F1 2009
Motory McLarenu už sice samovolně nevzplanou, jako tomu bylo ještě v nedávné minulosti, ale právě nové změny v organizaci závodních týmů jsou jedním z největších lákadel F1 her. Jak již bylo řečeno, Codemasters, kteří se chopili práv, jenž Sony ztratila, chtějí vydat hru nezávisle ještě v tomto roce jako takový malý předvoj velkému třesku a burácení motorů v roce příštím, avšak hra nijak neutrpí na svých kvalitách. PSP a Wii verze budou dotažené stejně jako pro PS3 a Xbox 360, které ovšem vyžadují daleko více času, a nejen kvůli nutnosti dokonalého zmapování tras. Sumo Digital, studio, které se živí pracemi právě na těchto dvou verzích, chce do hry dokonce zakomponovat osekanou verzi EGO enginu, který se objeví na budoucích titulech, což dokazuje snahu vývojářů podpořit platformy ne tolik oblíbené pro vývoj závodních her. Na výběr bude mít hráč z celkem dvaceti monopostů a bude se moci projet na dvacítce oficiálních tratí, včetně prozatím nedokončené Abu Dhabi, která by se měla ve své finální podobě objevit v plné verzi. I tolik opěvovaný systém KERS si najde cestu do hry, což značně mění závodní strategii každého hráče, jelikož můžete díky brždění střádat kinetickou energii, kterou lze následně využít jako jednorázový boost, trvající maximálně šest vteřin.
Celá hra se soustředí na co nejlepší přenesení poznatků ze světa F1 do virtuální podoby, čímž jsou myšleny hlavně typické závodní víkendy plné mas lidí, zahřívacích kol, náhlé změny teplot a počasí, včetně nehod a domlouvání strategií závodních stájí. Počasí bude kompletně proměnlivé, tudíž se může prosluněný závod změnit v deštné peklo nemálo podobné tomu ve Vietnamu prakticky během vteřiny. Místo jásotu pořadatelů a komentátorů budete poslouchat naříkání na vaše jezdecké schopnosti ze strany mechaniků a týmových kolegů. K dispozici bude několik týmových strategií, kterými se budete řídit jednak vy, a jednak váš kolega, čímž se myslí zejména různé blokování ostatních jezdců a zastávky v boxech na doplnění paliva a obnovení pitného režimu.
Pokud pravidelně sledujete víkendové události točící se kolem formulí, pravděpodobně jste si všimli, jak odlišné osobnosti se v tomto sportu nacházejí, což se Sumo Digital snaží zachytit co možná nejlépe a přenést do hry tak, aby mezi každou stájí, jezdcem a monopostem byl alespoň minimální rozdíl, jenž se pozná v kariérních režimech. Nebude tedy problém zachytit jezdce drápajícího se z písku kolem tratí, nebo zběsile brzdícího závodníka, který čelí bariérám v zatáčce. Chyby budou ostatní dělat i při kvalifikacích, které tvoří část úspěchu. Nutno dodat, že podstatnou část úspěchu. Možná si od začátku říkáte, že takováto hra ani nemůže být brána vážně, ale co řeknete na 80ti kolový závod? Někdo se s nadšením vrhne po konzoli / ovladači a jiný uteče s brekem, do čehož bude volat mámu. Ano je to tak, hra je připravená i na zaryté motoristické hardcore hráče. Kdo chce, klidně si může zapnout armádu elektronických pomocníků, jiný si zase užije náročnou práci s monopostem snažícím se najít alespoň zbytky přilnavosti na mokré vozovce. Systém zvaný Fair Race bude v každém závodě analyzovat váš jezdecký styl a tomu přizpůsobovat dynamicky obtížnost. Hru si tedy užije celá rodina, nevyjímaje fandící babičky.
Režim více hráčů je nutností, na Wii si ho užijete až ve čtyřech hráčích ne jedné obrazovce, PSP vám umožní hrát přes add-hoc. Kariérní režim, který pokryje celé tři roky závodění, bude ale důležitý pro vámi vytvořeného závodníka. Bude možné si tedy vychutnat poražení Hamiltona, nebo vystrčení Kimiho z dráhy pod vaším osobním jménem. Ač na první pohled F1 2009 nepůsobí na Wii a PSP jako plnohodnotný díl, ve svém nitru působí daleko dospěleji, než jsme byli doposud zvyklí u předchozích F1 titulů. Rozhodně je se nač těšit, ta pravá mela ale přijde až v budoucím roce.
Komentáře