Dishonored
Přijít dneska s nějakým silným příběhem, který by měl hlavu a patu, je docela těžký úkol. Když se letmo podíváme na celkovou strukturu hry a i onen příběh, tak se nám vybaví Atlantis spojený s Deus Exem, Bioshockem a dalšími moderními hrami. Hlavním hrdinou je legendární ochránce císařovny jménem Corvo. Ten se hned na začátku vyskytne v dosti nezávidění hodné situaci. Císařovna je totiž brutálně zavražděna a obvinění padne právě na hlavního hrdinu. Vše je ale jen kalkulace, protože Corvoje chce mít za mřížemi zkorumpovaný Regent. Důvod je totiž jasný. Corvo vládně několika nadpřirozenými silami, což by mohlo překazit plány, které Regent má. Samozřejmě Corvo si nemůže dovolit hnít ve vězení, takže se mu nějakým záhadným způsobem povede dostat ven a rozprostře se před ním docela rozlehlé město Dunwall.
Ono celé město Dunwall je dost inspirováno Londýnem sedmnáctého století, kdy se dostával z renesance do industrialismu. Pokud znáte historii, tak určitě víte, že v této době to nebylo vůbec lehké, a to i díky přítomnosti moru. Všechny tyto změny v reálném světě jsou hnacím motorem světa ve hře Dishonored. Samozřejmě hlavním tématem tohoto městečka je průmyslová revoluce, která je vidět na každém kroku. Jezdí tu prapodivná vozidla, ulice hlídají obrovští dvounozí roboti, kteří si sem odskočili z druhého Half-lifu. Hlavně na parní energii je hodně vsázeno, protože díky ní mohou na moře vyplouvat obrovské lodě a lovit velryby, které jsou hlavním zdrojem oleje a samozřejmě i obživou pro spoustu obyvatel.
Ačkoliv se Dishonored odehrává převážně v tajuplném průmyslovém městě Dunwall, vývojáři měli pocit, že je třeba vytvořit historii zdejšího světa a vtisknout mu uvěřitelnost. Hráč musí mít pocit, že město skutečně existuje na mapě, ať už je smyšlená třeba. I díky tomu Arkane Studios vytvořilo docela podrobnou mapu zdejšího světa, na které vidíte spoustu měst a dalších zajímavostí. Určitě během hry uslyšíte i o dalších místech zdejšího světa. Navíc by neměl být problém se občas podívat i mimo Dunwall, ale je jasné, že další části světa navštívíte vždy jen na pár okamžiků, abyste se dostali zase dál ve svém snažení. Každopádně půjdou navštívit nedaleké ostrůvky a dokonce i trochu vzdálenější kontinent Pandyssian. Zatím ale všechny obrázky pocházejí z města Dunwall, aby vývojáři neprozradili více, než je třeba. Na mapu světa se můžete podívat vedle textu na obrázku.
Když máte ve svém týmu vývojáře, kteří se podíleli na hrách jako Deus Ex nebo Thief: Deadly Shadows, nějakým způsobem se to musí na vývoji projevit. A opravdu projevilo. On totiž Dishonored není jen tupou řežbou, jak by možná každý očekával, ale spíše je zde vsázeno na originální řešení všemožných situací a pokud možno se střetům s nepřítelem vyhnout. I když i na ty pochopitelně dojde. Ukázána byla úroveň, ve které Corvoje obklíčili stráže a měl hned několik možností, jak se s celou situací vypořádat. Samozřejmě Corvo má spoustu nadpřirozených schopností, díky kterým bude přechytračit nepřítele poměrně lehké, ačkoliv je třeba brát i v úvahu podařené AI, které se chová velmi rozumně a podle dané situace. Každopádně Corvo na zmíněnou situaci použil zastavení času, díky čemuž shodil na jednom stolu hromadu nádobí, přičemž se schoval úplně na opačném konci místnosti, takže stráže hledaly na špatném místě. Ukázána byla i situace, ve které se Corvo změnil na krysu, kterých bylo v okolí docela dost, přičemž se ihned všechny vrhly na stráže. Ti pochopitelně nevěděli, jaká krysa je přesně Corvo, takže byl čas uprchnout.
Třetí možností je použití síly díky zmražení času. Můžete totiž vystřelit kulku, zastavit čas a převzat kontrolu nad dotěrnou stráží, kterou vlezete do směru letící kulky. Poté se přepnete zpět a čas znovu spustíte, čímž nebohá stáž přijde o mozek, který skončí na zdi. Dunwall rozhodně není malé městečko a protože si lidé už od pradávné doby hodně povídají, skutky, které Corvo vykoná, se donesou i do vzdálených koutů zdejšího světa. Takto násilný akt tak může mít pro vás jakožto hráče dalekosáhlé následky v herním světě, takže je doporučeno se spíše těmto násilnostem vyhýbat. Podle vývojářů ale nikdy neexistuje úplně ideální cesta, takže každý váš akt bude mít nějaký následek. Abyste nepřepískli určitou mez, ze které se už nebude možné vrátit, vývojáři do hry zakomponovali chaos systém, který vám bude ukazovat, co už bylo přes čáru a co ne. Díky tomu tak budete ovlivňovat zbytek hry. Tak trochu tento systém připomíná inFamous, kde jste se rovněž mohli rozhodnout, jakou cestou se dáte. Budete dobrákem nebo vrahem?
Základem úspěchu je kominace Síly, nejrůznějších předmětů a pochopitelně kouzel. Nejrůznější síly získáváte během hraní, když seberete určitou runu, kterou poté můžete vylepšovat. Run ale není nikdy dost, takže je bude třeba pečlivě hledat a i zvažovat, jestli vám daná runa dokáže v dalších částech pomoci. Předmětů bude po celém světě hodně a můžete sebrat třeba břitvu, určitý druh granátů, různé druhy střeliva nebo šipky s jedem, které uspí protivníka. Už z vypsaných předmětů je jasné, že i díky době si nemůžete vybírat ze zbraní, které naleznete v každé dnešní akční hře. Každopádně předměty budou doprovázet i kouzla, kterých bude ve hře zhruba čtyřicet. Samozřejmě je tu omezenost na dvanáct kouzel za jednu hru, takže budete muset i u nich vybírat, jaké se vám hodí.
Z dostupných informací vypadá Dishonored prostě parádně a už se těšíme, až si s ním užijeme nějakou tu chvilku o samotě. Vývojáři zřejmě vědí, co dělají a pro hráče připravují svět, ve kterém mají neomezené možnosti, jak řešit všelijaké situace. Pokud vývojářům půjde práce podle plánů, Dishonored vyjde někdy v příštím roce pro Playstation 3 a Xbox 360.
Komentáře