XDefiant

recenze  15
Martin Šmíd, 8. 7. 2024 10:00
Call of Duty je velkou videoherní stálicí, která každý rok dokáže přitáhnout pozornost milionů hráčů po celém světě a do kasičky Activisionu přinést miliardy dolarů. Není divu, že se mnozí další snaží úspěch napodobit. EA se svoji sérií Battlefield, jejíž poslední díl ale naprosto vybouchl a stal se ukázkovým propadákem. Microsoft si podobný úspěch určitě sliboval od ambiciózního Halo Infinite, ale nakonec zůstalo opravdu jen u přání. V minulosti jsme tu měli i několik dalších pokusů, ale ty ani nestojí moc za řeč. Nyní se ale pokouší Call of Duty konkurovat Ubisoft se svoji novinkou XDefiant, která po mnoha docela velkých odkladech konečně vyšla v formou free-to-play, takže si ji může zahrát naprosto každý bez jakýchkoliv nákladů. Jestli jde o důstojného konkurenta Call of Duty a hlavně zábavnou multiplayerovou akci s potenciálem do budoucna, na to se nyní podívám ve své recenzi.

Možná si ještě pamatujete, že když byla hra XDefiant poprvé oznámena, spadala do univerza Toma Clancyho jako Ranbow Six, Ghost Recon nebo Splinter Cell. Následně se ale Ubisoft rozhodl, že jméno slavného spisovatele odebere a vytvoří zcela novou značku, ačkoliv ze zmíněných značek přebírá některé frakce a další prvky, k čemuž se dostanu níže. Na druhou stranu se v ní ale objevují i frakce, kterou jsou převzaty z dalších her Ubisoftu jako Far Cry nebo Watch Dogs. Změna názvu tak určitě ve výsledku dává docela velký smysl. K XDefiant jsem přistupoval s mírným optimismem, protože betaverze z minulého roku se mu docela líbila, ačkoliv jsem viděl, že jí chybí trochu vlastní identita, která by ji nějak odlišila od jiných multiplayerových stříleček, kterých je dnes na trhu hodně a každá se pere o své místo na výsluní.

V základu je XDefiant svižná arkádová 6v6 multiplayerová akce, pro kterou se Ubisoft nechal inspirovat populární konkurencí jako Call of Duty, Valorant nebo Overwatch. Hlavně první jmenovaná série od Activisionu byla jasnou předlohou, což je jasně cítit od první minuty, ať už jde o hratelnost, design map a další prvky. To ovšem není zase tak překvapivé vzhledem k tomu, že na XDefiant pracovali mnozí bývalí vývojáři série Call of Duty. Gunplay je solidní, líbí se mi svižná hratelnost, TTK je podle mého dobře nastavený, ale abych byl v současnosti spokojen, chybí mi lepší vybalancování zbraní, a to i po několika updatech od spuštění, případně vyladěnější a lepší netcode, který má mnohdy opravdu slabší chvilky. To je v současnosti asi největší problém XDefiantu, který budou muset vývojáři vyřešit, protože konkurence je tady v současnosti roky napřed.

Důležitou roli v XDefiant hrají frakce, které zde nahrazují klasické třídy. Ty jsou inspirované oblíbenými hrami Ubisoftu, jak už jsem ostatně zmínil výše, a každá nabízí odlišný herní styl a jedinečné aktivní i pasivní vlastnosti. Zatímco třída Libertad z Far Cry se zaměřuje na léčení sebe i svých spolubojovníků, Phantoms z Ghost Reconu umí vytvářet štíty, případně si i jeden silný vzít a mít ho jako zbraň. Třída Echelon ze Splincer Cellu vsází na stealth hraní a odhalování pozic protivníků. Dělá tedy přesně to, co byste od ní čekali, a vlastně jsem si ji docela oblíbil a hodně za ní hrál. Cleaners z The Divisionu zase mají ohnivé kulky a vůbec ability spojené s využíváním ohně, no a DeadSec z Watch Dogs umí vypouštět Spiderboty či deaktivovat minimapu u protivníků. V rámci první sezóny se do hry dostala třída GSK z Rainbow Six Siege. Jak vidíte, jednotlivé třídy jsou hodně rozmanité a mají rozhodně velký dopad na plánování taktiky a samotnou hratelnost, a to se mi hodně líbí.

XDefiant nabízí slušné množství moderních zbraní, které jsou stejně jako v Call of Duty rozděleny do různých kategorií. Naleznete tu několik samopalů, SMGček, brokovnic, kulometů nebo pušek. Líbí se mi, že každá zbraň je naprosto unikátní a chová se odlišně, a to i v rámci stejné kategorie. Jak používáte jednotlivé zbraně, postupně je levelujete a odemykáte si pro ně různá příslušenství, ať už jde o zaměřovače, zásobníky nebo pažby. Každé příslušenství má své výhody i nevýhody, a je proto nutné zvažovat, jaké se lépe hodí k vašemu hernímu stylu. Jde o systém, který je znám ze série Call of Duty, vývojáři XDefiant se zde nepokoušeli přijít s něčím novým. Jen vzali to, co funguje a je mezi hráči osvědčené, a dobrou práci to odvádí i v XDefiant.

Protože XDefiant recenzuji krátce po spuštění první sezóny, nabídka herních režimů je bohatší než na začátku. Na začátku se museli hráči spokojit jen s pěticí režimů. Pro arénové hraní byly vyhrazeny tři - Domination, Occupy a Hot Shot, které se zaměřovaly na držení zón na mapě, jen s drobnými obměnami. Vývojáři si ale vyslechli zpětnou vazbu od hráčů a s první sezónou přidali klasický Team Deathmatch i Capture the Flag. Vlastně jsem byl docela překvapen na začátku, že tyto dva oblíbené a naprosto zásadní režimy chybí. A asi nepřekvapí, že se hrají dobře. Kromě arénových režimů hra obsahuje i dva Escort a Zone Control, které jsou inspirované hrou Overwatch. V nich nejprve jeden tým se snaží dotlačit robotického psa do cíle nebo obsadit veškeré body, přičemž druhý tým se tomuto snažení snaží zabránit. Následně se pak role ve druhém kole obrací a kdo úkol zvládne, případně rychleji, vyhrává. Tyto dva režimy jsou zábavné a bavilo mě je hrát, zvláště ve chvíli, když jsem měl u sebe kamarády a mohl s nimi komunikovat. Sehranost a taktický postup je zde klíčem k úspěchu.

V současnosti, což je krátce po spuštění první sezóny, obsahuje hra hned patnáct map. 11 jich je připraveno pro klasické herní režimy jako Domination, Occupy, Hot Shot nebo Team Deathmatch, další čtyři jsou určené pro režimy Escort a Zone Control. Mapy jsou inspirované jinými hrami Ubisoftu jako Far Cry, The Division nebo Watch Dogs, přičemž svým designem a vůbec strukturou dost připomínají mapy ze starších dílů Call of Duty, což určitě mnozí hráči ocení. Mapy je jednoduché se naučit, jsou přehledné a nikdy se mi nestalo, že bych byl dlouho mimo akci. I když někteří mohou namítat, že jsou o trochu větší, než by měly pro počet hráčů, pro který jsou nyní určeny, nepřišlo mi to. Já jsem s návrhem mapy i jejich rozmanitostí rozhodně spokojen, vlastně se mi líbí možná i více než mapy v moderních dílech Call of Duty, které jsou hodně navrhované pro kempery. To v XDefiant není. Nestalo se mi, že bych potkal kempera, pro tento styl hraní jsou mapy přímo nevhodné.

Jak už jsem zmínil výše, hra XDefiant vyšla formou free-to-play, ale je jasné, že na ní bude chtít Ubisoft vydělat. A to skrze mikrotransakce. Vývojáři už před vydáním přišli s informací, že hra rozhodně nebude mít pay-to-win mechaniky. Sice obsahuje v současnosti po spuštění první sezóny dvě třídy uzamknuté na začátku – DedSec a GSK, které si můžete odemknout za reálné peníze, ale také za nahrání 700 tisíc XP bodů. To se může zdát docela dost, ale nakonec tomu tak není, pravidelným hraním je možné si je odemknout celkem rychle. Jen možná zamrzí, že nejde odemykat obě dvě třídy najednou, ale musí se postupně. No a pak už hra obsahuje pouze kosmetické věci v rámci Battle Passu, v němž jsou různé skiny na zbraně či postavy. Stejně jako u Fortnite postačí koupit jeden Battle Pass. Pokud ho splníte, budete mít automaticky peníze na další, a ještě vám něco málo zbude. Kromě Battle Passu hra obsahuje i klasický obchod jako je tomu u Fortnite a dalších podobných her, kde se každý den točí skiny a další kosmetika, kterou je možné nakupovat přímo. Některé skiny jsou docela pěkné a dokážu si představit, že mnohé fanoušky zlákají k nákupu. Je ale nutné dodat, že bez kosmetiky a vlastně i jakékoliv další investice se v případě XDefiant zatím obejdete. Hra je plně hratelná i bez investic, což je určitě fajn.

Ubisoft čím dál více využívá u svých her Snowdrop engine, který byl původně vytvořen pro sérii Tom Clancy's The Division, ale protože se osvědčil, byl použit jako základ pro několik dalších her jako Mario + Rabbids Kingdom Battle a Avatar: Frontiers of Pandora. No a právě na Snowdrop enginu je postavena i hra XDefiant, a nutno hned dodat, že šlo o velmi dobrou volbu. Hra vypadá pěkně, ať už jde o detailnost postav, prostředí či pěkné nasvícení a různé efekty. Navíc je engine už velmi dobře optimalizován pro současné platformy, takže hra běží naprosto svižně a navíc se může pochlubit dvěma režimy zobrazení. V prvním se zaměřuje na vyšší vizuální kvalitu a 60 fps, v druhém má sníženou vizuální kvalitu, ale zase podporuje až 120 fps, jako je tomu u série Call of Duty. Hráči, kteří to myslí s hraním vážněji, jistě podporu vysokého frameratu ocení, protože hra v tomto módu běží opravdu parádně a nesetkal jsem se s žádným vážnějším technickým problémem, který bych zde musel zmínit.

XDefiant, ačkoliv postrádá svoji vlastní jedinečnou identitu, je překvapivě zábavná multiplayerová akce od Ubisoftu, která dává skrze svoji svižnou hratelnost, design map či atmosférou vzpomenout na klasické díly Call of Duty. Vývojářům se určitě povedlo položit solidní základy, ale ještě mají před sebou docela dlouhou cestu. O nový obsah se nebojím, ale hra by potřebovala ještě vyladit a více vybalancovat. Do budoucna se ale určitě vyplatí XDefiant sledovat. Fanoušky klasických dílů Call of Duty dokáže potěšit už nyní.

XDefiant

xsxps5ps4xone
Ubisoft , Ubisoft