Stealth Inc: A Clone in the Dark
Jen těžko se popisuje hra jako Stealth Inc: A Clone in the Dark, protože se může jevit jen jako další z řady logických plošinovek, kterých jsme tu měli v poslední době docela dost. Na druhou stranu v ní vývojáři dávají jasně vědět, že jsou fanoušky sérií jako Metal Gear Solid nebo Splinter Cell, hlavně tedy druhé zmiňované, protože se tu hodně hraje na stealth průchod, a hlavní hrdina navíc vypadá jako Sam Fischer, protože má pro něj charakteristické brýle pro noční vidění. Označení stealth puzzle plošinovka je tak zcela na místě, protože jednak budete plnit v levelech hodně náročné prostorové hádanky (je tu klasické hackování počítačů, otevírání dveří nebo mačkání spínač), ale u nich se rovněž musíte vyhnout celé řadě protivníků, hlavně z řad robotů, ale situaci mohou zkomplikovat i pro stealth hry typické kamery. Ono neprovokovat protivníky je tu docela zásadní, protože hlavní hrdina nemá zbraň, ani nemůže protivníky zlikvidovat, takže jakékoliv upozornění na sebe končí smrtí.
Ona smrt u této hry je docela běžná. Zabít vás mohou v okamžiku nejen protivníci, ale i nejrůznější pasti, které jsou navíc kolikrát časované. I z tohoto důvodu jde o hodně náročnou záležitost, která jednak prověří vaše schopnosti řešit prostorové hádanky, a i reflexy. Kolikrát musíte přesně a hlavně rychle reagovat. Ona na rychlosti je i hra dost založená, protože vás neustále nutí, abyste level procházeli co možná nejrychleji, z čehož pak samozřejmě máte vždy dobrý pocit. Je ale jasné, že natrénování rychlého průchodu chce hodně zkoušení. Naštěstí smrt zde nepředstavuje zase tak velký problém, protože hra se dost často ukládá, takže vždy opakujete jen poslední pasáž. Zbytečně tak nefrustruje. Tomu zcela jistě pomáhá jednak perfektní level design, s nímž se vývojáři jasně vytáhli, ale i samotná hratelnost, která jako v případě Hotline Miami je hodně návyková, takže vás jen tak nepustí, neustále máte chuť hrát a pokračovat.
Pro hru podobného ražení je důležité přesné ovládání, a v tomto odvedli vývojáři rozhodně dobrý kus práce. Ovládání je totiž naprosto intuitivní, hlavní hrdina vždy přesně provede to, co chcete. Na ovládání si tedy nejde stěžovat, pokud se vám něco nepovede, vždy za pokaženou situaci můžete nadávat jen sami sobě. Protože hra běží na kapesní konzoli Playstation Vita, možná čekáte, že nějak využije její možnosti, ale v tomto se vývojáři rozhodli raději moc neexperimentovat, aby nenarušili původní koncept. Ovládání je tak namapované pouze na klasická tlačítka, dotykový displej využijete jen v menu.
Dohrání Stealth Inc: A Clone in the Dark mi zabralo zhruba osm hodin, což je určitě dobrý čas na cenu, za jakou se hra prodává. Vývojáři už v menu hry ovšem dávají vědět, že počítají s dodatečným obsahem. Jeden je už dostupný na startu, jmenuje se The Teleporter Chambers a nabízí dvacet nových levelů, ve kterých vás čekají hrátky s portály, trochu po vzoru Portalu od Valve, jen tedy ve 2D perspektivě. Nové levely přinášejí do hratelnosti něco nového, neokoukaného, takže u nich strávíte další hodiny a budete se dobře bavit. Rozhodně jsem za 95,-Kč neměl pocit, že by vývojáři vařili z vody, protože levely vyžadují od vás úplně nový přístup v řešení puzzlů a původní koncept dobře obohacují. Uvidíme, jaký další obsah vývojáři vytvoří, pokud bude stejně kvalitní, není důvod si za něj zase nezaplatit.
Na další obsah ovšem nemusíte čekat, protože hra obsahuje i editor, v němž si můžete vytvořit vlastní originální levely. Level editor je stejný, jaký využívají pro tvorbu levelů přímo vývojáři. Na začátku se může zdát, že je až moc komplikované, ale stačí prozkoumat všechny záložky, abyste zhruba věděli, co kde máte. Poté se už můžete dát do tvoření, které je ve výsledku celkem jednoduché. Vytvořený level můžete hned po dokončení vyzkoušet a uložit si. Možná je škoda, že není možnost sdílet levely ostatním hráčům a od nich ty jejich stahovat. Hra vy tak měla neustále nový obsah zdarma, ale na toto už zřejmě vývojáři neměli prostředky, což se dá k velikosti studia pochopit. Pokud vás bude bavit vytváření levelů, DLC balíčkem The Teleporter Chambers si můžete do něj přidat některé další předměty.
V předchozím odstavci jsem zmínil, že jsem Stealth Inc: A Clone in the Dark dohrál za nějakých osm hodin, ale musím dodat, že hra má slušnou znovuhratelnost. Jednak je to dáno žebříčky nejlepších hráčů u každé úrovně, takže se můžete dát do soupeření o co nejmenší čas. Dále hra nabízí i spoustu položek k odemknutí, které vám následně budou zjednodušovat postup levely. Hlavně tím myslím několik druhý obleků, které můžete získat pro hlavního hrdinu. Odemknout je všechny, to je na další hodiny hraní.
V čem Stealth Inc: A Clone in the Dark dále exceluje, je nádherná jednoduchá kreslená grafika s pěknými efekty a animacemi, ať už hlavního hrdiny nebo nepřátel. Vizuální stránka se vývojářům jednoznačně povedla a těžké jí něco vyčítat. Pochvalu si vývojáři zaslouží i za stabilitu, hra se nezasekává, nezpomaluje, nemá žádné technické problémy. S ničím jsem se během hraní nesetkal, takže i v tomto vládne spokojenost. No, a abych to podtrhnul, je tu i dobré ozvučení a vynikající hudební doprovod s několika melodiemi, které se skvěle hodí k hratelnosti, a neustále vás nutí v hraní pokračovat.
Hře Stealth Inc: A Clone in the Dark se před vydáním nevěnovala moc velká pozornost, což je ve výsledku škoda, protože se jedná o dobrou puzzle záležitost se stealth prvky, u které se budete bavit po celou dobu hraní. Pokud tedy máte doma Playstation 3 nebo Playstation Vita, nákup mohu jen a jen doporučit, utracených peněz nebudete ani na moment litovat. Stealth Inc: A Clone in the Dark za málo peněz nabízí hodně muziky.
Komentáře