Tetris 3DS

Martin Šmíd, 4. 8. 2012 21:00
Asi neexistuje na světě někdo, kdo by neznal kultovní logickou hru Tetris, za níž stojí ruský designér a programátor Alexey Pajitnov. Od roku 1984 jsme tu měli spoustu verzí této hry, která se postupně dostala na všechny možné platformy. Dostala se i na kapesní konzoli Nintendo 3DS, kde kromě 3D zobrazení přinesla i spoustu herních režimů a samozřejmě kupu zábavy. My se právě na tuto verzi nyní se zpožděním podíváme. Možná někoho naše recenze i nyní zláká k nákupu, navíc když se Tetris 3D prodává v současné době za velmi sympatickou cenu.

Na první pohled je Tetris docela jednoduchou logickou hrou, v níž musíte na sebe skládat objekty všelijakých velikostí a tvarů, abyste je vždy po řádkách spojili a tím je postupně odbourávali, aby se nedostaly až na vrchol. Samozřejmě jak se postupně hra zrychluje, je nutné myslet i několik kroků dopředu, aby všechny kostičky zapadly přesně tam, jak mají a zbytečně se nehromadily. Nintendo 3DS verze tento léty osvědčený koncept přebrala, ale přináší i řadu novinek a spoustu herních režimů, které než vyzkoušíte, prosedíte u konzole i několik hodin. Protože jde o 3DS verzi, asi jako první vás bude zajímat, jak vůbec vypadá ve 3D zobrazení a jestli přináší něco nového a neokoukaného. Samotné hratelnosti 3D zobrazení moc nepomáhá a prakticky ho ničím neobohacuje. Je zde jen na efekt pro ty, kteří mají rádi vystouplé efekty nebo nápisy. To ale nevadí, protože Tetris je i po tolika letech zábavná hra, že se stane vaším nepostradatelným společníkem na cestách.

Než tu popisovat samotnou hratelnost, kterou jsem jen tak naťukl v předchozím odstavci, se raději pustím do herních režimů, jichž 3DS Tetris nabízí opravdu požehnaně. Stejně by bylo popisování hratelnosti bylo hola zbytečné, když každý ví, jak se tato logická hra hraje. Po spuštění se před vámi otevře celkem přehledné menu plné kostiček. Hlavní sekcí se pro vás stanou Featured režimy, které nabízejí starý dobrý Marathon, v němž prostě musíte nahrát co nejvíce bodů, přičemž postupně s přibývajícími levely se hra zrychluje. U tohoto režimu se dají prosedět hodiny a i na několikáté zahrání je neskutečně zábavný. I díky tomu se mu dá propadávat neustále dokola.

Pokud máte rádi výzvy, můžete si dát i Computer Battle, kde změříte své síly s umělou inteligencí, kterou musíte porazit. Tento režim je ztížen tím, že vám hra dělá docela dost naschválů, takže občas vám hodí do pole několik kostiček navíc nebo změní pohyb kostiček. Survival režim je jasný, musíte v něm přežít co největší dobu, ale na zúženém herním poli. Jako čtvrtý a poslední je tu režim Fever, který zažívá premiéru. V němž musíte za 60 vteřin zničit co nejvíc linek, čímž tak trochu připomíná Bejeweled Blitz. S tímto úkolem si můžete pomáhat vybuchujícími kostičkami, které se občas objeví. Všechny tyto herní režimy jsou zábavné, čemuž dopomáhá i celkem návyková techno hudba, ale je jasné, u jakého prosedíte nejvíce času.

Vedle hlavních módů tu jsou i vedlejší pojmenované jako Party. V nich je hned devět spíše menších režimů, které mají spíše zabavit na pár minut, i když u některých prosedíte také několik hodin, to ne že ne. Mezi ty zábavnější herní režimy patří Spirit, v němž musíte v co nejkratším čase zničit čtyřicet linek. V Tower Climber zase musíte stavět kvádry kolkem věže, aby se na ní dostal panáček, který bude po kostičkách šplhat. Asi nejvíce se mi líbil z těchto režimů Shadow Wide, v němž máte vždy v pozadí určitý objekt, který musíte pomocí kostiček postavit, navíc tak, aby žádná kostička nepřečuhovala. O dost méně zábavný je režim Jigsaw i díky chybějící výzvě, ve kterém musíte poskládat kostičky podle pořadí, v jakém se nacházejí na dolním displeji. Pořádnou výzvu představuje Master režim, ve kterém musíte bleskově rozhodovat, kam objekty poskládat, jinak se vám během pár vteřin naskládají do komínku a můžete restartovat.

Konzole Nintendo 3DS si ráda hraje s rozšířenou realitou, přičemž pro ni tu naleznete hned dva režimy. U každého musíte položit na stůl základní AR kartu s otazníkem, na níž se poté vytvoří herní pole. V prvním režimu máte základní pole, na jaké jste zvyklí z Marathonu. To v druhém režimu se vytvoří věž a vy musíte kostky skládat dokola, takže se budete i kolem karty muset s konzolí pohybovat. Obě hříčky jsou zajímavé, ale osobně si nedovedu představit, že byste je hráli delší dobu. Rozhodně ale stojí alespoň za vyzkoušení.

Pokud vás omrzí hraní v jednom, i když je to docela nepravděpodobné, můžete se pustit do multiplayeru. V něm 3DS Tetris kraluje, protože nabízí hned několik způsobů, jak hrát. Můžete si dát klasický lokální multiplayer s více konzolemi i kartami. Pokud náhodou máte jen jednu kartu s hrou, nevadí. Můžete ji nasdílet přes funkci Download Play. Jestli nemáte zrovna vedle sebe kamarády, můžete se pustit do online režimu, v němž můžete změřit síly s kamarády na dálku, případně s dalšími hráči z celého světa. Online nabízí jen režim Battle, více zajímavých režimů ze singleplayeru by nevadilo. Také může vadit, že nemůžete kombinovat kamarády s dalšími hráči, vždy můžete hrát jen s jednou skupinkou hráčů. To je docela škoda, protože online podporuje až osm hráčů a ne vždy máte tolik kamarádů online. Jinak online funguje dobře a během několika hodin testování jsem nenarazil na problém. Vše běželo plynule. Tento odstavec ještě doplním online žebříčky, kde se můžete porovnat s dalšími hráči.

Tetris ani po tolika letech nic neztratil ze svého kouzla a i na Nintendu 3DS patří mezi ty nejvíce návykové hry, jaké si můžete koupit. Klasickou hratelnost si budete užívat i nyní, navíc 3DS verze nabízí i spoustu herních režimů a online multiplayer, v němž si můžete změřit svoje umění s dalšími hráči z celého světa. Pokud doma máte novou kapesní konzoli od Nintenda, Tetris by rozhodně neměl chybět ve vaší sbírce. Až ho uvidíte někde za pěknou cenu, ihned po něm skočte.

Za zapůjčení hry děkujeme čtenáři sega.maniac

Tetris 3DS

3ds