Xbox One X - Test konzole

special  145
Martin Šmíd, 7. 11. 2017 15:00
Před zhruba rokem a půl Microsoft překvapil během E3 oznámením své nové konzole s pracovním názvem Project Scorpio. Konzoli plně kompatibilní s původní konzolí Xbox One, ale také natolik výkonnou, aby zvládala hry ve 4K rozlišení a vizuální kvalitě, v jaké si je zatím mohou užívat jen hráči na hodně výkonných počítačích. Navíc i připravenou na budoucnost díky podpoře VR, do níž se ale Microsoft zatím moc nehrne. Letos byl název konzole upřesněn na Xbox One X, přičemž v posledních měsících všechny sliby zněly hodně lákavě. Nyní se už ale nemusíme obracet jen k nim, protože konzoli jsem si mohl pořádně vyzkoušet a mohu vám říci, jestli se Microsoftu povedla, a jestli stojí za utracení docela vysoké částky.

Nejvýkonnější a nejmenší Xbox konzole současnosti - Když Microsoft oznámil konzoli Xbox One X, stanovil si několik cílů. Jednak chtěl vytvořit konzoli, která dobře zapadne do rodiny Xbox One a nebude se tedy jednat o další generaci nebo jejího nástupce. Tím si chtěl zajistit plnou kompatibilitu, ať už her, tak příslušenství. Pokud tedy doma máte Xbox One, nemusíte se strachovat, že by vám na nové konzoli něco nefungovalo. Bude vše, navíc mnohdy daleko lépe, ale k tomu se dostanu později. Zadruhé si kladl za cíl vytvořit tu nejvýkonnější konzoli současnosti. I proto vylepšil osmijádrové mobilní CPU Jaguar od AMD, které nově běží na 2.3 GHz (1.7 GHz u Xbox One), ale hlavního zlepšení doznalo GPU na architektuře Polaris. To se může pyšnit až 6 Tflopy výkonu (40CU a 1.172 GHz), přičemž je podpořeno i rychlejší GDDR 5 pamětí, nově o velikosti 12 GB s propustností 326 GB/s. Od začátku bylo jasné, že ve výkonu nebude mít Xbox One X žádnou konzolovou konkurenci, navíc Microsoft chtěl konzoli pojmout jako moderní multimediální zařízení, proto ji chytře osadil i 4K Blu-ray mechanikou, jako tak učinil už o rok dříve u Xbox One S. Tento krok rozhodně chválím, protože 4K Blu-ray filmů přibývá a je skvělé mít doma zařízení, které je zvládá bez větších problémů přehrávat.

Nyní už ale pojďme do stavu, když si konzoli donesete konečně domů. Za cenu 13 490,-Kč dostanete 1TB verzi konzole, která v základu obsahuje i HDMI kabel, zdrojový kabel, dvě tužkové baterie s gamepadem a poukázku na 14 denní členství Xbox LIVE GOLD a Game Pass. Balení tedy nenabízí nic navíc, je standardní, ale nabízí vše, co potřebujete k bezproblémovému zapnutí a následnému chodu. Poté, co jsem konzoli Xbox One X vybalil, byl jsem překvapen jednak jejím docela minimalistickým, ale pěkným vzhledem s matným povrchem, ale také její velikostí- 30cm x 24cm x 6cm. Microsoftu se podařilo vytvořit zatím nejmenší konzoli Xbox, která kromě bezkonkurenčního výkonu má zabudovaný v samotném těle i zdroj. Pryč jsou tedy časy externího zdroje, z něhož si každý dělal jenom srandu, navíc nevypadal moc pěkně a jen zabíral další místo.

Protože má konzole zabudovaný zdroj, docela jsem byl zvědav, jak na tom bude s hlučností. Na původním Xbox One jsem hodně oceňoval skutečnost, že konzole byla maximálně tichá i při té největší zátěži, což se třeba o konkurenční konzoli PlayStation 4 říci nedá. Během testování jsem zkoušel řadu náročných her, ale nestalo se mi, že bych konzoli nějak výrazně slyšel. Byla tichá jako myš, přitom se v jejich útrobách nachází monstrum. Navíc na povrchu konzole nebyla ni nijak teplá, což jen značí opravdu propracovaný chladící systém, za který je nutné Microsoft jen a jen chválit. Přehřívání konzole nebo její hlučnosti se tedy bát rozhodně nemusíte. Je vidět, že se Microsoft po fiasku s RRoD u Xbox 360 poučil.

Protože konzole Xbox One X má velmi výkonný hardware, musel ji Microsoft osadit 245 W zdrojem. Tím se pochopitelně zvedla i samotná spotřeba konzole, která se během hraní pohybuje kolem 170 W, záleží i na hře, někdy je to o něco méně. Pokud se budete pohybovat v menu, je spotřeba kolem 50 W, což je o něco méně, než původní verze konzole Xbox One, ale také o něco více jak v případě Ska. Každopádně spotřeba se dá vzhledem k výkonu a možnostem konzole jistě tolerovat, zase tak hrozné to určitě není.

Znatelné zlepšení u her, od vizuálního zpracování po nahrávání nebo framerate  – Zatím jsem se věnoval jen číslům a specifikacím, ale ty zajímají jen ty největší fanoušky Xboxu. Ostatní určitě zajímá spíše to, jak na nové konzoli vypadají hry a jestli za vyšší cenu nabízí dostatečně velké zlepšení. A tady je odpověď zcela jasná. Zlepšení nabízí konzole Xbox One X prakticky ve všem a u většiny dostupných her. Nejvíce ale pochopitelně z konzole těží hry, které jsou pro ni přímo uzpůsobeny. Nové už ji většinou podporují od prvního dne, ostatní skrze speciální update. Já jsem si pochopitelně mohl několik takových her vyzkoušet, no a zde jsou moje dojmy.

Jako první jsem si na nové konzoli vyzkoušel akci Rise of the Tomb Raider, kterou stále považuji za jednu z nejhezčích her současnosti. Stejně jako u Playstation 4 Pro verze, i zde máte v menu na výběr hned ze tří specifických nastavení, která jsou podpořena HDR technologií. První je zaměřeno hlavně na majitele 4K televizí, na kterých si můžete hru pustit nativně ve 4K. Díky tomu je obraz jemnější, ale na druhou stranu chybí několik grafických efektů, které můžete najít v režimu, zaměřující se na co nejlepší vizuální zpracování. Tento režim se může pochlubit navíc i hezčími texturami, lepším vyhlazováním a několika dalšími úpravami. Obraz mi přišel zajímavější, navíc i plynulost byla ve vypjatějších momentech určitě lepší. Nativně tedy hru konzole umí, ale rozhodně to není bez kompromisů. Třetí režim, který jsem osobně preferoval, se pak zaměřuje hlavně na co nejlepší framerate. Hra by měla běžet prakticky po většinu času v 60 snímcích, nebo se jim alespoň snaží přiblížit, což je na plynulosti pochopitelně hodně znát. Jediný menší problém u Tomb Raidera na Xbox One X jsem zpozoroval u nahrávacích časů. Ty jsou oproti původní verzi rozhodně delší. Trvají kolem minuty, přičemž když hru máte dohranou a kompletně odemknutou, mohou trvat i dvě minuty. Snad se na toto v Crystal Dynamics ještě podívají a zjednají nápravu. Jedním dechem ale dodávám, že Tomb Raider je jediná z testovaných her, u níž byly nahrávací časy delší jak na standardní konzoli Xbox One.

 Druhou hrou, která jde na to dost podobně jako Lara, je Gears of War 4. Po stažení updatu si budete moci vybrat, jestli chcete hru hrát ve 4K rozlišení s HDR a maximální možnou mírou detailů, nebo dáte přednost frameratu. Je tedy nutné poznamenat, že toto se týká singleplayeru. Multiplayer v 60fps běžel už na původní konzoli Xbox One, nyní jen multiplayer běží ve vyšším rozlišení. Každopádně posun v prvním vizuálně lepším režimu je jasně patrný na první pohled, ať už jde o kvalitu textur nebo lepší stíny či nasvícení, a celkově jemnější a živější obraz. Já ovšem většinu dobu hru testoval v druhém režimu, který si klade za cíl nabídnout také vizuálně hezčí podívanou, oproti původní verzi na Xbox One, ale v 60 snímcích. A musím říci, že hře tento režim prospívá ještě více, protože akce je svižnější, ovládání reaguje lépe a stoupá tak i samotná zábava. Rozhodně tedy tento režim upřednostňuji, pokud navíc máte třeba jen 1080p TV, nemusíte ani nad druhým přemýšlet.  

Jednou z her, u níž se s podporou konzole Xbox One X počítalo už při jejím vývoji, je pochopitelně Forza Motorsport 7. A na finálním výsledku je to hodně znát. Hra se chlubí od první vteřiny parádní vizuální podívanou ve 4K s HDR a navíc ve stabilních 60fps. Oproti základní verzi bylo zlepšeno prakticky vše, od kvality textur po různé částicové efekty. Dokonce jsou i na nové konzoli o něco málo rychlejší nahrávací obrazovky, kterých je ale i tak ve hře na můj vkus pořád docela dost. Další hrou, kterou Microsoft hodně propagoval při prezentacích Xbox One X, byla akce Assasin's Creed Origins. Oproti normální verzi pro Xbox One má Xková verze po updatu kvalitnější textury, vyšší rozlišení, větší dohled do dálky a rychlejší nahrávací časy. Assasin's Creed Origins je pak jediná hra, kterou jsem důkladně porovnával i s PlayStation 4 Pro verzí, kterou jsem recenzoval. Tady rozdíl už tolik patrný není, ale to je dáno hlavně skutečností, že Xbox One X verze má jen o něco málo vyšší rozlišení, ale využívá pro něj stejný základ se stejně kvalitními texturami, jako verze pro PlayStation 4 Pro.

I studio Remedy připravilo update do své akční hry Quantum Break, který má více jak 100 GB. Velikost opravdu enormní na update, ale určitě mnohé spíše zajímá, jak se projevil na hře. Obraz celkově je na konzoli Xbox One X čistější a jemnější díky vyššímu rozlišení (hra podporuje 4K, ale běží v nižším nativním rozlišení), méně rozmazaný a textury jsou pochopitelně kvalitnější. Posun k lepšímu jasně rozpoznatelný už na první pohled. Zvláště pokud máte opravdu velkou televizi. Další hrou, která se dočkala updatu a nemohl jsem ji v testu opomenout, je akce Halo 5: Guardians. Díky updatu hra běží ve vyšším rozlišení a celkově je tedy obraz daleko jemnější. Má kvalitnější textury, čehož si je možné všimnout hlavně na vegetaci, ale také na detailnosti zbraně. Hezčí jsou i stíny a další efekty, také je vidět více do dálky a potěší jistě i kratší nahrávací časy. Halo 5: Guardians je tedy na Xbox One X rozhodně pěkná podívaná a update ji rozhodně prospěl. Jen možná trochu zamrzí, že jsme se nedočkali i podpory HDR, ale tu snad přinese další díl.

Společně s konzolí Xbox One X vycházejí i remastery tří starších her - Zoo Tycoon: Ultimate Animal Collection, Rush: A Disney Pixar Adventure a Disneyland Adventures, které mají zaujmout hlavně mladší publikum. Já jsem si mohl vyzkoušet Zoo Tycoon: Ultimate Animal Collection, což je remaster hry z roku 2013. Na původní verzi jsme vám přinesli obsáhlou recenzi, kterou si u nás můžete stále přečíst - https://konzolista.tiscali.cz/... . Od jejího vydání se herně nic nezměnilo, kromě možnosti stavět o něco větší zahrady, vývojáři jen přidali obsah, který je nyní více bohatší. A co že je nového? V prvé řadě vývojáři přidali hned 91 nových živočichů z Austrálie (klokani nebo koaly) a Jižní Ameriky (jaguáři, tapíři nebo mravenečník), s nimiž jsou spjaty i nové předměty, které vám umožní pro ně stavět specifické výběhy. Dále se hra rozrostla o dvě nové kampaně, zasazené do Austrálie a Jižní Ameriky, abyste se s novou faunou dostatečně seznámili a měli usnadněn vstup do volného režimu, v němž budete trávit asi nejvíce času. 

Když už hru zmiňuji v testu konzole Xbox One X, tak pochopitelně nesmím opomenout i technickou stránku. Hra se může pyšnit 4K rozlišením s HDR podporou, což přináší opravdu pěknou podívanou. Zvířata ještě nikdy nebyla tak detailní a roztomilá, což ocení hlavně mladší publikum, navíc vše krásně šlape a nenarazil jsem na výrazné technické problémy. Snad jen ty nahrávací obrazovky mohly být o něco kratší. Jinak ale po této stránce nemám žádné námitky. Zoo Tycoon: Ultimate Animal Collection není ani tak remaster, ale spíše kompletní edice. Pokud se vám původní verze líbila, s novou určitě chybu neuděláte, navíc se prodává i za příznivou cenu. Jestli vám ale vadila přílišná omezenost v možnostech stavění zoologické, nová verze i přes nový obsah vám k srdci asi nepřiroste. 

Dá se říci, že většina first-party her, která dostala update, ukazuje příkladnou podporu konzole. Ať už jde o 4K rozlišení, lepší efekty, HDR nebo framerate. Podpory se kromě výše zmíněných dočkaly nebo dočkají first-party hry Killer Instinct, Halo Wars 2, Minecraft, ReCore, Super Lucky’s Tale, Zoo Tycoon a dokonce i Forza Horizon 3. Co se týče third-party her, tam je podpora zatím spíše vlažnější, většinou se jako u PS4 Pro zaměřující jen na prosté zvednutí rozlišení, případně přidání HDR. To je zatím vidět na mnou testovaných hrách jako Assassin’s Creed Origins, Call of Duty: WWII, Middle-earth: Shadow of War, FIFA 18, Wolfenstein II: The New Colossus a The Evil Within 2. Ano, hry vypadají o něco lépe, zvláště na televizi s velkou úhlopříčkou, ale plný potenciál zatím využívají jen z části. Nyní na Micosoftu pochopitelně bude, aby přesvědčil třetí strany, aby věnovaly hrám pro Xbox One X větší péči.

Během vydání konzole Xbox One X by mělo být k dispozici přes 100 her, které za pomocí updatu budou těžit z jejího výkonu. Některé jsem zmínil výše, ale určitě se ptáte, co hry, které update nedostanou. Konzole má už od začátku zapnutý jakýsi Boost režim, takže ostatní hry sice nebudou vypadat lépe, ale dosáhnete v nich daleko lepších výsledků, ať už jde o nahrávací časy nebo hlavně framerate. Já mohl během testování zkusit několik takových her, mezi nimiž bylo Grand Theft Auto V, Batman: Arkham Knight a Assassin's Creed Unity. U prvních dvou her se znatelně zkrátily nahrávací časy, ale také framerate se ustálil prakticky na pevných 30 snímcích, takže nedocházelo ke zpomalování nebo propadům jako u klasické konzole Xbox One. Hlavně u open-world her je nárůst výkonu znatelný, což bylo vidět i u mnou následně testovaného Assassin's Creed Unity, který prakticky pořád běžel ve 30 snímcích a konečně byl tedy hratelný tak, jak si vývojáři a hlavně hráči během vydání přáli. Xbox One X pochopitelně nepodporuje jen Xbox One hry, ale také si na něm zahrajete kompatibilní hry z konzolí Xbox 360 a Xbox. U nich moc velkou podporu nečekejte, i když u některých je update slíben (Halo 3 nebo Gears of War 3). Je ale jasné, že výkon konzole oceníte hlavně u nových her.

Určitě se ptáte, jestli se vyplatí konzole Xbox One X i v případě, pokud vlastníte televizi podporující pouze 1080p a zatím neuvažujete, že byste koupili lepší. Tady už odpověď tak jednoznačná není. Pořád ovšem budete mít u většiny her rychlejší nahrávací časy, lepší framerate, případně i hezčí detaily a efekty. Zmínit navíc musím i technologii Supersampling. Některé hry po updatu fungují tak, že jsou konzolí vykreslovány ve 4K nebo vyšším rozlišení i v případě, kdy je připojena k 1080p televizi nebo monitoru. Technologie Supersampling následně obraz převede ze 4K do 1080p, díky čemuž je výsledný obraz detailnější. Supersampling pochopitelně nepodporují v současnosti všechny hry, ale ty, které dostaly update, ho ve většině případech umí a i u nich budete mít tedy s normální TV lepší vizuální podívanou. 

Xbox One X jakožto půlgenerační konzole dělá svoji práci skvěle, o poznání lépe jak loňský PlayStation 4 Pro. Jen možná některé hráče zamrzí, že konzoli a její hardware mohou vývojáři využít jen k vizuálnímu vylepšení stávajících i budoucích her, případně ke zlepšení jejich chodu. Na Xbox One X totiž nebudou vznikat čistě exkluzivní hry, které by využívaly hardwarové možnosti i k herním vylepšením a novým mechanikám, větším světům a tak dále. Xbox One X je v tomto tedy zatím limitován původní konzolí Xbox One. Nového skoku se zřejmě dočkáme až s příchodem nové konzolové generace, která se zřejmě po vydání Xbox One X a PlayStation 4 Pro o něco posune.

Rychlý vyladěný systém – Microsoft pro konzoli využívá svůj vlastní systém založený na operačním systému Windows 10. Ten po řadě updatech získal řadu nových funkcí a novinek, přičemž byl velmi rychlý už i na původní konzoli Xbox One. Na Xbox One X je vše ještě rychlejší a nenarazil jsem na žádný problém, k němuž bych se musel vyjadřovat. Snad jen stojí za zmínku novinka v podobě možnosti ukládat videa v rozlišení 4K, stejně tak v tomto rozlišení ukládat obrázky z her. Ano, pro mnohé se jedná o prkotinu, ale někoho může tato drobnost potěšit. Jen tedy trochu nechápu, proč pro ukládání delších videí ve 4K je vyžadován externí pevný disk.

4K Blu-ray s HDR – Konzole Xbox One X pochopitelně není určena jen pro přehrávání her, ale nabízí i spoustu multimediálních funkcí. Už na začátku jsem zmínil, že velkou výhodou konzole je přítomnost 4K Blu-ray mechaniky, která zvládá přehrávat 4K filmy na Blu-ray discích. Do budoucna bude těchto filmů daleko více, ale už nyní je můžete běžně zakoupit v různých internetových obchodech. Jen cena je zatím trochu vyšší, stojí kolem osmi stovek. Já jsem si během testování pustil nejprve novou Mumii a následně i Wonder Woman, která se navíc může pyšnit i podporou HDR. Oba filmy mají ve 4K parádní obraz a zvláště ve spojení s HDR jde o opravdu výborný zážitek. Takový, že už jen těžko bych se nyní vracel k něčemu horšímu. Pro fanoušky filmů je 4K Blu-ray mechanika skvělým doplňkem.

Určitě stojí za zmínku, že konzole Xbox One X podporuje i technologii 3D prostorového zvuku Dolby Atmos (konzole podporuje pochopitelně i Dolby Digital 5.1, DTS 5.1, PCM 2.0, 5.1, 7.1 a Dolby TrueHD), a to nejen u Blu-ray filmů, ale také u her. Už jsou dokonce i první, které tuto technologii využívají – Rise of the Tomb Raider, Assassin’s Creed Origins nebo Gears of War 4. Jde ale spíše o příslib do budoucna, protože na Dolby Atmos potřebujete i kvalitní reproduktory a další vybavení. Dnes zřejmě tuto moderní technologii využije maximálně pár bohatých nadšenců. Ostatně i proto se zatím ani filmová studia moc nesnaží s využitím jejího plného potenciálu.

Není vše růžové, jak se zdá – Z předchozích odstavců je vám asi jasné, že Microsoftu se podařilo vytvořit asi nejlepší konzoli, s jakou zatím přišel. Je ale také pár mušek, které hlavně uživatel bude muset na začátku skousnout. Začnu samotnou cenou. Xbox One X stojí 13 490,-Kč, někdy i o trochu méně, přičemž k jeho využívání vám postačí normální 1080p televize. I na ní poznáte u her zlepšení, ať už jde o různé efekty, rychlejší nahrávací časy nebo lepší framerate. Pro plné využití potenciálu ale potřebujete i docela drahou 4K televizi s podporou HDR, čímž se počáteční investice může značně prodražit. Ano, platilo to samé i pro PlayStation 4 Pro, ale u konzole Xbox One X se na podporu 4K ještě více sází. Další menší muškou vidím skutečnost, že Microsoft už kompletně odstřihl podporu pro Kinect. Konzole a její OS pochopitelně Kinect rozpozná a umí přehrávat i hry pro Kinect, ale k jeho připojení potřebujete speciální adaptér. Pro Xbox One S bylo možné ho získat zdarma, pro Xbox One X už ale podobný program Microsoft nenabízí.

Poslednímu menšímu nedostatku nebo spíše problému budu věnovat samostatný odstavec. Tím, že Xbox One hry dostávají speciální updaty s 4K assety, značně narostla jejich velikost na pevném disku. Mnohdy tak mají po updatu i přes 100 GB, někdy dokonce ještě více (Quantum Break je zřejmě rekordman se 170 GB – jsou do toho zahrnuty i filmečky ve 4K, které ale není nutné stahovat), což se pochopitelně následně projeví na tom, kolik her se vám vejde na disk, a také jak dlouho je budete stahovat z Xbox LIVE. Daň za lepší vizuální kvalitu je tedy tady celkem vysoká, a možná je i proto škoda, že Microsoft osadil konzoli jen 1 TB diskem, pokud by měla 2 TB disk, už by to bylo určitě veselejší. Velikost her je tedy něco, na co si budeme muset do budoucna zvyknout. 

Do konzole Xbox One X bylo jednoduché se zamilovat od první minuty. Nejen, že dobře vypadá a je malá a tichá, ale také nabízí dostatečný výkon na to, aby všechny hry z Xbox One běžely lépe, a to i ty, které nedostaly speciální update. Potěší i rychlý a přehledný systém, stejně tak podpora pro 4K Blu-ray Disky. Pokud doma máte 4K televizi nebo ji v brzké době plánujete pořídit, Xbox One X je ideálním doplňkem. Xbox One X je zatím nejlepší konzole, jakou kdy Microsoft vydal. Nyní jen bude záležet na tom, aby nám její výkon předvedl i ve hrách, a pokud možno i v nějakých těch velkých exkluzivitách, které jsou ale zatím spíše v nedohlednu. 

Komentáře