Dead Space 2 - EXKLUZIVNI

preview  24
Petr Strecker, 13. 12. 2009 18:32
Za devatero uřezanými končetinami a devatero rozpáranými korpusy levituje obrovská těžební loď Ishimura, která je od strojovny až po kapitánský můstek prolezlá něčím tak ohavným, že byste si to nespletli ani s vaší ranní podobiznou v zrcadle. Místo, které bylo znesvěceno čirým zlem ale také místo, kde se nám zvráceným jedincům sakra líbilo! Isaac Clarke má s tímto zařízením neblahé zkušenosti a když už to vypadá, že je vše znovu tak, jak má být, něco se opět zvrhne. Kde jinde, než v druhém díle čerstvé série Dead Space, která svým prvním počinem zaznamenala mnoho úspěchů jak u hráčů, tak zejména v prodejích. Plazma se s končetinou sešla a EA tak ohlásila druhý díl, který má svého předchůdce v mnoha ohledech překonat. My budeme rozhodně jen rádi, pokud se tak opravdu stane. Pojďme se trošku blíže podívat na obsah žaludku tohoto vítaného monstra.

Aniž bychom nějak výrazně spoilerovali, dodáme, že za podivnou nákazou která dělala z lidí monstra, stojí prapodivný monument Marker, který se podařilo vytěžit z hlubin jedné planety. Tady raději přestaneme dále komentovat a necháme vás odhalovat, jak to opravdu bylo a kdo je tu vlastně ten zlý. Dodáváme, že ačkoliv zápletka prvního dílu nebyla nijak zvláště světoborná, patřila spíše k těm zajímavějším kusům. Nyní, tři roky po událostech na Ishimuře, si Isaac myslí, že je všem hororovým zážitkům konec. Tři roky po událostech v prvním díle ale na svět vyplouvají malé fragmenty toho, že se nákaza šíří dál a nyní ještě v mnohem větším měřítku, než v prvním případě. Isaac se také dost změnil, už to není ten neposkvrněný chlapík, který byl vyslán na loď jako pouhý údržbář, ale někdo kdo má konečně osobnost, zároveň ale také někdo, kdo jen stěží rozeznává realitu od halucinací. Nyní se ale přesuneme do poklidné a značně rozsáhlé vesmírné stanice, jež je okupována všemi druhy lidí, od obyčejných rodin, přes dělníky až po vládní úředníky. Prostě ideální místo pro masakr. Jak už to tak ze schválnosti bývá, vláda se rozhodne udělat z lidí svá testovací morčátka a na scénu tak znovu přichází onen Marker, který s sebou přináší i ten (ne)chtěný vedlejší efekt v podobě ošklivých věcí s podivně zahnutými končetinami. Pro rýpavé, teď se nebavíme o pornohercích. Isaac je u toho všeho ke své smůle přítomen, a tak je jasné, jak se k němu staví obyvatelé této vesmírné plošiny – vidí v něm zachránce, někoho kdo ví jak Necromorphy porazit, jelikož si s nimi opravdu mnoho prožil. Jak tedy sami vidíte, znovu jsme u toho oblíbeného tématu, kdy vláda zkazí vše, na co sáhne, a o co hůře, ještě se jí to totálně vymkne z kontroly.

Příběh byl v případě Dead Space spíše statičtější záležitostí, kdy jste plnili banální cíle jako je hledání věcí, zapínání věcí, zabíjení slizkých věcí a tak podobně, přičemž jste na nějakou zajímavější událost čekali značně dlouhou dobu. Autoři slibují, že právě Dead Space 2 bude synonymem pro zvraty v hlavní dějové lince, která se má tímto způsobem trošku oživit. Většina událostí tak bude doprovázena značně grandiózním průvodem zvratů. To tvrdí autoři! Na reálný výsledek si budeme muset počkat, ale pravdou je, že právě jednodušší podání příběhu bylo jednou z mála chybek prvního dílu. Tomu má pomoct i sám Isaac, který konečně bude mluvit a bude se chovat jako osoba s duchem uvnitř, ne jen jako chodící mlýnek na Necromorphy. Vy se tak budete v příběhu setkávat s lidmi, kteří vás budou žádat o pomoc, a dokonce s nimi budete moci i mluvit. Tedy předtím, než z nich posléze udělají nepřátelé své kolegy. Vývojáři tak dost vsází na jistou epičnost příběhu, čemuž má dopomoct ještě silnější atmosféra a pocit mrazení. Ano, první Dead Space byl na některých místech děsivou hrou, dvojka v tom má pokračovat, ba dokonce ještě více přitlačit na pilu.

Autoři hry chtějí, aby měl hráč různorodé pocity při souboji s mutanty. Příkladem budiž chvilka, kdy získáte novou, silnou zbraň, se kterou si budete připadat jako nepřemožitelní. Zároveň dodávají, že se během chvilky může vše otočit o 360 stupňů a z vás se stane malé plyšové zvířátko, které dělá, že za nic nemůže. Zkrátka a jistě, nikdy nebudete mít pocit, že je vše v pořádku a tak se bude vaše role lovce / kořisti střídat jak na běžícím páse. Nepřátelé se tedy mají objevovat i na nepředvídatelných místech, protože, jak asi uznáte sami, místa jako záchodky nebo velká otevřená prostranství jsou už tak ohraná, že tasíte kolty, ještě než do nich vůbec vlezete. Pro milovníky rotace mozkových závitů máme dokonce potvrzení daleko více puzzlů a situací, u kterých budete muset alespoň trošku myslet. Jak už to ve vesmíru bývá, nulová gravitace bude také přítomná, přičemž pohyb ve stavu beztíže bude zase o něco propracovanější v tom smyslu, že již nebudete skákat pouze z místa na místo, ale bude možné si určovat směr, ba se dokonce během levitace pohybovat a střílet. Rozhodně počítejte s tím, že se podíváte mimo stanici a to možná i v daleko větší měřítku, než v prvním díle.

Teď něco k místu, na kterém se bude celá krvavá zápletka odehrávat. Sprawl, jak se plošina jmenuje, je postavená na jednom z úlomků měsíce patřícího k Saturnu. Právě na tomto měsíci byla poprvé provedena těžba, tudíž se z plošiny stalo dokonce i centrum zábavy. Hráč se tak bude pohybovat na místech, jako jsou obchodní domy, školy, kostely a mnoho dalších veřejných míst. Veškeré zamčené dveře tak zmizí. Nebo nezmizí, ale budou daleko lépe maskovány, nežli v případě první hry, kdy na vás okatě vybafl název, že do dveří nevkročíte, ani kdybyste někoho rozkrájeli. Vy, jakožto Isaac, se budete nacházet na plošině v době, kdy se začne rozšiřovat nákaza v podobě Necromorphů. Budete svědky, jak se celá plošina pomalu mění v zábavní hřbitov plný kráčejících čehosi a jak nákaza každou minutou sílí více a více. Tím nejzajímavějším a pravděpodobně nejdůležitějším faktorem v Dead Space byli nepřátelé. Nechutní, odporní, parazitující na lidských tělech, z jejichž mrtvé tkáně dělají znovu použitelnou a značně odolnější. S pokračováním si to k nám přifaří noví, ještě větší fešáci, jimž bude radost odkrajovat jednu končetinu za druhou. Základní Necromorphové jsou nyní ještě více obludní a vydávají ještě odpornější zvuky. Jedním z prvních oznámených adeptů na cenu „Model roku” jsou malá děcka se zašitými oči a amputovanými rty. S vyceněnými zuby se na vás bude řítit, míříc na vás obrovskými drápy na svých rukou. Smutná zpráva je, že na ně neplatí zákazy na počítač, ale pouze tělesné tresty v podobě dávky ze zásobníku.

Dále zmiňme dalšího nováčka, kterým je skeleton obalený masem a některými vnitřnostmi, jež si to k vám bude mířit pomalým, šouravým krokem, přesto s neskutečnou ambicí z vás vyrvat i ty poslední známky života. Třetí, vizuálně možná nejzajímavější, je zbytek člověka s chapadly a obrovskými klepety, který vás chytne a bude se pomalu snažit seznámit guturální obsah svých střev s vaší maličkostí. Nejlépe uděláte, když mu dáte najevo, že jste rození Italové se schopností ukusovat chobotnicím hlavy. Téměř vždy ale platí, že čím menší monstrum, tím větší potížista a jinak tomu není ani v případě Stalkerů, kteří loví ve smečkách a jsou extrémně odpudiví díky svému vysokofrekvenčnímu pištění. Svým způsobem jsou to i pěkní vykukové, kteří se vás budou snažit nalákat, abyste je pronásledovali. Co bude následovat, asi tušíte – dovedou vás až do temné uličky, kde vás se svými přáteli obklíčí a s radostí vám provrtají jak brnění, tak i živou kůži.

Jedním z těch zajímavějších a později možná i nevyhnutelných prvků bylo možné vylepšování zbraní a obleku pomocí energetických uzlů, roztroušených po celé hře. Vývojáři slibují v tomto ohledu ještě rozšířenější prvky a vylepšení bude mít i určitý vizuální efekt, například v podobě zbarvení do jiného odstínu. Samozřejmostí jsou také nové zbraně, přičemž došlo zejména k jejich vyvážení. Plasmová řezačka v první hře byla více než silná a bez větších potíží vám posloužila napříč celou hrou, přičemž ostatní zbraně nebyly téměř potřeba. Druhý díl dělá z ostatních zbraní ještě silnější a více vzrušující kousky, přičemž i nepřátele trochu posílí, což znamená, nevyhnutelnou potřebu hned několika odlišných zbraní najednou. Zmiňme například Javelin Gun, který vystřeluje nesmírně ostré kolíky, pomocí kterých můžete nepřátele nabodávat na zeď. Budete-li samozřejmě v dostatečně uctivé vzdálenosti. Telekinese také doznala mnoha výrazných změn a nyní je daleko flexibilnější a rychlejší, což z ní dělá unikátní nástroj jak pro manipulaci s těžkými předměty, tak pro boj. Není tak problém vrhat ostré nástroje, které budou nepřátele přeřezávat jako žiletky žíly. Podobnou změnou prý projde i ovládání, které je nyní o něco přehlednější a rychlejší, přesto však hra zůstane primárně hororovou akcí z pohledu třetí osoby, což má za následek i méně přehlednou kameru.

Nyní také víme, že se dočkáme i multiplayeru, který je však stále zahalenou tlustou rouškou tajemství. Dead Space 2 vypadá zkrátka lákavě a pokud vývojáři splní vše, co nám naslibovali, máme tu dalšího adepta na kvalitní hororovou akci, kterou tato generace konzolí tolik potřebuje.

Dead Space 2

ps3x360
Electronic Arts, Visceral Games
Datum vydání hry:
25. 1. 2011
Žánr:
Střílečka, Adventura
KARTA HRY
9/10

Komentáře