Evolve
Kooperativní revoluce
Když se podíváme na historii studia Turtle Rock, zjistíme, že nově oznámená hra Evolve je vlastně jen přirozeným vývojem a plynule navazuje na odkaz předchozích her. Vše začalo akční hrou Counter-Strike, modifikací pro první Half-life, ze které se stal naprostý fenomén, který v jednu chvíli hrál každý. Následně jsme tu měli zombie kooperativní záležitost Left 4 Dead, no a Evolve v kooperativních hrátkách pokračuje, jen je podle všeho posouvá na úplně novou úroveň. Revoluční? Těžko říci, ale minimálně velká evoluce tu cítit je.
Pokud nejste úplně s Evolve seznámeni a viděli jste jen pár obrázků, může se jevit jako prostá akční záležitost, ale tomu tak rozhodně není. Hlavním stavebním kamenem tu bude hlavně kooperace se třemi dalšími hráči, která bude probíhat v klasickém first-person pohledu. To ale není vše. Do každé hry se vždy připojí i jeden hráč, který bude ovládat jedno obrovské monstrum ve třetí osobě. Hry tak nebudou probíhat jen stylem čtyři živí hráči proti umělé inteligenci, kterou se myslí roztomilá zvířátka zmíněná výše, ale čtyři hráči proti umělé inteligenci a jednomu obrovskému tvoru, kterého ovládá další hráč. Takový model jsme tu zatím neměli, ale redaktoři magazínu Game Informer píší, že z několika kol byla hra velmi zábavná, nemohli se od hraní odtrhnout, a neustále mohli zkouše jinačí postupy, protože tím, jak je i monstrum ovládáno živým hráčem, hra není nikdy stejná. Zde zřejmě vývojáři dali hodně na zpětnou vazbu, protože ačkoliv střílení zombií v Left 4 Dead bylo fajn, i během opakovaného hraní, bylo většinou stejné. To by v Evolve hrozit nemělo, i třeba díky rozmanitým a obrovským lokacím, které nabízejí spoustu prostoru pro taktiku, ať už pro jednu nebo druhou stranu. Pokud dáme na Game Informer, většina her vždy trvá deset nebo patnáct minut, čas většinou záleží na spoustě okolností, které během hraní nastanou.
Jako u Left 4 Dead bude možné Evolve hrát s umělou inteligencí, navíc má být přítomen příběhový režim, o něm ale zatím vývojáři mlčí, což je logické. Hra hlavně staví na kooperaci. Pokud jste viděli třeba film Avatar, asi vás příběh moc nepřekvapí, alespoň pokud dáme na dostupné informace. Vše se má tak, že se začnou obydlovat planety ve vesmíru, přičemž hladkému zabírání planet mají dopomoci lovci, kteří cestují z planety na planetu a starají se o pořádek. Tím se myslí hlavně likvidace neposlušné fauny, která nemá zrovna radost, že se tu potulují nějací cizáčci, mající zlé úmysly, kterými se myslí to, že si vše přivlastňují.
Evolve se bude odehrávat na planetě Shear, na které jsou spíše velké džungle a nejrůznější nehostinné pralesy. V prostředí, které během hraní máme navštívit, se potulují různé druhy zvířat s vlastní umělou inteligencí. Ačkoliv normální zvířecí obyvatelé na to nevypadají, nejsou zase tak neškodní, na druhou stranu ani nejsou tolik agresivní, jako zombie v Left 4 Dead. Sama zdejší fauna se může stát pro lovce hodně nebezpečnou, protože některá zvířata také rostou do velkých velikostí, některá jsou dokonce ještě větší, jak naháněné monstrum, o němž se ještě zmíníme níže, a nemají zrovna radost, když se lovci potulují poblíž, a ještě méně jsou rádi, když si je lovci spletou se svým hlavním protivníkem. Představeno bylo zatím několik živočichů, ale je jasné, že ve výsledku jich bude daleko více. Wildlife je silný, ale není moc agresivní. Trap Jaws připomíná psího dinosaura a je nebezpečný ve skupinkách. Spotters pak křičí, když se k nim přiblížíte, čímž dokážou upozornit ostatní. Carnivorous Plants jsou masožravé rostliny. Pokud lovce chytí, bude potřebovat pomoc kolegů. Sám nemá šanci se ze sevření dostat. Další zajímavá zvířata mají vývojáři odhalit v následujících týdnech.
Ve čtyřech se to lépe táhne
Při odhalení hry Evolve vývojáři oznámili, že v ní budou hned čtyři lovci, za které bude možné hrát. Každý navíc charakterizuje jednu ze čtyř tříd, takže se hodí na trochu jiný styl hraní. Pojďme si lovce trochu blíže představit. První lovec, který se bude asi hodit pro začátečníky a hráče, kteří vyznávají akčnější styl hraní, je Markov, který je třídou assault, takže je spíše bojovníkem, který rád popadne do rukou lightning gun, brokovnice střílející blesky, nebo klasickou útočnou pušku, a vyříká si to se všemi nepřáteli přímo, bez nějakých vedlejších serepetiček. Také bude mít více života a velký štít, aby v boji více vydržel, a mohl třeba pokládat i miny pro velká zvířata, obývající planetu Sheara.
Druhým lovcem je Griffin, který je třídou trapper. Jeho úlohou je hlavně stopovat obří bestii, na kterou má i neustále při sobě velkou harpunu, která ale hodně připomíná raketomet, a i se dost podobně chová. Umí i nastražovat speciální hroty, které následně lovcům značí na mapě polohu Goliatha, když se k nim přiblíží. Pro boj má rovněž samopal na střední vzdálenost, umí ovšem i vytvořit speciální pole, z něhož nepřátelé nemohou uniknout a stávají se pro lovce snadným cílem. Toto pole ovšem může sloužit i k ochraně, protože nepřátelé rovněž do něj neproniknou, pokud se nacházejí mimo. Pole samozřejmě slouží především pro klasickou faunu, která se nachází v úrovních, protože velký Goliath si s ním poradí. Na druhou stranu, pokud je ještě v první fázi a je malý, i on se může snadno chytit. Je tak jasné, že je Griffin spíše jakousi podpůrnou jednotkou, moc se nezapojující do bitev, na ty je tu hlavně Markov a ostatní, ale díky své harpuně a dalším věcičkám dokáže kolikrát hodně ovlivnit probíhající střet.
Jako třetí do party bude v Evolve další postarší bojovník, který se jmenuje Hank. Ten má za úkol podporovat ostatní členy na bojišti, ne léčením, ale další technikou. Jako hlavní zbraň slouží štít, kterým dokáže obalit spojence, ale jen jednou za několik vteřin, takže není možné ho využívat neomezeně. Mezi jeho další vlastnosti patří velký laserový nůž, kterým dokáže usekávat maso z nebohého monstra, případně může využívat kanón s velkou silou. Také může učinit tým na chvilku neviditelný, což je dobré především ve chvíli, když se budete snažit hrát stealth způsobem. Takovou specialitou je pak možnost přivolat plošné bombardování z oběžné dráhy, kterému podlehne téměř vše.
Jako poslední a jistě nepostradatelný člen týmu je dívka Val, která je třídou Medic. Do přestřelek s obrovskou potvorou se moc nehodí, ale využijete ji především pro léčení ostatních kolegů na bojišti, což je umožněno zbraní Medgun. Ta vystřeluje paprsek, takže je možné léčit i na dálku. Když budete hrát za monstrum, možná bude lepší, pokud zaměříte svůj zrak na Medika, protože bez něj bude tým najednou o dost zranitelnější. Pochopitelně i v boji se Val uplatní, protože má velkou odstřelovací pušku, kterou může udělat velké monstrum zranitelnější, navíc má i sedativa, která ho zpomalí, což je samozřejmě kolikrát hodně důležité, zvláště v momentech, když už bude potvora hodně velká. Sedativa navíc mohou působit společně s Griffinovou harpunou, která rovněž Goliatha zpomaluje, takže bude ještě pomalejší a daleko zranitelnější.
To bychom měli jednotlivé třídy, jejichž vzájemná spolupráce bude hodně důležitá. Úkolem lovců bude vždy porazit obrovskou potvoru, a je jedno, jak k tomuto ohavnému činu dojdou. Protože protivník bude v pozdějších fázích obrovský a občas se do střetů připlete i další zvěř, budou mít lovci neomezenou munici. Jen občas bude nutné počkat, aby se zbraním dobila speciální energie. I když lovci budou spolu spolupracovat, asi se smrti nevyhnou. Pokud některý lovec je zabit, musí na oživení čekat 2 minuty, pak bude na bojiště znovu dopraven pomocí výsadkové lodi. To není zase tak velký problém, tedy v případě, pokud po ty dvě minuty přežijí ostatní lovci v týmu. Když jsou zabiti, je prostě konec a monstrum danou hru vyhrálo. „Jeden zápas jsem byl nucen přežít po dobu dvou minut na zcela cizí planetě, dokud výsadková loď nevysadila mé zpět mé mrtvé kolegy. Čas jsem trávil schovaný v kapradí, poslouchal zvuky a modlil se, aby monstrum bylo na opačné straně mapy,“ píše redaktor Game Informeru, aby popsal, jak se občas může hra změnit.
Aby vývojáři více motivovali hráče k neustálému hraní, bude možné si odemykat nejrůznější perky, které pomůžou následně v boji, stejně jako některé další bonusy, o kterých zatím vývojáři mlčí. Ve hře tam bude fungovat neustálé zlepšování se, a odemykání nových možností, jako je to u klasických multiplayerových her, což je jistě v pořádku. K lovcům ještě dodáme, že všichni budou moci využívat podle potřeby jetpacky. S ním se dostanou do vyšších míst, budou moci skákat na budovy a tak dále. On pohyb lovců je údajně daleko rychlejší, jak v jiných akčních hrách, a jetpacky tomu ještě více pomáhají. Zde hra trochu připomíná pohybem oznámený Titanfall. Navíc když rychle zmáčknete tlačítko pro skok, postava rychle uskočí před útokem nepřítele, takže si může ušetřit hodně života. Uhýbání bude docela důležité, protože jak říkají redaktoři Game Informeru, nepřítel není další voják s pistolí, kterého byste jednoduše sejmuli, ale obrovské monstrum, jehož útoky mají velkou sílu.
Pán džungle Goliath
Zatím jsme jen nakousli, že je možné hrát i za obrovské monstrum. Tedy monstrum, abychom to uvedli na pravou míru, monster bude daleko více, navíc podle informací bude možné si je různě přizpůsobit k obrazu svému pomocí skinů. Zatím bylo představeno jedno, to, kterému se říká Goliath. „Jsem natěšený na to vidět, jaká další monstra budou ve hře. Každé monstrum totiž má mít svůj styl hraní a jedinečné schopnosti, navíc lovci vždy na sundání monstra budou muset používat odlišné strategie. Vše zní jako noční můra pro vývojáře, hlavně vybalancování hry, ale to co jsme hráli, byla hodně velká legrace,“ dodávají redaktoři Game Informeru.
Na začátku je oznámený Goliath menší, moc nepřipomíná obávaného tvora, krále zdejší džungle. Aby vyrostl, a měl následně proti lovcům šanci, bude muset požírat nejrůznější zvířata s umělou inteligencí, která mu vlezou do cesty. Jen tak vyroste do obávané velikosti. S růstem navíc získává i další schopnosti. Na začátku bude umět potvora jen základní schopnosti jako údery pro boj, případně bude umět i skákat nebo lézt po stěnách. Když později vyroste, odemknou se mu speciality pro boj, mezi které patří třeba Charge Attack (rozeběhnutí se a porazení všeho v cestě), Leap Attack (skok a následné tvrdé dopadnutí a vytvoření tlakové vlny), Rock Throw (házení kamenů) a Flame Breath (chrlení ohně). Těmito útoky už dokáže solidně lovcům zatopit. Pokud budete hrát za Goliatha, bude vždy několik možností, jak dané kolo ovládnout. Bude možné jen žrát a dorůst do finální fáze, ve které pak bude nutné splnit několik specifických úkolů. Ty se budou vždy lišit podle dané lokace. Druhou možností je jednoduše lovce zabít ve dvou minutách, aby se nemohli respawnout.
Po všech těch informacích je jasné, že Evolve se jistě stane jednou z nejočekávanějších her letošního roku. Vývojáři ze studia Turtle Rock mají dostatek zkušeností na to, aby nás i potřetí dostali skvěle hratelnou multiplayerovou akcí, kterou navíc oživí spoustou doposud neviděných novinek. Jestli to bude ona revoluce, na kterou čekáme, těžko zatím říci, ale pokud se vše povede, půjde zcela jistě přinejmenším o pořádnou evoluci.
Komentáře