Super Stardust Ultra

Martin Šmíd, 11. 2. 2015 11:00
Vývojáři z finského studia Housemarque se hráčům připomněli krátce po vydání konzole PlayStation 3, na níž vydali neskutečně návykovou arkádovou střílečku Super Stardust, kterou si zamilovaly miliony hráčů po celém světě. Zvláště, když se jednalo o první hru, která obsahovala následně trofeje. Obliba hry byla taková, že se Sony následně rozhodla o předělávku i na své kapesní konzole, a netrvalo dlouho, a byla oznámena i pro současnou domácí konzoli PlayStation 4. Protože vychází právě dnes, určitě vás zajímá, jak tato verze dopadla. Dočtete se níže v novince.

Když byla hra Super Stardust Ultra oznámena koncem minulého roku, moc se přesně nevědělo, jestli se bude jednat o zcela nový díl se spoustou novinek, případně jen nějaký remaster. Z tiskové zprávy to vypadalo tak nějak všelijak. Vývojáři ze studia d3t Ltd se nakonec rozhodli vytvořit pro PlayStation 4 kompilaci toho nejlepšího z PlayStation 3 a PlayStation Vita dílů, navíc sem tam přihodit i nějakou tu novinku, aby se nemohlo říci, že se při vývoji flákali. Pokud každopádně očekáváte zcela novou hru, Super Stardust Ultra může být pro vás menším zklamáním, které ale vynahrazuje nejen cenou, ale hlavně i oním obsahem. Pravděpodobně se totiž jedná o vůbec nejobsáhlejší díl, jaký se k nám za roky existence této značky dostal. Navíc hratelnost od dnů největší slávy nezestárla, a prakticky jde o hru, která i dnes v žánru arkádových stříleček nemá moc konkurenci.

Pokud jste předchozí díly nehráli, tak v rychlosti zmíním, že Super Stardust Ultra je arkádová střílečka, v níž ovládáte raketku, kterou si můžete upravit v jednoduchém editoru (není tak propracovaný jako v Resogun), a s ní střílíte následně všechny vesmírné objekty i nepřátele kolem jedné z pěti planet. Střílení je navíc hodně zábavné, ať už díky naprosto bezvadně vyladěnému ovládání, soutěživosti o nejlepší výsledky, které můžete posílat jako výzvy svým kamarádům, případně díky upgradu tří zbraní, které se tak stávají silnější a silnější, takže se máte možnost připravit na přicházející odolnější protivníky, případně bosse. Je určitě škoda, že vývojáři ze studia d3t Ltd vzali jen původní obsah, takže pokud jste hráli Super Stardust na PlayStationu 3, vůbec v ničem vás nová verze nepřekvapí. Čeká vás stejných pět planet, dokonce i bossové jsou stejní, to samé se dá říci prakticky o všem.

Naštěstí jen základ zůstal prakticky bez jediné změny, což na jednu stranu nevadí, protože je pořád zábavný a svým způsobem nadčasový. Vývojáři alespoň dali na zpětnou vazbu od fanoušků, a připravili do Super Stardust Ultra spoustu herních režimů, které se vám postupně odemykají, jak pokračujete základním Arkádovým základem. Tento režim tu slouží jako takový tutoriál, aby si začátečníci osahali ovládání, poznali jednotlivé planety a hlavně překážky, které na nich číhají, případně fanoušci připomněli onu zběsilou hratelnost. Jakmile arkádový režim dohrajete, což zabere zhruba hodinu a půl, máte na výběr ještě další režimy, které jsou opět založeny hlavně na soupeření o nejlepší výsledky s kamarády, či hráči z celého světa. Tento koncept samozřejmě pořád funguje skvěle, dopomáhají mu ovšem i ony další režimy, které jsou hodně chytlavé. Každopádně režimy nejsou úplně nové, už se objevily dříve v PlayStation 3, případně PlayStation Vita verzi. Nyní je máte v jednom balíčku.

Super Stardust Ultra si budete moci zakoupit od dnešního dne pro PlayStation 4 za cenu 359,-Kč. Na pevném disku vám zabere zhruba 2.3GB.

Kromě Arcade a Planet Mode, což jsou opravdu jen základní režimy, tu najdete třeba oblíbený Endless, v němž jste prostě hozeni na planetu a úkolem je nahrát co nejvyšší výsledek, samozřejmě můžete sbírat životy, bomby a další upgrady, abyste se udrželi co nejdéle při životě, což zase není tak jednoduché, jak se můžete podívat níže. Přikládám video z hraní. Režim Survival se od Endless liší v tom, že v něm máte pouze jeden život, jakýkoliv dotyk s protivníkem či vesmírným tělesem ukončí vaší cestu hrou. V režimu Bomber zase nahráváte nejlepší výsledek pouze za využívání bomb, které sbíráte po úrovni ze speciálních kanistrů, případně dalších objektů. Na střelbu můžete zapomenout. V režimu Time Attack zase musíte zvládnout jednotlivé planety za co nejkratší čas, přičemž kromě upgradů do zbraní sbíráte i speciální světlomodré články, které vám čas pomáhají snížit. Posledním režimem, který se objevil i v předchozích dílech, je Impact. V něm se za pomocí boostu snažíte rozbíjet všechny protivníky a objekty, cílem je samozřejmě nahrát co nejlepší výsledek. Zádrhelem je jen jeden život.

Vývojáři ze studia d3t Ltd připravili pro Super Stardust Ultra i dva zcela nové režimy. Prvním je Blochade. V něm nestřílíte, ale jak létáte po planetě, vytváříte za sebou speciální čáru, s níž můžete likvidovat protivníky. Jedná se prakticky o takovou variaci na klasického hada, která je docela chytlavá. Druhý nový režim nese jméno Interactive Streaming. Pokud hru nastreamujete skrze Twitch, ostatní hráči budou moci v tomto Endless režimu udělovat instrukce, díky nimž budou hru ovlivňovat jako v Dead Nation: Apocalypse Edition. Bohužel tento režim nešel před vydáním vyzkoušet, ale stejně půjde jen o takový menší bonus.

I když je hlavní v Super Stardust Ultra hlavně část pro jednoho hráče, najdete i docela obsáhlou část pro více hráčů. Najdete tu jednak povedený kooperativní režim, který si můžete dát na jedné celé, případně rozdělené obrazovce. Střílení vesmírných objektů a dalších neřádů je ve dvou zábavné a má svoje kouzlo. Pokud tedy máte dva DualShocky, doporučuji kooperaci alespoň vyzkoušet. Jen je škoda, že tu není online podpora, ta by určitě pomohla. Kromě kooperace vývojáři nezapomněli ani na klasické konkurenční multiplayerové režimy jako Deathmatch, King of the Hill nebo Last Man Standing. Tyto režimy jsou opět určeny jen pro offline zápolení s druhým kamarádem na rozdělené obrazovce. Jdou docela povedené, hratelnost je zábavná, takže si dokážu představit, že v nich naleznete alespoň chvilkové vyblbnutí, i když je jasné, že multiplayer tu je na vedlejší koleji, který má jen celý balíček obohacovat.

Protože hra Super Stardust Ultra vychází pro konzoli PlayStation 4, určitě vás bude zajímat, jak vůbec vypadá. Už původní verze pro PlayStation konzole vypadaly náramně, vývojáři nešetřili nádhernými efekty výbuchů, případně pěknými planetami, kolem kterých se vše odehrává. Super Stardust Ultra samozřejmě v tomto pokračuje, a ačkoliv grafika se na první pohled od staršího PlayStation 3 dílu moc neliší, postupně si všimnete o něco málo detailnějších a vyhlazenějších textur, případně hezčích efektů. I když vývojáři na grafice zapracovali jen lehce, pořád se na Super Stardust Ultra dobře dívá, vypadá nádherně, takže tady asi nebude nikdo zklamán. Zvláště, když vše běží v nativním rozlišení 1080p při stabilním frameratu, který se zastavil na čísle 60. Co naopak mohli vývojáři přidat, je nějaká ta nová skladba v hudebním doprovodu. Vyloženě nových jsem si bohužel nevšiml. Jedinou menší změnou je, že nyní hlas oznamující upgrady, dokončené levely a vůbec všechny důležité informace, jde z repráčku na DualShocku 4, stejně jako tomu je u Resogunu. Samozřejmě se dá tato novinka vypnout, pokud by někomu vadila, ale já ji považuji za povedenou, pomáhá hlavně atmosféře.

I když Super Stardust Ultra nepřináší vyloženě něco nového, pořád se jedná o výborně hratelnou arkádovou střílečku, navíc trvanlivosti dopomáhá nejen kupa dobrých herních režimů, ale také kooperace a klasický konkurenční multiplayer, u něhož se můžete vyřádit s kamarády další hodiny. Pomoci by měla v atraktivitě i poměrně nízká cena. Fanoušci zřejmě po Super Stardust Ultra skočí v minutě, co se objeví na PlayStation Store, ti mají jasno, pro nováčky se pak jedná o výborný vstup do série, protože dostanou hru prakticky kompletní.

Super Stardust Ultra

ps4psvr
SCEE, D3T/XDEV