Ratchet and Clank: A Crack in Time

recenze  7
Martin Šmíd, 10. 11. 2009 0:20
Když vyšel v roce 2002 první díl plošinovky Ratchet and Clank, nikdo asi nečekal, jaký hit se z něj stane. Od té doby nám Insomniac začal servírovat jeden díl za druhým. Všechny díly si držely velmi vysokou kvalitu, ale až s příchodem Playstationu 3 nastal zlom a série prožila menší revoluci. Pojďme se podívat, jak u nás zabodoval nejnovější díl, který má zakončit rozjetou vesmírnou ságu. Ratchet and Clank jsou zpět!

S příchodem Playstationu 3 se vývojáři z Insomniacu rozhodli, že Ratchet s věrným přítelem Clankem dostanou velké galaktické dobrodružství, a jak bylo řečeno, tak se stalo. Před dvěma lety vyšel Tools of Destruction, který poprvé uvedl naši dvojku do vesmíru a cestovali jsme po planetách, abychom zabránili velkému zlu. Jenomže konec se naší dvojce moc nepovedl a Clank byl unesen neznámými bytostmi. Protože Ratchet je na svém parťákovi natolik závislý, že bez něj nemůže pomalu ani existovat, začne ho hledat, což rozvinulo události v datadisku Quest for Booty. Nyní se k nám dostává do mechanik díl s názvem A Crack in Time, který má celou tuto vesmírnou ságu ukončit. Pokud jste v sérii nováčkem a chcete začít až s dílem A Crack in Time, nic se neděje- Hra na začátku pustí intro, kde vám všechny události z předchozího dílu vysvětlí. Pochopitelně je ale lepší, abyste předchozí díly hráli, protože jenom tak si příběh hry naplno užijete.

Většinu času hry se budete poflakovat v kůži Ratcheta, který bude hledat svého plechového kolegu. Samotná hratelnost nyní doznala celkem velké změny a dalo by se říci, že se v ní vývojáři inspirovali u posledního galaktického dobrodružství Maria. Se svojí lodí Ratchet vždy cestuje do nějaké té galaxie, kde má vždy dvě planety jako hlavní cíle, na nichž bude plnit nejrůznější příběhové úkoly, ale i řadu vedlejších. Vesmír už tak neslouží jako jakýsi dlouhý loading, než vás hra přesune na novou planetu, ale jedná se vždy o delší části, kde si i zabojujete. Pojďme se ale podívat na hlavní část, kde budete cestovat na zajímavé planetky, které svou rozlohou budí dojem opravdového světa. Každé prostředí, do kterého se Ratchet podívá, je velmi originální, neopakuje se a vývojáři ukázali svůj mistrovský um při tvorbě level designu. Během samotného hraní získáme s Ratchetem spoustu věciček, jako jsou například tryskové boty. Ty jsou dle našeho mínění velmi dobrou novinkou, díky níž se můžete po levelu pohybovat velkou rychlostí a překonávat tak v okamžiku i velké prostranství. K Ratchetovi také patří velká škála nejrůznějších zbraní, kdy si vývojáři připravili opět několik novinek. Mezi ně patří třeba přerostlá žába, která krká jedovaté zplodiny. Zapomenout nesmíme zmínit ani jakési vesmírné monstrum, které po vyvolání vyleze z mráčku. Toto stvoření si poté tahá do mraku nepřátele v okolí, kde je rozmontuje do posledního šroubku. Všechny zbraně si poté vylepšujete jejich používáním, přičemž levely nesbíráte pouze do zbraní, ale hlavně k samotné osobě Ratcheta, který je poté odolnější.

Jako v předchozích hrách i v A Crack in Time budeme sbírat šroubky, za které si budeme kupovat nové zbraně, ale také náboje do nich a zapomenout nesmíme ani na lepší obleky, které dokážou z Ratcheta udělat ještě o něco odolnějšího bojovníka. Od zbraní to nemáme daleko k nepřátelským kreaturám. Vývojáři si pro nás přichystali převážnou většinu nových potvor. Jmenovat můžeme třeba pouštní jezdce nebo obtloustlé bojovnice. Co už se v A Crack in Time moc nepovedlo, jsou bossové. Těch je ve hře opravdu hodně, ale bohužel jejich porážka je vždy otázka chvilky a hlavně po vás nevyžadují, abyste při boji nějak hodně přemýšleli. Stačí totiž vzít nejsilnější zbraň a pálit co to jde. Nic ale nemění na tom, že souboje jsou alespoň svižné a nestane se tak, že byste u nějakého bosse zakysli a nevěděli, jak dál.

Ratchet si při svých toulkách po vesmíru může vylepšovat i svoji vesmírnou loď, díky čemuž získá tryskový pohon, ale i nové možnosti. Ty mu poté umožní, abyste se dostali na nové planety, ke kterým byste bez nich neměli přístup. Vaši loď si vylepšujete pomocí tajemných bytostí jménem Zoni, které tak budete muset během hry chytat. Dohromady jich je ve hře čtyřicet, přičemž se schovávají na příběhových planetách, hlavně těch menších, které se vždy nacházejí ve vesmíru. Menší planetky tak trochu připomínají Super Mario Galaxy, ale to vůbec nevadí, protože jsou stejně jako ve zmíněné hře velmi zábavné. Sbírání Zonů na malých planetách není většinou nic těžkého a jen k němu musíte dojít přes dobře rafinované pasti. To Zoni na příběhových planetách jsou velmi lstiví a občas před vámi utečou a musíte celý proces chytání opakovat. K dohrání hry potřebujete zhruba dvacítku Zonů, přičemž další můžete pochytat po skončení hlavní kampaně. Kromě této vedlejší činnosti si pro nás vývojáři přichystali i klasické sbírání zlatých šroubků, ale také několik turnajů. V turnajích budeme vždy bojovat s hordami nepřátel o celkové vítězství. Pozdější fáze turnaje jsou velmi těžké a doporučujeme je tak absolvovat až v pozdějších částech hry, kdy už máte vylepšenu většinu zbraní.

Během hry nebudeme ovládat jen Ratcheta, se kterým prožijeme většinu hry, ale i jeho kolegu Clanka, kterého unesl Dr. Nefarious. Jenomže Clank není jen tupý robot, takže se mu alespoň na chvilku podaří uniknout, aby prožil vlastní dobrodružství, ve kterém mu bude radit jeho robotí kolega, kterému se plány Dr. Nefariouse také zrovna nezdají. Hraní za Clanka přináší do série značné oživení a zajímavé situace, mezi něž patří převážně hrátky s časem, které se povedly na jedničku, a to dvakrát podtrženou. Clank tak jako jednu ze schopností má možnost vysílat časové výboje, které v okolí zpomalí čas. Clank tak může přeskakovat rychlé plošinky, které by dříve nepřeskočil. Ty pravé hrátky s časem ovšem přijdou s logickými rébusy. Logické rébusy, kde budete muset používat čas, jsou skvěle promyšleny a vyžadují, abyste měli trošinku prostorové představivosti, jinak vám dají pořádně zabrat. Na začátku vždy máte 1 minutu, během níž musíte třeba 4 Clanky nasměrovat, aby si v jednom okamžiku stoupli na 4 různá tlačítka a ještě ten čtvrtý poté doběhl do otevřených dveří. Jen těžko se popisují tyto hádanky, ale podle nás patří k tomu nejlepšímu ve hře a u jejich řešení se budete hodně bavit. Clanka občas během levelů poctí přítomností i nějaký ten nepřítel, kterého se zbaví velkou holí, jež získá během své pouti. Část za Clanka je, jak už jsme zmínili, velmi osvěžující, a přináší do herní série nevídané prvky, které samotné hře velmi prospěly.

Pokud se někomu přechod na next gen povedl, je to právě Ratchet and Clank od Insomniacu. Vývojáři totiž mohli zapracovat pořádně na grafické stránce, a tím pádem je tu velmi dobrý výsledek, který si hlavně ve filmečcích nezadá s filmy od studia Pixar. Filmečky vypadají naprosto úžasně, jsou vtipné a hlavně na velké obrazovce neuvěříte, že jde pouze o hru, ale budete si myslet, že jde o velmi dobrý film. Ani samotná herní grafika není špatná, ale od minula se moc nezměnila, ale proč taky, když už v Tools of Destruction byla znamenitá. Vývojáři vzali jen některé textury, vybrousili je, jinak se celkem evidentně starali spíše o hratelnost. Pochválit vývojáře musíme za 60fps, což je na hře hodně znát a nikdy se nám za celou dobu hry nestalo, že by hra zpomalila. Velmi kvalitní práci vývojáři odvedli i po stránce hudební, kdy jsou nám pouštěny skladby, které vždy nádherně pasují k odehrávající situaci a skvěle tak navozují atmosféru. Skvěle na tom jsou i všelijaké zvuky, přičemž se povedlo i samotné namluvení všech postav, které tak budí skutečný dojem.

Ratchet and Clank se vrátil v parádní formě a ukazuje svým konkurentům záda z hodně velké dálky. Insomniac opět ukázal, že dokáže namíchat hodně chutný koktejl, který obsahuje veškeré ingredience, jako je vytříbená hratelnost, skvělé audiovizuální zpracování a hlavně filmové vyprávění příběhu. A Crack in Time je prostě hra, kterou si musíte zahrát.

Ratchet & Clank: A Crack in Time

ps3
Sony Computer Entertainment, Insomniac Games
Datum vydání hry:
27. 10. 2009
KARTA HRY
9/10

Komentáře