Saints Row IV: Re-Elected

Martin Šmíd, 4. 2. 2015 17:15
Na konzolích PlayStation 4 a Xbox One se v posledním roce objevilo hned několik remasterů starších her jako Halo, Tomb Raider, Grand Theft Auto V, The Last of Us nebo Sleeping Dogs, které jsou určeny hlavně pro nováčky, ale samozřejmě jsou lákavé i pro fanoušky, kteří si je tak mohou zahrát v daleko lepší kvalitě. Posledním remasterem je Saints Row IV: Re-Elected, který vyšel koncem minulého měsíce. Nyní se konečně dostal i k nám, takže se můžeme podívat, co přesně nabízí, a jestli se vyplatí zakoupit.

Nezasvěcení by mohli říci, že Saints Row je prakticky jen kopie slavnějšího Grand Theft Auto, ale ona to pravda zase tak moc není. Zvláště u posledního dílu, který si šel svoji vlastní, kolikrát pořádně ujetou cestou. Saints Row IV si totiž na nějakou realističnost nehraje na rozdíl od Watch Dogs nebo Grand Theft Auto, a to je ve výsledku určitě dobře, protože se tak odlišuje. Věc se má každopádně ve čtvrtém dílu tak, že gang The Saints už prakticky ovládl vše na této naší modré planetě, no a když na začátku jeho vůdce zneškodní atomovou bombu, dostane se do Bílého domu, protože je zvolen prezidentem Spojených států. Dost ujeté, ale ujetější ještě bude, když hned na začátku přistanou na Zemi mimozemšťané, kteří mají své vlastní plány a Bílí dům srovnají se zemí. To si samozřejmě hlavní hrdina nenechá líbit, no a začíná hon na mimozemské přistěhovalce. Příběh takto zní dost jednoduše, ale ve výsledku má spoustu nečekaných zvratů, a hodně vás bude bavit i svým pojetím, protože je prakticky parodií na všechny možné filmy, od Matrixu, Jamese Bonda, Iron Mana či Predátora až po hry jako Mass Effect nebo Metal Gear Solid. Vývojáři si při psaní příběhu vyhráli se vtipnými dialogy a všemu dodávají ty správné grády hlášky hlavního protagonisty, které vám kolikrát vykouzlí úsměv od ucha k uchu. Vtipný příběh, který na vás neustále chrlí jednu zajímavou scénku za druhou je rozhodně největší devízou Saints Row 4, ale vývojáři samozřejmě nezapomněli ani na to hlavní, tedy hratelnost.

Saints Row 4 je jako jeho předchůdci hra, která se odehrává v otevřeném světě, v němž máte spoustu možností jak se vyblbnout, ale asi jako první vás bude zajímat hlavní kampaň. Ta jako taková trvá zhruba patnáct hodin, což není málo, navíc většinou je tvořena naprosto lineárními levely, ovšem s rozmanitými úkoly. Ve městě jako takovém se moc v hlavních misích pohybovat nebudete, sem tam se samozřejmě nějaký ten úkol ve městě najde, ale většinou se dostanete třeba na vesmírnou stanici, případně do dalších lokací, dokonce sem tam si zahrajete nějakou tu minihru či parodii na jinou hru. V takovéto hře samozřejmě nesmí chybět ani souboje s bossy, kterých tu je hned několik, a že jsou pěkně ujeté, to ani nemusím říkat. Směsice úkolů je velmi chutná, a protože se úkoly neopakují, nehrozí stereotyp ani nuda. Dobře zvládnutý je i arkádový systém střelby a celkově arkádová hratelnost. Hra na jakékoliv krytí kašle, prostě naběhnete do místnosti nebo ulice a snažíte se vše vystřílet rozmanitým arzenálem zbraní. Hlavní hrdina může vzít do pařátů nejen nejrůznější pistole, samopaly, brokovnice či raketomet a další originální kousky (metač černých děr, Bounce gun, jehož kulky se odrážejí od nepřátel), ale také spoustu zbraní na krátkou vzdálenost, kolikrát pěkně ujetých (v jaké hře jste mlátili nepřátele velkým růžovým vibrátorem?). Do toho má hlavní hrdina spoustu superschopností, navíc skrze jednoduchý a funkční systém je možné vše upgradovat a získávat do boje s mimozemšťany nové možnosti.

Když dohrajete hlavní příběhovou linku, která vám nedá ani na chvilku vydechnout, můžete se pustit do vedlejšího obsahu, kterého je na mapě opravdu mraky. Než ho projdete, uběhne dalších pěkných pár hodin. Je ale třeba nutné dodat, že ačkoliv je vedlejších úkolů docela dost, nemají zrovna velkou rozmanitost, vlastně budete většinou obsazovat nepřátelské základny, případně bránit určená místa, a tak dále. Rozmanitost vedlejších misí mohla být větší, ale na druhou stranu střílení nepřátel zajímavými zbraněmi nikdy neomrzí. Kromě těchto vedlejších úkolů, které si můžete dát i v docela zábavné kooperaci s kamarádem skrze online, jsou tu přítomny i klasické sběratelské věci, které musíte najít, případně další aktivity, které se vyplatí alespoň vyzkoušet. Vývojáři navíc připravují ještě dodatečný obsah, takže o zábavu bude i v dalších týdnech postaráno.

Saints Row IV: Re-Elected je možné koupit krabicově se samostatně hratelným rozšířením Gat Out of Hell, ale i samostatně skrze digitální distribuci. Výhodnější je ale samozřejmě onen bundle.

Kolekce Saints Row IV: Re-Elected obsahuje kromě celé původní hry i všechna dodatečná rozšíření, mezi nimiž jsou i nové kostýmy, zbraně a další podobně menší blbůstky, ale také dva větší dodatky. Prvním je Enter the Dominatrix, točící se kolem Zin invaze. V tomto rozšíření je spousta nových úkolů a několik hodin další hratelnosti, která ačkoliv se zase tak moc od původní části neliší, nabízí velmi dobrou zábavu. Navíc některé scénky jsou opravdu legrační, jen tedy občas zamrzí, že animace jsou dělány formou náčrtků, nejsou prostě v enginu hry, jako zbytek. Ono zábavné je ostatně i druhé rozšíření kampaně Saints Saved Christmas, které se odehrává během Vánoc, a rovněž nabízí několik hodin nových úkolů v zasněženém prostředí, navíc má originální a velmi dobrou atmosféru. Počkejte, až budete střílet vánoční postavičky brokovnicí či nejrůznějšími originálními zbraněmi. Vše tedy máte nyní pěkně na disku s původní hrou, jen dodám, že tato dvě zmíněná rozšíření se vám odemknou zhruba v 10% příběhu jako vedlejší mise. Součástí Saints Row IV: Re-Elected je i větší, samostatně hratelné rozšíření Gat Out of Hell, které zhodnotím v samostatné recenzi koncem týdne. Jen k němu zmíním, že je možná škoda, že se nenachází na disku, ale je nutné ho stáhnout skrze přiložený kód z PlayStation Store a Xbox LIVE. Některým hráčům by tohle mohlo vadit, zvláště těm, kteří chtějí mít vše pěkně na disku, případně nemají hned přístup k rychlému internetu.

Protože Saints Row IV: Re-Elected vychází pro konzole PlayStation 4 a Xbox One, určitě se ptáte, jak moc vývojáři upravili a vůbec vylepšili grafiku. Do ní samozřejmě výrazně nezasahovali, jen ji vyleštili a vyhladili, takže není tolik zubatá, i když sem tam se nějaký ten zoubek objeví, a vůbec se na Saints Row IV dobře dívá, a to i přes občas horší textury, s nimiž se musí počítat. Horší je doskakování objektů a textur během jízdy po městě, což mohli vývojáři eliminovat, zvláště když hra vypadá na současných konzolích hůře jak GTA V. Hra je ale prostě port ze staré konzolové generace, a zub času se na ní pochopitelně trochu podepsal, nejde ovšem o nic hrozného. Daleko důležitější je fakt, že framerate, který občas trápil verze pro staré konzole, je po většinu hraní stabilní, a to i v největších řežbách, nesetkal jsem se během testování s žádným výrazným problémem. Jsou samozřejmě místa, ve kterých by si framerate zasloužil ještě trochu té péče, ale nejde o velký problém. Stabilnější framerate je určitě u Saints Row IV největší plus v této kolekci.

K testování jsem měl PlayStation 4 verzi, která se jinak obsahově od staršího vydání neliší, je totožná. Vývojáři nevyužili light bar u DualShocku 4, ten svítí neustále fialovou barvou, a nepoužívají ani repráček. Jediné, co je trochu využito, je touchpad. Kliknutím na něj si otevíráte menu s mapou, upgrady a dalšími možnostmi, navíc je možné skrze něj řešit quick time eventy tím, že přejíždíte po něm vždy v požadovaných směrech. To je prakticky jediná menší změna, která navíc spíše bude hodně hráčů otravovat. Lepší je tedy přepnout quick time eventy na klasická tlačítka či analogy.

Saints Row IV: Re-Elected přináší povedenou akční hru ve velmi dobré formě, která kromě vylepšené grafiky nabízí i veškerý dodatečný obsah, navíc je určitě plusem, že krabicová verze obsahuje i kód pro stažení samostatně spustitelného rozšíření Gat Out of Hell, díky němuž získáte další hodiny zábavy. Pokud jste ještě Saints Row IV nehráli, měli byste nákup kolekce zvážit, ale ani pro fanoušky se nejedná o špatnou volbu, zvláště za sníženou cenu, za jakou se kolekce prodává.

Saints Row IV: Re-Elected

Deep Silver, Volition, Inc.
27. 1. 2015