Testujeme význam NVIDIA DLSS s notebookem Lenovo Legion ve hře Alan Wake 2

novinka  1
Inzerce, 22. 7. 2024 22:03
S podporou nových AI technologií společnosti NVIDIA pro vykreslování grafických detailů se poslední dobou setkáváme u stále většího množství nově vycházejících i stávajících her. NVIDIA se chlubí překonáním milníku 500 her a aplikací, které ve větší či menší míře využívají vykreslování formou Ray tracingu a balík technologií hlubokého učení DLSS. K čemu slouží a jak se projevuje v praxi? Rozhodli jsme se DLSS otestovat a ukázat jeho přínos na herním notebooku Lenovo Legion Pro 5.

Laptopová RTX 4060 v Lenovo Legion Pro 5

Série herních notebooků Lenovo Legion si od prvopočátku snaží držet pověst kvalitního výrobce nejen přenosných počítačů, u kterých hráči ocení dobrou konstrukci, široký výběr konfigurací a výborný poměr ceny a kvality. Pro účely testování jsme zvolili Lenovo Legion Pro 5 16IRX9. Tento extrémně výkonný legionář totiž pod svým konstrukčním brněním ukrývá kombinaci velmi slušného grafického čipu NVIDIA GeForce RTX 4060 a high-endového procesoru Intel Core i9 14900HX.

Porci výkonu přitom dokáže generovat z těla se standardními rozměry a 16” displejem, který nabízí v poměru 16:10 nadstandardní rozlišení 2560 x 1600 px a pro hráče extrémně rychlou obnovovací frekvenci 240 Hz. Legion zároveň dokázal udržet váhu do 2,5 kg a zachovává si dobrou mobilitu. Nechybí mu rychlé SSD M.2 NVMe úložiště s kapacitou 1 TB, dostatečných 32 GB rychlé operační paměti DDR5 a přívětivý nenápadný design, za který se nemusí stydět ani manažer v pracovním prostředí.

DLSS technologie

Zkratka DLSS (Deep Learning Super Sampling) zastřešuje rodinu technologií umělé inteligence, které dokáží grafické čipy NVIDIA využívat k dokonalejšímu vykreslování obrazu a zvyšování efektivity výkonu grafických karet. Hlavní tři pilíře, na kterých DLSS stojí, se postupně vyvinuly s příchodem dalších a dalších novějších verzí. My se budeme zaobírat současným DLSS 3.5, kterému dominují funkce Super Resolution, Frame Generation a Ray Reconstruction.

V následujících odstavcích budou tyto funkce představeny. Zároveň jsme všechny z nich vyzkoušeli v novém náročném titulu Alan Wake 2, který je kompatibilní se všemi složkami DLSS včetně Ray Reconstruction, která stále voní novotou.

Super Resolution

Super Resolution je algoritmovým průkopníkem AI technologií NVIDIA už od dob DLSS 2. Princip je přímočarý. Grafický čip generuje menší rozlišení, než je nativně zvoleno ve hře. Následně jej prostřednictvím speciálních jader Tensor zvětšuje, resp. upscaluje do požadovaného výstupu, který sledujete finálně na obrazovce. Jádra Tensor tak odvedou dopočítávací práci a hraní zůstává plynulejší díky úlevě na vstupu. Výsledkem jsou samozřejmě lepší snímkové frekvence her.

Ve hrách si typicky můžete zvolit profily Super Resolution. Pokud funkce zůstává vypnutá, renderuje grafický čip celý obraz tak, jak běží na monitoru. Na obrázku výše vidíte srovnání profilů. Míra grafického detailu se lépe porovnává při pohybu myší, nicméně typicky si můžete všimnout vyšší zrnitosti vykreslování silnice.

Profil Ultra Performance je lepší používat až na skutečně vysoká rozlišení. U karet z nižších tříd ale může přinášet kompromis k hraní áčkových titulů i se slabším hardwarem. Případně můžete naopak s vysokým výkonem v kompatibilních titulech jádra Tensor využít k detailnějšímu vyhlazování hran DLAA (Deep learning anti-aliasing). Následují jednotlivé profily od zachování kvality, až po maximální výkon, a tedy nejmenší rozlišení na vstupu.

Frame Generation

Další zastávkou je Frame Generation. Pozor - jde specificky o technologii, kterou jsou schopny využívat grafické čipy až od série NVIDIA GeForce RTX 40. Její přínos může být v určitých případech skutečně významný. V kombinaci s předchozí technologií Super Resolution můžete s generátorem snímků vytáhnout počet FPS do nebývalých výšin. Algoritmus hlubokého učení zde dopočítává celé snímky a prokládá jimi výstup.

A pojďme rovnou na herní testy. Srovnali jsme využívání funkcí Super Resolution i Frame Generation v kombinacích s různými profily a výsledek vidíte v grafu nahoře. Alan Wake 2 dává grafickému čipu při využití ray tracingových efektů skutečně zabrat, ale profily Super Resolution v kombinaci s generovanými snímky posílají FPS do mnohem komfortnější pozice. Jde tak o jednoznačný příklad stavu, kdy tyto dvě technologie lámou bariéru hraní nových titulů i s grafickými čipy s nižším výkonem.

Přínos technologie Frame Generation se pohybuje napřič profily mezi 40 - 50 %. Super Resolution profil Balanced oproti vypnutému upscalingu přidává k snímkové frekvenci dokonce více než 100% nárůst.

Pamatujte, abyste si tyto pozitivní FPSka opravdu užili na maximum, musíte dbát na výběr zobrazovacího zařízení, tedy v našem případě integrovaného displeje notebooku. Ten ovšem v tomto případě skvěle doplňuje výkonnou grafickou kartu. Jeho obnovovací frekvence 240 Hz přispívá k plynulosti obrazu a celkovému vizuálnímu zážitku.

Ray Reconstruction

Pořádná tečka na závěr. Ray Reconstruction je nejnovějším hlavním pilířem DLSS a do her přináší fokus AI algoritmů na ray tracingové vykreslování světelných efektů a odrazů. Ray tracing je s námi na scéně již delší dobu a do her přinesl nebývalou míru detailů díky propracovanějšímu zobrazení světla i odrazů z úhlu pohledu pozorovatele. Nová složka DLSS se tak snaží tyto efekty ještě umocnit a vnést do nich maximální možnou míru detailu a realistické a hladké vyobrazení stínů i světla.

Za Ray Reconstruction skutečně nejlépe mluví obrazové srovnání. Podívejte se, jak se ve hře Alan Wake 2 odráží okolí v loužích u silnice. Screenshoty scény porovnávají míru detailu. Transparent můžete při využití Ray Reconstruction jednoduše vyčíst i z vody, respektive ostrého odrazu. S tradičními ray tracingovými efekty už jde spíše o rozmazanou siluetu a vypnutí vykreslování paprsků odraz téměř vymaže. Ještě znatelnější je vliv Ray Reconstruction v pohybu, kdy eliminuje potenciální nestabilitu efektů.

Herní notebooky s čipy NVIDIA a nejen DLSS

DLSS 3.5 je balíkem algoritmů AI technologií společnosti NVIDIA, který posouvá grafické detaily a především výkon grafických čipů tohoto výrobce ve hrách na vyšší úroveň. Kromě výše představených hlavních technologií hlubokého učení NVIDIA šperkuje svůj Max-Q design pro notebooky, díky kterému můžete efektivně využívat baterii s funkcí Battery Boost, celkově dostat v miniaturním těle obrovskou porci optimalizovaného výkonu s nízkou hlučností, o kterou se sofistikovaně stará Whisper Mode, a dobrým řešením odvodu tepla. Primárně vám Max-Q zprostředkovává efektivní využívání výkonu procesoru i grafické karty a optimalizuje také jejich spotřebu.

Samotná konstrukce notebooku a propracované chlazení Coldfront tvoří základ tohoto univerzálního mobilního zařízení. Lenovo si dalo velmi záležet na vývoji chlazení, kterému vévodí hybridní chladící trubice a dva ventilátory s 3D lopatkami. K dispozici jsou speciální režimy spotřeby dostupné tzv. “za běhu” stisknutím klávesové zkratky fn+Q.

Hraní na notebooku už dávno není přenosné topení a výkonnostní kompromisy, naopak! Námi testovaný model obhájil svoji cenovku jak svým výkonem, tak především svoji univerzálností a efektivním chlazením. Samozřejmě bychom zde mohli vyzdvihnout také velice kvalitní zobrazovací schopnosti a další přednosti, ale to bychom zde strávili ještě několik odstavců. Výrobci se zkrátka povedlo vyvinou komplexního společníka na práci i zábavu.

Pokud vás herní notebook Lenovo Legion Pro 5 16IRX9 zaujal, můžete jej v době psaní článku zakoupit na Alza.cz za 49.989 Kč. Případně projděte i další modely ze série Lenovo Legion, které vám mohou lépe vyhovovat osazeným hardwarem s dalšími grafickými čipy NVIDIA GeForce RTX.

Zdroj: Inzerce

Komentáře

Komentáře jsou uzamčeny.