Historie studia Insomniac Games
Zrod studia Insomniac Games se začal rýsovat už v roce 1995, přičemž realizován byl až o rok později. Studio se otevřelo ve městě Burbank v Kalifornii, přičemž ihned začal nábor kvalitních herních programátorů. Hlavní postavou studia Insomniac se stává Ted Price, který ihned obdržel status prezidenta. Nově otevřené studio poprvé ukázalo své kvality v témže roce, když vytvořilo svoji vůbec první hru, first-person střílečku Disruptor pro Playstation. Tu vydal vydavatel Universal Interactive Studios, který si ihned pojistil další hru od Insomniacu, kterou dnes mnozí hráči považují za naprostou legendu. Mluvíme tu o Spyro the Dragon. Kvality ve vývojářích nerozpoznal pouze vydavatel Universal Interactive, později přejmenovaný na Vivendi Games (dnes Activision Blizzard), ale i Sony. Ta ihned začala konat a pojistila si, že série Spyro získá status exkluzivní na první Playstation. Na hru Spyro the Dragon hráči čekali celé dva roky, přičemž čekání se vyplatilo a dostala se k nám plošinovka, která se ihned zařadila k těm vůbec nejlepším na tehdejším trhu.
Úspěch prvního dílu byl opravdu obrovský, takže bylo jasné, že je zaděláno na pokračování. To opravdu přišlo, a to už o rok později. Opět vývojáři z Insomniac Games prokázali naprostou profesionalitu a vytvořili hodně povedené pokračování Spyro 2: Ripto´s Rage!, které v mnohých překonalo svého předchůdce. Rovněž se dostavil velký úspěch a třetí díl tak byl jen otázkou času. Ten přišel rovněž o rok později, už v roce 2000, kdy pulty prodejen plnila novinka od Sony, Playstation 2. Jenomže Insomniac připravil Spyro: Year of the Dragon i nyní pro první Playstation, což se nakonec ukázalo jako dobré rozhodnutí. Miliony prodaných kusů mluví jasnou řečí. Po vydání třetího Insomniac Games ukončil spolupráci s Universal Interactive Studios a začal táhnout se Sony, se kterou vlastně táhne až do dnes. Na rozdíl od studia Naughty Dog (se kterým Insomniac Games do dnes přátelsky spolupracuje), si Insomniac udržuje nezávislost, takže si může prakticky dělat, co se mu zlíbí. Sony od této chvíle figuruje jen jako vydavatel jejich her, přičemž vlastní na ně i všechna vlastnická práva.
Spolupráce se Sony nese první ovoce už v roce 2002, kdy se Insomniac Games vytáhl plošinovkou Ratchet & Clank. S tou v témže roce soupeřili s plošinovkou od Naughty dogu, JAKem and Daxterem. Každopádně Ratchet & Clank zaznamenal obrovský úspěch, což zapříčinilo, že se ihned začalo pracovat na pokračování Ratchet & Clank: Going Commando, které vyšlo o rok později. To si rovněž odneslo velmi dobré známky u herních recenzentů a z nyní už série se stala důležitou součástí úspěchu konzole Playstation 2. Rok 2003 je pro Insomniac Games menším zlomem. Studio najednou opouští několik jeho zaměstnanců, přičemž ihned zakládají své vlastní studio - High Impact Games, které si ale udržuje s Insomnacem hodně dobré vztahy. Je to dáno i především tím, že studio sídlí jen několik metrů od Insomniacu, díky čemuž mohou obě studia navzájem spolupracovat. Tato spolupráce se poprvé osvědčila v roce 2007, když High Impact Games vydal svoji vůbec první hru, PSP titul Ratchet & Clank: Size Matters, který byl o rok později konvertován i na Playstation 2. V roce 2008 si obě studia spolupráci zopakovaly a vývojáři z High Impact Games vytvořili PSP hru Secret Agent Clank. Vývojáři poté své kvality potvrdili na konci minulého roku, kdy vytvořili PSP hru Jak and Daxter: The Lost Frontier, kterou jim díky skvělým vztahům svěřil Naughty Dog. Zdá se tak, že se z High Impact Games stává další kvalitní herní studio.
Zpět ale k Insomniacu, který po vydání druhého dílu Ratchet & Clank: Going Commando začal pracovat na třetím dílu, který měl zakončit celou trilogii na Playstationu 2. Hra se jmenovala Ratchet & Clank: Up Your Arsenal a mnoho fanoušků série ji považuje za nejlepší díl. S kvalitou se zákonitě dostavil i úspěch, takže se Insomniac rozhodl, že ještě naposledy oba hrdiny ukáže ve světle konzole Playstation 2. V roce 2005 tak vychází Ratchet: Deadlocked, který v Evropě vychází pod jménem Ratchet: Gladiator. Tato hra už byla spíše zaměřená na střílení a online multiplayer a kooperativní hraní. Přesto si odnášela hodně pozitivní hodnocení, ale úspěchu, co se prodejů týče, své starší bratříčky nepřekonala. V této chvíli tak Insomniac hází Playstation 2 přes palubu a začíná se soustředit na přicházející Playstation 3.
Vše vypukne na E3 v témže roce, když Sony oficiálně Playstation 3 představí. V reklamních spotech poté pouští i ukázku na střílečku Resistance: Fall of Man od Insomniacu. Ta v těch všech nadupaných trailerech celkem zanikla, ale jako jedna z mála ukazovala aktuální závěry ze hry a nejednal se jen o target render. Sílu ukáže Resistance: Fall of Man až o rok později, kdy už si ji všimnou hráči po celém světě. Hra je navíc přislíbena hned na launch samotné Playstationu 3, což se vývojářům z Insomniacu i povedlo. Resistance: Fall of Man tak vychází ihned na startu Playstationu 3 a stává se z ní nejdůležitější hra pro tuto novou konzoli. Sony asi musela Insomniacu líbat ruce, protože bez této hry by jen těžko konzole v prvních měsících uspěla. Ihned po vydání Resistance: Fall of Man se studio rozděluje na dvě skupiny. Jedna se ihned vrhá na pokračování Resistance, přičemž druhá připravuje next gen verze série Ratchet & Clank. Výsledek dalšího snažení vývojářů z Insomniacu se dostavilo hned na podzim roku 2007, když vychází hra Ratchet & Clank Future: Tools of Destruction. Herní novináři jsou z této hry na větvi, přičemž úspěchu se jí dostane i od hráčů, kteří do dnešního dne skoupili na dva miliony kusů.
Úspěch hry znamenal jediné. Musí se připravit pokračování. To se opravdu začalo připravovat, ale než se tak stalo, vyšel ještě datadisk Ratchet & Clank Future: Quest for Booty na Playstation Network (v Evropě vyšel i na Blu-ray Disku). Na konci roku 2008 vychází další velmi očekávaná hra od Insomniacu, Resistance 2, která zaznamená rovněž velký úspěch u herních kritiků a posléze i hráčů. No a poslední hra, za kterou Insomniac stojí, je pochopitelně Ratchet & Clank Future: A Crack in Time, který vyšel v minulém roce. Do dnešního dne se prodalo přes milion kusů této plošinovky, takže jde rovněž o velký úspěch. Je třeba dodat, že všech her od Insomniacu se do dnešního dne prodalo více jak 33 milionů kusů. Rok 2009 ovšem nebyl jen ve znamení poslední hry, ale i v otevření nového studia v Severní Karolíně, kde se šéfem stává Chad Dezern.
Rok 2010 je pak pro Insomniac zlomový. Nejprve bylo oznámeno, že Insomniac po dlouhé době opouští exkluzivní hry pro Playstation a plácl si s EA. To znamená jedno, další hra vyjde nejen na Playstation 3, ale i Xbox 360. Majitelé Playstationu mohli cítit menší zklamání, ale to Insomniac napravil na GamesComu, když oznámil hry Resistance 3 a Ratchet and Clank: All 4 One, které vyjdou exkluzivně pro Playstation 3. Navíc se vývojáři nechali slyšet, že i v budoucnu budou Playstation všemožně podporovat.
Komentáře