Alien: Isolation

preview  17
Martin Šmíd, 8. 1. 2014 18:00
Hry s Vetřelcem se objevovaly celkem pravidelně od uvedení prvního filmu v kinech, ale většinou šlo spíše jen o průměrné kousky, které fanoušky spíše zklamaly. Důkazem je třeba i v minulém roce vydaná střílečka Aliens: Colonial Marines od níž se tolik slibovalo, zvláště po dlouhém vývoji. Abychom ale jen neříkali, že hry s Vetřelcem za moc nestojí, musíme zmínit i několik povedených kousků, mezi nimiž je určitě Alien vs Predator, ale také Alien Resurrection stavějící na hororové atmosféře, a na tu bude chtít navázat právě oznámená novinka Alien: Isolation.

Když SEGA oznámila, že získala licenci na Vetřelce, fanoušci měli velkou radost, ale po několika hrách ono nadšení opadlo. Není se čemu divit po ne moc zrovna přesvědčivých hrách. Naději nám všem ovšem dává nově oznámená hra Alien: Isolation, na níž pracují už tři roky vývojáři ze studia The Creative Assembly. Ti sice nemají s žánrem akčních her moc zkušeností a s hororem už vůbec ne, ale určitě jsou hodně talentovaní, aby se jim jejich novinka podařila. Ostatně nám přinesli v minulosti výborné strategické hry Total War: Shogun, Total War: Rome nebo Medieval: Total War. Konzolisté mohou studio znát díky hrám Stormrise nebo Spartan: Total Warrior. Z oznámení je patrné, že k vývoji přistupují se vší vážností, jsou velikými fanoušky předlohy, dokonce hrdě říkají, že toto je přesně ta hra, kterou si chtěl fanoušek Vetřelce vždy zahrát. Hodně čerpají z filmového univerza, hlavně se nechali inspirovat prvním filmovým dílem Ridleyho Scotta, který vývoj hodně ovlivnil, což je vidět téměř na každém aspektu hry, k nim se ale ještě vrátíme.

Že se vývojáři zaměřili hlavně na rozšiřování děje po prvním filmovém Vetřelci, je vidět už na samotném příběhu. Hra se totiž odehrává zhruba patnáct let po něm, přičemž hlavní hrdinkou je mladá Amanda Ripley, dcera hvězdy filmové série Ellen Ripley. Ta pracuje pro společnost Weyland-Yutani, a hned na začátku je vyslána s týmem, aby našla černou skřínku lodi USCSS Nostromo, a zjistila tak, kam se Ellen Ripley ztratila a co se s ní vlastně stalo. Jak už to ale tak nějak bývá, vše se podělá, ačkoliv to na začátku vypadá na naprosto pohodovou a rutinní misi. Na scénu vstoupí Vetřelec, který si bude chtít dát Amandu i s týmem k obědu. Zatím jen těžko odhadovat, jestli příběh bude mít nějaká nová odhalení, zvraty a další události, zřejmě ano, vývojáři je slibují, ale nyní víme jen to, že během hraní máme potkat několik dalších postav, důležitou součástí je i tým, s nímž se Amanda na cestu vydává. Záhadou je zatím i zmíněná společnost Seegson, o níž zatím nevíme vůbec nic, ale dá se předpokládat, že nebude mít zrovna dobré úmysly, ty ostatně v univerzu Vetřelce nemá skoro nikdo.

Vývojáři z The Creative Assembly vsázejí jen na zážitek pro jednoho hráče. Multiplayer nebo kooperativní režim tedy nečekejte.

Alien: Isolation není akční hra, jakou byl Aliens: Colonial Marines, takže zapomeňte, že vezmete do ruky samopal nebo pulzní pušku a budete střílet Vetřelce nebo nějaké další neřády po desítkách. Zapomeňte i na multiplayerové hrátky, protože zde vás bude čekat jen kampaň pro jednoho hráče. Vývojáři od začátku říkají, že Alien: Isolation je především survival horor, a to od začátku do konce, na akci se zde nebude hrát. Zatím jsou vývojáři celkem zdrženliví, pokud mají říci něco konkrétního, ale vypadlo z nich, že se celá hra bude odehrávat na velké demontážní obchodní stanici Sevastopol na okraji vesmíru, které má mít docela dost rozmanité prostředí, takže by nás nemělo čekat jen procházení neustále stejných chodeb, jako bychom asi tak nějak čekali. Jestli tomu tak bude i ve skutečnosti, to samozřejmě nevíme, takže v tomto musíme vývojářům věřit.

Každopádně velkou zajímavostí je, že Amanda nebude moci vzít do rukou žádnou zbraň, s níž by popravila hrůzu, která se záhy objeví a začne žrát její kolegy. Vývojáři především sázejí na survival atmosféru a styl hraní, kdy se budete klepat před každým rohem o svůj život, protože nikdy nevíte, co vás může za ním čekat, zvláště když víte, že možnosti v přežití jsou značně omezené. Druhou velkou zajímavostí je, že ve hře nebudou stovky vetřelců, jako tomu bylo v předchozích případech, ale jen jeden, ale pořádně silný. Vývojáři nechtějí, aby šlo po hlavní hrdince více vetřelců, protože by se mohla vytratit atmosféra, kterou chtějí navodit, tedy strach z neznámého silného monstra, jako tomu bylo v prvním filmu. Hlavní Vetřelec, který prý nepůjde zabít, má být chytrý, vývojáři slibují propracovanou inteligenci, která bude sázet na tři základní instinkty - zrak, čich i sluch. Navíc ve dvacet minut dlouhé demoverzi prozkoumával každou skulinku i úkryt, aby hlavní hrdinku našel, navíc dokáže efektivně bránit únikové cesty, takže je nutné počítat naprosto se vším.

Hra Alien: Isolation poběží na obou next-gen konzolích nativně v rozlišení 1080p.

Aby Amanda vždy snáze zjistila, kde se zubatá smrt nachází, bude přítomný ve hře klasický přístroj pro sledování pohybu v okolí (baterka samozřejmě také nebude chybět), který bude ukazovat Vetřelce jako pohybující se tečku. Přístroj se vyvolává stisknutím triggeru, přičemž když ho vyvoláte, zbytek světa se rozostří, aby veškerá pozornost byla směřována na sledování pohybu v okolí. Zjišťování, kde se Vetřelec nachází, je samozřejmě hodně důležité, protože když se vám postaví tváří v tvář, většinou to skončí smrtí Amandy. Hra je tak postavena spíše na tichém průchodu lodí, opravdu se musíte plížit, protože jakýkoliv hluk může přilákat nechtěnou pozornost. A na tomto ostatně hra i staví, protože občas budete muset i odlákat pozornost hlavního nepřítele, abyste mohli hacknout nějaký ten přístroj, otevřít dveře nebo je zavařit, aby se za vámi nic nedostalo. Kromě tichého postupu nemají chybět ani klasické honičky, během kterých bude nutné se ve vteřině rozhodovat o nejlepším postupu.

Z prvních dojmů se zdá, že Alien: Isolation je konečně tou hrou, která nebude dělat slavné licenci ostudu a fanoušky plně uspokojí. Ačkoliv ale první dojmy jsou skvělé, pořád je tu mnoho otazníků, největší je pochopitelně ten, jestli si hra udrží neustále stejné tempo a hlavně rozmanitost, a po několika desítkách minut se neohraje. Na toto zatím neznáme odpověď, ale tu bychom se měli dozvědět koncem roku. Alien: Isolation je ve vývoji pro konzole Playstation 3, Playstation 4, Xbox 360 a Xbox One, což je jistě skvělá zpráva, protože si zahrají i hráči, kteří zatím na next-gen nepřešli.

Alien: Isolation

ps4ps3x360xone
SEGA, Creative Assembly
Datum vydání hry:
7. 10. 2014
Žánr:
Adventura
KARTA HRY
9/10

Komentáře