Rise of the Tomb Raider: 20 Year Celebration

recenze  137
Martin Šmíd, 12. 10. 2016 23:29
V roce 2013 se studio Crystal Dynamics rozhodlo restartovat oblíbenou sérii Tomb Raider. Restart či znovuzrození Lary Croft se povedlo na podtrženou jedničku, konečně jsme se dočkali moderní akční adventury, která vše obohatila o průzkum rozmanitých a hlavně otevřených lokací. Na tuto hru se v minulém roce pokusili vývojáři navázat, a jak asi víte, opět se trefili do černého. Rise of the Tomb Raider byl a stále je výbornou akcí, kterou si ale doposud mohli kvůli nesmyslné časové exkluzivitě užívat jen hráči na konzoli Xbox One a PC. Naštěstí exkluzivita skončila a tak neznámější vykradačka hrobů se může konečně vrátit domů k největší základně fanoušků, a to se spoustou zajímavých bonusů v základu.

Recenzovaná verze: PlayStation 4

Když vývojáři začali připravovat Rise of the Tomb Raider, rozhodli se vše pojmout v daleko větším měřítku a postavit vše na základech prvního dílu, které pochopitelně značně vylepší. Už v recenzi z minulého roku jsme si pochvalovali zajímavý příběh o hledání ztraceného města a nesmrtelnosti, do jehož hledání se pustil už Lařin otec a nepěkně za to zaplatil. Vývojáři z Crystal Dynamics napsali opět uvěřitelný a chytře vymyšlený příběh se zajímavými postavami, který dál rozvíjí osobnost nové Lary Croft. Nebyl to ale jenom příběh, který se mi líbil, byla to i hratelnost, postavená na zábavné akci, rozmanitých otevřených lokací, plnění vedlejších úkolů a hlavně prozkoumávání velkého množství hrobek s důmyslnými hádankami. Dá se říci, že Rise of the Tomb Raider byla prakticky perfektní akce a ukázka, jak má vypadat moderní akční adventura. Pokud se o základní hře chcete dozvědět více, stačí si přečíst starší recenzi, verze pro PlayStation 4 je totožná, jen s jedním rozdílem, a to tím, že už v základu prakticky dostanete kompletní hru i s veškerým dodatečným obsahem.

Pokud si domu přinesete Rise of the Tomb Raider: 20 Year Celebration, kromě celé příběhové části dostanete v základu i veškerý stahovatelný obsah, který se do hry do dnešního dne dostal na konzoli Xbox One. Kromě nových oblečků nebo zbraní (vývojáři připravili i retro oblečky pro tuto speciální edici, které se odemknou po dohrání příběhové části) je tak zahrnuto i velké příběhové rozšíření Baba Yaga: The Temple of the Witch, v němž se Lara Croft vydá odhalit pravdu o záhadné čarodějnici. Rozšíření jsem recenzoval zvlášť začátkem roku, takže pokud se o něm chcete dozvědět něco více,můžete v samostatné recenzi.

Dále je přítomno i rozšíření Cold Darkness Awakened, které jsem dříve nehrál a dostal jsem se k němu až nyní. Vše se odehrává ve speciálním ruském zařízení, kde se dostal do ovzduší virus, měnící lidi na zombie. Úkolem Lary je zajistit tři věže, což je řešeno skrze zajímavé hádanky, s nimiž vám pomáhá přes vysílačku Nadia, ale také zachránit vězně, sbírat zbraně a plnit další výzvy, takže zábava na minimálně hodinku až dvě. Cold Darkness Awakened je zajímavé oživení, nabízející trochu jiné tempo, jde ve své podstatě o jakýsi survival horor, který sice do klasického Tomb Raidera moc nezapadá, ale hru Rise of the Tomb Raider dobře obohacuje.

A jako poslední starší rozšíření je přítomen Endurance režim. V něm jste hozeni do zasněžené a pořádně studené lokace a vaším úkolem je hledat artefakty, prozkoumávat hrobky a také bojovat s protivníky, případně divokou zvěří. Tedy to, na čem je ostatně postaven celý novodobý Tomb Raider. Endurance režim je ovšem více postaven na přežívání, takže se musíte sem tam ohřát, abyste neumrzli, rovněž je nutné hlídat, aby Lara nezemřela vyhladověním. Ačkoliv je nutné si dávat na tyto dva ukazatele pozor, nikdy jsem neměl problém, že by nějak hodně bránily v průzkumu, navíc hlavní hrdinka se nají vždy, když sebere nějakou tu dobrotu z keříku, případně stáhne z kůže ulovené zvíře, vše je automatické. Stejně jako v hlavním příběhovém režimu, i v Endurance si můžete postupně hlavní hrdinku vylepšovat, takže se učíte nové finty pro přežívání.

Novinkou v Rise of the Tomb Raider: 20 Year Celebration je pak přidáním kooperace pro Endurance, která si tak můžete užít jednak s kamarádem, ale díky matchmakingu také s náhodným hráčem. Je ale jasné, že právě s kamarádem vás čeká nejvíce zábavy, protože není nic lepšího, než se pustit do prozkoumávání a přežívání s někým, s kým komunikujete skrze headset. I s náhodnými hráči se dá ale dobře hrát, jen je to vždy o kompromisu, protože buď se bude náhodný hráč podřizovat vám, nebo vy jemu. Rozdělení moc dobře nefunguje a hrozí tak smrt.

Výroční edice pro PlayStation 4 obsahuje i další novinku v podobě režimu Blood Ties, která se dělí na dvě části. V první musíte v sídle Croftů odhalit nejedno tajemství a hlavně dokázat, že vám sídlo skutečně patří, což vyžaduje značné úsilí při hledání skrytých dokumentů či řešení hádanek. V této části nečekejte žádnou akci, je zaměřena čistě na průzkum, na druhou stranu se mi v ní líbila až hororová atmosféra, kolikrát jsem se pořádně lekl. Je jen škoda, že prakticky všechna tajemství odhalíte za pouhou hodinu hraní, takže nejde o nějaký dlouhý zážitek. Je ale třeba dodat, že jsem si hraní užíval, dobře se bavil, a zavzpomínal na první díly Tomb Raider série, které podobné části v Lařině sídle obsahovaly, a i proto je škoda, že je vývojáři později opomíjeli. Vzhledem k tomu, že je kapitola zdarma, nemohu si stěžovat i vzhledem k dobré kvalitě. Navíc odhalíte jedno zásadní tajemství Lařina domu, které má velký vliv i na samotný příběh, který se snaží vývojáři vyprávět v posledních dvou dílech, takže jsem rád, že se tato menší kapitola do hry dostala. Druhá část se jmenuje Lara’s Nightmare, přičemž se v ní opět ocitnete v sídle Croftů, které ovšem bylo napadeno různými démony. Jak správně tušíte, ty musíte zničit a rovněž splnit řadu zábavných výzev. Režim je i přes počáteční skepsi docela dobrý, má velkou znovuhratelnost a určitě zabaví na několik hodin. Svůj účel tedy plní dobře.

Určitě vás také zajímá, jak je na tom Rise of the Tomb Raider po technické stránce. Už před rokem jsem zmiňoval v recenzi, že jde o jednu z nejhezčích her na současných konzolích, a tuto větu musím zopakovat i dnes. Hra vypadá parádně i na PlayStationu 4, jde o poctivý port, který navíc nabízí lehce upravené textury a oproti Xbox One verzi i rozlišení 1080p u filmečků a o něco málo stabilnější framerate, ale větší rozdíly byste asi při srovnání nenašli. Vývojáři tedy odvedli s portem velmi dobrou práci. Navíc Rise of the Tomb Raider je připraven i na budoucnost, takže podporuje konzoli PlayStation 4 Pro. Pokud si jí za měsíc koupíte, budete si moci hru užívat v rozlišení 4K, případně s lepšími vizuálními efekty i lepším frameratem. Protože konzole PlayStation 4 Pro zatím nemáme k dispozici, vrátíme se k testu později, stejně tak k testu VR části, v níž se podíváte do Lařina domu v režimu Blood Ties.

Poznámka: O nově zmíněný obsah pochopitelně nepřijdou ani hráči na konzoli Xbox One. Ti si ho mohou zakoupit samostatně, ale pokud mají zakoupený Season Pass, dostanou ho zcela zdarma.

Rise of the Tomb Raider: 20 Year Celebration je úžasná kolekce pro fanoušky Lary Croft, nabízející nejen strhující poslední dobrodružství, ale i veškerý stahovatelný obsah, obohacený o povedený nový režim Blood Ties a zajímavý kooperativní režim Endurance, který je radost s kamarády hrát. Pokud bych měl znovu hodnotit Rise of the Tomb Raider, asi bych dal devítku, ale je to právě dodatečný výborný obsah, který dělá z této edice něco opravdu výjimečného, co by vám nemělo chybět ve sbírce.

Rise of the Tomb Raider: 20 Year Celebration

ps4xonepsvr
Square Enix, Crystal Dynamics
Datum vydání hry:
11. 10. 2016
Žánr:
Střílečka, Adventura
KARTA HRY
10/10

Komentáře