Dragon Age: Inquisition

preview  4
Martin Šmíd, 14. 8. 2013 13:30
Studio Bioware jistě překvapilo všechny fanoušky RPG prvním dílem vynikajícího Dragon Age, který tak trochu navázal na klenoty žánru jako Baldur's Gate 2, Icewind Dále nebo Neverwinter Nights. Úspěch si pochopitelně žádal pokračování, které ovšem bylo v mnoha věcech uspěchané a šlo spíše lineární akční cestou, s níž fanoušci prvního dílu rozhodně spokojeni být nemohli. Vývojáři si jsou tohoto vědomi, a proto se pokusí u fanoušků spravit reparát se třetím dílem Dragon Age: Inquisition.

I když je Dragon Age: Inquisition už třetím dílem, na předchozí nijak nenavazuje, i proto se vývojáři rozhodli, že vyndají z názvu populární číslovku. Neznamená to ale, že bychom se nevrátili do dobře známého světa, vše se pořád odehrává ve stejném univerzu, které jsme si v předchozích letech zamilovali. A vrátíme se do něj zrovna v čase, kdy celý kontinent Thedas je zmítán chaosem, a vůbec nepřipomíná idylické svět, kde by chtěl každý žít. Chaos navíc propukl jen deset let od útoku Darkspawnů v království Ferelden, které se nachází v jihovýchodní části kontinentu Thedas. Situace v celém Thedas je dost nepřehledná, protože vyznavači Chantry, tedy alespoň někteří, jsou ve válce s mágy, přičemž frakce Seekers of the Truth či Templáři se odtrhly, a mají svoje vlastní cíle. Netrvá ale moc dlouho a do celého sporu se zapojí i Orlais, jeden z nejmocnějších národů v Thedas. Aby toho nebylo málo, vytvoří se brána do jiného světa Fade, z něhož začnou do Thedas vstupovat nejrůznější démoni, kteří mají svůj vlastní smysl pro pořádek. Může být vůbec lepší načasování na to popadnout meč, luk nebo kouzelnickou hůlku a dát se do boje?

Fanoušky prvního dílu Dragon Age určitě potěší fakt, že opět bude možné si na začátku vytvořit vlastní postavu. Na výběr bude z několika ras, přičemž vývojáři zatím odhalili pouze tři – trpaslík, člověk a elf. Určitě k nim přibudou i další, ale ty si zatím vývojáři nechávají jen pro sebe, alespoň nebude v následujících měsících nouze o překvapení. Když si vyberete rasu, budete moci pochopitelně nastavit pohlaví, výšku, vzhled nebo třídu jako válečník (ten umí svým řetězem přitáhnout nepřítele k sobě, aby ho mohl dodělat), mág nebo zloděj či tulák, takže možností tu bude opravdu hodně. Dokonce vývojáři zmiňují, že vaše vytvořená postava má být plně dabovaná, přičemž hlas by měl být rovněž možný nastavit. Vytvoření postavy má samozřejmě vliv i na svět, v němž se budete pohybovat, tedy přesněji vybraná rasa, za kterou budete hrát. Ne všichni v Thedas mají rádi třeba elfy, po kterých dost tvrdě jdou, když se ale dostane elf do lesa ke svému druhu, může čekat pohostinství a další výhody, které od elfů třeba trpaslík čekat nemůže.

Podle třídy, kterou si vyberete, se pochopitelně bude lišit i styl boje a schopností. Každá třída má mít svůj vlastní strom dovedností s unikátními položkami. Co se týče samotného boje, vývojáři se vracejí spíše k taktickému pojetí z prvního dílu, už by hra neměla připomínat klasickou řežbu stylu God of War, jako tomu bylo u dílu druhého. Souboje tedy budou o něco pomalejší, aby byl čas zvážit každou akci, protože i na jedné jediné chybě nebo dobře načasovaném útoku bude záležet. Nepřátelé z řad démonů, trolů, trpaslíků, skřetů, draků nebo lidožroutů navíc nemají být jen naskriptováni na jednotlivé boje, ale mají se chovat inteligentně a dost nepředvídatelně, přičemž budou reagovat na nastalou situaci i třeba své zdraví. Samozřejmostí je i jejich vzájemná spolupráce, čímž vám budou moci značně znepříjemnit danou bitvu.

Hlavní hrdina během hry pochopitelně nebude chodit sám, do jeho party se bude moci připojit třeba čarodějka Vivienne, případně Varric a Cassandra z Dragon Age 2. Mezi členy vaší družiny se bude možné libovolně přepínat, a tím jim tak dávat příkazy během boje. V novém Dragon Age se objeví i Morrigan, která bude mít docela velkou roli, ale jak vývojáři zdůraznili, nepůjde o hratelnou postavu. Zajímavostí je, že svoji skupinku si budete moci i různě upravovat, dávat jí lepší zbraně, brnění s nejrůznějšími malými detaily, případně další předměty, které se budou hodit při cestování Thedas. Brnění a zbraně budete nacházet na bojištích z padlých protivníků, můžete ale i vše nakoupit u obchodníků, případně si vše vyrobit sami z nalezených materiálů. Ona výroba vlastních zbraní a dalších předmětů má být zde daleko propracovanější a zábavnější, takže se rozhodně bude vyplácet hledat různé materiály k jejich vytvoření.

Ať už si vyberete na začátku jakoukoliv rasu, budete hrát za vůdce Inkvizice. Možná se ptáte, co je ona Inkvizice. Jde o tajnou organizaci, která moc na politiku nedá, ale spíše hlásí, co může nastat, když budou lidé zbabělí. Inkvizice jako taková na začátku moc moci nemá, vlastně jste jediný přeživší, ale jak budete cestovat po světě, sbírat různé předměty a bojovat s monstry, moc budete upevňovat a zvětšovat ji, ale na druhou stranu vývojáři dodávají, že se nekryje s vývojem samotné postavy, jako tomu bylo v minulosti u peněz. Síla Inkvizice je ukázána třeba na situaci, kdy na začátku hlavního hrdinu vyhodí z hradu, no a protože nemá moc ani armádu, musí poraženě odejít. S armádou to už ale bude jiné, protože hrad bude možné dobýt a ovládnout. Moc Inkvizice navíc bude důležitá i pro odemykání nových lokací a hlavně posunutí se v příběhu. Vše by měl ukazovat ukazatel, který tak bude nutné naplňovat. Samozřejmě během hraní potkáte frakce, jako řád Chantry nebo Templáře, kteří Inkvizici nepřijímají a neuznávají, dokonce se s nimi kvůli ní střetnete, abyste je přesvědčili. To můžete udělat několika způsoby, i když nejlepší je přijít k jejich pevnosti a tu obléhat do té doby, dokud prostě nevztyčí bílou vlajku.

Vývojáři už u vytváření postavy chtějí dát hráčům vědět, že je tentokrát čeká opravdu obrovský svět, v němž se navíc bude měnit denní doba. Ostatně mapa je opravdu obrovská, má spoustu oblastí, přičemž každá je údajně větší, jak svět v předchozích dílech. Co se týče oné mapy, vývojáři říkají, že bude možné cestovat od Fereldenu až po Orlais na západě, přičemž oblasti budou skrývat spoustu hlavních, ale také vedlejších úkolů (zabíjen draků, sbírání kouzelných relikvií, řešení záhad nebo pomáhání vesničanům), a to nemluvě o dungeonech, jeskyních a dalších vedlejších možnostech. Dungeony a jeskyně navíc mají být jediné lineární úrovně, i když náhodně generované a pokaždé jiné, a trochu připomínat koridory, protože svět jako takový má být jinak hodně otevřen, aby si hráč mohl jít prakticky kamkoliv. Svět navíc má být hodně rozmanitý, podíváte se třeba do lesů, bažin, pouští nebo zasněžených hor, takže by se nemělo stát, že se budou lokace neustále opakovat, jako tomu bylo u druhého dílu. Při toulkách světem se navíc může stát, že narazíte na potvory nebo dungeony, na které jednoduše mít nebudete, protože nebudete mít vysoký level a lepší zbraně. Vývojáři tímto chtějí docílit, abyste se později do těchto lokací vraceli a objevovali tak neustále nová místa a dobrodružství.

Nová dobrodružství ovšem bude možné objevovat i interakcí s prostředím. Jako příklad uvedli vývojáři mága, který umí udělat most, přes který se dostanete do dříve nedostupné lokace. To zní rozhodně zajímavě, stejně jako to, že dobrodružství může z ničeho nic nabourat třeba déšť s bouřkou, zmíněna byla i písečná bouře či silný vítr se sněhem. V takových chvílích bude nejlepší se někam ukrýt, třeba do jeskyně, i když někdy se ukrýt do temné díry nemusí být zrovna ten nejlepší a nejchytřejší nápad. Jeskyně nikdy nebudou opuštěné, vždy v nich něco bude žít. Vývojáři navíc zmínili, že cestování může ovlivnit jen déšť, který bude dělat bažiny ještě více zablácené a zrádnější. Vývojáři v magazínu Game Informer zmínili, že během vedlejších úkolů bude možné získat i speciální přístroj, který vám umožní odhalit na mapě polohu magických předmětů.

Hry od Bioware vždy vyznačují dobře napsané dialogy (kulatá rozhraní jsou prakticky stejná jako ve druhém dílu, jen s několika málo změnami), ze kterých se vždy člověk dozví vše podstatné o úkolech, ale i o NPCčkách, která během hraní potkáte. Jinak tomu nemá být ani zde. Rozhovory samozřejmě budou mít opět několik voleb, které se následně promítnou do celé hry, a některé navíc mohou mít dalekosáhlé následky, než jak by se mohlo na první pohled zdát. Tím chceme říci, že některé následky nepoznáte hned, ale třeba až po několika hodinách hraní ve chvíli, během které to čekat nebudete. Každé rozhodnutí tak bude podle vývojářů nutné pečlivě zvážit, navíc vše nemá být vždy jenom dobré nebo zlé, některá témata navíc budou odhalovat události z předchozích dílů – osud Morrigan, činnost Šedých strážců nebo objasnění Red Lyrium.

Když studio DICE vytvářelo Frostbite, mělo od EA za úkol vytvořit takový engine, který bude možné použít ve hrách různých žánrů, nejenom v akcích. Od jeho vytvoření jsme ho zatím viděli v sérii Battlefield nebo Need For Speed, ale v budoucnu na něm poběží i hry ze série Mass Effect nebo Star Wars, no a i dnes popisovaný Dragon Age: Inquisition. Vývojáři z Bioware si práci s touto technologií hodně pochvalují, dokonce přímo říkají, že bez ní by jen těžko vytvořili detailní svět o velké rozloze se spoustou možností. Protože je navíc Frostbite engine dobře škálovatelný, mohou hru vytvářet na pět platforem zároveň, tedy next-gen konzole Playstation 4, Xbox One, ale také Playstation 3 a Xbox 360. Na všech platformách bychom se měli dočkat pěkné hry, i když je samozřejmě jasné, že na next-genu bude vše o trochu hezčí, tedy trochu, někdy o dost, ale s tím se tak nějak počítá. Grafika ovšem bude to jediné, čím se hra bude lišit, hratelnost bude na všech verzích stejná, stejně jako zničitelné prostředí, které ani zde nebude chybět. Když už jsme u toho zničitelného prostředí, vývojáři slibují, že bude možné i budovat, třeba menší obydlí, ale mělo by jít postavit i něco většího. No, uvidíme, přetváření prostředí zní ale rozhodně slibně.

Zdá se, že se vývojáři značně poučili z uspěchaného a fanoušky ne moc dobře přijatého druhého dílu, který prakticky pohřbil vynikající hratelnosti první části. Dragon Age: Inquisition vypadá velmi nadějně, a pokud vývojáři dotáhnou a dodělají vše, co nám naslibovali, mohl by se třetí Zaklínač dočkat důstojného soupeře. A kdy že to vyjde? Podle posledních informací se dočkáme na podzim příštího roku, tedy plus mínus ve stejný čas, jako vyjde zmíněná polská konkurence. Bude to tedy pořádná fantasy řežba.

Dragon Age: Inquisition

ps4ps3x360xone
Electronic Arts, BioWare
Datum vydání hry:
21. 11. 2014
Žánr:
RPG, Taktická, Adventura
KARTA HRY
9/10

Komentáře