Realms of Ancient War

recenze  10
Martin Šmíd, 25. 9. 2012 21:00
Konzolové Diablo se pomalu ale jistě stává utopií, druhý Torchlight je také v nedohlednu (ten konzolový samozřejmě), takže je jasné, že se fanoušci tohoto žánru porozhlížejí po nějaké alternativě. Tu se rozhodl přinést herní vydavatel Focus Home Interactive ve spolupráci se studiem Wizarbox. Dílko Realms of Ancient War už od oznámení poutalo velkou pozornost, a nejeden hráč se začal těšit na pořádnou řežbu, v níž utluče stovky, tisíce nepřátel. My jsme na hru také hodně sázeli, ale výsledek je popravdě docela velké zklamání. Povedené trailery bohužel dobrou hru nedělají, znovu jsme se o tom krutě přesvědčili.

Ještě před několika dny bych dal za Realms of Ancient War ruku do ohně, že půjde o jednu z nejlepších her tohoto roku na Xbox LIVE Arcade a Playstation Network. Možná i vám to tak ze všech trailerů přišlo, ale když hru poprvé zapnete a před vámi se začne rozvíjet hodně jednoduchý a milionkrát ohraný příběh, kdy svět napadnou netvoři a vy je musíte zastavit, přijde první facka. Možná si řeknete, že hack n’ slash akce nepotřebuje dobrý příběh, ale právě Diablo 3 ukázalo, že když tu je přítomen, posune celou hru ještě o stupínek výše. Realms of Ancient War vlastně ani žádný příběh prakticky nemá, protože svět napadnou potvory, ale během hry potkáte jen několik postav, se kterými prohodíte pár strohých vět, většinou kvůli úkolu, ale jinak se nedozvíte vůbec nic. Rozhodně zklamání, které ale střídají další.

Když se dostanete k výběru postavy, tak tu máte tři klasické třídy. První třídou je barbar, který umí dobře zacházet mečem a dává přednost šarvátkám z očí do očí. Naučil se ale také několik specialit, třeba skok nebo možnost vyvolat ze země ostrá kopí, která prošpikují nepřátele. Poté tu je mág, který samozřejmě dává přednost nejrůznějším kouzlům, a třetí do party je zloděj, který má k útokům připravený luk a dýky. Protože jde o RPGčko, jak likvidujete nejrůznější protivníky, rostou vám levely, za které si můžete nakupovat nové aktivní schopnosti, ty pasivní vám automaticky zvýší nový level a poté samozřejmě i nalezené předměty jako boty, brnění, amulety, rukavice a tak dále, však to znáte z jiných her. Vybírání lepších předmětů v inventáři je přehledné, on celý inventář je velmi dobře řešen a těžko si představit, že by jeho ovládání šlo vyřešit lépe a jednodušeji. V jedné záložce máte předměty, v druhé poté úkoly, které plníte, a ve třetí strom dovedností.

Celá hra Realms of Ancient War je rozdělena na několik částí, v nichž budete procházet vyprahlé pouště, lesy elfů, nejrůznější doly a další lokace. Jejich design mi nepřišel vůbec špatný, ba právě naopak. Design jednotlivých lokací je asi to nejlepší, co hra nabízí. Ovládání je celkem dobře namapováno na tlačítka, ale problém přichází v orientaci v prostředí, které je tu hodně těžké, zvláště když tu není ani mapa, abyste se podívali, kde se přesně nacházíte. Docela nepochopitelné rozhodnutí vývojářů, když mapa je pro tento žánr naprosto klíčová a jeden ze základních prvků. Orientaci v prostředí nepomáhá ani statická kamera, kterou nemůžete natáčet. Jediné co tu máte k orientaci, je šipka, která ukazuje k právě plněným úkolu. Většina úkolů je lehká, ale vlastně i pro tento žánr naprosto standardní, takže neurazí. Jednou budete muset někoho zabít, jindy zase jen dojít do dalšího portálu nebo najít několik částí klíče. Úkoly jsou rozhodně variabilní a po většinu hry zajímavé.

Když už se jedná o hack n’ slash akci, možná byste očekávali, že tím nejlepším budou souboje s nepřáteli, když tu je navíc docela pestrý výběr nejrůznějších schopností jednotlivých postav. Není tomu tak. Souboje jsou nudné, především kvůli špatné umělé inteligenci nepřátel, kteří se kolikrát nezmůžou ani na to, aby obešli lehkou překážku. Další docela podstatný prvek, který tu nenajdete, je možnost krýt se. Zde máte jen možnost provádět útoky, na nějaké bránění není čas. Ano, řadový protivníky utlučete, aniž by vám zatopili, ale bossové, to je jiná. Bossové, když se nemůžete krýt, s vámi kolikrát rychle zatočí, takže je budete muset postupně udolávat přes několik smrtí. A to je jeden z dalších problémů, během jednoho levelu můžete umřít jen v omezeném množství, jinak si ho dáte krásně znovu.

Když nebudete moc spěchat, Realms of Ancient War vám vystačí na zhruba dvě až tři pohodové odpoledne, což je slušná délka. Když hru dohrajete, už tu není moc možností, jak byste si mohli prodloužit herní dobu. Můžete si samozřejmě hru dát znovu za jinou postavu a zkusit tak trochu jinačí herní styl, případně kooperativní režim s kamarádem. Je jen škoda, že ten je tu zastoupen pouze v lokální podobě, takže na online podporu zapomeňte. Toto rozhodnutí vývojářů rozhodně zamrzí, protože třeba takové Diablo a další podobná akční RPGčka na kooperaci sázejí a jsou v ní nejzábavnější.

Než přeskočím k poslednímu odstavci, musím ještě zmínit jednu pro hratelnost docela podstatnou věc, která je dost nepochopitelná. Hra se vždy uloží jen ve chvíli, kdy dokončíte danou úroveň. Pokud odejdete třeba v půlce, přijdete o postup v levelu, ale ke vší smůle i o všechny schopnosti, zbraně a další předměty, i když třeba hru vypnete po dosažení checkpointu. Tento systém ukládání je hodně frustrující, zvláště když jsou úrovně docela dlouhé, takže pokud se rozhodnete dát Realms of Ancient War šanci, rozhodně levely dohrávejte, než půjdete třeba ven nakoupit.

Pokud mohu něco alespoň trochu vychválit, je to rozhodně vizuální zpracování. Použitý engine hře krásně sedí, všechny levely jsou plné nádherných detailů, povedlo se i nasvícení a další efekty. Co je ale už horší, tak to je framerate. Ten je totiž hodně nestabilní (testováno na Xbox 360), kolikrát navíc klesne tak nízko, že je hra na pomezí hratelnosti. V jeden moment se mi dokonce stalo, že mi framerate klesnul na jeden snímek za vteřinu. Technických nedostatků má Realms of Ancient War opravdu mnoho a je docela zvláštní, že si vývojáři dovolili vydat takto nedoladěnou hru. V průměru pokračuje i hudební doprovod, který obsahuje jen několik málo skladeb, které se rychle ohrají. Vše poté podtrhávají dost nevýrazné zvuky.

Realms of Ancient War mel našlápnuto stát se velkým konzolovým hitem, když konkurence z první ligy na konzolích chybí. Nakonec ale selhal hned v několika rovinách, hratelností počínaje a technickým zpracováním konče. Snad se z tohoto vývojáři poučí a příští jejich hra dopadne o mnoho lépe. Nevyužitý potenciál u Realms of Ancient War s nimi ale zůstane, a nebude bolet jenom je, ale i nás hráče.

Realms of Ancient War

Wizarbox, Wizarbox
19. 9. 2012