Toren

Martin Šmíd, 13. 5. 2015 12:45
U současné generace konzolí podporuje Sony i Microsoft řadu nezávislých vývojářů, a to i v zemích, kde vývoj her nemá takovou tradici. Díky tomu se třeba vývojáři z brazilského studia Swordtales, kteří jsou samozřejmě velcí herní nadšenci, mohli pustit do adventury Toren, která v mnohém trochu připomíná legendární ICO. Ostatně vývojáři neskrývali před vydáním, že právě u kolegů z Japonska brali inspiraci, ale jak se nyní ve výsledku ukázalo, to k dokonalé hře nestačí.

Ve hře Toren hned na začátku budete svědky toho, že se dívka Moonchild pokusí zabít draka, který ji ale ke vší smůle zabije. Tady hra nekončí, protože se dívka narodí znovu, samozřejmě jako batole, které se snaží dosáhnout hned na meč a vyrazit na cestu, a to v nejnižším bodě věže, na kterou se musí dostat a draka pokořit. Příběh je takto jednoduchý, ale vývojáři si pohráli celkem se světem, v němž se odehrává a jeho historií, vše je pak podání hodně minimalisticky skrze nápisy a vůbec svět, který příběh dále vypráví. Navíc po světě jsou rozmístěny další zkamenělé hrdinky, které jen ukazují, že tu prakticky probíhají neustálé pokusy o zabití draka, a nyní je tedy čas mu konečně zakroutit krkem. Každopádně příběh je jednoduchý a určitě neslouží jako opěrný bod, který by byl největším lákadlem Torenu. Na druhou stranu, těch opětných bodů tu je i v dalších částech docela málo.

Toren si sice bral inspiraci ve hře ICO, ale vlastně si jde po většinu času svoji vlastní cestičkou, která je přístupnější daleko více hráčům. V základu se tedy jedná o akční adventuru, v níž pobíháte po celkem pěkných lokací, které jsou rozmanité, a ačkoliv si na začátku možná řeknete, že se vše bude odehrávat jen v jedné menší lokaci, opak je pravdou. Hra vás sem tam teleportuje do jiných lokací, třeba podvodního nebo ohnivého světa, takže o rozmanitost se bát nemusíte. Problémem bohužel je, že se v jednotlivých lokacích toho zase tak moc neděje. Hlavně na začátku jen lokacemi probíháte, sem tam někam skočíte či překonáte plošinku, ale jinak nic. O něco nápaditější hádanky přichází až v druhé polovině, v níž už je to celkem rychlá jízda k finálnímu střetnutí s drakem, které je slušně zpracované, ale výzvu samozřejmě nepředstavuje ani náhodou, souboj dá klidně i člověk s jednou rukou. Toren je tedy ve výsledku hodně jednoduchou procházkou po věži, které třeba zkušenějším hráčům nemá co nabídnout. Zatímco ICO občas dokázalo zavařit hráčům mozek, Toren je jednoduchá jednohubka k odpolednímu čaji, u níž si odpočinete, na druhou stranu vám nic nedá.

Hra Toren je docela krátká, ale na druhou stranu vás vyjde na 269,-Kč, což je ideální cena.

PlayStation 4 verze byla pro vývojáře asi ta hlavní, protože ovládání se snažili co nejlépe sladit s gamepadem, ale výsledek má rozhodně k ideálu daleko. Ovládání hlavní hrdinky je občas pomalé a krkolomné, což je zapříčiněno i nemotornými animacemi. Na tento trochu archaický styl se dá časem zvyknout, do moderní hry má ovšem docela daleko. Dalším menším problémem je bohužel kamera, která občas trochu zazlobí a ne vždy zabere scénu z ideálního úhlu, jak by měla.

Předchozí menší nedostatky se dají Toren ještě odpustit, ostatně pro vývojáře jde o premiéru, ale co už nejde, je poněkud krátká herní doba. Pokud se nikde nezaseknete, což se asi i vzhledem k jednoduchým hádankám nestane, vše proběhnete za dvě hodiny, a to si ještě stihnete zajít na oběd. To je samozřejmě problém i u stahovatelné menší hry, vývojáři naštěstí vše kompenzují alespoň cenou. Znovuhratelnost Toren moc velkou nemá, pokud tedy nebudete chtít vysbírat úplně všechny trofeje. Platinová tu ale není, což je logické vzhledem k velikosti hry. Já ovšem po dohrání už moc chuť se do všeho pouštět znovu neměl.

Toren určitě zaujme svým originálním stylizovaným zpracováním, které je na první pohled pěkné a neurazí. Na druhou stranu mohli vývojáři přidat více detailů, protože samotný engine je až moc strohý a nenabízí tak nádhernou podívanou, která by chytla za srdce, jako tomu bylo třeba u ICO, Journey a dalších těchto her. Největší problém mám ale s tím, že framerate není moc stabilní, navíc hru doprovází po celou dobu otravná tearing, kterého se prostě nezbavíte a je třeba si na něj zvyknout. To je dáno špatnou optimalizací na PlayStationu 4, za což zřejmě může menší rozpočet brazilského studia a fakt, že se během vývoje s konzolí teprve seznamovali. Tady jim mohl a hlavně měl někdo pomoci. Abych ale zase něco pochválil, tak určitě zmíním povedený hudební doprovod s několika velmi dobrými skladbami, které dotvářejí dobrou atmosféru.

Na Toren jsem se od oznámení docela dost těšil, protože hodně připomínala moji oblíbenou hru ICO. Ve výsledku tu máme jen průměrnou adventuru, u níž se dá zabavit, ale po dohrání se pustíte do dalších her a na Toren zapomenete. Je to dáno i kratší herní dobou, jednoduchými hádankami a několika dalšími chybami, které pramení z menší zkušenosti vývojářů, ale během hraní budou vadit a několikrát i frustrovat. Talent ale brazilští vývojáři mají, takže snad budou mít příležitost vytvořit další hru, v níž se ze svých chyb poučí.

Toren

ps4
Swordtales, Swordtales