouště narazíte na vysoce položenou rádiovou stanici, kterou řídí sympatický ghoul jménem Raul, jehož slova jsou v poušti něco jako boží promluva. Co se nestane, celou stanici obsadí několik super mutantů (které moc dobře známe z Falloutu 3), kteří Raula drží jako rukojmího. Mezi všemi těmi tupými stvořeními, na kterých se velice rádi rozcvičíte, je i několik chytrých supermutantů, kteří jsou schopni přemýšlet a rozhodovat se ne na základě lidských pudů, ale reálným vyhodnocením situace. To je případ velitelky supermutantů – Tabithy, která na hlavě nosí fešnou paruku. Za normálních okolností byste mohli stanici vzít útokem a smést všechno zelené a radioaktivní z povrchu falloutovského. My chytří ale rádi zvolíme metodu hadího jazyku a pomocí hlubokých a obtížných konverzačních možností jí přinutíme k tomu, aby sama odtáhla se svojí smečkou, nebo na ně dokonce sama zaútočila. K tomu všemu vám stačí prohození několika lichotek a možná i lechtivých nabídek. Samozřejmě pouze v případě, jste-li mutantofil. Přesně toto jsou věci, které dělají z Falloutu naprosto jedinečný titul, kde lze plnit všemožné úkoly hned několika způsoby a také se dočkat hned několika odlišných reakcí a odměn. Vývojáři zmínili i fakt, že hra bude mít hned několik zakončení, které se budou samozřejmě odvíjet od vašeho počínání.

Unikátní jsou i supermutanti druhé generace připomínající chameleony s psychiatry vykecanou dírou do hlavy. Nightkin – jak jejich název praví - jsou tvorové s modrou pletí (spíše kůrkou v jejich případě), kteří trpí těžkou schizofrenií díky neustálému používání Stealth Boye, tedy zneviditelňování. Nevýhoda? Útočí rychle, znenadání a většinou na blízko. Ještě větší nevýhoda? Že je možné je zaměřit v režimu VATS pouze když jsou viditelní a to se stává jen vteřinu předtím, než dostanete po hlavě dřevěným prknem, či jinou, neméně příjemnou záležitostí. Pokud jste mysleli, že se Predátorů zbavíte, raději nemyslete. Vcelku vypečenou zbraní je i Grenade Machinegun, jenž metá granáty stejnou rychlostí, jako vy reagujete na aktuální text. Stále slintáte málo? Bohužel, zbytek informací ohledně vybavení až později. Ale málem bychom zapomněli. Střelné zbraně budou mít tentokrát i zpětnou vazbu. Tzn. zatímco po výstřelu pistolky lehce škubnete rukou, brokovnice vás bez problémů posadí na prdel.

Pro příznivce klubů - opět se ve hře setkáme s Bratrstvem Oceli, které ale v případě Fallout: New Vegas hraje až druhotnou roli. Ve hře spolu soupeří dvě majoritní frakce, které jsou jak jinak než zapojeny v samozvané vládě. První z nich, New California Republic (Arnolda ve hře bohužel neuvidíte – Obsidiani pravděpodobně neobdrželi licenci na svaly o velikosti fotbalových míčů), se pyšní nejpočetnější armádou, která se chce neustále rozpínat směrem na východ. Frakce je zformována z přeživších Vaultu 15, přičemž se opravdu podobá předválečné podobě Spojených Států Amerických – obsahuje hned několik politických velikánů včetně prezidenta a viceprezidenta. Caesar’s Legion je masa otrokářů z východu, kteří se inspirují právě starověkým Řeckem, čemuž odpovídá i jejich styl oblékání. Právě oni se nejvíce střetávají s NCR jednotkami. Výhodou je, že se můžete přidat k oběma. Jak se budou lišit jednotlivé následky, prozatím bohužel nevíme.

Pro naprosté fajnšmekry, masochisty a sebedestruktory zapíchávající si párátka do uší tu máme malou specialitku. Respektive oni mají a my se máme. Pokud jste natolik vytvrdlí, že vás netrápí ani radiace, ani nepřátelé ba ani hlad, ve hře si budete moci kdykoliv zapnout nový režim, zvaný Hardcore Mode. V něm se můžete těšit zejména na změny, zasahující do vašeho zdraví. Stimpaky už tedy nebudou léčit vaše poškozené končetiny a jeho účinky také nebudou okamžité. Jakmile si píchnete, tak budete muset počkat nějakou dobu, než začne chemie účinkovat a poté se bude váš život pozvolna doplňovat. Pozor budete také muset dávat na stav vody ve vašem těle. Při toulkách pouští se tedy může velice snadno stát, že budete dehydrovaní a tak bude potřeba doplnit tekutiny, s čímž se v normálním režimu až tak nepočítá. A dokonce i samotné náboje budou něco vážit, takže budete muset dávat pozor, co všechno v batohu ponesete, abyste nedopadli jako skautíci na výletě. Finální výčet změn bude pravděpodobně ještě větší, na ten si ale ještě budeme muset nějakou dobu počkat.

No řekněte sami, nevypadá Fallout: New Vegas lahodně? Vy, kteří jste si oblíbili třetí díl stejně jako já, budete pravděpodobně chrochtat blahem. Vy ostatní byste měli pokud možno zapřemýšlet nad tímto samozvaným pokračováním. Jediné čeho se můžeme obávat, je stejně tragické zpracování, ale doufejme, že zrovna Obsidiani v tomto ohledu neselžou. Byli bychom velice neradi. I tak ale na plná ústa říkáme: TĚŠÍME SE!

Fallout New Vegas

ps3x360
Bethesda Softworks, Obsidian Entertainment
Datum vydání hry:
19. 10. 2010
KARTA HRY
9/10

Komentáře