Diablo 3

preview  16
Martin Šmíd, 2. 4. 2013 12:45
Je tomu zhruba rok, co vyšla na PC akční RPG hra Diablo 3, která si ihned omotala kolem sebe početnou skupinku hráčů. Do dnešního dne se jenom na PC prodalo přes dvanáct milionů kopií, což samozřejmě nejlépe dokumentuje velkou popularitu. Blizzard Entertainment dlouho dobu lákal na konzolovou verzi, vždy na otázky ohledně ní odpovídal kladně, ale nikdy nedošlo k oficiálnímu oznámení. Vše se změnilo až trochu nečekaně na tiskové konferenci Sony během února, kde bylo Diablo 3 potvrzeno pro Playstation 3 a dokonce i next-gen konzoli Playstation 4. Pojďme se tak podívat, co nás v následujících měsících bude čekat.

Diablo se pochopitelně neobjevuje na konzolích Playstation poprvé. Na první Playstation totiž vyšlo původní Diablo, které slavilo velký úspěch i u konzolistů. Bylo možná trochu zklamáním, že jsme se nedočkali druhého dílu, kteří mnozí fanoušci stále považují za nejlepší díl, a popravdě, k nim se řadím i já. I dnes jde o skvělou rubačku na dlouhé večery, které se jen tak něco nevyrovná. Nedávno z Blizzardu unikla informace, že byl druhý díl ve vývoji pro konzole, ale poté došlo ke zrušení. Věčná škoda. Každopádně děj třetího dílu, který se dostane na konzole, se odehrává dvacet let po tom druhém. V něm se hrdinům podařilo zastavit Diabla a jeho bratry Baala a Mephista, ale to vše si vyžádalo krutou daň. Archanděl Tyrael musel zničit Worldstone v hoře Arreat, což mělo nedozírné následky. Přesto nastal ve světě Sanctuary celkem klid, nyní se ale zase začalo zlo probouzet, navíc Deckrad Cain předpoví brzký konec světa, přicházející s padáním hvězd. Jediná možnost, jak svět zachránit, je najít Black Soulstone a do něj chytit duše zbývajících démonů Beliala a Azmodana. Jak celý příběh dopadne, to asi už víte sami, ale pokud jste třetí díl nehráli a čekáte na konzolovou verzi, nebudu spoilerovat, od tohoto tento článek není. Během putování ovšem nepotkáte jen staré známé, ale i úplně nové postavy. Asi tou nejvýraznější je Leah, neteř Deckrada Caina, která sehraje v příběhu velmi důležitou roli.

Diablo v každém dílu přineslo zajímavé postavy, za které bylo možné hrát. Asi nejlepší seznam měl druhý díl, ale ani ten třetí se za nabízené postavy nemusí stydět. Asi nepřekvapí, že se vrátil Barbar, který si libuje v zabíjení na krátkou vzdálenost. Spíše než na kouzla spoléhá na svoji sílu, navíc rád nosí sebou velké těžké zbraně, jako nejrůznější meče či sekyry, kterými dokáže nepřátele nejen v rychlosti zabít, ale třeba i omráčit. Barbar si libuje v zabíjení a v boji se cítí jako doma, takže jde o ideálního válečníka. Úplným opakem je Demon Hunter, který zabíjí svoje nepřátele spíše na delší vzdálenost, takže spoléhá na kuše či luky, navíc umí nastražit i nejrůznější pasti, do kterých se poté nepřátelé chytají. I když Demon Hunter není tak silný, jako jeho kolega Barbar, díky svému umění zlikvidovat nepřátele na dálku, mu mnohdy nehrozí žádné nebezpečí. Pokud tedy není zahnán do kouta, což je vždy celkem velký problém, nejen pro něj.

Třetím do party je Monk. Tento mnich vsází spíše na svoji božskou sílu, díky které umí sesílat léčivé vlny a další kouzla, takže si moc nepotrpí na klasické zbraně na blízko nebo na dálku, ale samozřejmě nepohrdne něčím lepším, kam patří třeba katany, nejrůznější hole nebo pěstní díky. I díky tomu jsou jeho útoky směřovány spíše na krátkou vzdálenost. Čtvrtá postava Witch Doctor umí vyvolávat mrtvé duše zpět, aby mu pomohly v boji, takže se umí obklopit nejrůznějšími kostlivci a dalšími potvorami. Také je schopen nepřátele otrávit, případně vyvolat ohnivá mračna. Je ale jasné, že všechna kouzla mají spíše pomoci tomu, aby se nažrali jeho mazlíčci, které si povolává do boje. Klasický válečník to tedy není. Jako poslední je tu Wizard, tedy klasický kouzelník, který si tyká s temnou energií, díky níž dokáže sesílat na nepřátele nejrůznější kouzla. Nepřátele může třeba zmrazit či spálit, přičemž k sesílání kouzel většinou využívá nejrůznější hůlky a hole. Na boj na krátkou vzdálenost kouzelník moc nevyniká, takže spíše preferuje likvidaci nepřátel na delší vzdálenost mocnými kouzly.

Asi každý z vás ví, co je Diablo za žánr. Přesto jen v rychlosti zmíním, že jde o hack and slash akci, která je doplněná o jednouchý vývoj zmíněných postav. Na rozdíl od předchozích dílů přišel třetí díl s automatickým vylepšováním, takže body zkušeností se každé postavě přidělují automaticky sami. Hráč sám se jen stará o přidělování nejrůznějších dalších dovedností v podobě ruin. Tento systém pochopitelně zůstane zachován i na konzolích, jen byl kompletně přepracován interface inventáře, aby ho bylo možné pohodlně ovládat pomocí gamepadu. Ostatně vývojáři se nechali slyšet, že právě předělání hry na gamepad byla pro ně největší výzva, ale pokud máme dát na první dojmy, rozhodně se jim to povedlo. Příjemnou změnou je určitě přímé ovládání postavy, které se na konzole hodí asi nejvíce, trochu upravena byla i kamera, která nyní snímá akci z ideálnějších úhlů, které se více hodí na televizní obrazovku, od níž sedíte několik těch metrů. Že se pak v rámci možností povedla převést na Playstation 3 i pěkná vizuální stránka, i když samozřejmě horších textur nebo zoubků si všimnete, to už je jen takový bonus navíc. Pokud by selhalo ovládání, byl by to velký problém.

Diablo 3 bude mít na konzolích, stejně jako na PC, čtyři rozsáhlé kapitoly, v nichž postupně budete plnit celou řadu hlavních, ale i vedlejších úkolů, které jsou důležité především pro vývoj postavy. Ačkoliv je vývoj postavy více méně automatický, je hodně důležitý, protože pozdější protivníci by vám mohli nehezky zatopit. A že jich třetí Diablo bude servírovat po celé hře dostatek. Jsou tu klasické zombie či kostlivci, ale i přerostlí netopýři, obrovští červy, duchové, velcí pavouci, Ghoulové, temní enti a další démoni. Kromě klasických řadových potvor se sem tam ukáže i nějaký ten silnější boss se svojí skupinkou monster, no a na každém konci kapitoly jsou i hlavní bossové. Pokud jste Diablo 3 hráli, víte, o jaké se jedná, pokud ne, nechte se překvapit.

Protože je ve hře velké množství nejrůznějších potvor, zákonitě tu musí být i spousta nejrůznějších zbraní, brnění, štítů, helem, prstenů, amuletů a dalších předmětů, které bude možné nacházet nejen v nejrůznějších dungeonech, ale samozřejmě budou padat ze zabitých nepřátel. Mít dobré zbraně, případně dobře vyváženou zbroj, je u Diabla 3 klíčem k úspěchu. U PC verze byly přítomny aukce, o kterých se před vydáním hodně mluvilo. V konzolové verzi je nenajdete, což je dost možná i dobře, protože sami někteří vývojáři přiznávají, že jejich zakomponování do hry byla chyba. Kvůli absenci aukcí museli vývojáři překopat celé padání předmětů z monster. Nyní už nebude padat tak velké množství předmětů, které většinou jsou stejně k ničemu, ale když už něco vypadne, mělo by to zlepšit vaše dovednosti v boji, nebo alespoň většinou. Vývojáři se nechali slyšet, že tento nový systém připravili i z toho důvodu, abyste se nemuseli neustále prohrabovat v inventáři, ale mohli jste se soustředit spíše na samotnou akci, která je to hlavní, co hra nabízí. Rozhodně souhlasíme.

K sérii Diablo samozřejmě patří i nejrůznější lektvary na zdraví či manu. Ty nechybí ani ve třetí části, ačkoliv jejich používání je trochu omezené, už je nejde používat rychle po sobě. Na druhou stranu se třeba zdraví doplňuje částečně automaticky, jako je to u dnešních moderních her. Ačkoliv se tento systém může zdát trochu krkolomný, z vlastních zkušeností vím, že se na něj dá celkem rychle zvyknout a poté už nepředstavuje žádný problém.

Diablo proslavila především návyková hratelnost, která samozřejmě doprovázela i třetí díl. Mezi hráči se ovšem stalo populární hlavně díky skvělé kooperativní kampani. Tu mohou na PC hrát skrze battle.net až čtyři hráči. Protože na kooperaci celé Diablo 3 stojí a padá, je jasné, že na konzolích se nic nemění, ba naopak, dočkáme se jedné příjemné novinky. Nejprve ale zmíním možnost hrát ve čtyřech skrze Playstation Network, takže v tomto konzolová verze omezena nebude. Zmíněnou novinkou je poté možnost kooperace na rozdělené obrazovce rovněž pro čtyři hráče. Tedy rozdělené obrazovce, obraz se nerozdělí, jen bude o něco oddálen, přičemž obě postavy vždy budou moci běhat po omezeném poli. To ale zase tak nevadí, protože rozdělená obrazovka by byla spíše na obtíž, Diablo je především řežba, kde musí hráči stát neustále při sobě a likvidovat hordy nepřátel.

Vývojáři z Blizzard Entertainment slibují, že Diablo 3 na konzolích nebude jen prostým portem, ale věnují mu velkou péči, aby na něj i konzolisté mohli být náležitě pyšní. Od vydání na PC uběhlo několik měsíců, po které bylo vydáno několik updatů, takže asi nepřekvapí, že na Playstation 3 vyjde Diablo 3 v poslední verzi. Vývojáři v updatech neopravili jenom chyby, na které si hráči stěžovali, ale přidali i několik zajímavých novinek, mezi které patří třeba levelovací systém Paragon, který prodlužuje herní dobu poté, co dosáhnete maximálního levelu, součástí jsou ale i upravitelné Monster Power, Brawling, a Legendary předměty. Další novinky jistě Blizzard ještě přidá. Navíc se šušká, že už nějakou dobu připravuje první velký datadisk, který by měl přinést jednu novou kapitolu. Datadisk by se měl pochopitelně dostat i na konzole, ale to je spíše vzdálená budoucnost. Zatím nám bude muset stačit původní hra, na kterou se nejde netěšit.

Po letech čekání bychom se v dohledné době měli i my konzolisté dočkat velké modly PC hráčů. Diablo 3 sice nebylo na PC dokonalé, mnohé mu bylo vyčítáno, ale nešlo mu upřít to, že se jednalo o velmi návykovou hru, u níž se dala prosedět spousta hodin. Pokud se vývojářům povede maximálně vyladit ovládání na gamepad, čemuž vše nasvědčuje, dočkáme se jedinečného herního zážitku, hlavně v kooperativním režimu. Diablo 3 je rozhodně jednou z nejočekávanějších konzolových her současnosti. Snad se v brzké době dozvíme finální datum. Pro něj bychom se upsali i samotnému Diablu.

Diablo 3

ps4ps3x360
Activision, Blizzard
Datum vydání hry:
3. 9. 2013
KARTA HRY
9/10

Komentáře