Call of Duty: Advanced Warfare

preview  7
Martin Šmíd, 6. 5. 2014 0:00
Série Call of Duty je tu s námi už jedenáct let. Za tuto dlouhou dobu se značně rozrostla a dnes platí, že každý díl patří k těm nejvíce očekávaným a následně i nejúspěšnějším hrám roku. Miliony fanoušků po celém světě se každý rok těší nejen na příběhovou kampaň, ale hlavně na multiplayer, který patří na konzolích mezi to vůbec nehranější. Tento rok v listopadu dorazí na pulty obchodů teprve v minulém týdnu oznámený díl Call of Duty: Advanced Warfare, na němž vůbec poprvé pracují sami vývojáři ze studia Sledgehammer Games. Nyní jsme se dozvěděli první střípky, takže se o ně s vámi podělíme.

Call of Duty: Advanced Warfare je popisováno jako začátek nové éry série. Trochu velká slova, ale ono s příchodem nových konzolí se opravdu mění spousta věcí. Zatím na hrách z Call of Duty série vždy pracovala pouze dvě studia - Infinity Ward a Treyarch, kterým další pomáhala. Tento rok ale za novým dílem stojí studiu Sledgehammer Games založené v roce 2009 Glenem Schofieldem a Michaelem Condreyem. Ti dříve působili ve studiu Visceral Games pod EA a stáli za vznikem oblíbené hororové série Dead Space. Možná proto nepřekvapí, že když začali pracovat na novém Call of Duty díle, byla tu snaha o nový žánr. Vývojáři totiž na úplném začátku pracovali na Call of Duty, které se odehrávalo ve Vietnamu, přičemž jsme se měli pohybovat v dlouhých tunelech ve třetí osobě, a hra měla v mnohém připomínat třeba Dead Space. Na tomto Call of Duty pracovali vývojáři zhruba šest nebo osm měsíců. Pak vytvořili asi 15 minut dlouhou demoverzi, která ale ukázala, že tudy cesta nevede. Vývojáři se proto vykašlali na Call of Duty ze třetí osoby a přesunuli se na Call of Duty: Modern Warfare 3, s nímž pomáhali studiu Infinity Ward. Po dokončení se hned vrhli na svůj vlastní díl - Call of Duty: Advanced Warfare. Sázka Activisionu na tři studia má zajistit to, že ta dostanou více času na nový díl, což by mělo následně zajistit větší kvalitu a daleko více inovací.

Už v minulosti se Call of Duty snažilo o propracovaný a zajímavý příběh, ale ve výsledku byla zápletka vždy na vedlejší koleji. To by se nyní stát nemělo, protože vývojáři mají za cíl vytvořit uvěřitelný, reálně vypadající příběh ve vzdálené budoucnosti. Aby vše působilo reálně, přizvali si k vývoji řadu odborníků, s nimiž se snažili odhadnout, jak bude válčení v budoucnosti vypadat. Vše se má odehrávat v roce 2054, kdy hlavní slovo mají soukromé vojenské organizace PMC, které si najímají státy, aby jim pomáhaly následně ve válečných konfliktech. „PMC se staly hlavní ozbrojenou silou pro mnohé země, čímž překreslují hranice a pravidla války,“ říkají vývojáři. Největší takovou organizací je Atlas, vedená Jonathanem Irons (hraje ho Kevin Spacey).

Hlavním hrdinou je Mitchell (hraje ho Troy Baker – Joel z The Last of Us nebo Delsin z Infamous Second Son), který se na začátku zúčastní operace v Bagdádu, kde se seznámí s Willem Ironsem, synem šéfa organizace Atlas, do níž následně sám vstoupí. Následuje skok v čase, přičemž hra se rozjede v momentě, kdy teroristické skupiny KVA způsobí útoky v několika velkých městech. Více informací o příběhu z vývojářů zatím nevypadlo a zřejmě do vydání ani nevypadne. Několikrát ale zmínili, že k příběhu přistupují se vší vážností, stejně tak ke světu, který má posloužit i pro případná pokračování. O skvělou atmosféru by se měla starat hudba, za níž bude zodpovědný Harry Gregson-Williams (Metal Gear Solid).

Microsoft u Call of Duty: Advanced Warfare opět zajistil časovou exkluzivitu na všechna budoucí DLCčka, která tak vyjdou jako první na konzole Xbox One a Xbox 360.

Když se podíváme na posledních několik dílů Call of Duty série, po stránce hratelnosti se od sebe moc nelišily, vždy šlo o naprosto lineární zběsilou rychlou akci, při níž se postřílelo tisíce teroristů s mozkem houpacího koně. U Advanced Warfare se vývojáři snaží o inovaci hratelnosti, o níž se stará hlavně nový EXO oblek, který bude mít hlavní hrdina Mitchell na sobě. Na první pohled vypadá podobně jako ten, který nám nedávno představil Titanfall, má dokonce i podobné funkce, takže zde asi originalita nebude doménou, ale ve výsledku by mohl Call of Duty sérii posunout zase trochu jiným směrem, což by bylo jen dobře. Každopádně oblek má řadu funkcí, třeba dvojitý skok, takže se Mitchell dostane do vyšších pater, případně umí udělat hlavního hrdinu na několik vteřin neviditelného, dokonce se umí uchytit na zdi nebo po ni přímo šplhat díky magnetickým rukavicím. „Výkonné exoskeletony rozvíjí každý aspekt vojáka a jeho následnou připravenost, čímž se stávají ještě smrtonosnější a eliminují nutnost specializace,“ říkají vývojáři. Oblek by mělo být možné podle všeho mezi misemi vylepšovat za nasbírané body, takže se jeho možnosti v boji ještě během hraní rozrostou. Kromě obleku zní zajímavě i možnost využívat nějaké ty dopravní prostředky jako vznášející se motorku, také bude možné využívat na bojišti vysoce specializované drony.

Kromě speciálního obleku se jinak můžeme těšit na nepřeberné množství zbraní, granátů a dalších věciček, bude toho opravdu hodně, co se nám dostane během hraní do rukou. „Hráči si mohou vybrat mezi standardní municí a zcela novou třídou energetické munice, která zajišťuje novou dynamiku pro hratelnost,“ prozrazují vývojáři nový druh munice v oficiálním oznámení. Ve hře bude i několik typů granátů, kromě klasických výbušných nebo oslepujících třeba ty odhalující pozici nepřítele. V traileru byla ukázána i speciální bariéra, kterou bylo možné v přestřelce postavit. Jak moc se na ní bude možné spolehnout a jak bude přesně fungovat, zatím ovšem nevíme. Vývojáři se chlubí tím, že všechny zbraně a další vybavení, které nalezneme ve hře, má základ na reálných prototypech a je tak velká šance, že se budou v roce 2054 skutečně používat. Během navrhování zbraní vše diskutovali s odborníky.

Activision se v oznámení chlubí tím, že hra běží na zcela novém enginu (na internetu se objevily vtípky ohledně názvu – Fossil), který byl postaven na míru novým konzolím PlayStation 4 a Xbox One. Tato slova jsme už slyšeli v minulém roce, ale výsledek byl docela rozporuplný, prostě jsme čekali daleko více, takže uvidíme, jestli nyní tomu bude jinak. Že bychom ale mohli být překvapeni a ve výsledku i spokojeni, ukazuje jednak první trailer, pustit si ho můžete níže, pokud jste ho ještě nějakou náhodou neviděli, ale také redaktoři magazínu Game Informer. Ti říkají, že modely postav jsou hodně detailní, stejně tak i prostředí, navíc je nyní na bojišti daleko více částicových efektů, parádně vypadají i hrátky světla a stínů, takže by měli být spokojeni i ti nejnáročnější hráči. Vývojáři ale moc dobře vědí, že pěkná grafika je jedna věc, ale daleko důležitější je plynulost, zvláště během hry více hráčů. Opět bychom se tak na obou konzolích měli dočkat 60fps. Zatím jsme zmínili jen verze pro nové konzole, ale Call of Duty: Advanced Warfare vzniká i pro PlayStation 3 a Xbox 360. Tyto verze dostalo na starost nějaké jiné studio, jehož název zatím Activision tají. Spekuluje se ale o studiu High Moon, které se zatím proslavilo především hrami ze série Transformers. Jak moc se tyto verze budou lišit, zatím můžeme jen spekulovat.

Zatím toho o Call of Duty: Advanced Warfare víme poměrně málo, abychom mohli dělat nějaké předběžné závěry. Máme tu jen několik prvních informací, které ale zní moc pěkně, hlavně onen větší důraz na příběh se nám líbí, stejně tak využívání možností nového pedálního obleku, propůjčující několik speciálních vlastností, které dodávají nové možnosti během boje. Uvidíme tedy, jak vše ve výsledku dopadne. Tento rok je ale naděje na něco opravdu nového, co celé sérii může hodně pomoci.

Call of Duty: Advanced Warfare

ps4ps3x360xone
Activision, Sledgehammer Games
Datum vydání hry:
4. 11. 2014
Žánr:
Střílečka
KARTA HRY
9/10

Komentáře