Wonderbook: Diggs Nightcrawler

recenze  8
Martin Šmíd, 26. 5. 2013 21:45
Sony na konci minulého roku uvedla na trh pro konzoli Playstation 3 speciální knížku Wonderbook, skrze kterou nyní bude moci vyprávět nejrůznější příběhy, v nichž je hráč přímým účastníkem díky rozšíření realitě (AR). Během prezentací sice herní novináři na výstavách usínali, hardcore hráči se také podivovali nad tím, co vlastně tímto chce Sony říci, ale když nakonec Wonderbook vyšel a s ním i hra Book of Spells, sáhla po něm početná skupinka hráčů, ostatně u nás se prodávala lépe jak třeba třetí Uncharted. Musíme navíc uznat, že se nejednalo rozhodně o špatnou hru, no a proto jsme se i celkem těšili, jaký příběh knížka Wonderbook oživí dále. Na slíbené dinosaury si musíme ještě chvilku počkat, nyní k nám doputoval Diggs se svým velkým detektivním dobrodružstvím.

U Book of Spells Sony tak trochu nakousla, co je možné s knížkou Wonderbook vyvádět, a že se skvěle hodí na vyprávění menších příběhů. V tomto pokračuje i Diggs Nightcrawler, za nímž stojí vývojáři ze studia Moonbot, kterým asistovali kolegové ze Sony London Studios. Studio Moonbot se na vývoj her primárně nezaměřuje, proto ho možná neznáte, vytváří spíše menší filmy, ostatně ho vede William Joyce, který si za takový film odnesl Oscara. A o čem že jejich první hra je? Hlavním hrdinou je žížalák Diggs, na něhož je hned na začátku hozena vražda jeho kamaráda Valdy Cvaldy. No, a aby očistil své jméno, bude muset najít kousky svého kamaráda po Library City, dát ho dohromady, a samozřejmě chytnout toho, kdo na něj tuto lumpárnu nastražil. Zkušenost z tvorby menších filmů vývojáři zde rozhodně zužitkovali na výbornou, protože od začátku má příběh velké tempo, je napínavý, přináší během hraní spoustu zvratů, obsahuje humor a hlavně má i skvěle napsané zvířecí postavy, na které jen tak nezapomenete a po dohrání si budete přát, abyste si s nimi mohli užít další dobrodružství. Hluchá místa v příběhu nenajdete, takže se budete skvěle bavit po celou dobu.

Jako každá hra pro Wonderbook a Playstation Move, na začátku se připravte na jednoduchou kalibraci. Po ní se už můžete pustit do hraní Diggs Nightcrawler. Možná vás překvapí, že hra po vás nechce, abyste během hraní měli při sobě Playstation Move, jako tomu bylo u Book of Spells, protože prakticky samotná knížka, kterou držíte v ruce, případně leží před vámi na zemi, slouží jako ovladač. Jak hra vypráví příběh, občas musíte knížkou zaklepat, naklonit ji, otočit stránkou, případně sevřít. Tímto probíhá interakce mezi vámi a herním světem, nepotřebujete držet nic jiného v ruce. Jako příklad uvedu otevírání hrobek, kdy je nutné z nich setřást víko, také je v jedné scéně nutné knížku naklonit tak, aby světlo uprostřed místnosti svítilo na určité místo. Ačkoliv se může zdát, že interakce nebude zase tak velká mezi vámi a hrou, když v ruce nedržíte žádný ovladač, opak je pravdou, protože hlavní hrdina bude vyžadovat akci z vaší strany poměrně často, ať už se jedná o pohnutí knížky či vydání zvukového příkazu. Hratelnosti pomáhá hlavně celá řada zajímavých a rozmanitých miniher, které se neopakují, takže pokaždé budete dělat něco zcela nového, což určitě potěší.

Za vyváženou a intuitivní hratelnost vývojáři zaslouží pochvalu, spolu s příběhem tvoří velmi chutný koktejl. Co se vývojářům rovněž povedlo, je design zdejšího světa s noirovskou atmosférou, ať už jde o postavy, tak lokace, v nichž se budete nacházet. Jsou rozmanité, podíváte se nejen do různých budov, ale i k pirátům do přístavu nebo na hřbitov a tak dále. Možná právě u designu světa se ukazuje síla Wonderbook, protože ten vystupuje z knížky a díky rozšířené realitě si navíc budete připadat, jako byste byli součástí příběhu. Ono taky, když vás hlavní hrdina považuje za svého kamaráda a občas na vás zařve třeba „Hej kámo, posviť mi sem“ nebo abyste mu dali vědět, až bude mít čerstvý vzduch, ponoření do příběhu a světa jenom umocňuje.

Diggs Nightcrawler má napínavý příběh, dobře se i hraje, má vůbec nějaký nedostatek, který bych mu mohl vyčíst? Jeden by se tu našel, a tím je délka. Hra je rozdělena do celkem tří kapitol, které jsem prošel za nějaké dvě hodiny, což rozhodně není mnoho. Naštěstí se vývojáři poučili z Book of Spells, který s obdobnou délkou nenabízel nic, abyste ho museli rozehrát znovu. Navíc jste hned získali platinovou trofej. U Diggs Nightcrawler získáte po prvním dohrání zhruba 40% trofejí, takže je tu možnost vše rozehrát znovu a trofeje vyzobat, rovněž můžete do prošlých levelů skočit znovu a pořizovat fotky, případně točit videa. U této činnosti už ovšem musíte popadnout do ruky Playstation Move. Hru jsem tak prošel, dá se říci dvakrát, přičemž jsem se po celou dobu dobře bavil. Délka příběhu by mohla být pochopitelně delší, klidně bych si dokázal představit, že tu budou další tři kapitoly, ale Sony ji alespoň kompenzuje cenou, která je stanovena na 499,-Kč.

Diggs Nightcrawler až zase tolik nevsází na podklad jako Book of Spells, takže většina objektů na obrazovce jsou 3D modely. Celkový dojem z vizuálního zpracování je rozhodně dobrý, zvláště postavy, ať už jde o hlavního hrdinu, NPCčka nebo padouchy, všechny vypadají pěkně, navíc si vývojáři zaslouží pochvalu za jejich animace, které jsou prvotřídní, a spíše budí dojem, že se koukáte na pěkný animovaný film. V čem ale Diggs Nightcrawler trochu zaostává, je hudební doprovod, který během hraní moc nepostřehnete, vlastně si nyní nevybavím žádnou melodii doprovázející hraní, což je docela škoda, zvláště když se jedná o pohádku pro děti. Celkově nevýrazné je i ozvučení.

Troufám si tvrdit, že Book of Spells by u nás neslavit tak velký úspěch, pokud by nebyl kompletně lokalizován do češtiny. Diggs Nightcrawler jde v jeho šlépějích, takže opět je přítomen český dabing, který doprovázejí i titulky, pokud si je na začátku zapnete. Kvalita překladu jako takového je dobrá, jen dabing občas spíše trhá uši. Možná už jsem příliš starý na takový styl dabingu, ale na druhou stranu Sony jasně dává vědět, na jakou skupinku hráčů cílí. Naštěstí pro starší hráče není problém si hru zapnout v originálu. Každopádně i přes trochu horší úroveň dabingu je rozhodně fajn, že si díky němu mohou hru užít naprosto všichni, a i ti, pro které je hlavně určena. A to je velké plus.

Na začátku jsem si myslel, že mě Diggs Nightcrawler v ničem moc nepřekvapí, ale opak byl pravdou. Jedná se o fajn dobrodružství na jeden večer v pěkné grafice, které navíc ukáže nové možnosti Wonderbooku. Jedinou nevýhodou se zdá délka, která je jako u Book of Spells malá, ale na druhou stranu tomu odpovídá i cena, za jakou se v obchodech hra prodává. Pokud doma Wonderbook máte, rozhodně byste si neměli nechat Diggs Nightcrawler ujít, je rozhodně lepší jak předchozí Book of Spells.

Wonderbook: Diggs Nightcrawler

ps3
SCEE, SCEE
Datum vydání hry:
29. 5. 2013
Žánr:
Adventura
KARTA HRY
8/10

Komentáře